Mac får sämre prestanda utan batteri

Permalänk
Melding Plague

Mac får sämre prestanda utan batteri

Apples senaste generation av bärbara datorer får betydligt sämre prestanda när datorn drivs via elnätet, i kombination med att batteriet är bortplockat. Enligt tillverkaren är detta en nödvändighet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför inte leverera den med en tillräckligt stark strömadapter bara? :S

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

blir för dyrt. dom har ju redan pressad vinst på dessa maskiner.

/end irony

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Varför ska man plocka ur batteriet när man kör via elnätet överhuvudtaget? Förlänga livslängden på batteriet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier

Även strömadaptern måste ha snygg design ju! Man får inte plats med så kraftfulla komponenter i den då. Man får ju offra lite för alla beundrande kommentarer strömadaptern kommer få från PC användare.

Permalänk
Medlem

nja.. skulle vilja ha en mac, men som sagt, alla dessa "små" saker gör att jag tyvärr får stanna kvar med min gamla asus laptopt.

Permalänk
Avstängd

Mac blivit skräp?

Med tanke på deras nya kopieringsskydd, datorerna luktar frän skit, defekta tangentbord.. och nu detta?

Nja, jag skulle nog inte köpa en Mac längre.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier

Jag antar att det beror på att Apple vill ha en liten och lätt nätadapter, och väljer då att offra hög effekt.

Apples Macbook är ju tänkt som en relativt portabel dator, så det är väl inte så många som vill köra en sådan utan batteri. Men Macbook Pro är ju lite mer av en desktop replacement, så det är nog fler som skulle vilja köra den utan batteri. Jag tycker Apple kunde ha en större och kraftigare nätadapter till Macbook Pro.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Mac blivit skräp?

Med tanke på deras nya kopieringsskydd, datorerna luktar frän skit, defekta tangentbord.. och nu detta?

Nja, jag skulle nog inte köpa en Mac längre.

Du tycker inte att du överdriver detta lite?

Till att börja med, att Apples nya Macbook och Maccbook Pro nu stödjer uppselning av HDCP-skyddade filmer är en bra sak. En dator som inte stödjer HDCP kan bara spela upp HDCP-skyddade 1080p/i-filmer i 720p/i oavsett skärm. Medan en dator som stödjer HDCP kan spela upp en HDCP-skyddad 1080p/i film i 1080p/i på skärmar som stödjer HDCP, och i 720p/i på skärmar som inte stödjer HDCP. Detta är något som gäller alla datorer, både Mac och PC. På vilket sett tycker du detta är något negativt mot Macar? Saknar du en HDCP-kompatibel skärm eller dator, och vill se filmer i 1080p/i så bör du undvika att köpa filmer med HDCP-skydd, inte undvika datorer som stödjer HDCP.

Angående Macar som luktar dåligt (tror inte de luktade som skit, utan kemikalie-aktigt), så har ett fåtal Mac Pro-datorer kommit ut på marknaden som tydligen luktar väldigt dåligt. Det är verkligen inte många, och det gäller bara Mac Pro-datorerna som är Apples dyraste och kraftfullaste datorer. Skulle du mot förmodan få en sådan dator så får du naturligtvis byta ut den mot en som inte luktar dåligt.

Angående Macar med defekta tangentbord så antar jag att du syftar på nya Macbook och Macbook Pro som ibland kommer med svagt lutande tangenter. Detta är något som drabbar en del, men du får returnera datorn och få den utbytt om du skulle få ett sådant tangentbord. Det går även att själv böja tillbaka tangenterna. Och det påverkar inte funktionaliteten på tangentbordet, utan bara utseendet, och det är inte så tydligt att se det om man inte letar efter det.

Och detta med att köra nya Macar utan batteri så är det naturligtvis lite surt för de som vill köra utan batterier, men jag tror inte det är så många faktiskt. Lösningen är ju att helt enkelt inte köra datorn utan batteriet i, vilket gör att du sliter på batteriet en aning mer, men det är inte så farligt mycket ändå. Säg att batteriet sitter i en dator som står på dygnet runt, i ett helt år, så tappar det cirka 25%-30% av sin kapacitet. Om samma batteri istället legat på skrivbordet en bit ifrån datorn i ett år så hade den tappat cirka 20% på ett år. Så, visst förlorar du lite på det, men inte så hiskeligt mycket ändå. Om man däremot förvarar batteriet i kylen, och urladdat till ca 40% så kan man bromsa slitaget på batteriet ytligare, men det innebär naturligtvis mer pill. Det kanske kan vara värt det om man inte behöver använda batteriet på flera månader, men inte för några dagar bara.

På inget sätt är Apples datorer perfekta, och saknar alla former av fel. Det har naturligtvis vissa fel och problem, som alla datortillverkare drabbas av ibland. Men jag tror absolut inte att de är värre än PC-datorer generellt sett. Jag tror det finns en hel del PC-tillverkare som har fler och allvarligare problem än Apples datorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
Varför ska man plocka ur batteriet när man kör via elnätet överhuvudtaget? Förlänga livslängden på batteriet eller?

Japp, battirets livslängd förlängs.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Att medvetet underspeca nätadaptern trodde jag bara var något som billiga tillverkare höll på med. Har ju både lagat och läst om folk som lagat "trasiga" datorer genom att köpa en ny strömklump.

Nätadaptern ska givetvis klara den häftigaste modellen den fysiskt passar till, under maxbelastning och med alla portar och kortplatser fyllda. Annars är det bara att reklamera.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Japp, battirets livslängd förlängs.

Varför skulle det göra det?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Men orka plocka ur batteriet hela tiden.. Har man en bärbar ska man väl använda batteriet, inte stoppa det i garderoben?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber

När du har sladden i så laddas batteriet lite hela tiden, och det gör att batteriets livslängd förkortas.

Permalänk
Medlem

Detta var bland det dummaste jag hört, vem plockar ut batteriet för att det "förlänger" livslängden på det? Eller vänta, kan någon visa ett test som verkligen bevisar att detta är sant? Skulle inte tro det.

Om så är fallet så får jag ta tillbaka det som sagts men jag tror inte ett skit på att det skulle förlänga livslängden på batteriet utan jag tror det är någon som folk bara inbillar sig.

Till nyheten då, jag tycker inte detta är det minsta konstigt, ta ett riktigt ordentligt ljudsystem till bilen tex, där finns det oftast vid basen en stor kondensator som lagrar ström för just dom korta sekunderna då det verkligen behövs det där lilla extra.

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Dels så bör de lagras vid 40% laddning i kyla, men framför allt så mår de riktigt dåligt av värme... och när de sitter i en dator, vid 100% laddning och 30-50+ grader, så tar de skada.

Här kan ni som inte tror på det hela läsa: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
"Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power."

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Min nya MBP 2,8 drar så mycket ström när jag spelar Crysis att nätdelen inte orkar leverera, det gör att batteriet långsamt men säkert laddas ur. Ligger på ca 95% när man spelat i runt en timme, frågan är om de inte borde ha skickat med en kraftigare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
När du har sladden i så laddas batteriet lite hela tiden, och det gör att batteriets livslängd förkortas.

På gamla datorer ja, min laptop laddar inte om inte batteriet gått under en viss procent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Dels så bör de lagras vid 40% laddning i kyla, men framför allt så mår de riktigt dåligt av värme... och när de sitter i en dator, vid 100% laddning och 30-50+ grader, så tar de skada.

Ok det förklarar saken.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju lägga till som anledning att en stor del av datorns vikt kommer från batteriet. Så om man skippar batteriet och ska ta med sin dator och har tillgång nätkälla så får man något vikt på ryggen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas

Här kan ni som inte tror på det hela läsa: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
"Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power."

Japps!

Citat:

På gamla datorer ja, min laptop laddar inte om inte batteriet gått under en viss procent.

Ok det förklarar saken.

Kör med batteriet urtaget så fort de är full laddat. Även på min nya bärbara.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

...så om nätadaptern inte orkar driva datorn utan batteriet, så lär ju inte batteriet laddas när man använder datorn fullt? piece of crap...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Kör med batteriet urtaget så fort de är full laddat. Även på min nya bärbara.

Jo det är ju en fördel om det blir för varmt för batteriernas bästa. Jag behåller nog batteriet i ändå ifall strömmen går eller något. Har bra batteri tid och trots att jag använt den mkt varje vecka har det inte försämrats något särskilt.

Men att ta ur för att det skulle ladda tkr jag låter konstigt. Min laddar inte nu tex, är på 92%, har varit det hela dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att batteriets livslängd förlängs av att ta ur det på nya bärbara, kan ni förklara hur det kan komma sig?

Nya bärbara levereras med litiumjon batterier, allså batterier utan minneseffekt, alltså batterier som inte bryr sig om när du laddar om dem. Dessa batterier tar inte skada av detta. http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Advantages_a...

Att litiumjon batterier skulle försämras mer pågrund av ett varmare klimat när dem är i datorn är iofs ett argument, dock inget som har med det faktum att det laddas i datorn att göra.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Att köra utan batteri kanske inte är det allra vanligaste men det som jag främst reagerade på var att Apple av snålhet inte skickar med en tillräckligt stark nätadapter, skärpning!

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem
Citat:

Om någon snubblar över AC-sladden bryts strömmen direkt och osparad data kan gå förlorad.

Jasså, säger ni det?

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Att köra utan batteri kanske inte är det allra vanligaste men det som jag främst reagerade på var att Apple av snålhet inte skickar med en tillräckligt stark nätadapter, skärpning!

Tror inte det är så mycket av snålhet som att de vill att nätadaptern ska vara mindre i storlek.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Det var det dummaste...De bryr sig inte ett dugg om stackars kalle snubblar över el adaptern - de vill att du ska köpa/byta batteri...fy fan vad (äppel)ruttet (pun intended )

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

En adapter som kostar 850(!) kr ska väl *** kunna driva en Macbook. Den kostar ju mer än ett bra nätagg liksom. :/

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg

Kör min ASUS Eee 1000H ganska mycket utan batteri då jag ofta använder på samma ställe där jag vet att jag har till gång till ström.
Slipper batteriet sitta i och små laddas upp/ur, så håller det längre. (plus dator väger lite mindre.

Permalänk
Medlem

ok liten sammanfattning av tråden.

kör man datorn hårt så den blir varm så håller batteriet länge om man tar ut det. Men det hjälper inte bara för man tror den laddas hela tiden.

och det suger att inte kunna göra som man vill, utan att datorn dör

Permalänk

Jag tar ut batteriet när det är fulladdat och kör med strömadapter istället för att förlänga livslängden på batteriet, få ner vikten samt få ner värmen i datorn.

Att man inte ska kunna göra detta på Macbook Pro utan att förlora kraft är ju skamligt. Den heter väl för bövelen "Pro", då ska den väl bete sig som en också.