Permalänk
Medlem

Klockningen ger mig bluescreen!

Allt funkar bra i bios och kan göra precis som jag vill. Så jag körde 344x9=3.1ghz på. Ja bra så långt nu när jag startar om datorn.
Men när jag väl kommer till inloggningsfönstret, så får jag bluescreen. Varför vet jag inte, men det skulle vara skönt att få ett svar.
Kör med windows vista 64-bit och har en Zerotherm Nirvana kylare.

Permalänk
Medlem

kan du beretta lite mer om dina bios isntallningar sa ar du snall sa hjalper jag dig! (:

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

kan vara så att prosesorn behöver högre spänning. har du höjt den något?

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
kan vara så att prosesorn behöver högre spänning. har du höjt den något?

nej, precis. kör på auto -.-.
Vilken spänning ska den ligga på om jag vill köra processorn runt 3.4 ghz?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
kan vara så att prosesorn behöver högre spänning. har du höjt den något?

Det är precis såna här svar man vill ha när man skapar en seriös tråd! verkar som att de flesta inte fattar det.

har exact samma problem som TS.. kan nån förklara om det kan va spänningen o hur man höjer den??

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Räkna med att om du inte lär få svar på "Hur mycket spänning ska min CPU ha om jag vill driva den i 3.4GHz?".

Det är ingenting som går att förutse. Väldigt mycket går ut på att prova sig fram.

Men kan säga direkt att bluescreen när du kommer till inloggningsrutan brukar normalt bero på att din CPU eller Nordbrygga får för lite spänning.

Det du ska göra är att kolla vad din CPU och NB har för standard, sedan höja båda ett snäpp. Brukar oftast vara 0.1V.

Om du fortfarande får bluescreen, testa med ett snäpp till.

Detta är inte speciellt farligt, men märker du att du ökat med en hel del men inte fått något resultat, då kanske du bör kolla vad DRAM har att säga om saken.

PS: Jag är inget geni på det här men det var precis likadant för mig, och då höjde jag CPU ett par snäpp, hjälpte inte. Men när jag höjde NB så fungerade det.

MVH
Alexi

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gugel
Räkna med att om du inte lär få svar på "Hur mycket spänning ska min CPU ha om jag vill driva den i 3.4GHz?".

Det är ingenting som går att förutse. Väldigt mycket går ut på att prova sig fram.

Men kan säga direkt att bluescreen när du kommer till inloggningsrutan brukar normalt bero på att din CPU eller Nordbrygga får för lite spänning.

Det du ska göra är att kolla vad din CPU och NB har för standard, sedan höja båda ett snäpp. Brukar oftast vara 0.1V.

Om du fortfarande får bluescreen, testa med ett snäpp till.

Detta är inte speciellt farligt, men märker du att du ökat med en hel del men inte fått något resultat, då kanske du bör kolla vad DRAM har att säga om saken.

PS: Jag är inget geni på det här men det var precis likadant för mig, och då höjde jag CPU ett par snäpp, hjälpte inte. Men när jag höjde NB så fungerade det.

MVH
Alexi

Man tackar man tackar efter ett försök att höja endast NB volten med 0.20, så försökte jag mig på att höja SB volt ett par snäpp också.

nu verkar processorn gå rätt bra i lite högre, men ska även testa den i 3.6 samt 3.8 nu också o se hur det går

om jag höjer vcore o sånt för högt, vad händer?
enda risken som finns är överhettning? alltså inte att allt bara pajjar av sig sj på direkten liksom?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

svårt att tro att du kan paja den genom för hög vcore, dock om du kör väldigt hög vcore under en lång tid så kan de kanske hända grejjer. När du ökar vcore ökar också värmeutvecklingen. Se till att hålla dig under 1.55vcore på Dual core och under 1.65 på Quad core om du är ny till överklockning. Sen skulle jag rekommendera att inte gå över 1.55 på NB då den kan bli ganska varm utan extra kylning. Om du får bluescreen kan det även bero på att ram minnena inte får tillräckligt med ström för att hänga med i dom hastigheterna du kör i. Rekommenderar att hålla dig under 2.3volt på ramen.

Dessa rekommendationer är baserade på min minimala erfarenhet i överklockningsvärlden. Hoppas dock att dom kan hjälpa dig.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
svårt att tro att du kan paja den genom för hög vcore, dock om du kör väldigt hög vcore under en lång tid så kan de kanske hända grejjer. När du ökar vcore ökar också värmeutvecklingen. Se till att hålla dig under 1.55vcore på Dual core och under 1.65 på Quad core om du är ny till överklockning. Sen skulle jag rekommendera att inte gå över 1.55 på NB då den kan bli ganska varm utan extra kylning. Om du får bluescreen kan det även bero på att ram minnena inte får tillräckligt med ström för att hänga med i dom hastigheterna du kör i. Rekommenderar att hålla dig under 2.3volt på ramen.

Dessa rekommendationer är baserade på min minimala erfarenhet i överklockningsvärlden. Hoppas dock att dom kan hjälpa dig.

TACK!

det låter vettigt, har hållt mig i lite lägre vcore samt NB/SB volt än det du sa där, eftersom jag kollat på andra E7200 samt att jag hört att 45nm/2 core's processorer inte mår bra av högre än ca vcore än 1,4v.

att höja ram volten trodde jag inte man behövde göra heller ska testa att göra detta!

I bios varnar den i olika färger om volten blir så hög att kylningen ev inte klarar av det, olika färger med information etc. går nog inte över gult iaf

EDIT: wow nu går den i 3,8Ghz är detta max för 800mhz minnen? funderar på att testa att klocka minnena lite klockar corsair's PC6400 5-5-5-18 bra?

tack för hjälpen asså!

kom på en sak... tror inte processorn går speciellt stabilt i denna frekvens jag har nu hur vet jag att inställningarna är rätt och att den går stabilt?
har det med exact rätta volt att göra? eller vad gör så den går stabilt?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Ang. stabilitet tycker jag att du ska använda prime95 ( http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 ) och köra blend i ett par timmar utan att datorn crashar eller programmet ger felmeddelanden.

Det är tyvärr omöjligt för mig att veta vad som krävs för att få den stabil då detta endast har med trial and error att göra. Märker du att den är ostabil, dra upp volt lite här och där, är det för varmt samt ostabilt får du nog dra ner på klocken. Svårare än så är det egentligen inte.

I klocken du kör just nu ska inte dina minnen vara överklockade över huvud taget. Jag tror inte att minnena har några större problem att klocka lite högre. Dom kanske klarar 500Mhz eller så, men innan du klockar vidare försök få den klocken du redan har stabil.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Ang. stabilitet tycker jag att du ska använda prime95 ( http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103 ) och köra blend i ett par timmar utan att datorn crashar eller programmet ger felmeddelanden.

Det är tyvärr omöjligt för mig att veta vad som krävs för att få den stabil då detta endast har med trial and error att göra. Märker du att den är ostabil, dra upp volt lite här och där, är det för varmt samt ostabilt får du nog dra ner på klocken. Svårare än så är det egentligen inte.

I klocken du kör just nu ska inte dina minnen vara överklockade över huvud taget. Jag tror inte att minnena har några större problem att klocka lite högre. Dom kanske klarar 500Mhz eller så, men innan du klockar vidare försök få den klocken du redan har stabil.

hmm okej jo de e sant

testade att köra 3dmark06 nu med prollen.. fick la runt 3300 CPU score inte så illa ändå.. gick alltså stabilt igenom det iaf.

O detta betyder att en E7200 vid 3,6Ghz är mycket bättre än en E8400 vid snål överklock, samt att de är lika snabba vid samma frekvens. (under 3,6ghz)
det "vet" jag eftersom de får lika hög CPU score, dock tar jag 3dmark med en nypa salt

nådde upp till lite drygt 13500 poäng med mitt HD4850, dock kan jag inte klocka det över 700mhz med catalyst och vet att man kan
det så vet du hur man klockar det högre?

vet dock ej om prollen är på 3,8 eller 3,6ghz, eftersom Windows och 3dmark visar 3800mhz medans cpu-z samt core-temp visar 3600.

antar att cpu-z har rätt

att tillägga är att jag faktiskt inte har så hög volt.. tror jag har cpu volt på 1,45 typ och NB endast på 1,3 samt SB bara 1,2v.

minnet kör jag dock på 2,20v, har inte testat lägre.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
Man tackar man tackar efter ett försök att höja endast NB volten med 0.20, så försökte jag mig på att höja SB volt ett par snäpp också.

nu verkar processorn gå rätt bra i lite högre, men ska även testa den i 3.6 samt 3.8 nu också o se hur det går

om jag höjer vcore o sånt för högt, vad händer?
enda risken som finns är överhettning? alltså inte att allt bara pajjar av sig sj på direkten liksom?

Inga problem hörru.

Jo värmen ska du ha full koll på. Du kan även testa ladda ner CPU Burn, starta 4x CPU burn, gå in i processer och tilldela en CPU Burn till varsin kärna.
Sedan tar du Disable error checking, och ställ in tiden på ca 8-12 timmar, startar du testet och då räknar den bara en massa dynga för att uppnå maximala värmen.

Detta kan du testa när du känner att du är nöjd med din överclockning och vill utesluta värmeproblem helt och hållet.

En varning dock. Jo visst kan du poppa CPU om du övervoltar.

Tänk på att det går väldigt känsliga ledningar i processorn som inte tål hur mycket ström som helst heller.

Du ska alltid köra på så lågt som du kan men ska även vara stabilt.
Vill inte att du ska ligga på 1.8V och uppåt som vissa galningar.
Dom där processorna håller inte länge kan jag tänka mig. =P

Jag kan tänka mig att min kommer ligga på ungefär en 1.45-1.48 och då ska den ligga på ungefär 4GHz. Jag har en Q9650

Gå inte efter mina värden, men det är bara en liten hint på att man inte alls måste öka Vcore ALLT för mycket. Nordbryggan behöver matas däremot en större del än Vcore.

Eftersom den största belastningen läggs på NB (med tanke på att du ändrar FSB) så den kan behöva höjas en hel del.

Försök att inte gå allt för högt dock. Beror också helt på vilken processor du har också.

Ändring: Läste att du inte vet riktigt vad din klock ligger på?
Kolla vad multipliern för CPU ligger på i BIOS, och så tar du Multiplier*FSB.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk

mm jo vet hur man räknar ut aja men har försökt ligga på så låg volt på alla värden sen igår... har inte märkt att processorn gjort fel ännu.. har även sänkt volten på minnen till 2v jämt, 1,9 är original tror jag.

bara en liten fråga här! de här geeksen verkar vara "proffs"
http://www.overclock.net/intel-cpus/380975-e7200-vcore-too-hi...
kolla in, där klockar de min processor till över 4ghz med låg vcore! o ändå så klagar de o säger att vcore över 1.4v kommer förstöra allt på bara några veckor?!

detta låter som rent skitsnack för mig! men vad tror ni??

borde jag inte kunna ha vcore i typ 1.42 typ o köra processorn i 3,6ghz? för högre än så vill jag ändå inte ha den...

vilket volt värde är skadligt för en Intel dualcore?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar, nu ska det nog fungera fint :)... återkommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
mm jo vet hur man räknar ut aja men har försökt ligga på så låg volt på alla värden sen igår... har inte märkt att processorn gjort fel ännu.. har även sänkt volten på minnen till 2v jämt, 1,9 är original tror jag.

bara en liten fråga här! de här geeksen verkar vara "proffs"
http://www.overclock.net/intel-cpus/380975-e7200-vcore-too-hi...
kolla in, där klockar de min processor till över 4ghz med låg vcore! o ändå så klagar de o säger att vcore över 1.4v kommer förstöra allt på bara några veckor?!

detta låter som rent skitsnack för mig! men vad tror ni??

borde jag inte kunna ha vcore i typ 1.42 typ o köra processorn i 3,6ghz? för högre än så vill jag ändå inte ha den...

vilket volt värde är skadligt för en Intel dualcore?

Enligt intel är CPUn du har spessad för en vcore upp till 1.3625v. Detta betyder dock inte att en volt över de kommer ha ihjäl CPUn, dock betyder det att CPUn inte kräver så mycket kräm som jag trodde. Min gamla E6400 är spessad till 1.5v samma sak gäller min quad. 1.3625 som Intel satt är endast en säkerhets marginal, är väldigt tveksam till att 1.4vcore skulle ha ihjäl CPUn på ens ett år.

Om du märker att systemet är stabilt på den klocken du vill ha kan du testa att sänka volten och kolla stabilitet igen, detta för att minimera CPU temps samt slitskador på CPUn och på så sätt äka CPUn livslängd. För mig är detta en avvägning. Jag anser att CPUns livslängd ökas då den kan klockas högre, inte om den går på lägre frekves och klarar sig i 20år. Om den skulle kollapsa efter 5år gör inte mig något då jag troligtvis sitter på en ny CPU då.

Så om systemet är stabilt på klocken du har kan du, om du känner att temps är ett problem, dra ner på vcore ett snäpp.

Har tyvärr inga bra refferenser då jag aldrig klockat en 45nm CPU. Min quad (q66, 65nm) går i 1.65vcore, den är dock vattenkyld och loadar ej högre än 45 grader. Min gamla duo (E6400, 65nm) körde jag i 1.575vcore i 2 år utan problem. Men dessa CPUs är som sagt 65nm och kanske grejjar högre vcore än en 45nm.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

okej tJev. jag förstår tror som dig.

45nm ska ju till o med va bättre kylning i, och med min kylare går den aldrig över 60grader i 100% load, om ens det i mitt nya chassi.

så värmen är absolut inte ett problem, snarare rädslan för att ha ihjäl den lille stackarn.

men kommer nog köra den lite under 1,4 sen får det va så. tack för all hjälp

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
mm jo vet hur man räknar ut aja men har försökt ligga på så låg volt på alla värden sen igår... har inte märkt att processorn gjort fel ännu.. har även sänkt volten på minnen till 2v jämt, 1,9 är original tror jag.

bara en liten fråga här! de här geeksen verkar vara "proffs"
http://www.overclock.net/intel-cpus/380975-e7200-vcore-too-hi...
kolla in, där klockar de min processor till över 4ghz med låg vcore! o ändå så klagar de o säger att vcore över 1.4v kommer förstöra allt på bara några veckor?!

detta låter som rent skitsnack för mig! men vad tror ni??

borde jag inte kunna ha vcore i typ 1.42 typ o köra processorn i 3,6ghz? för högre än så vill jag ändå inte ha den...

vilket volt värde är skadligt för en Intel dualcore?

Haha helt seriöst... Är det där "OVERCLOCK".net?!

Hur kan dom gråta för sådan liten höjning?
Jag känner folk som i princip ligger på 1.64V på sin CPU och har haft den så i ett och ett halvt år, så du behöver absolut inte oroa dig. Det där forumet verkar vara en anti-overclock forum typ.

"Lets hope you didnt damage your CPU"... är han helt seriös eller.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |