Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk

Vad håller 92grader i min dator??

I hw monitor OCH everest står de att jag har 92grader på nåt i datorn... vad kan de vara eller e de bara ett fel?? tycker de e konstigt att båda programmen visar de...

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

2 spontana gissningar... ditt grafikkort eller din hårddisk...

Dra ner Everest Ultimate och kolla sensor sidan...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Everest lär väl tala om vad det är som är så varmt, så du måste ju kunna se det själv. Det är ju omöjligt för oss att gissa vad det är annars.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Grafikkort eller chipset på moderkortet?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

moderkortet... graffet ligger på 48, cpu 38 på kärnorna. sen har jag två på ca 47 och den på 92-95grader...
fattar inte va de kan va för jag har känt på ALLT på moderkortet å de e inget som verkar vara så varmt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad står det för förklaring för dessa temps då i Everest?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det inbyggda grafikkortet kanske? Dom är ju inte direkt kända för att vara svala, sen om dom blir så varma vet jag inte men värt att nämna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kan det vara fel på sensorn?
Jag har tex 128 -celsius kallt konstant på min nordbrygga

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Kan det vara fel på sensorn?
Jag har tex 128 -celsius kallt konstant på min nordbrygga

Nej då inget fel på sensorn. Ditt moderkort bryter bara mot fysikens lagar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nej då inget fel på sensorn. Ditt moderkort bryter bara mot fysikens lagar

Tror du jag är dum eller? Självklart vet jag att det är fel på min, men jag menade på om det kan vara fel på honoms/hennes eftersom personen inte verkar ha hittat något som är varm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Tror du jag är dum eller? Självklart vet jag att det är fel på min, men jag menade på om det kan vara fel på honoms/hennes eftersom personen inte verkar ha hittat något som är varm.

var menat som ett skämt ^^

Allvarligt talat, det kan vara nåt sensorskämt, annars skulle jag gissa på att det är grafikkort eller ett chipset på moderkortet, då är 92 grader inte så jätte farligt

Visa signatur

Permalänk

Klockade min CPU igår och då åkte tempen på vad de nu är från 92 till 121 grader...
de står förövrigt som CPU i everest, CPU kärnorna ligger på 38 enligt everest...

men som ni säger de måste va sensorfel...
tack för svaren...

Visa signatur

Permalänk

Att man inte känner att något är speciellt varmt trots att sensorn säger att det är varmt kan bero på två saker. 1. sensorn är paj. 2. Kylflänsen sitter inte bra på den komponent som är varm. Därför är kylflänsen sval medans chippet under är glödhett.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
var menat som ett skämt ^^

Lungt:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

GA-MA78GM-S2H är riktigt känt att den har en ej korrekt an givande sensor på dem som hittas i diverse program förutom i Gigabytes egna program >_>
Tror det är 84C eller liknande du kan aldrig få något under den temperaturen men temperaturen på den sensorn kan dock åka upp till 127C då den får max värde har jag för mig. Jag fick 127C på den där sensorn alltid när jag körde datorn i 100% load när jag hade det moderkortet. Gick ner till 84C eller lite högre men lägre fick jag det inte oavsett hur mycket stoff jag försökte kyla.

Jag rekomenderar också inte direkt att man kör överclockning etc på det moderkortet om man har rev 1.0 eller 1.1 med Phenom processorer på 95watt/125Watt. Finns stor risk att du bränner moderkortet.

Fasiken jag lyckades bränna ett rev1.0 och ett rev1.1 med min Phenom X4 9750 2.4Ghz (95watt) när jag också undervoltade så det inte skulle dra för mycket ström! (då med att moderkortet alltid brändes med att man tryckte på reboot/omstart knappen på chassit)

Kör med ett GA-MA78GPM-DS2H nu istället och den visar korrekt på den där sensorn och då ligger den på ca 47C i idle och ca 70-75C i 100% load, skulle gissa att GA-MA78GM-S2H bör ha ungefär samma temperaturer om sensorn nu skulle visa korrekta värden.