Permalänk

Något är knas på min HP Pavillion

Ok, i våras gick min laptop sönder. Visade sig vara moderkortet som pajja. Fick den fixad gratis då även fast jag ej hade någon garanti kvar...

Nu till problemet, såg film. Sen stängde jag locket och sov. Sen på morgonen så märkte jag att skärmen var svart när jag öppnade "locket"(vad ska jag kallade det?). Stängde då av datorn på "påav" knappen och startade upp den. Direkt vid startbilden så vare massa gröna fyrkanter, sen försvann det och det var tunna streck över skärmen. Den börjar ladda men kommer sen till någon sorts bluescreen och startar sen om. Sen starta igen, då får man ju välja felsäkert läge osv...starta med senaste konf funkar ej. Felsäkert läge funkar verkar det som...

Misstänker grafikortet då jag läst att andra fått samma gröna grejer på startbilden när deras graffekort pajjat...

Hoppas ni förstår min kassa beskrivning.

Här lite bilder

http://img508.imageshack.us/my.php?image=gay015hg8.jpg

http://img508.imageshack.us/my.php?image=gay016cw9.jpg

http://img87.imageshack.us/my.php?image=gay017qo7.jpg

http://img399.imageshack.us/my.php?image=gay020gq5.jpg

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande på en bärbar HP Omnibook och det var fel på grafikkortet. Eftersom det var inbyggt så var det bara att kassera datorn.

Permalänk

Den köptes på onoff julen 2006 trist att den inte ska hålla längre. Får man ingen reklamation eller nåt? Jag menar köpa ny har ja inte råd med och jag reser fan bort över vintern....fyfan säger ja isf!!

Lyckades iaf dra över alla filer till en extern genom att ha en påse fryst kyckling under datorn, så det e klart iaf.

Permalänk
Medlem

Konsumenträtt:

Är det fel på en produkt har du enligt konsumentköplagen rätt att reklamera varan i tre år. Under de första sex månaderna efter köpet måste säljaren bevisa att felet inte fanns från början om parterna inte är överens. Har det gått längre tid har du som köpare bevisbördan.

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska det ske "inom skälig tid" från det att du klagat. Enligt konsumentrådgivningen innebär det cirka två veckor. Har inget hänt efter fyra veckor kan du som konsument hävda rätten till en helt ny vara. Om samma fel återkommer har du efter två reparationsförsök normalt rätt att vägra gå med på fler försök och kräva en ny vara i ersättning.

Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av felet. Det kan till exempel röra sig om resor, transporter och inkomstförluster du drabbats av för att få felet avhjälpt. Däremot har du ingen laglig rätt till en ersättningsprodukt medan du väntar på att få tillbaka din vara.

Extraförsäkringar kan täcka fel på varor även sedan den lagliga reklamationsrätten upphört. Då är det de finstilta villkoren i den enskilda försäkringen som helt styr hur stark konsumentens ställning är.

Permalänk

Vad ska jag säga till onoff då? vill inte säga fel så att allt skiter sig.

Den pajjade ju som sagt i våras också och då vare moderkortet. Batteriet annats strular också då det räcker ca 5 min.

Felsäkert läge har alltid varit ostabilt pga värme.

Permalänk
Medlem

Lämna in den på Onoff och ta med kvittot. Detta är ju inget garantiärende utan en reklamation.

Permalänk

Har en bekant som jobbar där ska fråga efter han...och ja, det handlar om reklamation.

Permalänk

Det här är vad som har hänt både dig och mig + 100.000 personer till!
HP har inte så bra hand om sina kunder...

http://forums11.itrc.hp.com/service/forums/bizsupport/questio...

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem

Min brorsas HP pavilion ser exakt likadan ut. Gröna feta streck som gick över till tunna efter omstarten. Kommer bara in i felsäkert läge (tur de så man kunde rädda skolarbete).

Antar att de är grafikkortet som ni säger. De var ju sista gången han köpte HP ska sägas. Varit inne för byte av moderkort 2 gånger på 1 år och nu rök grafikkortet efter 3 dagars användning av lite word och film.

Känns bra att kunna fastställa de..även om de är trist.

Permalänk
Medlem

Min HP Pavilion dv2140 jag köpte dec 2006 fick samma problem, skärmen är stendöd och wifin slutade fungera. Den har också varit inne och bytt moderkort en gång tidigare.
Senare så fick jag förlängd garanti (via email) pga att den modellen och många andra dick fick fel på skärmen och wifin.

Skickade in den, sen hände inget på flera veckor. Tre veckor efter jag skickat in den så får jag ett kostnadsförlag på närmare 6000kr för att byta moderkort och tangentbord.

WTF tänkte jag och ringde upp dem. Då påstår de att datorn utsats för yttre våld så WIFIn lagt ner. Så antingen fick jag betala 6000kr för att få det fixat. Eller betala 1900kr för att få den tillbakaskickad. Eller att de skrotade den på reparationsfirman.

Efter massa mail och telefonsamtal tillbåde HP och Infocare utan resultat så valde jag att få tillbaka datorn för 1900kr eftersom skärmen oftast funkade. Kände mig sjukt lurad eftersom jag aldrig skickat in datorn om de inte erbjudit mig förlängd garanti.

Under förra veckan så började strömadaptern att glappa och nu i helgen så kortslöt den och brann up.

Jag kan säga att jag kommer ALDRIG ALDRIG ALDRIG mer köpa en produkt från hp.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)