Permalänk
Medlem

Hårddiskskruv

Tjena

Efter att ha följt diverse byggloggar så har suget för ett eget bygge blivit ganska stort.
Har bestämt mig för en filserver med ett mini-itx kort och 4 diskar i raid5 (med hjälp av kontrollerkort).
Datorlådan ska byggas själv med hjälp av aluminiumprofiler(sett att många har inspirerats av sådana byggen).

Problemet hittils blir dock med hårddiskarna, vill att dessa ska skruvas fast i en profil som sedan skruvas fast direkt i chassit. Det går dock inte då traditionella HD-skruvar är relativt korta och inte försänkta.

Min fråga är då om ni vet vad för typ av gäng det är till hårddiskar, alternativt vart man kan få tag på hårddiskskruv med längden ~10mm.

Med vänliga hälsningar,

Mikko

Permalänk

Gamla förstäkare eller annan elektronik brukar man kunna hitta skruv ifrån. fråga skolan/arbetsplatsen om de har någon dator eller liknande du kan sno skruvar ifrån.

annars så är väl tippen evt ett ställe man kanske kan fråga lite nsällt på;) småsaker brukar de flesta skitia i dock inte hela saker bruakr man får släpa bort därifirån.

Annars kolla med någon kompis / far eller liknande de brukar ha en del gömmor om man frågar eller letar lite

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Grovgänga... svårt att hitta tyvärr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Entusiast

6-32 UNC letar du efter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste datorbutik och säg att du ska fylla din Antec Ninehundred på hårddiskar men skruvarna som följde med räcker ej till.
Är dom snälla kanske dom ger dig några.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seires
Gå till närmaste datorbutik och säg att du ska fylla din Antec Ninehundred på hårddiskar men skruvarna som följde med räcker ej till.
Är dom snälla kanske dom ger dig några.

Du lider precis som jag av forumssydromet, inta läsa allt innan man skriver.

TS skrev att han söker efter längre skruvar än dom korta som följer med, dom korta är till för att endast få fast hårddisken i 1-2mm plåt.

Ärligt talat så söker jag med sådan skruvar, ska kunna klara av 5mm.
Har ett par heatpipe kylare till P2 Xeon CPU som jag tänkte skruva mina HDD i... bauta kylare, får plats med 5st diskar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

har faktist inte en aning om vad för typ av skruv det är. Vet dock att vissa distans-skruv till moderkort brukar gå att skruva in i hårddiskar. Kanske går att köra sånna å sen vanliga skruvar in i distanserna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Du lider precis som jag av forumssydromet, inta läsa allt innan man skriver.

TS skrev att han söker efter längre skruvar än dom korta som följer med, dom korta är till för att endast få fast hårddisken i 1-2mm plåt.

Ärligt talat så söker jag med sådan skruvar, ska kunna klara av 5mm.
Har ett par heatpipe kylare till P2 Xeon CPU som jag tänkte skruva mina HDD i... bauta kylare, får plats med 5st diskar

Nu ska jag inte pika dig, men skruvarna till antec 900 är absolut minst 1 cm.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Du lider precis som jag av forumssydromet, inta läsa allt innan man skriver.

TS skrev att han söker efter längre skruvar än dom korta som följer med, dom korta är till för att endast få fast hårddisken i 1-2mm plåt.

Ärligt talat så söker jag med sådan skruvar, ska kunna klara av 5mm.
Har ett par heatpipe kylare till P2 Xeon CPU som jag tänkte skruva mina HDD i... bauta kylare, får plats med 5st diskar

Faktiskt inte, skruvarna som man får till A-900 är nog 20mm skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Jisses, HDD skruvarnas John Holmes

Kan man köpa sådan lösa? (skruvar alltså)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hittade längre sådana skruvar hos elfa (för intresserade: elfa, båda med UNC 6-32)

Problemet var dock att hitta försänkta sådana skruvar, känns som ett alltför stort projekt att leta reda på några skruv (16 st) så blir nog till att byta konstruktion istället.
Blir med stor sannolikhet ett litet hus till hårddiskarna i aluminiumplåt.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jisses, HDD skruvarnas John Holmes

Kan man köpa sådan lösa? (skruvar alltså)

Har du en skruv lös eller vill du köpa en lös skruv?
Är det inte bättre att köpa en skruv som går att sätta fast?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Faktiskt inte, skruvarna som man får till A-900 är nog 20mm skulle jag tro.

20mm == 2cm >= 1cm?
Så om skruvara är minst 1 cm kan de fortfarande vara 2 cm?
Låter fortfarande som något man borde kolla upp, skulle också behöva lite längre skruvar här och var...

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
har faktist inte en aning om vad för typ av skruv det är. Vet dock att vissa distans-skruv till moderkort brukar gå att skruva in i hårddiskar. Kanske går att köra sånna å sen vanliga skruvar in i distanserna?

Det där är lurigt då distanser kan ha både M3 och 6-32. De passar i varandra men gängorna förstörs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det där är lurigt då distanser kan ha både M3 och 6-32. De passar i varandra men gängorna förstörs.

Japp fast oftast går det snett eller tar emot.
En tumregel är att man ska utan kraft kunna skruva in en skruv i en gänga utan att det tar emot med nämnvärd kraft.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Har du en skruv lös eller vill du köpa en lös skruv?
Är det inte bättre att köpa en skruv som går att sätta fast?

nja, det var inte ens roligt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kass bild av mig
iaf, 2,5 cm långa!

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man får tag på denna typ av hårddiskskruv?
Dvs försänkta och med helt platt huvud.
Behöver 20st

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

man kan kanske borra nya och gänga om till typ M4 M5 eller va det ny kan bli?

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Medlem

Skruven är 6-32 UNC som tidigare nämts och du kan beställa långa på Chilled PC
De är 1.5" långa dvs lite drygt 38mm

EDIT:
Missade att du ville ha försänkta skruvar, dessa ser inte ut att vara det.

EDIT2:
Försänkta 6-32 UNC skruvar:
LAS - A204 UNC/UNF 100° Countersunk Screw

Permalänk

jag gängade om mina till m4, sen finns det hur mycket att välja på i färg och form