Räkna ut hur mycket du förlorat på Riksbankens ränktesänkning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Inte för generationen efter som får pröjsa för kalaset ...

Det har jag redan fått göra. Köpte lägenhet i augusti...

Aja som det ser ut nu så har jag väl "bara" förlorat en 70-100tusen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Igen: Skulle inte räntan ha sänkts så kraftfullt under början av 2000-talet skulle inte husbubblan i USA kunnat bli så stor som den blivit. Nu vet inte jag hur det är med dig, men bubblor faller inte under termen "stabiliseringspolitik" i min bok.

Centralbankens modifikation av penningmängden har uppenbarligen skapat minst en husbubbla. Du kan inte förneka att det vore mycket svårt för en bubbla att få momentum om räntan inte vore så låg, räntan var 1% i USA.

Dock gjorde USA precis vad Keynes förespråkade! Centralbanken där sänkte räntan för att stimulera ekonomin i lågkónjunkturen som följde IT-bubblan. En sänkning av räntan var precis efter skolboken.

Och se, det misslyckades. Det är för att stabiliserngspolitik via penningpolitiken inte fungerar, vilket för alla som kan tänka själv borde begripa nu slutet av 2008. Varför tar du inte och snackar med alla varslade att centralbankens penningspolitk "jämnat ut konjunktursvängningarn"? De skulle nog inte hålla med

Det enda sättet för en centralbank att sätta en "korrekt" ränta vore om centralbanken hade kunskap om samtliga marknader i hela landet. Den kunskapen saknas (Ingves är möjligtvis inflytesrik men inte ett orakel), och det enda som kan hända är att fel ränta sätts - som inte motsvarar sparande/tidspreferenser. Det leder till felinvesteringar, bubblor som vi sett.

Som exempel kan vi ta alla industrier som nu får varsla. Under högkonjunkturen var räntan låg och nyinvesteringar var då en god idé. Dock var den låga räntan lägre än utbudet sparade pengar. Försäljningen har fallit i samtliga marknader för folk helt enkelt inte har råd att konsumera.

Detta är definitivt ostabliserande. Istället för en stabil konsumtion tas konsumtion i framtiden till konsumtion nu, vilket skapar en temporär högkonjunktur som inte kan göra annat än att krascha.

Woland: Varför inte försöka argumentera för sakfrågan istället?

Helt klart har misstag gjorts, dock är det väl inte riktigt rätt att säga att det var rätt handlande som skapade husbubblan. USA i regel är ju väldigt dåliga på att bedriva "rätt" penningpolitik, Varför? Jo de generellt sett en väldigt låg ränta, de har inte samma rörlighet. I dagsläget kan de knappt använda penningpolitik alls. De vill inte hamna i samma sits dom Japan.

Misstaget du gör är att se om vi haft konjunkturer eller inte, det är irrelevant. Det som är viktigt är att se hur stora dessa är, stabiliseringspolitik handlar om att platta till dem, inte nödvändigtvis eliminera dem. För som du säger, för att helt eliminera konjunktursvängningar måste vi ha ALL information om alla marknader osv.

Sen är det klart folk varslas? Det är ju dock inga otroligt stora summor som varslats.

Vi har ju redan konstaterat att inflationen är stabilare idag än innan andra världskriget (du gav ju själv en länk som visade på detta). Detta måste ju klassas som bra? Tyvärr har jag inget diagram på detta men om du kollar på konjukturen sedan långt tillbaka kommer du se samma mönster. Mindre svängningar idag.

Detta är inte vidare otroligt förvånande, det är klart att det hjälper till att motverka exogena chocker som påverkar marknader.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Helt klart har misstag gjorts, dock är det väl inte riktigt rätt att säga att det var rätt handlande som skapade husbubblan. USA i regel är ju väldigt dåliga på att bedriva "rätt" penningpolitik, Varför? Jo de generellt sett en väldigt låg ränta, de har inte samma rörlighet. I dagsläget kan de knappt använda penningpolitik alls. De vill inte hamna i samma sits dom Japan.

Misstaget du gör är att se om vi haft konjunkturer eller inte, det är irrelevant. Det som är viktigt är att se hur stora dessa är, stabiliseringspolitik handlar om att platta till dem, inte nödvändigtvis eliminera dem. För som du säger, för att helt eliminera konjunktursvängningar måste vi ha ALL information om alla marknader osv.

Sen är det klart folk varslas? Det är ju dock inga otroligt stora summor som varslats.

Vi har ju redan konstaterat att inflationen är stabilare idag än innan andra världskriget (du gav ju själv en länk som visade på detta). Detta måste ju klassas som bra? Tyvärr har jag inget diagram på detta men om du kollar på konjukturen sedan långt tillbaka kommer du se samma mönster. Mindre svängningar idag.

Detta är inte vidare otroligt förvånande, det är klart att det hjälper till att motverka exogena chocker som påverkar marknader.

Okej, så du medger alltså att USA misslyckats med sin "stabiliseringspolitik".

Sverige då? Har vi inte haft en husbubbla här också? Var inte räntan för låg 2005?

Vi har inte konstaterat att inflationen är stabilare idag. Du hävdar det om och om igen och referar till "böcker" och "kapitel" men några argument ger du inte. Jag kan däremot och har gett massvis med argument som säger motsatsen.

Diagrammen säger förresten inte alls att "stabiliserngspoltik" fungerar. Innan 1920 var inflationen konstant, med en mindre variation. Efter världskriget har inflationen skenat. Så åtgärderna har varit ostabiliserande.

Om du ska refera till data måste du länka till den, inte bara säga att den existerar.

Här är var skon klämmer: Den nationalekonomiska skola som du sitter och förespråkar har orsakat enorm skada för hela världsekonomin, och har problem att acceptera det. Centralbankernas penningexpanderande politik orsakar temporära boomer på bekostnad av en obehaglig korrigering senare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Okej, så du medger alltså att USA misslyckats med sin "stabiliseringspolitik".

Sverige då? Har vi inte haft en husbubbla här också? Var inte räntan för låg 2005?

Vi har inte konstaterat att inflationen är stabilare idag. Du hävdar det om och om igen och referar till "böcker" och "kapitel" men några argument ger du inte. Jag kan däremot och har gett massvis med argument som säger motsatsen.

Diagrammen säger förresten inte alls att "stabiliserngspoltik" fungerar. Innan 1920 var inflationen konstant, med en mindre variation. Efter världskriget har inflationen skenat. Så åtgärderna har varit ostabiliserande.

Om du ska refera till data måste du länka till den, inte bara säga att den existerar.

Här är var skon klämmer: Den nationalekonomiska skola som du sitter och förespråkar har orsakat enorm skada för hela världsekonomin, och har problem att acceptera det. Centralbankernas penningexpanderande politik orsakar temporära boomer på bekostnad av en obehaglig korrigering senare.

Visst har vi haft en positiv trend på inflationen, men det är ju inget som direkt kan kopplas till stabiliseringspolitik, vi har ju ett helt annat ekonomisk klimat idag. Mycket inflation har orsakats av oljeprischocker med mera.

Jag skulle inte påstå att det ör temporära boomer pga penningpolitiken, skulle vilja påstå att boomerna bromsas som regel av penningpolitik. Centralbankerna driver inte alltid en penningexpanderande politik, endast i lågkonjukturer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Det finns absolut en relation mellan arbetslöshet och inflation.

Sveriges inflation/arbetslöshet sedan 1976:
http://adventskalendern.blogsome.com/images/phillipskurvan2.j...

(ok det kommer från en blog, men siffrorna är hämtade från SCB)
http://adventskalendern.blogsome.com/2006/12/06/ar-phillipsku...

Siffrorna från USA visar ungefär samma sak

Det borde vara lätt att inse sambandet mellan arbetslöshet och inflation på kort sikt. När arbetslösheten sjunker så ökar konkurrensen om arbetskraft och reallönerna stiger snabbare, eftersom lönekostnaderna är den största kostnaden för de flesta företag går priserna upp. Motsatt effekt när arbetslösheten ökar.

Stagflation förekommer men det är ovanligt.

Skulle den statistiken säga att det finns nåt slags inverssamband mellan arbetslöshet och inflation? Visst är det så runt -93, men å andra sidan sker en lika stor inflationsförändring runt -81, och då händer ingenting med arbetslösheten.
Människor tror för mycket på sin förmåga att se mönster.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Skulle den statistiken säga att det finns nåt slags inverssamband mellan arbetslöshet och inflation? Visst är det så runt -93, men å andra sidan sker en lika stor inflationsförändring runt -81, och då händer ingenting med arbetslösheten.
Människor tror för mycket på sin förmåga att se mönster.

Det finns många andra anledningar till att inflationen går upp eller ner, t ex förändringar av importpriser, råvarupriser osv. Arbetslösheten är bara en av faktorerna men antagligen en av de viktigaste. Dessutom bör det vara så att det är arbetslösheten som påverkar inflationen och inte tvärt om, under 80-talet låg arbetslösheten ganska stilla och inflationen påverkades av andra skäl. När väl arbetslösheten började stiga så gick inflationen ner eftersom lägre löneökningar och lägre efterfrågan leder till mindre prisökningar.. Tror jag iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Det finns många andra anledningar till att inflationen går upp eller ner, t ex förändringar av importpriser, råvarupriser osv. Arbetslösheten är bara en av faktorerna men antagligen en av de viktigaste. Dessutom bör det vara så att det är arbetslösheten som påverkar inflationen och inte tvärt om, under 80-talet låg arbetslösheten ganska stilla och inflationen påverkades av andra skäl. När väl arbetslösheten började stiga så gick inflationen ner eftersom lägre löneökningar och lägre efterfrågan leder till mindre prisökningar.. Tror jag iaf.

Vad ja angrep var inte sakfrågan utan användandet av statistik.
Statistik är inte en tiondel så bra som folk verkar tro.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Vad ja angrep var inte sakfrågan utan användandet av statistik.
Statistik är inte en tiondel så bra som folk verkar tro.

Kan du visa statistik på det?

Permalänk
Glömsk

1 Euro är nu 10.91 SEK.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk

Och nu kostar Euron 11.15 SEK.

Vad Riksbanken lyckats göra är alltså att försämra värdet på valutan ordentligt och dessutom förlängt krisen.

Mat etc som köps från Europa kostar nu 11 procent mer än för en månad sedan. Men det kommer givetvis inte synnas i Riksbankens inflationssiffror.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Studenter med mer skuld än sparat kapital borde ju tjäna på det om man ser det rent skuldmässigt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Studenter med mer skuld än sparat kapital borde ju tjäna på det om man ser det rent skuldmässigt.

Ja, vilket är helt sjukt egentligen. Denna uppmuntring till belåning är helt galen. Jag som har rätt mycket eget sparat kapital blir istället bestraffad i och med att inflationen äter upp mina pengar.

Permalänk
Medlem

Ja, det är ett problem med att spara penga, om man sparar dom i madrassen.
Varför inte sätta sina sparpengar i eurobaserad räntefond tex?
Visst, man tar ju en lite störra risk än en svenskräntefond eller madrassen. Men i dagsläget där kronan försvagas så är det ju en oerhört bra avkastning i förhållande till risk imho.

Jag har över 50% av mina tillgångar i lliknande papper, dom har stigit med 25-30% sen augusti. Dvs lika mycket som kronan försvagats och lite till. Så personligen så känner jag inte av kronans försvagning speciellt mycket. Förutom att företaget jag jobbar på automagiskt tjänar mer pengar på export...

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Ja, det är ett problem med att spara penga, om man sparar dom i madrassen.
Varför inte sätta sina sparpengar i eurobaserad räntefond tex?
Visst, man tar ju en lite störra risk än en svenskräntefond eller madrassen. Men i dagsläget där kronan försvagas så är det ju en oerhört bra avkastning i förhållande till risk imho.

Jag har över 50% av mina tillgångar i lliknande papper, dom har stigit med 25-30% sen augusti. Dvs lika mycket som kronan försvagats och lite till. Så personligen så känner jag inte av kronans försvagning speciellt mycket. Förutom att företaget jag jobbar på automagiskt tjänar mer pengar på export...

Jag ligger lågt för tillfället med rådande kris. Väntar tills jag tror det är läge att gå in på börsen igen.

Permalänk
Inaktiv

Ah det är ju sant. Om bara inflationen är stor en period strax innan jag slutför min utbildning skulle jag vara glad ;). Men det är nog inte det viktigaste här i världen :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag ligger lågt för tillfället med rådande kris. Väntar tills jag tror det är läge att gå in på börsen igen.

Att flytta pengarna till räntebärande kallar jag att ligga lågt...
Min plan är givetvis att gå in aktier igen när jag tror the botten is nådd

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Eller så dissar man allt vad räntefonder heter och spelar lite. XACT Bear har varit en riktigt fin liten fond under detta år...

Egentligen behöver man inte nödvändigtvis satsa några direkt stora pengar heller. Att klå inflationen samt inlåningsräntor genom att handla på börsen är ju inte sådär jättesvårt under någorlunda tider i alla fall.

Personligen har jag aldrig riktigt fattat det här med att "vänta på rätt läge". Min åsikt är att det egentligen alltid är läge, bara det att det är helt olika aktier som är köpvärda (man kommer gå på minor, jag menar, vi är ju trots allt mänskliga. Själv gick jag bland annat på minan att satsa lite pengar i en hedgefond från England som, tydligen, har spekulerat i lite halvt subprimeaktiga papper. Kan ju säga att det inte var sådär jätteroligt när man fick det beskedet).

Fast å andra sidan lär jag ju låta som en av de klichéaktiga mupparna i DI som jobbar på någon halvt schangdobel bank, så vi skiter i det resonemanget.

SÖMN!

Visa signatur

Dekadens