GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bewwa
Jag har följande dator och springer runt med ca 20-30 fps.
jobbigt laggigt med andra ord.

-Vista 64-bitar directx 10
-Intel® Core™2 Duo CPU E6750 (4096KB L2 Cache, Socket 775) @ 3000MHz (375MHz FSB)
-Gigabyte GA-73PVM-S2H moderkort
-Radeon HD 4850 512MB
-4gb ddr2 pc6400 corsair minnen

kvittar om jag klockar cpu och gpu, får ingen mer fps för det.
kvittar också vad jag kör på för upplösning, inställningar osv.
har testat både catalyst 8.11 och 8.12.

jag maxar 30 fps och har som lägst 5-10 i regn osv.

Nåt som är fel eller har jag för dålig dator?

Tror du har för dålig dator. Jag får ca 31 fps i benchen med datorn i sign. Samma gpu som dig men 4ghz dual core.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag får alltid fatal error resc10 efter någon timmes spelande.
Är det någonting man kan hoppas bli åtgärdat med nya patchen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Tror du har för dålig dator. Jag får ca 31 fps i benchen med datorn i sign. Samma gpu som dig men 4ghz dual core.

Enligt fraps åker jag runt med c:a 20 fps. Klarar inte av att spela när det går så knackigt. Vad kommer patchen att göra?

Permalänk

Då processorn anses vara stora flaskhalsen för många gjorde jag ett litet eget test med min burk som är konfigurerad som följer:

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 960 (100 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: Medium
View Distance: 51
Detail Distance: 51

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GTS (320MB)
Video Driver version: 180.84
Audio Adapter: SB Live! Wave-enhet
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 @ 2.33GHz

CPUn i 2100MHz
Average FPS: 31.94
Duration: 37.19 sec
CPU Usage: 87%
System memory usage: 69%
Video memory usage: 100%

CPUn i 3400MHz
Average FPS: 48.05
Duration: 37.17 sec
CPU Usage: 84%
System memory usage: 73%
Video memory usage: 100%

Något jag såg är att spelet alltid flyter bättre andra gången jag startar det, alltså även noterbart när jag spelar som vanligt.

Kommentarer?

Permalänk
Medlem

https://tv.rockstargames.com/videos/view/id/2990884F966A48A8

Fler än jag som råkat ut för det där?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Hjälp.
Så har man haft en dag som bara varit emot än och tänkte koppla av med lite GTA IV. Men nej!
Jag för två popups med "Kan inte skriva licensinformation. Var vänlig kontakta supporten för mer information". Lite googlande så visar det sig vara SecuROM-problem men jag såg ingen lösning. Någon som har någon lösning utan att installera om spelet? Securoms supportsida hade ju såklart bara lösningar på problem där användaren har gjort fel, inte när deras programvara buggar.
Men det är väl som det säger, de som köper spelen bestraffas mer än piraterna.

Edit:
Ok jag om får stå i skamvrån. Jag hade problem med windows igår kväll och försökte stänga av datorn, testade att inaktivera RAM-driven (2,5 GiB). Bl.a. innehåller den temp-mappar (TMP och TEMP-miljövariablerna pekar dit). Eftersom den nu inte ens var inladdad så kunde såklart inte programmet skriva någon licensfil om det använder tempmappen.
Men det kunde ju gett lite mer exakt information om var felet inträffade.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Här kommer mina benchmark:

Före cpu klockning
Average FPS: 31.02
Duration: 37.49 sec
CPU Usage: 95%
System memory usage: 57%
Video memory usage: 71%

Graphics Settings
Video Mode: 1440 x 900 (60 Hz)
Render Quality: Very High
View Distance: 37
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: ATI Radeon HD 4850
Video Driver version: 7.14.10.621
Audio Adapter: Hörlurar (Realtek High Definition Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz

Statistics
Average FPS: 31.64
Duration: 37.20 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 59%
Video memory usage: 96%

Graphics Settings

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: ATI Radeon HD 4850
Video Driver version: 7.14.10.621
Audio Adapter: Hörlurar (Realtek High Definition Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 3.00GHz

Permalänk
Citat:

Här kommer mina benchmark:

Före cpu klockning
Average FPS: 31.02
Duration: 37.49 sec
CPU Usage: 95%
System memory usage: 57%
Video memory usage: 71%

Resultat..

[/B]

Ojdå.. har du testat att köra benchmark, starta om spelet och sen köra en ny benchmark?

Jag får förresten bättre resultat om jag använder "-percentvidmem 97" än t.ex. 99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostyman
Ojdå.. har du testat att köra benchmark, starta om spelet och sen köra en ny benchmark?

Jag får förresten bättre resultat om jag använder "-percentvidmem 97" än t.ex. 99

Nope.
Vart skriver du in det? I commandline eller?

Permalänk
Citat:

Nope.
Vart skriver du in det? I commandline eller?

Hmm, mja det borde väl vara där. Jag kör inte via steam, så jag lägger in den i "Målet" på min genväg..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostyman
Hmm, mja det borde väl vara där. Jag kör inte via steam, så jag lägger in den i "Målet" på min genväg..

okej. jag har följande i min commandline
-norestrictions
-nomemrestrict
-novblank optional
-percentvidmem 97

ska se om senaste gör någon skillnad!

Permalänk
Citat:

[i]jag säger samma sak till dig, KÖP ny processor + moderkort och du kommer få enormt flyt, din processor är till och med sämre än e2200. [/B]

Jo det har jag ju förstått.. Men har inte pengarna till det för ens i fabruari så kan lika gärna köpa en DL skiva och b****a ut.. billigr

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

Tydligen har GTA 4 dragits tillbaka i Tyskland eftersom för många ex returnerades. Det kan verkligen inte vara vanligt att sådant händer. Har jag fel?

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=382678

Permalänk
Medlem

okej då ska vi se. jag klockade nu även mitt grafikkort en aning och det gav mig 2 fps i benchmarken.

Statistics
Average FPS: 32.02
Duration: 37.22 sec
CPU Usage: 93%
System memory usage: 60%
Video memory usage: 96%

Graphics Settings

Flöt på riktigt bra i spelet nu för första gången på väldigt länge.
-Klockad processor
-Klockat grafikkort
-norestrictions, nomemrestrict, novblank optional, percentvidmem 97 i commandline
-prioritet: hög på processorn
-Anti-Aliasing x8 i catalyst center
-8.11 drivrutin
-inga jättekrävande program igång i övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Flöt på riktigt bra i spelet nu för första gången på väldigt länge.
[/B]

Så du fick 32 fps i benchmarken och tycker det flyter på? Det går inte ihop, eller har du samma fps i spelet sen,?? Jag får 45 fps i spelets benchm och ca 35 average fps i spelet sen (enligt fraps). Enligt min teori drar man av ca 10 fps för att få reda på den exakta siffran sen hur det blir ingame, det kanske inte gäller på din dator vad vet jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Så du fick 32 fps i benchmarken och tycker det flyter på? Det går inte ihop, eller har du samma fps i spelet sen,?? Jag får 45 fps i spelets benchm och ca 35 average fps i spelet sen (enligt fraps). Enligt min teori drar man av ca 10 fps för att få reda på den exakta siffran sen hur det blir ingame, det kanske inte gäller på din dator vad vet jag.

Det "flyter" väl oavsett FPS? Så länge som den bara är STADIG?

Antingen så flyter det eller så hackar/laggar det.

Permalänk
Medlem

ja får 35 fbs. kan de stämma?

4870 1gb
intel core2duo e4500 klockad te 3ghz
4gb 667mhz

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loweann
ja får 35 fbs. kan de stämma?

4870 1gb
intel core2duo e4500 klockad te 3ghz
4gb 667mhz

kan ni logga in i windows live? och spara era spel? funkar fan inte för mej...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Tydligen har GTA 4 dragits tillbaka i Tyskland eftersom för många ex returnerades. Det kan verkligen inte vara vanligt att sådant händer. Har jag fel?

http://www.gtaforums.com/index.php?showtopic=382678

Det är ovanligt. Skulle inte förvåna mig om samma sak skulle hända i Sverige. Releasen av GTA IV har varit MYCKET diskret. När jag köpte spelet hade Elgiganten inte ens ställt ut spelet i hyllan utan jag var tvungen att fråga efter det för att få köpa det! Kollade på ny telefon för några dagar sedan och det står fortfarande inte i hyllorna. Siba i samma område har inte heller spelet i hyllan.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Hej!
Har precis fått mitt GTA 4 och tycker väl grafiken är ganska dålig. Flyter på rätt bra gör det. Men det jag har störst problem med är:
Går det att låsa kameran i 3:e persons view?
Väldigt jobbigt annars när man kör bil att inte se kör-riktningen för bilen.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att låsa kameran. Själv lirar jag med en 360 kontroll till spelet är van sen GTA IV på 360:n. Dock föredrar jag tangentbord, men fan till det här spelet funkar en hand kontroll bäst.

Camper kör du med handkontroll eller tangentbord? Är inga problem för mig att se vilken riktning bilen kör med, rotera kameran.

För mig tycker jag GTA IV flyter på bra, bättre än till min Xbox 360 helt klart och bra mycket snyggare också. Kör på 1440x900 Detail Level 20, Draw Distance 31, Car Density 33, Shadows 3 och ligger runt 30+ fps på natt och runt 35-50 fps i dagtid beroende på vart jag är Regn så halkar det ner till runt 25 fps i vissa områden.

Jag är van sen 360 versionen där spelet flöt riktigt dåligt måste jag säga. Så att det blir lite dips här och där stör jag mig inte på när det flyter mer än vad det hackar.

Dock så tror folk att de kan fläska på med maxade inställningar, inte så konstigt att spelet inte flyter på. Exempelvis Shadow Density har bara effekt när det är natt, solnedgång och med den på 16 är det inte så konstigt att spelet inte flyter. Likaså har Draw Distance och Car Density såklart stor påverkan på CPU:n

Sen spelar det inte roll vilket grafikkort ni har om ni kör med processorn klockad till 2.4, 2.66. Kan säga själv att med bara en överklockning på 200 MHz gav mig en hel del FPS i spelet från 3GHz till 3.2 Ghz och detta på en E6600.

Jag kör med följande i commandline.txt

-norestrictions -noprecache -novblank -percentvidmem 100 -width 1440 -height 900 -detailquality 20 -viewdistance 31 -texturequality 2 -shadowdensity 3 -renderquality 4 /high

Och ni med 512MB grafikkort kan lägga till följande så kan ni köra med textures High utan problem.

-availablevidmem 1024

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Personligen tycker jag att GTA alltid gjort sig bäst med mus och tangentbord. Den fria kameran är ju underbar att ha. Kan man bara lära sig att hantera den så är den riktigt bra. Det är ofta jag låter kameran svepa runt bilen åt alla håll när jag är jagad, för det känns bra att kunna ha en överblick och planera sitt nästa drag för att finta undan poliser eller andra som jagar en till fots.

Något jag däremot saknar i GTA:IV är alla de arga bilisterna som fanns i tillexempel San Andreas. Något av det roligaste var att skapa krig på vägarna där alla försökte köra ihjäl varandra. En annan grej jag också saknar är alla serieexplosioner man kunde ställa till med i San Andreas. Det var skoj att se hur långa bilköer exploderade när man ställde till det. Tyvärr verkar det bara gå att spränga sin egen bil och max en till, den som står absolut närmast. Spridningen är minimal.

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem

Fick hem spelet igår men har inte installerat det än för jag ville dels köra klart Fallout 3 först men också hinna röja undan i hdd + defragga dem. I vilket fall, har hört att installationen av spelet är väldigt krånglig och omständig med massa extra program och saker som behövs installeras.

Har ni några tips innan jag börjar? Finns det enkla och lagliga sätta att kringgå den krångliga installen? Ska jag kanske vänta på patchen? etc...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Glasöga
Tyvärr verkar det bara gå att spränga sin egen bil och max en till, den som står absolut närmast. Spridningen är minimal.

Nja, jag har då lyckats få till ett par ganska fina serieexplosioner...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Nu vill jag ju inte vara grinig, men vart är i ****** är patchen!? Grrr

Någon som vet hur komplett ställer sig till retur av detta spel? Det är väl något man kan glömma misstänker jag (inget ont om komplett). Tänkte i fall patchen inte gör någon skillnad.

Handlar inte om pengarna är mer en principsak.

Permalänk
Citat:

okej. jag har följande i min commandline
-norestrictions
-nomemrestrict
-novblank optional
-percentvidmem 97

ska se om senaste gör någon skillnad!

Commandline?

gör man ett textdokument och sedan skriver i -nomemrestrict osv?

Eller hur är det folk menar och gör?

Behöver lite bättre prestanda i spelet, laggar rätt bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.eriksson90
Commandline?

gör man ett textdokument och sedan skriver i -nomemrestrict osv?

Eller hur är det folk menar och gör?

Behöver lite bättre prestanda i spelet, laggar rätt bra

Du gör ett textdokument med anteckningar som heter commandline, och sedan skriver -nomemrestrict osv i .. och sedan lägger det i program mappen till GTA 4, fattar du?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Nu vill jag ju inte vara grinig, men vart är i ****** är patchen!? Grrr

Någon som vet hur komplett ställer sig till retur av detta spel? Det är väl något man kan glömma misstänker jag (inget ont om komplett). Tänkte i fall patchen inte gör någon skillnad.

Handlar inte om pengarna är mer en principsak.

Med tanke på den fattiga changelog som Rockstar Toronto publicerat kommer patchen inte göra den minsta skillnad. Det var totalt orelevanta fel som åtgärdades. Man kan ju alltid hoppas att dom inkluderar mycket mer än vad som står i changelog även om det vore otroligt.

Det är ganska roligt att jag får samma FPS vid 800x600 som vid 1920x1200. Undra vad som är klenast i min burk?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Med tanke på den fattiga changelog som Rockstar Toronto publicerat kommer patchen inte göra den minsta skillnad. Det var totalt orelevanta fel som åtgärdades. Man kan ju alltid hoppas att dom inkluderar mycket mer än vad som står i changelog även om det vore otroligt.

Det är ganska roligt att jag får samma FPS vid 800x600 som vid 1920x1200. Undra vad som är klenast i min burk?

prollen...

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

Vad gör alla dessa olika kommandon eller vad det kallas som man skriver in i commandline.txt?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+