Permalänk
Medlem

Ännu en 10k dator, vad tror ni?

Hej, har satt ihop en datorn som jag tror är ganska prisvärd i nuläget. Idag sitter jag på en Dell Inspiron 8400, P4 3.4Ghz, 2048mb, X850XT.

Spelar en hel del Flight Simulator 2004 med tunga tillägg, det kommer datorn klara utan problem. Kommer försöka med Flight Simulator X, där tror jag dock att processorn är lite vek, har helt enkelt inte råd med en FSX dator om en sådans ens finns idag. Spelar även spel i övrigt, tex COD4 och kanske GTA4 i framtiden, vad tror ni om denna dator för andra spel? Anledningen att jag valt grafikkortet 9800GTX+ är att det är ett av de bästa för FSX, ATI är inte alls lika bra där.

Vad tror ni i övrigt om datorn, är det något här som ni direkt tycker ser galet ut i kombinationen? Tänkte försöka överklocka processorn till ca 4Ghz, tror det är ett ganska prisvärt system? Hur tror ni jag upplever det gentemot mitt gamla system?

Vet att det är de gamla klassiska frågorna, men när det handlar om så stora köp måste man ju ändå få utnyttja den expertis som finns här på forumet.
Tack på förhand för tips och råd!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut.

Permalänk
Medlem

det ser finfint ut, och jag kan bara säga att du kommer märka en ganska rejäl skillnad från din gamla p4^^ haha!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

OS?
Eller har du redan?
(lite bortkastad med en gammal xp på en ny dator, imho)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

C2D är en skitprocessor enligt mig, köper du exempelvis en phenom så kommer du uppleva datorn som klart snabbare.

tips på en tråd där det disktueras lite om varför phenom upplevs snabbare (gjort två inlägg där)
http://www.amdzone.com/phpbb3/viewtopic.php?f=52&t=135882

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Byt ut 9800GTX mot ett GTX260?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
C2D är en skitprocessor enligt mig, köper du exempelvis en phenom så kommer du uppleva datorn som klart snabbare.

Gå bort troll.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Gå bort troll.

?
ta du och sätt dig vid två olika datorer (en phenom och en C2D) så får du känna på skillnaden själv.

Innan jag köpte en egen C2D så hade jag bara märkt det hos andra men då kan man ju inte veta säkert, en vän till mig som har C2D som satt lite på min dator sa efteråt att han tyckte min dator verkade vara så mycket kvickare och skulle byta. Men det är ändå inte förrän man själv får testa mellan två olika som man kan bli helt säker.

Så ta du och pröva först innan du anklaga andra för troll.

Jobbar man med en phenom som vänjer man sig även vid ett något annorlunda beteende just för att det knappt märks när man startar nya program. Har du 20 olika websidor uppe med animerade giffar och en del flash presentationer och annat så suger det ju en del, kör man C2D så tror jag kanske att man är van att stänga ner sidor och därför inte märker att det suger kraft, men med en phenom är det bara och ösa på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

?
ta du och sätt dig vid två olika datorer (en phenom och en C2D) så får du känna på skillnaden själv.

Innan jag köpte en egen C2D så hade jag bara märkt det hos andra men då kan man ju inte veta säkert, en vän till mig som har C2D som satt lite på min dator sa efteråt att han tyckte min dator verkade vara så mycket kvickare och skulle byta. Men det är ändå inte förrän man själv får testa mellan två olika som man kan bli helt säker.

Så ta du och pröva först innan du anklaga andra för troll.

Jobbar man med en phenom som vänjer man sig även vid ett något annorlunda beteende just för att det knappt märks när man startar nya program. Har du 20 olika websidor uppe med animerade giffar och en del flash presentationer och annat så suger det ju en del, kör man C2D så tror jag kanske att man är van att stänga ner sidor och därför inte märker att det suger kraft, men med en phenom är det bara och ösa på

Så upplevde jag inte alls min kompis Phenom. Jag tyckte den var väldigt slö. Dock var det en märkesdator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kharz
Så upplevde jag inte alls min kompis Phenom. Jag tyckte den var väldigt slö. Dock var det en märkesdator.

Beskriv gärna, är intresserad av att veta för personligen tycker jag skillnaden är så markant.

Om man konverterar långa video sekvenser och låter datorn stå för sig själv så förstår jag, det kan ju ta timmar och kan man då tjäna en 30 minuter om konverteringen är entrådad så är det ju en vinst.

Men direkt om man försöker jobba med annat och samtidigt konverterar så skiftar fördelen ganska omedelbart mot phenom eftersom det är något Core 2 ogillar skarpt. Kan den inte dra nytta av sin stora L2 cache utan måste börjar skyffla minne fram och tillbaka så tappar den väldigt snabbt i prestanda och då börjar de små irriterande stoppen komma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag konverterade inte direkt några videor på den. Tyckte att det bara var slött att starta program osv. Men du jämför ju Amds 4 kärniga processorer mot Intels 2 kärniga, borde det inte vara mer ''rättvist'' att jämföra 4 kärniga mot 4 kärniga och 2 kärniga mot 2 kärniga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kharz
Jag konverterade inte direkt några videor på den. Tyckte att det bara var slött att starta program osv. Men du jämför ju Amds 4 kärniga processorer mot Intels 2 kärniga, borde det inte vara mer ''rättvist'' att jämföra 4 kärniga mot 4 kärniga och 2 kärniga mot 2 kärniga?

Det kan iofs ha mycket mer med disken och göra eller har förmodligen med disken och göra, märkesdatorer brukar inte ha så snabba diskar heller, i vart fall om de inte är så nya. Vad man kan testa är och starta några program och stänga dom. Sedan starta igen, har man en del minne så cachar operativet upp dem.

Prismässigt så är det mer korrekt och jämföra en phenom med en C2D. Jag har själv inte haft möjligheten och jobba med en C2Q och därför kan jag inte uttala mig där. Men självklart lider C2D av att den bara har två kärnor. Men samtidigt så brukar det vara rätt sällsynt att man maxar kärnorna.
Det jag upplever irriterande med min C2D är mest att den är ojämn, man lär sig göra saker utan att titta nästan. Hackar musen till så missar man länken eventuellt, det tar lite extra tid att få upp en popup och då kanske man trycker igen o.s.v.

Kör man bara något enstaka program eller kanske några som inte kräver så mycket kraft så spelar det ju ingen roll vilken processor man har.

Visa signatur

Permalänk

vafan är detta för diskution...alla datorer skiljer sig i prestanda beroende på program och virus etc, man kan aldrig jämföra om man de inte är helt formaterade.

Vad gäller datorn så ser det bra ut^^
Satsa på en C2D, mitt råd som använder Socket A :P.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Ta inte 9800Gtx själv har jag och för mig suger det
kankse det är bara att jag har Albatron? men annans lägg på en 500 hundring och ta 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f0kke
Ta inte 9800Gtx själv har jag och för mig suger det
kankse det är bara att jag har Albatron? men annans lägg på en 500 hundring och ta 4870

Han vill gärna ha ett nVidia då FSX rinner på bättre med nVidia kort. Tycker han borde satsa på GTX260

Permalänk
Medlem
Citat:

Beskriv gärna, är intresserad av att veta för personligen tycker jag skillnaden är så markant.

Om man konverterar långa video sekvenser och låter datorn stå för sig själv så förstår jag, det kan ju ta timmar och kan man då tjäna en 30 minuter om konverteringen är entrådad så är det ju en vinst.

Men direkt om man försöker jobba med annat och samtidigt konverterar så skiftar fördelen ganska omedelbart mot phenom eftersom det är något Core 2 ogillar skarpt. Kan den inte dra nytta av sin stora L2 cache utan måste börjar skyffla minne fram och tillbaka så tappar den väldigt snabbt i prestanda och då börjar de små irriterande stoppen komma.

Men nu vill väl ändå den här killen ha en processor som e bra i spel? tyvärr suger amd i spel mot intel, änsålänge... Hoppas som fan på att am3 blir bättre. har amd och intel och rekommenderar intel mkt mer. och de där med att 9800gtx+ suger, det är vädigt bra för spel men däremot finns de grafikkort som såklart är bättre men då får man slänga ut lite mer pengar. mest prestanda för pengarna måste vara 2st hd4850 i crossfire med crossfire moderkort (såklart) och en E8400 processor. går lätt att få under 10.000:)

Permalänk
Medlem

Oj mycket åsikter här, får tacka för alla svar. Nu fick jag rejält med huvudbry, saken är ju den att jag spenderar en hel del tid surfande och med bildredigering osv. Kanske man skulle satsa på en quad iallafall? FS9 lär ju flyta med vilket som, FSX lär väl inte flyta bra ändå såtillvida jag inte skaffar en i7 940, det är dock utanför min budget dessvärre.

Vilken quad bör man satsa på? Bör ju helst gå att klocka upp en bra bit också, Flight Simulator är ju ganska beroende av hög klockfrekvens sägs det.

En annan sak jag funderat på är moderkortet, finns det något som är billigare ändå okej. Klocka lite är ju det enda jag ska göra, iom att i7 kommit lär man ju ändå få byta moderkort nästa gång man uppgraderar så känns inte värt att skaffa något av de dyrare.

Vill helst inte hamna högre än ca 10k, men ändå få en rejält pigg dator, tycker inte det borde vara någon omöjlighet.

Permalänk
Medlem

En Intel Quad core 9550 borde väl passa bra till FSX? FSX utnyttjar väl fyra kärnor har jag hört

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusv
Oj mycket åsikter här, får tacka för alla svar. Nu fick jag rejält med huvudbry, saken är ju den att jag spenderar en hel del tid surfande och med bildredigering osv. Kanske man skulle satsa på en quad iallafall? FS9 lär ju flyta med vilket som, FSX lär väl inte flyta bra ändå såtillvida jag inte skaffar en i7 940, det är dock utanför min budget dessvärre.

Vilken quad bör man satsa på? Bör ju helst gå att klocka upp en bra bit också, Flight Simulator är ju ganska beroende av hög klockfrekvens sägs det.

En annan sak jag funderat på är moderkortet, finns det något som är billigare ändå okej. Klocka lite är ju det enda jag ska göra, iom att i7 kommit lär man ju ändå få byta moderkort nästa gång man uppgraderar så känns inte värt att skaffa något av de dyrare.

Vill helst inte hamna högre än ca 10k, men ändå få en rejält pigg dator, tycker inte det borde vara någon omöjlighet.

FSX flyter bra med en Phenom 9850/9950, man kan klocka dem upp till typ 3GHz och lite mer. Då kan man köra på typ High/Very High ungefär

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
Men nu vill väl ändå den här killen ha en processor som e bra i spel? tyvärr suger amd i spel mot intel, änsålänge...

Tyvärr inte, det är snarare så att folk inte riktigt förstår vad som är viktigt i spel.

Det är korrekt att man kan få en massa fps i spel via en högt klockad tvåkärnig när det knappt händer något. står du och tittar in i en vägg så behöver grafikkortet inte jobba speciellt och majoriteten av arbetet sker i en tråd samt processorn behöver inte skyffla speciellt mycket minne. Där kan en C2D ösa ur sig FPS.

Börjar du däremot skjuta mot massa fiender, fysik mm måste börja jobba hårt vilket innebär att fler kärnor träder in, då sackar en tvåkärnig efter.

Om du sedan räknar FPS i medeltal under en längre tid så kommer alla de FPS du fått extra när du stod och titta in i en vägg göra att medel FPS blir högre för C2D processorn jämfört med en Quad, men Quaden flyter ändå mycket bättre eftersom den klarar av de tunga partierna

Har själv en phenom 9500 som speldator, kan faktiskt spela Crysis Warhead med den samtidigt som man ser på video gör det på en C2D om du kan

Citat:

Du kommer inte bli missnöjd med en phenom. och det är det klart mest prisvärda alternativet samt att du lätt kan uppgradera den till en deneb senare om du vill ha extra krut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt en E8500 nu trots allt, tror skillnaden mot min gamla P4 3,4Ghz kommer vara så pass stor att de ca 9000kr kalaset kostar ändå kan anses som väl investerade pengar? Har dock planer på att försöka trycka upp E8500 till ca 4Ghz, vad krävs det för fläkt för det? Har ju valt en Noctua NH-U12P, är det vad som krävs eller finns det någon billigare som klarar samma jobb? Tycker ni övriga komponenter i systemet ser bra ut? Vista X64 räknar jag också med att köpa till denna dator. Har även bytt moderkort sedan första inlägget, sista tips? Gör jag ett helt galet beslut som hoppar på E8500 nu?

Permalänk
Citat:

Lutar nog åt en E8500 nu trots allt, tror skillnaden mot min gamla P4 3,4Ghz kommer vara så pass stor att de ca 9000kr kalaset kostar ändå kan anses som väl investerade pengar? Har dock planer på att försöka trycka upp E8500 till ca 4Ghz, vad krävs det för fläkt för det? Har ju valt en Noctua NH-U12P, är det vad som krävs eller finns det någon billigare som klarar samma jobb? Tycker ni övriga komponenter i systemet ser bra ut? Vista X64 räknar jag också med att köpa till denna dator. Har även bytt moderkort sedan första inlägget, sista tips? Gör jag ett helt galet beslut som hoppar på E8500 nu?

http://forumbilder.se/images/4c15200834556b9d9.jpg

Ser väl bra ut men ta ett Asus P5Q mobo istället.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64