Laptop tappar trådlös uppkoppling vid nedladdning

Permalänk
Medlem

Laptop tappar trådlös uppkoppling vid nedladdning

Har en ASUS WL500-W (router). Den är ihopkopplad med kabel till den stationära datorn, fungerar klockrent.

Trådlöst fungerar den bra tillsammans med PS3orna och iPhone, aldrig några problem med uppkopplingen...

Problemen uppstår när jag är trådlöst uppkopplad med Laptopen (en gammal thinkpad t41). Så fort jag ska ladda ner något eller är inne på en "tung" sida så tappar jag den trådlösa uppkopplingen, den ansluter direkt igen, men det är så jävla irriterande att man inte lyckas ladda ner något eller surfa normalt.

Jag tycker att jag har testat det mesta, har testat olika kanaler, stängt av säkerheten (WPA TKIP), brandvägg osv. osv.

Man kan ju i detta läge lätt tro att nätverkskortet är kasst och det är p.g.a. detta som det är problem, dock så fungerar det klockrent om jag använder mig av grannens nätverk (h*n är dock inte alltid uppkopplad).

Känns ju som att man kan utesluta fel på det mesta (nätverkskort, router) eftersom att allt fungerar i olika situationer, men inte som jag vill....

Kan ju även tillägga att det även fungerar klockrent om jag kör trådat till lappen... Och jag har Bredbandsbolagets 100 Mbit från nätverksuttag om nu det är av intresse.

Permalänk
Vila i frid

Ställ in routern att enbart använda sig av en enda kanal, t.ex. tre kanaler upp eller ned från din grannes kanalnummer.

Förmodligen är det Wireless Zero Config i den gamla laptopen som försöker hittar en bättre anslutning när din router auto-byter kanal pga av störning i omgivningen eller så är det din laptop som hittar din grannes nätverk och provar om den är bättre än din egna. Ställ in egenskaper på din trådlösa uppkopplingen att enbart koppla upp mot föredraget trådlöst.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen... Jag har rensat bort de andra nätverken från anslutningslistan.. Testat samtliga kanaler, när jag är på kanal 12 upplever jag att det fungerar bättre, men jag tappar fortfarande nätverket alldeles för ofta.

Lustigt nog så fungerar det nästan aldrig att gå in på www.aftonbladet utan att tappa uppkopplingen... Trots att jag nu nästan kommer igenom ett youtube-klipp.

Några fler matnyttiga tips?

Permalänk
Vila i frid

Kör du Asus originalmjukvara eller dd-wrt eller tomato (som jag kör på i mitt Asus wl500g premium)? Jag kör 100/100 via kabel och trådlöst som funkar 100. Vad har du för trådlöst kort i datorn? WG311 är väl det enda kort jag INTE kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Det enda jag hittar om kortet är i enhetshanteraren som säger: "Intel(R) Pro Wireless LAN 2100 3B mini PCI adapter"

Mjukvaran är ASUS orginal, FW 2.0.0.1, alltså den senaste som jag känner till (dock ett knappt år gammal).

Jag får väl spana runt lite efter alternativ till orginalet, Tomato har jag aldrig hört talas om och dd-wrt vet jag inte om det finns till W-modellen.
Får spana lite på det....

Permalänk
Medlem

Kanske inte tillför något för en lösning på detta, men min Thinkpad R60 har drabbats av samma sak som din. Har fugerat klockrent fram tills nu, samma router osv så det bör ju vara datorn/WiFi kortet som gör som det vill.

För min del blir det aldrig mer en Thinkpad iaf.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB