Nvidia Ion - ny plattform för Atom

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Ion - ny plattform för Atom

Nvidia har visat upp en ny plattform för Intels Atom-processor som bygger på företagets MCP79-chipset, mer känt som GeForce 9400M. Plattformen går under namnet Ion.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det ska alltså gå att titta på full HD på en minilaptop om jag inte missuppfattat? Vad ska det tjäna till med 7-10" skärm?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Intressant! det må jag säga, som föregående vad tjänar man i kvalité med HD på en 7-10" skärm ?

Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem

Svar till anton och bajuka: Om man får en HDMI-utgång så kan man koppla datorn till TV:n och köra den som en HTPC om man har lust, eller hur?

Dock så lär ju hårdiskarna behöva bli lite större om man vill ha HD film lagdrad.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Svar till anton och bajuka: Om man får en HDMI-utgång så kan man koppla datorn till TV:n och köra den som en HTPC om man har lust, eller hur?

Dock så lär ju hårdiskarna behöva bli lite större om man vill ha HD film lagdrad.

Om han ska köra som en HTPC köper man väl direkt en HTPC och inte en netbook!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk

Man kan ju argumentera att det ger en möjlighet att enkelt ta med sig en HD-film och koppla in på en TV hos t.ex. en kompis. Men det är klart att den största anledningen för fullHD stöd är ju för att skryta över prestandan på den.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Kommer köra på Via's alternativ till att sätta i bilen.. detta är bara en ripoff från Via från början.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kommer köra på Via's alternativ till att sätta i bilen.. detta är bara en ripoff från Via från början.

Och AMD är en ripoff av Intel, eller ?
Alltid kul att se dina inlägg. Det finns inte ett enda där du uttalar dig negativt om AMD och inte ett enda där du uttalar dig positivt om Nvidia eller Intel....
Måste ge dig creds för att du alltid lyckas hitta så pass nya och kreativa sätt att kasta skit på Intel eller Nvidia på.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Jag skulle vilja ha den picoITX prototypen brevid en ordentlig full hd tv, och sen koppla en extern hdd till den.

Awsomesauce.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Kommer säkert att sitta i kommande Eee Box från Asus. Perfekt HTPC!

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=204896

Permalänk
Medlem

Full HD kan vara bra om man t.ex. ska visa upp arbeten på projektor eller en större skärm, eller så kanske man vill köra den som HTPC ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Om han ska köra som en HTPC köper man väl direkt en HTPC och inte en netbook!

En HTPC är stationär, tänk om de finns någon som vill ha en portabel HTPC så man kan ta med sig den? Då är denna perfekt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

hah liten den va då kan dom likaväl ha som tillval ett batteri som är lika stort som enheten och få rejäl batteritidsboost

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Kommer säkert att sitta i kommande Eee Box från Asus. Perfekt HTPC!

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=204896

Nästa update av EEE box kommer ha HDMI och ett integrerat grafikkort med HD stöd. Surfa runt lite på b204 och b206..

Permalänk
Medlem

måste säga att den där lilla saken med massor med ingångar ser onekligen sexig ut som htpc

Permalänk
Medlem

Synd att den här inte kom innan man köpte sin htpc, vore ju riktigt nice att få en pytteliten htpc som ändå krämar på full hd. En sån här med ett par usb hårddiskar vore en riktigt riktigt bra julklapp

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt. Nu kan man på allvar bygga en HTPC med fullHD-stöd som är extremt liten, sval, tyst och energisnål.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt trevligt om detta kan komma att bli standard för nyalanserade eller nya revisisoner av befintliga Netbookmodeller. Om vi lär se detta för netbooks inom en tid så blir det en tveklös investering då grafikprestandan är den enda tråkigheten med Netbooks idag.

Permalänk
Medlem

inget som jag skulle använda direkt permanent för en HTPC. Men nice att den är så lite så man lätt kan flytta runt den om man tex ska till en polare o se en film eller koppla in i en annan TV utan att bära runt på den stora HTPC:n

Permalänk
Medlem

Om inte annat öppnar miniatyriseringen upp för att man inte behöver någon HTPC eftersom den kan vara inbyggd i TVn istället. Räcker med ett usb-minne så är man hemma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burn_OG
Om han ska köra som en HTPC köper man väl direkt en HTPC och inte en netbook!

En HTPC är ju inte mycket mer annorlunda än en vanlig PC. Jag har kört med laptops som HTPCs hela tiden, just för att de har en sån fördelaktig storlek. Filmerna kan man sen lägga på en NAS som man ställer där man har bättre plats.

Jag själv tycker att det är på tiden att Atom får ett ordentligt chipset, men "Full HD" imponerar mig inte. Visa mig en liten dator som klarar 1080p Matroska så köper jag.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Dåligt med 'gamla' kretsar.. varför inte lägga dit de 5-10dollar det kostar och ta den nya kretsen istöllet?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Blir en sådan när dom kommer ut oh klarar HD och helst under linux med vdpau så blirt kademuma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kommer köra på Via's alternativ till att sätta i bilen.. detta är bara en ripoff från Via från början.

Hahahahahahaha, jag hoppas för din skull att du inte menar allvar.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Väldigt trevligt. Nu kan man på allvar bygga en HTPC med fullHD-stöd som är extremt liten, sval, tyst och energisnål.

Indeed

Man blir ju sugen bara för att se hur kompakt, strömsnål och billig man skulle kunna göra den, och ändå förhoppningsvis vara fullvärdig HTPC!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner

Jag själv tycker att det är på tiden att Atom får ett ordentligt chipset, men "Full HD" imponerar mig inte. Visa mig en liten dator som klarar 1080p Matroska så köper jag.

Kan inte Nvidias grafikchip decoda innehållet i matroskafiler?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

"Vanligtvis brukar batteritiden bli lidande när man höjer prestandan på bärbara datorer. Nvidia hävdar dock att den ska vara fullt jämförbar med Intels motsvarighet."

Bah, bättre kan ni Nvidia!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Väldigt trevligt. Nu kan man på allvar bygga en HTPC med fullHD-stöd som är extremt liten, sval, tyst och energisnål.

Absolut, ser särskilt fram emot att försöka mer än filformat x att fungera

Hårdvaruavlastning må vara helt underbart för prestandan, men när stödet är så kasst som det är så kan man lika gärna köra utan och då krävs det en riktig CPU.

Visst är sådana här datorer läckra att ha bredvid TVn. Men vad är den egentliga poängen med att man ens ska kunna se HTPCn?
Göm den bakom TV-bänken eller en bit därifrån, inget är så snyggt som en dator som inte syns - åtminstone i vardagsrummet. Och i sådana fall är det väl rätt onödigt att lägga pengar på en liten dator med massa kompromisser.

Dessa datorer ser jag mer som fina servrar eller andra speciallosningar, fasst HD uppspelning där är ju inget man vill offra en massa el på direkt.

Permalänk

Varken Vista eller Windows 7 är intressant för mig ändå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Dåligt med 'gamla' kretsar.. varför inte lägga dit de 5-10dollar det kostar och ta den nya kretsen istöllet?

Då blir de ju inte av med allt gammalt skräp de har på lager.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Då blir de ju inte av med allt gammalt skräp de har på lager.

Precis, Atom är ju sista chansen att bli av med en massa 945:or.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

945 är byggd på 130nm. Drar cirka 4-5 gånger mer än processorn det är fan inte ok. Bra att Nvidia tar initiativet och ger datorerna en värdig krets och inte det gamla skräpet.

Känns jävla surt jag köpte en Netbook åt min flickvän nyligen för 4000:- nu, men som vanligt utvecklingen går framåt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner