Windows Vista eller 7

Permalänk
Medlem

Windows Vista eller 7

skulle vilja fråga om det är värt att köpa Windows Vista eller ska man vänta till Windows 7 kommer släppas

Permalänk
Medlem

Jag spyr på Vista. Sämsta skit jag någonsin prövat. Jag brukar alltid köra det senaste operativsystemet, men Vista har jag verkligen inte lyckats med. Jag hatar upplägget, utseendet och deras brist på logik vad gäller placeringar av inställningar. Jag kan tamejfan inte på något sätt hitta allt snabbt och enkelt, något som i t.ex. XP är väldigt lätt.

Jag hoppas innerligt att Microsoft fixar till detta skit till Windows 7. Hoppas hoppas hoppas. Sen är säkert Vista stabilt och så, men faan vad kasst det är
Det är mina erfarenheter av det iallafall..

Läs-mellan-raderna-slutsats": Vänta för i helvete på Windows 7

Iofs blir jag själv snart tvingad att köra någon form av Vista edition i och med att jag ska shoppa nytt datorsystem (Core 2 Quad) som XP inte stödjer, och man vill ju kunna få ut det mesta av processorn. Men det blir nog serverversionen av Vista då.. Har licens på business samt server (fått gratis, ej warez, men skulle aldrig någonsin betala för det )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad till "Microsofts operativsystem"*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Vista är hur skönt som helst. Stabilt, snyggt, funktionellt. Enda nackdelen jag ser är väl att det kräver en jävligt bra dator för att fungera. Men du borde nog inte ha några problem med det. Om du nu inte sitter på en 5 år gammal pc.

Permalänk
Avstängd

Vista fungerar fin fint.Oftast användaren som inte kan hantera det än att operativ systemet är skit.Kört Vista länge nu och är helnöjd har tom lättare att hitta i vista än sur XP:D som jag sagt tidigare det man inte förstår dissar man =P..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla fortfarande klagar på Vista. Det var väl kanske coolt för ett år sen, men lägg av det smäller xp på fingrarna från alla håll.

Ja kör server 2008 på min msi wind och det är en fröjd

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Kan vara värt att nämna vad du ska använda datorn till och vilken hårdvara den har.

Permalänk
Medlem

Nej inte en Xp vs vista vs Windows 7 tråd. Men vänta tills Windows 7, skulle jag säga helt spontant. Då jag varken vet varför du ska byta just nu o så.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Förstår inte varför alla fortfarande klagar på Vista. Det var väl kanske coolt för ett år sen, men lägg av det smäller xp på fingrarna från alla håll.

Ja kör server 2008 på min msi wind och det är en fröjd

Alla klagar inte på vista det är bara alla dinos =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Gillar man Vista så mycket kan man lika gärna ta Windows 7 när det kommer.

Onödigt att först köpa och lära sig Vista för att senare i år riva ut Vista ur datorn för att köpa och lära sig Windows 7 också. Du sparar tid och pengar genom att vänta.

Jag har nu inte ens blandat in åsikter om XP i det hela.

Permalänk
Medlem

W7 kommer vara mycket bättre och resurssnålare än Vista: Artiklar finner du här: http://www.alltomxp.se/windows-7.html

Och köper du Windows Vista så kmr du få W7 gratis när det släpps men vi får vänta på mer information från MS om det är sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Alla klagar inte på vista det är bara alla dinos =P

vad är en dino för någonting?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
W7 kommer vara mycket bättre och resurssnålare än Vista: Artiklar finner du här: http://www.alltomxp.se/windows-7.html

Och köper du Windows Vista så kmr du få W7 gratis när det släpps men vi får vänta på mer information från MS om det är sant.

jag har en beräknad tid på att jag skulle kunna köpa någon dator Q3 2009 så jag kommer vänta för jag har sett bilder ur windows 7. Och det är värkligen läckert, men får man uppgradera till W7 från Windows Vista så skulle jag kunna köpa nu men det kommer väl inte hända

Permalänk

windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Vista fungerar fin fint.Oftast användaren som inte kan hantera det än att operativ systemet är skit.Kört Vista länge nu och är helnöjd har tom lättare att hitta i vista än sur XP:D som jag sagt tidigare det man inte förstår dissar man =P..

Lugn på dig grabben, jag kör Windows, OSX, Linux på mina burkar så jag kan hantera operativsystem, men tycker helt enkelt inte om Vista. Det är jävligt dåligt. Dåliga försäljningssiffror, Microsoft fortsätter att sälja XP ännu längre, är på g att lansera Windows 7.. Vad tyder det på? Jo, bl.a. att konsumenter och företag inte tycker om Vista. Jag är inte direkt ensam om att rata det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

-=fredrik=- Vad säger du om att Vista används mer än vad linux gör trots att folk inte föredrar det?

Permalänk
Inaktiv

Handlar det om att köpa ett operativsystem hade jag väntat på Windows 7.

Får du det gratis däremot så kör på Vista nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
-=fredrik=- Vad säger du om att Vista används mer än vad linux gör trots att folk inte föredrar det?

men det är för att folk känner sig bekväma med windows. medelsvenssons vill inte lära sig nya operativsystem för att dem redan kan windows.

@-=fredrik=-. Bra argument där grabben. "VISTA ÄR DÅLIGT" kom igen något bättre kan du komma med.

Vista är inte dåligt på något sätt.
Men företag mm har inte tid eller pengar att lära sig det nya operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Har du en bättre hårdvara släng in Vista, dåligare - W7 därför W7 kommer ha lägre systemkrav sägs det i Sweclockers W7-tråd.

Permalänk

vista var grymt om man har datorn för det, aldrig en crash.
kör windows 7 nu sen några dagar tillbaka och mitt första intryck är "wow, vilket smidigt och lättdrivet os" har inte upplevt några buggar än men som sagt, bara kört det i några dagar...

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

svar på frågan kan omöjligen ges utan att känna till relaterade faktorer som användningsområde och krav på tillgänglighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag hatar upplägget, utseendet och deras brist på logik vad gäller placeringar av inställningar. Jag kan tamejfan inte på något sätt hitta allt snabbt och enkelt, något som i t.ex. XP är väldigt lätt.

Kan det här ha att göra med att du är van upplägget i XP?

Citat:

Det är mina erfarenheter av det iallafall..

Om du inte ens har hunnit hitta vart man gör vissa inställningar så kan du inte ha så mycket erfarenhet av det, eller hur?

Jag är tvungen, ditt resonemang håller bara inte. Nu ska jag inte komma och säga att Vista är det bästa som finns och att om man inte kör det är man världens idiot, men jag tycker inte att det förtjänar att kallas "kasst" utan att ens ge en vettig förklaring. Visst, Microsoft har gjort en del misstag med Vista som nog inte ens de själva kan förklara bort (ta bara UAC som ett exempel), men jag tycker ändå att rätt konfigurerat är det ett helt okej operativsystem. Jag har kört det på min laptop i drygt 1,5 år utan problem, och visst var det långsamt i början med all bundlad programvara tillverkaren skickar med, men utrensad och konfigurerad är den minst lika kvick som vilken dator som helst.

Jag tycker helt klart att du ska ge Vista en chans, men å andra sidan tycker jag inte att du ska installera Vista bara för att installera det så att säga. Om du ändå ska formatera av någon anledning så ser jag inget hinder att ändå passa på att prova det.

Permalänk
Medlem

Vista är som vissa internet sidor var för flera år sedan. Jätte snyggt som en tavla men inte hittar man länkarna till informationen man ville ha. Så folk slutade besöka sådana sidor. Efter några år försvann det fenomenet när de flesta nya siter drog ner på flashigheterna rejält så att man kunde hitta någonting.

De ska inte hålla på och gömma alla inställningar bara för utseendets skull.

Vista har redan fått sin chans. Snart är det Windows 7 som gäller ändå för er som gillar Vista. Resen av oss kan skippa Vista steget och gå direkt på Windows 7 istället.

Permalänk
Medlem

förstår inte problemet med de gömda genvägarna
sökfiltret uppe till höger ligger alltid nära till hands så jag förstår inte problemet!?

har ytterst svårt att rekommendera någon som köper ny hårdvara att installera ett så gammalt operativ som xp. visst fungerar det men vista gör många uppgifter lättare bara man lär sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Gillar man Vista så mycket kan man lika gärna ta Windows 7 när det kommer.

Onödigt att först köpa och lära sig Vista för att senare i år riva ut Vista ur datorn för att köpa och lära sig Windows 7 också. Du sparar tid och pengar genom att vänta.

Jag har nu inte ens blandat in åsikter om XP i det hela.

Knappast så att Windows 7 släpps inom de närmaste 5 dagarna. Vi har 2008 nu och win7 får vi nog vänta på till 2010. Alltså två år

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

OK då. Senare 2009. Sedan får vi se om de håller vad de lovar.

Permalänk

Windows 7 är fortfarande Vista med lite modiferat gränssnitt. Jag tror inte jag kommer återvända och köra Windows för annat än spel, det finns inga direkta anledningar. Desto mer jag kör Ubuntu, desto mer uppskattar jag verkligen paketsystemet, de grafiska effekterna och möjligheten att snygga till systemet så det ser ut exakt som jag själv vill. Vista känns otroligt begränsat i jämförelse.

Permalänk

Vista är fantastiskt lätthanterligt. Det är bara insnöade människor som bara vill klaga på allt som är främmande och nytt som säger att det inte är bra.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Iofs blir jag själv snart tvingad att köra någon form av Vista edition i och med att jag ska shoppa nytt datorsystem (Core 2 Quad) som XP inte stödjer,

jag sitter på en core2 quad och det funkar fint med xp

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Hedersmedlem

Dert enda jag kan klaga på Vista är att en del drivrutiner låser eller crashar en del program men det är inte egentligen Vistas fel utan Nvidias, ATI:s och Creatives fel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM