Funderingar om kontrollers till openfiler

Permalänk
Avstängd

Funderingar om kontrollers till openfiler

Goddagens..

Jag har en enklare diskbackupserver som nu behöver byggas om till att köra openfiler och i sin tur kopplas till några servrar över iscsi. Den ska utgöra lagringen till en Retrospectserver i första hand. Backuper sker över internätet så absolut snabbhet är inte högsta prioritet. iscsi är billigt och med marginal snabbt nog i detta fallet.

Nåja, det var en nedkortad bakgrund.

Min fundering gäller om någon här har praktisk erfarenhet av olika kontrollrar i kombination med openfiler. Vilka fungerar, vilka gör det inte?

Spåret jag är inne på är ett 3ware 9650se som enligt forum ska fungera bekymmersfritt och dessutom har ett fint rykte om sig i allmänhet.

Diskarna har jag redan sedan innan, det är närmare bestämt 8 styck seagate 500 GB ES SATA.

Openfilern ska starta från ett compactflash så raidkortet ska enbart köra lagringsvolymen. I och med att jag kör 8 satadiskar så är jag lite tveksam till om raid5 är tillräckligt säkert. Blir nog raid6.

Alltså. Någon som har PRAKTISKA erfarenheter av detta? Gissningar och funderingar är också intressanta, men då ska de komma från någon som har erfarenhet av just denna typ av lagring och gärna med insikt i vad som är viktigt i maskiner som måste vara igång och fungera 24/7.

Och ja, det ska vara en hårdvarulösning på raidsidan. Inte mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem

*Topic redigerad på trådskaparens begäran*

Permalänk
Avstängd

Tackar ödmjukast!

Permalänk
Hedersmedlem

Installerade OpenFiler på en Fujitsu-Siemens entry-server som hade ett LSI Logic-kontrollerkort och det fungerade perfa. Är det så smart att köra systemet på en CF? Körde RAID1 på den setupen jag körde (3 Samsung-diskar, en coldspare).

Om du är osäker på Openfiler, labba lite med det och se hur det beter sig, det har sina egenheter men när man väl fått koll på dem är det hur smidigt som helst.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Avstängd

Själva openfiler har jag full koll på, var bara intresserad av erfarenheter runt olika kontrollers. Vi kör en openfiler på jobb mot tre esxservrar och det har funkat klanderfritt i över ett år. Vi kör dock bara mindre viktiga saker på den och det seriösa ligger på ett SAN.

Openfilern är ett TYAN serverkort som har ett microstorage raidchassie kopplat till sig via ett vanligt 19160.

Man kan ju gissa att LSI i största allmänhet kan fungera då, bara man väljer en som inte är den billigaste som dessutom är mjukvarubaserad.

Du minns inte att du hade några prestandaproblem? Det var som förväntat?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, prestandan vad god, men då var det en väldigt enkel setup. Kommer inte ihåg exakt hur mycket MB/sek den kunde ge men tror den låg runt 50 MB/sek vid normala Samba-överföringar.

Och som sagt, LSI är ju generellt en trevlig tillverkare av kontrollerkort och fungerar på det mesta.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Nej, prestandan vad god, men då var det en väldigt enkel setup. Kommer inte ihåg exakt hur mycket MB/sek den kunde ge men tror den låg runt 50 MB/sek vid normala Samba-överföringar.

Och som sagt, LSI är ju generellt en trevlig tillverkare av kontrollerkort och fungerar på det mesta.

Exakta siffror kvittar. Var mer intresserad om du mindes att det var något som utmärkte sig till det sämre med kombinationen openfiler+lsi. Det var det ju inte

LSI är en mycket bra tillverkare. Problemet ligger mer i att openfiler är ett så kallat opensourceprojekt och därmed har det väldigt bristfällig och ojämn dokumentation. Det är lite bära eller brista över flertalet av öppensåsalternativen dessvärre.

Skulle det sen bli problem så är man hänvisad till 20-30 olika forum där det inte är säkert att de som svarar har den minsta koll på vad de skriver om och man kan få vänta i månader innan man får vettiga svar och eventuell lösning.

Hmm. Nu blev jag lite sådär gnällig igen. Blir lätt det när jag diskuterar öppna programvaror. De är långt ifrån så bra i alla lägen som många vill göra gällande.

Tackar för din info oavsett!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Exakta siffror kvittar. Var mer intresserad om du mindes att det var något som utmärkte sig till det sämre med kombinationen openfiler+lsi. Det var det ju inte

LSI är en mycket bra tillverkare. Problemet ligger mer i att openfiler är ett så kallat opensourceprojekt och därmed har det väldigt bristfällig och ojämn dokumentation. Det är lite bära eller brista över flertalet av öppensåsalternativen dessvärre.

Skulle det sen bli problem så är man hänvisad till 20-30 olika forum där det inte är säkert att de som svarar har den minsta koll på vad de skriver om och man kan få vänta i månader innan man får vettiga svar och eventuell lösning.

Hmm. Nu blev jag lite sådär gnällig igen. Blir lätt det när jag diskuterar öppna programvaror. De är långt ifrån så bra i alla lägen som många vill göra gällande.

Tackar för din info oavsett!

Det är lätt att bli gnällig när det gäller NAS-programvaror. De flesta är faktiskt rent usla. Jag har testat de flesta stora och egentligen bara fasnat för OpenFiler. Men tycker LVM-hanteringen är lite krånglig och skulle uppskatta en förenkling på det hela. Dokumentationen kring hanteringen av partitioner och liknande är också tyvärr väldigt dålig.

Sedan finns det lysande projekt också, typ m0n0wall och Pfsense.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Sedan finns det lysande projekt också, typ m0n0wall och Pfsense.

Nu vinglar jag rejält off topic här, men eftersom det bara är vi två som är närvarande så kan det ju kvitta.

Pfsense är ett lysande exempel på vad jag menade innan. Utmärkt programvara, kör den på ett tiotal ställen. Mestadels virtuellt.

Har ännu inte hittat vilka nätverkskort som stöds i "dokumentationen" på pfsense.org. Känns som en ganska viktig lista för en brandväggsappliance Kanske dessutom det första man behöver veta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nu vinglar jag rejält off topic här, men eftersom det bara är vi två som är närvarande så kan det ju kvitta.

Pfsense är ett lysande exempel på vad jag menade innan. Utmärkt programvara, kör den på ett tiotal ställen. Mestadels virtuellt.

Har ännu inte hittat vilka nätverkskort som stöds i "dokumentationen" på pfsense.org. Känns som en ganska viktig lista för en brandväggsappliance Kanske dessutom det första man behöver veta.

Vill inte vara en besservisser men Pfsense har samma hårdvarukompabilitetslista som FreeBSD 6.2. Hittas här. Finns under "Hardware > Compatibility List"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det vet jag Men det är ingen ursäkt för att de som gör pfsense ska kunna lata sig på en så viktig punkt som dokumentation.
Dålig dokumentation tyder enligt på alltför mycket vilda västern i utvecklingen. Om de inte orkar dokumentera så undrar man ju vad mer de inte orkar göra ordentligt?

Vem ska jag ge mig på om något nätverkskort inte skulle fungera? Folket bakom pfsense kan bli svårt då de själva inte har skrivit ett ord om det hela. De bakom *bsd hänvisar garanterat tillbaka till pfsense och sen står man där med ett problem som någon möjligen kan lösa om andan faller på.