Recension: Proson RV 2050 v2

Permalänk

Recension: Proson RV 2050 v2

Tjenare!

Detta är en nybörjar recension. Och jag har gjorde den av för folk ville veta lite.
Så ni behöver inte klaga på mig. Jag gör så gott jag kan. Är inte så inne i hela ljud grejjen. Så ni får ha lite överseende för det.

Min förra receiver var gammal och dålig. Så tänkte att jag köper mig en billig ny. Så de blev denna.

Dessa högtalare driver jag med receiven:

Kopierat från www.genexxa.se Genexxa GX 1000 Enclosure type: Bassreflex Drive unit: 1" horn 5" midrange 2 x 10" woofer Impediance: 4 ohm Sensitivity: 95 db Freq. Resp.: 30-20 000 Hz Max power: 350 W

Så dom är tydligen rätt så lättdrivna. Så man ska nog inte köra allt för tunga högtalare

[U]Proson RV 2050 v2[/U]

Lite snabbfakta:

Egenskaper:
- 2 x 75 W Stereo
- Bas / Diskant / Balans
- Kontroll - Uttag för hörlurar.
- AM / FM Radio, 30 programmerbara kanaler
- Frontpanel i borstad aluminium
- Guldplätterade A/B-högtalarutgångar
- Guldplätterade In och utgångar
In och utgångar:
Ingång för AM- och FM-antenn.
VCR, AUX, CD, DVD Ljud - In.
REC out
Pre Out -> Main in
A/B-Högtalarutgångar med skruvkontakter
Specifikationer:
Vikt: 5,9 kg
Storlek: 100 x 434 x 290 mm
Power Output: 2 x 75 W
Signal to Noise (A weight): 88 dB
Frequency Response: 20 - 20.000 Hz (-1 dB)
Tillbehör:
Fjärrkontroll.

Får be om ursäkt för den dåliga kvaliten på bilderna. Jag har en dålig kompaktkamera och jag kan helt enkelt inte fotografera.

Lådan den kom i:

Inget märkvärdigt.
Glömde fotografera hur den va paketerad. För jag var för exalterad och ville se hur förstärkan såg ut. Men den va väl paketerad med frigolit i alla hörn. Så den inte kunde röra sig eller bli skadad av en stöt.

Detta låg i kartongen. Självklart så ligger även receiven i kartonen:

Fjärkontroll, 2st AAA Batterier, FM och AM antenner och Bruksanvisning.
Fjärren känns lite plastig men fungerar som den ska.

Fronten:

Här är då snyggingen! Har en liknade finish som Lian Li har på sina chassin.
Men volym reglaget är gjort i plast.

Baksidan/anslutningarna:

Alla anslutningar är guldpläterade villket är väldigt positiv.

Ljudet:
Nu är jag inte så jätte kräsen när de gäller ljud, men jag vill ha klart och fint ljud.

Ljudet är inget att klaga på, mycket fint klart ljud. Men jag hör ett litet surr när receiver är igång. Men de är inget jag märker av direkt.

Basen är kraftig. Då jämför jag med min gammla receiver som var rätt så klen och lam i basen.

Diskanten är klar och tydlig.

Fjärrkontrollen är nästan helt värdelös. När jag vill höja volymen så kan den för för sig att sänka. Likadant händer när man sänker så för den för sig att höja. Man kan inte starta recivern med fjärrkontrollen. Och den känns otroligt plastig och dålig.

+
Mycket bra pris!
Snygg
Klart och fint ljud. Inga brus eller liknade.
Goda anslutningsmöjligheter, och alla är guldpläterade.

-
Volym reglaget är gjort av plast.
Fjärrkontrollen är lite plastig. Och verkar ha ett eget liv (?)
Man hör ett dovt jordbrum. Fast detta är inte hörbart när man spelar musik.

Jag köpte den för 1495:-
Från www.Fynda.se, där har dom även fraktfritt på förstärkan.
Klicka här för aktuella priser

Slutsats: Grymt bra och snygg receiver för en billig peng!
De enda negativa med den egentligen är väl brummet som den gör och fjärrkontrollen.
Så söker du en billig budget variant av receiver så är denna att rekomendera.
En avslutningsbild:

Tack för du läste min lilla recension Skriv gärna några rader om vad du tyckte om min recension.
Är de nått du undra fråga så ska jag försöka svara
Ha de bra!

Edit: Nu efter ha använd recivern i ca 3månader kan jag inte säga annat än att jag är nöjd.

Idag driver jag denna förstärkaren med ett par Dali Concept 2. Och jag anser att denna förstärkaren klarar av det bra.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Skit bra, tack så hemskt mycket. Nu blir det nog en sådan här:)

Jag som har sett ditt tidigare inlägg vet vad du har för högtalare, skulle vara bra om du skrev med det också någon stans.
Går det spela högt med förstärkaren?
Tack så mycket för bilderna:)

Wile

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wile
Skit bra, tack så hemskt mycket. Nu blir det nog en sådan här:)

Jag som har sett ditt tidigare inlägg vet vad du har för högtalare, skulle vara bra om du skrev med det också någon stans.
Går det spela högt med förstärkaren?
Tack så mycket för bilderna:)

Wile

Jaa! de har du ju rätt. Ska lägga till de.
Edit: så nu har jag lagt till de. De hade jag helt glömt. Tack;)

Jag som bor i lägenhet vågar inte spela allt för högt, men de går att spela!
Edit2: Joo de går att spela RIKTIGT högt! Testa den ordentligt igår

/ KarlssoN 4.5

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Kul att du gjort en ljudrecention!

Förlåt, vet att man ska vara snäll nu när detta är din första recention men då är det väl ett ypperligt tillfälle att ge tipps?

Nu ska jag inte hacka på dina Audio kunskaper men jag har förståt av framgående information så är du inte så ljud/audio intreserad, för teknik och väl-ljud är 2 vitt skiljda saker.

I en audio-recention är ju själva AUDIO det viktiga inte förpakningen den kom i och hur högt det kan spela.

det är STTOOORR skillnad på ljud och ljud.

Ja, nu kommer du förståss inte kanske göra några fler ljudrecentioner kanske men man måste ju ge dom som läser recentionen lite kött på benen i en recention oavcet vad som recenceras.

Permalänk

På plus säger du: inget brus.
På minus säger du: Hör ett litet surr i högtalarna när förstärkan är igång.

Hur tänker du?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Kul att du gjort en ljudrecention!

Förlåt, vet att man ska vara snäll nu när detta är din första recention men då är det väl ett ypperligt tillfälle att ge tipps?

Nu ska jag inte hacka på dina Audio kunskaper men jag har förståt av framgående information så är du inte så ljud/audio intreserad, för teknik och väl-ljud är 2 vitt skiljda saker.

I en audio-recention är ju själva AUDIO det viktiga inte förpakningen den kom i och hur högt det kan spela.

det är STTOOORR skillnad på ljud och ljud.

Ja, nu kommer du förståss inte kanske göra några fler ljudrecentioner kanske men man måste ju ge dom som läser recentionen lite kött på benen i en recention oavcet vad som recenceras.

Joo, jag vet. Klart man vill ju alltid vet rätt så mycket om produkten i en recension. Men jag fick ju gå på helt egna kunskaper för att göra denna lilla recension. Därför blev de som de blev. Och denna såkallade recension är la mest för att visa upp lite hur den ser ut och om de finns några direkta nackdelar.

Men om du skulle du kunna skriva några punkter om vad jag ska lägga till. Hade varit jätte schysst av dig.
Och du har helt rätt i att de är stor skillnad på ljud och ljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
På plus säger du: inget brus.
På minus säger du: Hör ett litet surr i högtalarna när förstärkan är igång.

Hur tänker du?

Nej, vad dum jag är. Har inte tänk på de. Låter ju helt fel.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

grundbrus /eller brum) kan ju vara acceptabelt om det inte hänger med volymen. (det är rätt vanligt också)

men en notis bara, detta är inte en förstärkare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
grundbrus /eller brum) kan ju vara acceptabelt om det inte hänger med volymen. (det är rätt vanligt också)

men en notis bara, detta är inte en förstärkare.

Jasså? vad kallar man dom då? Reciever?
Jag är väldigt okunnig när de gäller sånthär. Jag gissade på förstärkare pga att fynda.se kallar de det.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KarlssoN 4.5
Jasså? vad kallar man dom då? Reciever?
Jag är väldigt okunnig när de gäller sånthär. Jag gissade på förstärkare pga att fynda.se kallar de det.

ja. ("receiver" dock) man fattar det ju iof ändå, men det är alltid bra att skilja det åt för de som inte ens är intresserade av sådana. (eller för de som är det med givetvis)

däremot håller jag som sagt inte med om att du motsäger dig om bruset, bakgrundsbrus och grundbrus är olika saker som sagt.

enda invändningen man egentligen kan ha om din recension är att du bara gjort en, för att dina insikter och åsikter ska kunna relatera till nån måste vi nästan veta vad du tycker om en sådär 20-30 andra förstärkarmojänger. men vem vet, du kanske kommer dit en dag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

har aldrig varit med om brus från förstärkare som inte följt med när man ökar volymen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
har aldrig varit med om brus från förstärkare som inte följt med när man ökar volymen...

nu kan ju iof din lite märkliga anläggning förklara den saken, en TV är sällan så lyckad som försteg ur den synpunkten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Haha, vilken burn... Kör ju då inte med tv som försteg, även om det borde ge mer brumljud än en ny förstärkare...

Men jag är intresserad, vad skulle grundbrummet orsakas av, om det inte är linjärt med ljudvolymen?

Vill återigen berömma dig för din snygga comeback!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
har aldrig varit med om brus från förstärkare som inte följt med när man ökar volymen...

Att brumm och brus inte följer med volymen beror oftast på själva slutsteget inte för-steget.

Om bruset ökar med volymen är det oftast för-steget.

KarlssoN 4.5:

Jo men tex.
Några saker om Audio.

När man testar Audio så brukar man ha en referens, som man testar emot och jämför med för att man ska kunna skilja små förändringar eftersom I välljud pratar man om att man ska ha ett ofärgat ljud, neutralt. ("set to set")

Om vi tar tex. En billigare Sony reciver och jämför den mot en dyrare Nod så finns det folk som tycker att Sony låter bättre men det enbart för att Nod är väldigt neutrala och inte färgar ljudet till lyssnaren med fet bas och skärande diskant, allt låter som det var inspelat.

Tex när jag testar olika ljudanläggningar så brukar jag ta med något jag spelat in i studio själv, då får jag en optimal ljudbild efter mitt tycke som passar min smak eftersom jag vet hur jusst denna inspelning låter.

Eller testar jag några CD´s med välkännt bra inspelning. (OBS mp3 och olika komprimerade format är ett NO-NO!)

Nästan viktigast när man ska förklara välljud i tex en reciver är ju att man förklarar om vilken ljudkälla och skiva man spelar upp ljudet ifrån, för om man har en bärbar CD-spelare för 200kr kopplat via en analog ingång till stereon så kan man ju inte räkna med att det ska vara brus och dist fritt heller, men med kablage och ljudkälla angivet får läsaren en överblick delen.

Jaja- lite ljud tipps.

(grundbrumm kan vara Jord eller avskärmning på kablage/försteg...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Att brumm och brus inte följer med volymen beror oftast på själva slutsteget inte för-steget.

Om bruset ökar med volymen är det oftast för-steget.

(grundbrumm kan vara Jord eller avskärmning på kablage/försteg...)

Ok, då är jag med...
Är det inte det som kan avhjälpas om man vänder på stickkontakten i väggen? bara ett litet tips...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Haha, vilken burn...

Kör ju då inte med tv som försteg, även om det borde ge mer brumljud än en ny förstärkare...

Men jag är intresserad, vad skulle grundbrummet orsakas av, om det inte är linjärt med ljudvolymen?

Vill återigen berömma dig för din snygga comeback!

nu ska du inte ta det så, jag låter bara elakare än jag är.

ok, jag såg inte riktigt nått annat på bilden som skulle vara central kontroll, eller källa. men poängen var bara att mojänger som funkar med elektronisk dämpning som försteg (alltså även tex DVRs med volym osv) lätt ger såna bieffekter i slutstegen då de inte är specade för för såna nivåvariationer oftast. men det är säkert bra grejer du har annars.

transformatorn oftast, dålig skärmning, för tätt liggande kretsbanor etc. men det kan vara mycket annat med, eller en kombination av flera, särskilt i budgetförstärkare.

anytime..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa

Är det inte det som kan avhjälpas om man vänder på stickkontakten i väggen?

troligen inte, möjligen undantaget om man har grova fel i elinstallationen. fasvändning kan iof ge skillnader även i fungerande elmiljö, men det är på betydligt mindre påtagliga störningar än brum, och främst nått de som slipar kanterna på vinylskivor ägnar sig åt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Behöver man inte radio och har en 500-ing över så får man en Denon PMA-500 för 2000:-

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Har en lika dan och kan inte mer en hålla med. har dock 4x12" som skall drivas men den reder ut de ganska bra med. men sen har man ju den mongolida fjärren och bruset men jag har vant mig datorn brummar nästan mer en vad de gör så så farligt är de inte.

så har man bara 1500 och är desperat efter en okej förstärkare så skulle jag rekomendera denna.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som brummar? Är det själva förstärkaren eller är det ur högtalarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanner
Exakt vad är det som brummar? Är det själva förstärkaren eller är det ur högtalarna?

Det kommer ur högtalarna. Men som sagt det är nog något jord brumm.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KarlssoN 4.5
Det kommer ur högtalarna. Men som sagt det är nog något jord brumm.

Något du irriterar dig på?

Jag har en tendens att låta saker stå på när jag ska sova, så då vill jag ju inte att det ska "väsnas" för mycket :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanner
Något du irriterar dig på?

Jag har en tendens att låta saker stå på när jag ska sova, så då vill jag ju inte att det ska "väsnas" för mycket :/

Nu vet jag inte riktigt hur känslig du är mot oljud när du sover.
Men i alla fall när jag lyssnar på musik märker man inte av det. Dock om man inte har något ljud på så hör man brummet som jag skulle kunna jämföra med PS3 på lägsta läget dock mycket dovare.
Lite dålig att jämföra med. Men jag själv har ju sovit med den på. Så klart det går.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och främst nått de som slipar kanterna på vinylskivor ägnar sig åt.
[/B]

Tänker du inte på den "magiska" cd-sliparen http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

Sen är det så att du byter inte fas bara för att du vänder på kontakten iaf inte om det är 230V, kör du på 400V så byter du fas