Permalänk
Robot

Emu - en Atom-baserad server

Vår gamla webb-och-alltiallo-server i studentkollektivet väsnades och åt el utan att egentligen göra något, så vi bestämde oss för att banta ner den lite. Valet av nya komponenter föll på Intels Little Falls-moderkort med integrerad Atom-processor, hemmabyggt chassi och lite annat smått och gott.
Servern hanterar i första hand webbsidor, men även lite annat såsom fildump och två ventriloservrar. Operativsystemet är Ubuntu Server 8.10.
Status: http://atom.onionen.se/phpsysinfo/

* Moderkort och CPU: INTEL D945GCLF
* Minne: 1GB 800MHz DDR2
* HDD: 250GB WD SE16
* Nätagg: FSP200-50SNV
* Chassi: Moddad Emu-box från IKEA.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46686200

Priset då? Cirka 1100kr lade jag ut för moderkort, Zalman-kylfläns, Emu-låda och nätagg. Disken och minnet hade jag hemma, priset på dessa är väl runt 500kr tillsammans. Summa summarium, 15-1600kr och ett par timmars arbetstid.

Emu - en Atom-baserad server

Permalänk

Jadu, detta ska bli intressant och se vad du kan göra med detta Betyg får du när det är färdigt

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

vad är det för hål du har i locket?

EDIT: nevermind

Visa signatur

ASUS P9X79 PRO - Intel i7 3930K - 24GB HyperX - NUFFSAID.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant !

Permalänk

Vill också ha
Men jag väntar på ett moderkort med bättre styrkrets + atom x2

Varför detta gigantiska nätagg ?

Permalänk
Medlem

Snyggt! 8p

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Snyggt! Enda jag inte gillar är etiketten på lådan, bortsett från det var det otroligt stilrent!
7p, försvinner etiketten blir det en 9:a

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Vill också ha
Men jag väntar på ett moderkort med bättre styrkrets + atom x2

Varför detta gigantiska nätagg ?

Atom DualCore finns ju, dock med samma sunkiga styrkrets. Antar att de flesta redan vet det, men CPU:n sitter alltså under den lilla kylflänsen, nordbryggan under den stora..

Nätagget är ett par cm mindre än ATX-standard på alla håll, kostade typ 200kr jämfört med uppåt 1000-lappen för Pico-agg.. Klart värt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Snyggt! Enda jag inte gillar är etiketten på lådan, bortsett från det var det otroligt stilrent!
7p, försvinner etiketten blir det en 9:a

Det är ju Sörväjn, på ren östgötska!

Du kan vara lugn, det är bara en papperslapp som är enkel att ta bort..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

lite små het tror det finns ett liknande bygge här.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
lite småhet

+1!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Atom DualCore finns ju, dock med samma sunkiga styrkrets. Antar att de flesta redan vet det, men CPU:n sitter alltså under den lilla kylflänsen, nordbryggan under den stora..

Nätagget är ett par cm mindre än ATX-standard på alla håll, kostade typ 200kr jämfört med uppåt 1000-lappen för Pico-agg.. Klart värt det.

Det är ju Sörväjn, på ren östgötska!

Du kan vara lugn, det är bara en papperslapp som är enkel att ta bort..

Dilemmat är väl att styrkretsen kommer ersättas med någon som är mycket dyrare... och det känns ju sådär när man ska köra ubuntu server utan X, man behöver ju inte den grafikprestandan som t.ex MCP79 ger.

Permalänk
Medlem

Ojoj,Väldigt snyggt bygge, passade fint i den lådan. Funderade om zalmankylflänsen passade på moderkortet och fick nu reda på att den gör det förövrigt håller jag på att bygga en server med nästan exakt samma delar (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...)

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!!!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Sörvejn

XDDDDDDDDDDDDD

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Grymt, nästan så man blir sugen på att göra ett bygge själv.

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk

Nu fick jag lust att bygga en "bärbar" dator! Riktigt najs!

Permalänk
Medlem

fan snyggare än mitt bygge...
fast jag lyxade till det med Via!

Permalänk
Medlem

Härligt bygge!

Är vanligtvis anti-ghetto, men här är det snarare sprudlande kreativ problemlösning, och i allra högsta grad med glimten i ögat dessutom.

Förtjänar en sällsynt 10-poängare från mig.

Härligt jobbat!

Permalänk
Medlem

Äntligen ett album värdig att vara i galleriet.

Jag tycker att du fegade när du bara körde med vävtejp. Du har gjort resten bra och då undrar jag varför gick du inte the full monte och fixade kanterna på ett snyggare sätt näd du ändå höll på?

8p

Permalänk
Medlem

Gillar den! 7p

Visa signatur

---

Permalänk
SpelClockers

Mycket trevligt bygge! Vart köpte du lådan? Går själv runt i funderingar på liknande bygge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gixx
Mycket trevligt bygge! Vart köpte du lådan? Går själv runt i funderingar på liknande bygge.

Framgår i galleriet: "Moddad Emu-box från IKEA".

Permalänk
SpelClockers

Ojdå! Det missade jag.

Permalänk

Stor tumme upp, ett av dom snyggare ITX-lådorna jag sett. har länge varit på jakt efter ett enkelt ITX chassi-offer. Tror detta kan bli lite av standardchassi för ITX

Permalänk
Medlem

Liten å behändig

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Inaktiv

Soft bygge, men hade inte ett galler varit perfekt att ha på ovansidan?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Härligt bygge!

Är vanligtvis anti-ghetto, men här är det snarare sprudlande kreativ problemlösning, och i allra högsta grad med glimten i ögat dessutom.

Förtjänar en sällsynt 10-poängare från mig.

Härligt jobbat!

Oj, det var vackra ord!
Man får tacka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Äntligen ett album värdig att vara i galleriet.

Jag tycker att du fegade när du bara körde med vävtejp. Du har gjort resten bra och då undrar jag varför gick du inte the full monte och fixade kanterna på ett snyggare sätt näd du ändå höll på?

8p

Vi hade inget annat hemma.. Funderat lite på någon form av list, men då måste vi plocka isär allt igen.
Kanske blir vid nästa formatteringstillfälle.
Tack för poäng i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gixx
Mycket trevligt bygge! Vart köpte du lådan? Går själv runt i funderingar på liknande bygge.

IKEA som någon skrev, kolla så den finns inne bara. Linköping hade bara en enda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Soft bygge, men hade inte ett galler varit perfekt att ha på ovansidan?

Galler stoppar luftflöde och skapar oväsen!
Ingen ska dit med sina flottiga fingrar i alla fall.

Ska ta en bild där den står inne i klädkammaren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Cool server men vore roligare om du hade ställt den i typ köket där ingen hade trott att det var en server 10 p

btw väsnas nätaggregatet mycket?

Permalänk

Kul att se fler som bygger i Ikeas grejer, själv har jag Brödburken http://www.sweclockers.com/album/?id=245 och Ramen http://www.sweclockers.com/album/?id=1108
10p får du såklart!

Visa signatur

/j
http://jonk.pirateboy.net
there is no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

mkt fint

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth