Permalänk
Medlem

Array i c#

Aloha,

Jag håller på med lite hobbyprogramering (låg kunskapsnivå). Programmet som jag gör ska underlätta vid inlogget på ett nätverk på jobbet. Som det är nu så har jag ett kort med koder (10 kolumner A till J och 5 rader 1-5) vilket ger totalt 50 koder.

När jag loggar in får jag tre kordinater tex A2,B4, J1 och ska sedan skriva koderna som finns vid dessa skärningspunkter på kortet i ett VPN program. tx WE 69 F4.

Jag försöker automatisera detta så att jag väljer skärningpunkterna och sedan kopierar resultatsträngen till clippboard.

Mitt tanke är att jag ska fylla en array (eller är det en multiarray som behövs?) med koderna från kortet.

Hur kan jag lättast göra det?

Permalänk
Medlem

Jag slängde ihop ett enkelt exempel på en flerdimensionell array:

// deklarerar och fyller en tvådimensionell array char[,] tecken = new char[10, 5] { { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' }, { 'A', 'B', 'C', 'D', 'E' } }; // visar hur du använder arrayen (kommer åt ett tecken) for (int x = 0; x < 5; x++) { for (int y = 0; y < 10; y++) { Console.WriteLine("tecken[{0}, {1}]: {2}", x, y, tecken[y, x]); } } Console.ReadKey();

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen, Jag gjorde om det till string och det funkar Tusen tack