Permalänk

Phenom 940 på AM2 moderkort...

Har funderat på att uppgradera från min 6000+ till en Phenom II.
Grejjen är den att jag sitter på ett vanligt AM2 mobo, se sign.
På Gigabytes hemsida står det tydligt att det är kompatibelt med AM2+ processorer ( http://www.gigabyte.com.tw/Products...?ProductID=2539 ), så det får man väl lita på.
Men det står även att HT - Linken kommer skalas ned men inte påverka CPUns frekvens.
Fråga 1: Hur kommer sänkningen av HT-Linkens hastighet påverka prestandan jämfört med att köra den på ett AM2+ Mobo?
Fråga 2: Jag kommer behöva flasha mitt BIOS från FB till FHD ( http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp... ) Mha. QFlash för att det skall fungera. Bör jag göra den när den gamla processorn sitter i?

Kommentera min idé

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Har funderat på att uppgradera från min 6000+ till en Phenom II.
Grejjen är den att jag sitter på ett vanligt AM2 mobo, se sign.
På Gigabytes hemsida står det tydligt att det är kompatibelt med AM2+ processorer ( http://www.gigabyte.com.tw/Products...?ProductID=2539 ), så det får man väl lita på.
Men det står även att HT - Linken kommer skalas ned men inte påverka CPUns frekvens.
Fråga 1: Hur kommer sänkningen av HT-Linkens hastighet påverka prestandan jämfört med att köra den på ett AM2+ Mobo?
Fråga 2: Jag kommer behöva flasha mitt BIOS från FB till FHD ( http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp... ) Mha. QFlash för att det skall fungera. Bör jag göra den när den gamla processorn sitter i?

Kommentera min idé

1: Inte nämnvärt. Lär gå att klocka upp den i värsta fall
2. Du ska flasha med din nuvarande cpu ja.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd

HT-linken påverkar inte prestandan alls typ.
Den viktigaste kommunikationen går på minnesbussen ändå.

Permalänk

Tack för svaren, det verkar ju som att det kommer kunna fungera riktigt bra
Är det någon som kör/kört Phenom II på AM2 sockel eller är jag den första att ge mig på det?

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

Jag testkör en 940 på mitt AM2 Asus Crosshair, inget officiellt stöd för den än, men det fungerar. (det klagar på okänd cpu dock).

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Tack för svaren, det verkar ju som att det kommer kunna fungera riktigt bra
Är det någon som kör/kört Phenom II på AM2 sockel eller är jag den första att ge mig på det?

Tjena, jag körde min Phenom II en vecka (innan jag köpte nytt moderkort)
på ett 2år gammalt AM2 sb600, funkade fint oklockat. Jag fick pressat upp den i 4ghz och har validation på det. Jag var även den första på hela SWEC som ägde en II 940 (säkert enda i finland också).

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

skulle mitt modekort som "K9A2 Platinum" fungera till AMD Phenom II X4 940?

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no=1...

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Jag testkör en 940 på mitt AM2 Asus Crosshair, inget officiellt stöd för den än, men det fungerar. (det klagar på okänd cpu dock).

Flasha BIOS snart då eller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddick
skulle mitt modekort som "K9A2 Platinum" fungera till AMD Phenom II X4 940?
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&maincat_no=1...

Det står ju iallafall så på deras hemsida, men som för mig är ett tag sedan du inhandlade så är det nog bäst och flasha om bios för att det ska fungera sömlöst med de nya phenom...

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Flasha BIOS snart då eller

Om asus behagade att släppa ett nytt BIOS!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Om asus behagade att släppa ett nytt BIOS!

Vilka lata kräk som inte har gjort det! :@

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Vilka lata kräk som inte har gjort det! :@

Enligt deras forum är det inte tänkt heller att fixa ett nytt bios, dock fungerar det med 1207 som är senaste, man får stå ut med "Okänd CPU"-meddelandet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det skulle vara grymt om någon hade testat Phenom II på Asus M2NPV-VM om det fungerar, har själv ett sånt och ska uppgradera snart

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
Tjena, jag körde min Phenom II en vecka (innan jag köpte nytt moderkort)
på ett 2år gammalt AM2 sb600, funkade fint oklockat. Jag fick pressat upp den i 4ghz och har validation på det. Jag var även den första på hela SWEC som ägde en II 940 (säkert enda i finland också).

Hur verkar den flyta på när du använt den nu ett tag då?

Man får ju läsa så otroliga skillnader i olika benchmark, ena stunden är den bara 10% efter i7, i andra så är den jämsides med e8400 och i en annan är e8600 och q6600 bättre

Permalänk

http://prisjakt.nu/produkt.php?e=214744

Funkar phenom II på denna? vad betyder HT link=1.0?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Tack för svaren, det verkar ju som att det kommer kunna fungera riktigt bra
Är det någon som kör/kört Phenom II på AM2 sockel eller är jag den första att ge mig på det?

Något man måste vara mycket noggrann med är att moderkortet måste stödja den specifika processormodellen också. Att det stödjer Phenom betyder inte att det stödjer alla Phenom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Något man måste vara mycket noggrann med är att moderkortet måste stödja den specifika processormodellen också. Att det stödjer Phenom betyder inte att det stödjer alla Phenom.

Jodå, det har jag allt dubbelkollat

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Hur verkar den flyta på när du använt den nu ett tag då?

Man får ju läsa så otroliga skillnader i olika benchmark, ena stunden är den bara 10% efter i7, i andra så är den jämsides med e8400 och i en annan är e8600 och q6600 bättre

Den flyter på fint, allt mellan standard frekvens ock 4,05-4,1ghz (inte helt stabil i de högre fekvensena dock)

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]