Permalänk

Fråga angåede 1 april

Efter första april så ska man kunna sätta dit folk som laddar ner lättar, om jag har förståt det rätt. Är inte så grymt instatt i lagen.

Nu till frågan, kommer det vara olagligt att ladda ner filmklipp från youtube efter första april??

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk

Nah, lagen ger væl egentligen bara fillbolagen rættigheter att ta ut uppgifter på personer som delar ut opphovsrættsskyddat matrial.

Tror inte det kommer innebæra speciellt mycket, då den som tar upp det hela i rætten måste bevisa att just du suttit vid datorn vid det speciella tillfællet om jag inte missuppfattat det hela....

Riktigt onødigt iallafall, tror inte det kommer bli någon vidare skilnad på værlden efter 1:a april, utom møjligen att det kanske blir 2:a april... vilket verkar ganska spænnande

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Re: Fråga angåede 1 april

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_.Anderssons
Efter första april så ska man kunna sätta dit folk som laddar ner lättar, om jag har förståt det rätt. Är inte så grymt instatt i lagen.

Nu till frågan, kommer det vara olagligt att ladda ner filmklipp från youtube efter första april??

Om du tillhör den minoritet som laddar ner youtube-klipp och har dem på din hårddisk så är nog svaret "Ja" det är olagligt. Å andra sidan lär många sk "olagliga" filmsnuttar tas bort av you-tube efter hot av stämning från filmbolagen. Så länge du tittar på streamade klipp på youtube som bryter mot upphovsrättslagen så kan du vara lugn. Att någon ska åka på 10000kr i böter för att titta på en streaming är för mig fullkomligt absurt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Men tack för hjälpen

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Efter den 1 april kommer utvecklingen av intenet och höghastightsbredband bromsas väldigt mycket anser jag. Det är så att jag tänker börja med kryptering av bittorrent trafiken samt prenumerera på relakks. Att köra med relakks är sunkigt då jag har ca endast 40% (4av10 mbps) av den ursprungliga upload hastigheten i min lina. En trade-off för säkerheten. Vem kommer nu att köpa 100 mbit linor? Och tänk på att sådana sketföretag som comhem kommer att ta ännu högre priser för "lite bredband" Tror säkert att bättre teknik kommer än relakks i framtidnen, men just nu är det enda alternativet efter 1 april.

I alla fall om man åker fast kan man klaga i domstolen att man trodde att det var en 1 april skämt

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Lazzar: Så du tror att på grund av en ny lag som ger intressenter mer verktyg för att stävja piratkopiering kommer att påverka försäljningen av höghastighetslinor? Detta på grund av att man inte får ut "den hastighethet man betalar för"? För det första så utnyttjar man visst hela kapaciteten även med kryptering, själva krypteringen är ju trafik i sig. Om något så borde ju försäljningen ÖKA på grund av detta, ifall man önskar att kryptera.

Sen undrar jag hur många seriösa småföretag du tror vi har här i sverige som regelbundet fildelar piratkopierat material och av den anledningen kommer att börja kryptera?

Se lite utanför ditt egna lilla 14kvm stora barndomsrum och var inte så enkelspårig. Kryptering är inte något magiskt som skyddar dig till 100%. Du måste komma ihåg att så länge som du kör P2P kommer alltid ditt ip att synas i det aktuella fildelningsmolnet (om vi ska prata bittorent). Det enda du kan dölja är trafikens egentliga innehåll, vilket är ganska onödigt då intressenterna överlag endast tittar på de aktiva användarna på en specifik torrent eller hubb.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Det är inte ett aprilskämt då?? För den lagen låter som ett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Det är inte ett aprilskämt då?? För den lagen låter som ett.

Man kan ju hoppas det.

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa allt du behöver om IPRED

http://www.stoppaipred.nu/