Ljud från datorn som är svårt att sätta fingret på

Permalänk

Ljud från datorn som är svårt att sätta fingret på

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden, men har ett störande ljud som kommer från datorn som jag har lite svårt att säga varifrån exakt. Misstänker att det kan vara hårddisken som vibrerar eller något för ljudet kommer i "cykler"

Det låter typ burrrrrrr.....burrrrrrrrr.....burrrrrrr.....burrrrrrrrr.....burrrrrrr.....burrrrrrrrr.....burrrrrrr

hela tiden mellanrum mellan och låter lite som en vibration. Vad kan jag göra åt detta?

Permalänk
Medlem

Skojar du, hur ska vi förstå ljudet i textformat? Spela in det eller nåt.
Men det är förmodligen hårddisken, testa att ta ut den och se ifall det blir någon skillnad.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk

Rätt kul. Första gången jag ser någon skriva ett ljud på det sättet
Det kan ju vara i princip allt. Försök att ta reda på vart det kommer ifrån och sedan dämpa vibrationerna på något sätt.

Permalänk
Medlem

vanligt fel, hårddiskar vibrerar sjukt mycke, speciellt när man har 5-6 st hopplöst

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Avstängd

Öppna chassit och starta upp datorn så kan du lättare höra? Sätt fingret i mitten på varje fläkt så tystnar den så kan du höra hur mycket den låter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite har ett annat ljud i datorn som är spooky:P

Varje gång datorn är avslagen hör jag det, har försökt lokalisera det och tror det kommer från moderkortet. Det låter inte jätte men tillräckligt för att höra det när man sover. Det varierar i tonläge och jag har bara vidtagit den tillfälliga lösningen att stänga av nätaggregatet.

Någon som har en aning:)

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Medlem

Jag fattar faktiskt vad du menar med "burrr....burrr.." har samma i min dator (har ändå packning vid hårddiskskruvarna för att minska vibrationer) och hade även det på min gamla dator, jag antar att det är hårddisken/-arna som låter. Men det är ju inte så jobbigt att man inte kan somna.

Visa signatur

Dator 1: Antec 900 | E8400@3,3GHz | 4 x Corsair DDR2 900MHz XMS2 1 GB | Asus P5Q PRO | Corsair HX 620 W | Nvidia Geforce 8800GTX | Samsung Spinpoint 1TB

Dator 2: Antec 300 | i5 @ 3,2GHz | 2 x Corsair Dominator DDR3 1600MHz 2 GB | Asus P7P55D | Cougar Power 700W | Geforce GTX 275 | Western Digital 1 TB

Permalänk

Haha, det med ljudet jag skrev var bara för att försöka förklara att det gick i cykler och inte är ett konstant ljud som en hög fläkt eller något. Försökte få reda på om ni visste om det är något klassiskt vid just hårddiskar eller så...

Permalänk

Låter som mina hårddiskar i servern.. har 3 st, dom "triggar" varandra, och skapar en dum cirkel av vibrationer i chassit. Har jag bara 2 st, så försvinner det.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla om det är någon fläkt som låter till att börja med.
När jag bytte chassi från ett Chieftec till ett Lian Li (som har moderkortsplåten upp o ner) så började min graffekortsfläkt låta.
Precis som du säger.. buurr buurr osv.
Struntar dock i det då jag kommer byta ut mitt P4 system till I7.

Mitt tips är att kolla fläktarna först, stoppa in fingrarna i mitten av fläkten och "sakta ner" fläkten o kolla om ljudet försvinner.

Är det inte fläktarna så provar du på att kolla diskarna.
Glöm inte nätagget.