NetOnNet och täckningsköp

Permalänk
Medlem

NetOnNet och täckningsköp

Köpte under hösten en Kombi TV med DVD hos NetOnNet för 990kr.

DVD enheten i TV'n slutade att fungera lite efter julas och TV'n lämnades in för reparation.

För skoj skull tittade jag runt lite på nätet för att se vad en ny kostade nu, på bara ett par månader hade utbudet skunkigt rejält och priserna var inte alls lika fördelaktiga längre. Tur tänkte jag att vi köpte i precis rätt tid.

Efter en veckas tid blev jag uppringd att TV'n inte kunde lagas, inte heller hade de någon likvärdig vara att erbjuda så ville de ge mig pengarna tillbaka. Jag avböjde och sa att jag ville göra ett täckningsköp isf, på det fick jag till svar att de ville höra av sig igen.

När det gått en vecka utan att de hört av sig ringde jag upp dem, det var precis innan stängning och personen som hade hand om ärendet hade gått för dagen så de bad att få återkomma dagen därpå. Gjorde igen gällande att jag inte var intresserad av pengarna utan av att göra ett täckningsköp. Bad dem om att kontakta mig och om de inte kom fram kontakta min fru istället.

Dagen därpå när det börjat närma sig sent ringer jag frugan och jodå, de har ringt henne direkt utan att först försöka nå mig. Inte nog med det, de hade dessutom avtalat med henne att återbetala 990kr fast än hon inte stod som köpare av TV'n och inte kunde avtala något sådant för min räkning, deffinitivt inte som jag redan sagt att detta inte var intressant för mig så nu var jag arg och ringde upp NetOnNet.

Supportern hade varit inblandad i saken och fått reda på att täckningsköp bara gällde utebliven leverans och inte en service. Informerade honom om att han hade fel och undrade hur jag kom i kontakt med denna briljanta person som trodde sig stå över konsumentköplagen. Fick namn men det gick inte att kontakta vederbörande direkt utan skulle ske genom kundtjänstens email adress.

Jag letade fram KKöpL §32 och 33 samt ARN ärende 1999-4494, kontaktade min konsumentvägledare med ovan i hand och frågade om jag tolkat något fel. Konsumentvägledaren tyckte jag gjorde rätt som stred vidare för att få gjort ett täckningsköp.

Med det i hand ringde jag upp supporten igen, frågade efter personen som nu tog hand om dessa ärenden. Kunde inte bli kopplad men det var värt ett försök tänkte jag. Lämnade namn och tele på min konsumentvägledare, samt bad supportern informera reklamationspersonen om KKöpL §32 och 33 samt ARN ärende 1999-4494.

Var på jobb så tog lite tid innan jag fick tid att sätta mig ner för att skriva ett mail så som de ombett i första omgång men han inte bli färdigt med detta innan reklamationskillen från NetOnNet ringde upp. Han hade nu varit i kontakt med min konsumentvägledare och hade kommit på bättre tankar och accepterade nu et ttäckningsköp. Frågade om de kunde betala ut pengarna direkt men de ville först se kvitto på köpet. Nu kunde man ju lagt det där men kan inte låta bli att tetas lite så inforerade igen personen om ARN ärende 1999-4494 samt siterade ur detta "Det krävs inte att köparen har gjort ett ersättningsköp, sk. täckningsköp, för att rätt till prisskillnadsersättnings skall förligga." Han vill kontakta min konsumentvägledare igen för att höra om nu detta kunde vara rätt. Han lyckades inte nå denne så han ville höra av sig på måndag igen.

I helgen som gick valde vi dock att göra köpt av den nya TV'n iaf och i måndags skicka jag kvitto samt ringde upp supporten för att informera om att de inte behövde grillas längre.

Idag kom då 1507kr in på kontot från NetOnNet, för det är vad den nya TV'n kostade mig. Ska tilläggas att jag använt Kelkoo, PriceRunner, PrisJakt och en del andra liknande siter samt Google för att hitta lägsta pris (inkl. frakt) för det är ju så att även om jag har rätt till täckningsköpet ska det göras med omsorg så inte onödiga utgifter faller på första säljaren.

Vad kan man säga om detta? När NetOnNet står med fakta och lagparagrafer framför sig som inte ger dem rätt så fogar de sig, vilket kan tyckas självklart men finns aktörer som även i detta läget försöker nöta ut en konsument i förhoppning att slippa undan så tycker ändå att NetOnNet ska ha tummen upp för att de gör rätt när de ser sitt misstag, gick dessutom ganska snabbt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis! Kan tyckas bra av NetOnNet, och det är det väl även delvis, men de borde skäligen ha koll på detta redan innan. En bra leverantör informerar kunden om vad som gäller och kräver inte 10 samtal, mail och inblandning av konsumentvägledare för att göra rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Grattis! Kan tyckas bra av NetOnNet, och det är det väl även delvis, men de borde skäligen ha koll på detta redan innan. En bra leverantör informerar kunden om vad som gäller och kräver inte 10 samtal, mail och inblandning av konsumentvägledare för att göra rätt.

Jag håller med om att de bör veta vad lagen säger men det är inte många nätföretag som följer dessa till punkt och pricka om de inte blir ombedda om det. I mitt fall försökte de påstå att det bara var vid utebliven leverans och inte som lagen också säger skadad vara som täcks av det jag åberopade. Faktum är att vissa, även efter man har visat lagparagrafer, ARN ärenden och de haft kontakt med ens konsumentvägledare, fortfarande skruvar på sig och förhalar processen i hopp om att kunden ska tröttna. I detta fallet så skedde inget sådant alls och det är jag glad för. Är också glad att det skedde så pass snabbt som det ändå gjorde, från ett nej tog det mindre än 24H tills de ändrat på sig (men det var nog lite tack vare att jag var "förberedd").

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Tack för ett intressant inlägg!!!
Bra att veta detta.

mvh/BB

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen skillnad för dig om du får 990kr tillbaka eller om du gör ett täckningsköp för ca samma summa och sedan får denna återbetald?

i vilket fall som helst får du ju dina pengar tillbaka?

Permalänk
Medlem

Poängen, zoloth, var att motsvarande apparater vid tillfället då TV:n inte kunde lagas var avsevärt dyrare än 990 kronor... Vet inte om jag riktigt tycker att 1507 är cirka samma som 990.

Permalänk

Det är ju det som är vitsen!
Du köper en LCD TV på superrea den går sönder o skrotas och du får bara reapriset åter. Nu kommer den intressanta regeln till nytta. Du kollar dagspris och kräver täckningsköp. Dvs dagspris på motsvarande.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

WTF är det med dig och TV-apparater egentligen?
Och vad är det med dig och dålig support/service?

Syftar på detta och din andra tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
WTF är det med dig och TV-apparater egentligen?
Och vad är det med dig och dålig support/service?

Syftar på detta och din andra tråd

Ang. TV apparater känns det lite som dålig kvalitet på denna produkt... har en annan tjockTV köpt för en 5års tid sedan.. inte strulat alls och den har ändå varit med om en flytt.

Angående dålig service så är det ju så att man sällan skriver om väldigt bra service, har betydligt fler sådana upplevelser som tur var men de syns mindre in "statestiken online".

Nå men för att kapa min egen tråd och peka på en väldigt possitiv upplevelse så Repomenderar jag starkt RetroSuperStore... underbar kille på supporten. Köpte en kabel som var sagt skulle fungera med SuperNintendo men som var märkt för GameCube och efter test visade det sig att den bara fungerade med GameCube. Efter kontakt med dem via telefon skickde de ut en ny men även denna felade. Vid nästa kontakt, då jag gjort ett nytt köp från dem kompenserade för hela summan på det nya köpet utan några omsvep och för att underlätta för mig bad de inte änns om att för de gamla kablarna i retur... så nu ligger de och pryder en hylla på kontoret på ett abstrakt sätt.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.