Jag kan bara börja med att hålla med ggustavsson. JokieOne, du måste inse skillnaden mellan hörlurar, ljudkort, förstärkare, DAC eller ADC t ex. Det är enkelt om man bara läser på lite. På ljudkort finns redan en DAC som omvandlar det digitala ljudet till analogt. Det analoga används för att lyssna med dina hörlurar. Med ett så kasst ljudkort som de som finns på moderkort måste du utnyttja den digitala utgången direkt från datorn, om du har en sådan dvs. Att överföra ljud digitalt är för övrigt en vinst. Sedan kopplar du den via en extern DAC och vidare till din X-Can, som inte har en sådan inbyggd. Eftersom du har skaffat dig en superb förstärkare skulle du fortsätta i samma riktning och skaffa en V-DAC, också från Musical Fidelity. Smakar det så kostar det! Andra detaljer behöver du inte komma ihåg nu.
Hursomhelst skulle jag ändå ha köpt Asus Xonar Essence till datorn (har faktiskt redan det själv sedan någon månad tillbaka) för det klarar av att pumpa ut den volym (enkelt uttryckt) som krävs för att ge dina nya audiophile hörlurar rättvisa. Med tanke på att V-DAC är en aning dyrare än ett nytt ljudkort, även Essence, så kanske du ska gå på det spåret istället, men V-DAC däremot kan du få användning för utanför datorvärlden nu när du har en så fin förstärkare. Köp inget skräp från Creative. X-Can som du precis fått tag i har jag också i min ägo, dock den nya V8 modellen. Det är en trevlig sak som ger härligt ljud med rätt tillbehör. Fördelen med den nya modellen är att du kan koppla den direkt med USB till datorn och att den har inbyggt DAC, något som jag för tillfället dock inte utnyttjar tillsammans med datorn. Det går dock lika bra att koppla den till ett bra ljudkort som sagt.
När det gäller hörlurar har jag precis börjat känna efter vilka jag tycker om, är mer utav en stereo människa annars. Just nu lyssnar jag på Grado SR225 som jag verkligen kan rekommendera, även lillebror SR125. I övrigt har jag även Sennheiser HD595 som inte är riktigt lika dyrbara men som fungerar utomordentligt med mitt Essence ljudkort t ex. Sennheiser HD555 säljs nu till makalöst pris och ska ha i princip ha samma range, så håll utkik efter den om du vill spara pengar. I datorn lyssnar du ändå mest på mp3, så några mer avancerade (återigen enkelt uttryckt) hörlurar tycker jag personligen skulle vara onödigt. Har testat mina Grado så, och de får inte riktigt rättvisa faktiskt. Men det finns säkert de som har en annan åsikt. Det finns dock andra format än mp3 som gör upplevelsen annorlunda. Om du vill gå lite högre upp än Sennheiser HD595, så kan AKG K601 vara ett bra ekonomiskt alternativ mot AKG K701 eller Sennheiser HD650.
Ljud är en upplevelse du måste uppleva på ditt sätt, inte vad andra tycker. Gå ner till din lokala musikaffär (de brukar ha de finare modellerna till skillnad mot större elektronik kedjor) och be att få testa. Sedan kan du vara smart och gå hem och kanske beställa dem billigare via internet.
Det var det jag hade att säga. Sedan när det gäller en ny skärm, finns det många trådar om det här. Jag letar själv efter en större (använder en 17" tft) med låg responstid, lågt inputlag och hög kontrast. Många verkar anse att de nya modellerna från BenQ och LG är bra och prisvärda. Även Samsung har lyckats med en del av sina. Jag skulle satsa på BenQ FP241W eller LG W2442PA.
EDIT: Glömde nämna att mjukvaran också kan vara värd att byta ut om du använder ett bra ljudkort. Jag är inte riktigt insatt i vilket som är bäst men foobar2000 har jag använt själv länge. Det finns plugins du kan skaffa till det. Bäst av allt är att det är ett gratis program, och personligen tycker jag det bättre än det som följer tillsammans med Xonar i största allmänhet.
EDIT2: Känner mig tvungen att ändra mitt inlägg igen, då med anledning av att klanka ned på Creative ännu mera. Kan inte sova, så jag satte mig en stund vid min andra gamla dator för att lyssna lite på det ljudkortet som för övrigt är av modell Xtreme X-fi och det låter som en katt som sitter fast i en kedja och blir dragen efter en bulldozer. Njää, inte riktigt så illa kanske, jag har ju faktiskt inte kopplat in något annat än min förstärkare för nära 4000 kr. Ööh? Fast smaken är som baken, rund och härlig med en tendens att gå åt olika håll!