Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

KTH: Högskole eller Civilingenjör? - Datateknik

Permalänk
Medlem

KTH: Högskole eller Civilingenjör? - Datateknik

Jag sitter och funderar på om de är civil eller högskole jag ska välja. Att välja datateknik är jag rätt säker på då de är vad jag är intresserad av. Är dock rädd för matten, de är ju inte precis lite matte på den linjen. Jag är häller inte speciellt smart/bra på matte, typisk g elev..

Har läst kursplanen som inte säger mig så mycket. Jag ser ju att man läser mindre matte och data på högskole då de är en kortare utbildning. Men hur skilljer de sig verkligen?

Erfarenheter, tips, förslag, någon?

Permalänk

Att välja en ingengörsutbildning när man har g i gymnasiematten känns lite underligt. De andra ämnena bygger ju också på att man kan resonera logiskt och sätta sig in i krångliga sammanhang. Eller du kanske fick g för att du inte ville/orkade plugga - inte för att du hade svårt för att förstå?

Hur mycket har du programmerat innan?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Hur mycket har du programmerat innan?

Typ ingenting alls. Vad jag har hört ska de gå utmärkt att läsa programmering utan tidigare erfarenheter.
Jag fick g för att ja inte förtjänade mer, mattekurserna gick rätt snabbt, fick VG på några prov men G på de flesta. Du menar alltså att man bör vara lite smartare än så för att klara av det vare sig man väljer högskola eller civil?

Permalänk
Hedersmedlem

Högskole är väl generellt sett mer "lite" mer inriktad mot arbetsmarknaden och praktiken, medan man som civ får en bred teoretisk bas.
Som ingenjörslinjer kan du räkna med att det blir en del matte, behövs ju även i andra kurser som optimering av algoritmer, mm.

Om du går Civ D på KTH kan du räkna med att ca 50% av alla kurserna första 2,5åren kommer bestå av matte.
Högskole D på KTH såg ut som det snittade runt 2mattekurser per år.

Hurpass ditt självförtroende är för matten, säger ju inte direkt hur det kommer gå med matten. Dessutom skiljer sig ingenjörsmatte extremt från gymnasiematte.
Jag skulle personligen inte rekommenderat ingenjörslinjer om man tycker matten i gymnasiet var svårt.
Men alla människor är ju olika, viljor, motivation, arbetsmoral.

Har du inga problem med div logiska tester (tänk kuber, mönstring, mm) så bör du nog inte heller ha några större problem med programmeringarna.

Du är ju ung, finns alltid friheten att testa. I värsta fall får du söka nått annat året efter.
Eller fundera på vad du egentligen vill. Finns ju en hel del andra bra program med inriktning mot datorvetenskap.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar idag som montör. Har läst upp till Matte D innan och precis som Cluny hade jag bara G rakt igenom.
Jag vill nu göra något annat och funderar på att säga upp mig från jobbet och testa högskoleingenjör i Datateknik på Lunds universitet.
Håller nu på att läsa Fysik B på distans och känner att jag måste ta tjänstledigt ett par månader för att kunna fokusera fullt ut på fysiken.
Vill absolut inte fastna som montör men samtidigt så är det tråkigt att gå arbetslös om jag inte skulle komma in till hösten.

Tips från er hade varit otroligt värdefullt för mig.

Ps. förlåt om jag trängde mig på i tråden.

Permalänk

Jag har egen erfarenheter av båda. Hoppade av från civ för att läsa den andra. Det just pga. matten. Gör nu mitt exjobb. Bästa valet jag gjort att välja en utbildning med mindre matte då jag också haft problem med det. Har inga som helst problem med algoritmer trots det. Kan lugnt rekommendera Högskoleingenjörsutbildning.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Orkar du plugga 2 år extra för att få några tusenlappar mer i lön? Det är den stora frågan!

Jag tyckte inte det var värt det, därför läser jag till Högskoleingenjör nu.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Orkar du plugga 2 år extra för att få några tusenlappar mer i lön? Det är den stora frågan!

Det är ju inte heller alla som tycker att det är tråkigt att studera...

Permalänk
Medlem

Jag har läst en av de mest matteintensiva civilingenjörsutbildningarna, och enligt min erfarenhet är det är sällan någon som stupar på matten. Man tragglar sig igenom den och till sist fattar man. Det som däremot ofta händer är att folk hoppar av därför att de inser att det inte var så kul eller att de valt fel linje, men det är sällsynt att en motiverad och intresserad student hoppar av för att han eller hon inte förstår matten.

Mitt tips är att åka dit och prata med några av studenterna. Då får man en bra bild av hur det funkar och vad skillnaderna är.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Känns bra när ni säger så killar!
Ja jag är sjukt motiverad nu efter att jobbat ett par år, vilket jag inte varit på väldigt länge.
Tråkigt med studielån bara, men det är väll smällar man får ta.
Nåja, jag ska komma in först

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
... Det som däremot ofta händer är att folk hoppar av därför att de inser att det inte var så kul eller att ...

Min erfarenhet är att folk som inte förstår matten tycker det är tråkigt.

Mao, många av de som inser att det inte var kul, har så stora problem med de teoretiska kurserna att det blir tråkigt. Fattar du inte ett jota, så blir det tråkigt. Blir det tråkigt så hoppar du av. Fattar du allt och det går bra och det flyter, så blir det kul. Typ.

Till TS; med motivering klarar du det mesta. Så prova den utbildning du vill. Kom ihåg att för några år sen, så var D civ.ing. det program med allra mest obligatorisk matte. Om man kollar studiehandboken för F, E, T, D så var det bara att räkna ihop poängen och se att det var så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Min erfarenhet är att folk som inte förstår matten tycker det är tråkigt.

Mao, många av de som inser att det inte var kul, har så stora problem med de teoretiska kurserna att det blir tråkigt. Fattar du inte ett jota, så blir det tråkigt. Blir det tråkigt så hoppar du av. Fattar du allt och det går bra och det flyter, så blir det kul. Typ.

Mjo, lite hönan och ägget där. Du kan säkert ha rätt.

Jag vill dock ändå rekommendera att inte ge upp på förhand för att man tror att man kommer sumpa matten. Vill man gå en utbildning och är beredd att kämpa lite så bör man absolut göra ett försök. Sen kan man alltid hoppa av eller byta senare om det inte funkar.

Jag tror jag klarade första mattetentan på sjätte försöket. Sen när jag väl kom in i studietakten och lade upp en plan för varje kurs gick det mycket bättre, och efter det var matten aldrig något problem. Men det gäller att vara lite envis och tro på sin egen förmåga.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Vill man så kan man.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Vill man så kan man.

Inte alltid. Om du vill lösa världens svåraste matematiska problem, så kanske du misslyckas oavsett hur mycket du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Inte alltid. Om du vill lösa världens svåraste matematiska problem, så kanske du misslyckas oavsett hur mycket du vill.

Vill man förstå vad jag menar, så gör man det . Uppenbarligen ville du inte det.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Är det någon som går högskoleingenjör som skulle kunna tänka sig berätta om hur mycket slit det är?
De ja känner som går civil, lever praktiskt taget på KTH.
Riktigt så mycket är jag väl inte beträdd att satsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Är det någon som går högskoleingenjör som skulle kunna tänka sig berätta om hur mycket slit det är?
De ja känner som går civil, lever praktiskt taget på KTH.
Riktigt så mycket är jag väl inte beträdd att satsa.

Jag går högskoleingenjör på Chalmers. Och nej, man bor inte på skolan. Siktar man på treor behövs inte mycket pluggande. Vill man dock ha högre betyg och lära sig mer får man ju självfallet lägga ner mer tid. Lägg 8 timmar om dagen, så går det bra.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Jag går högskoleingenjör på Chalmers. Och nej, man bor inte på skolan. Siktar man på treor behövs inte mycket pluggande. Vill man dock ha högre betyg och lära sig mer får man ju självfallet lägga ner mer tid. Lägg 8 timmar om dagen, så går det bra.

Går civ. Datateknik på Liu, som flraer säger för 3:or behöver du köra typ 8 timmar om dagen, ibland mer ibland mindre.

Att leva på skolan händer ibland, men andra gånger kan det vara väldigt lugnt

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Går civ. Datateknik på Liu, som flraer säger för 3:or behöver du köra typ 8 timmar om dagen, ibland mer ibland mindre.

Att leva på skolan händer ibland, men andra gånger kan det vara väldigt lugnt

8:a timmar på vad? Matte? E

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
8:a timmar på vad? Matte? E

På de kurser man läser på universitetet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Går civ. Datateknik på Liu, som flraer säger för 3:or behöver du köra typ 8 timmar om dagen, ibland mer ibland mindre.

Att leva på skolan händer ibland, men andra gånger kan det vara väldigt lugnt

Kan direkt säga att det där är felaktigt, det där gäller bara för ett fåtal, själv har jag nog aldrig, utöver vissa tenta-p, lagt ner 8 tim/dag på skolan.

(Går sista året på liu - civ.ing elektronikdesign, har med andra ord i sort sett läst samma mattekurser)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Kan direkt säga att det där är felaktigt, det där gäller bara för ett fåtal, själv har jag nog aldrig, utöver vissa tenta-p, lagt ner 8 tim/dag på skolan.

(Går sista året på liu - civ.ing elektronikdesign, har med andra ord i sort sett läst samma mattekurser)

Jag syftade på 8h/dag inkluvsive dom timmarna man är i skolan och har förelsningar. Framgick kanske inte.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Oavsett om du läser hög. eller civ. så är studietiden ett heltidsjobb. Du kommer inte spendera mer timmar per dygn i skolan bara för det är civ, bara under en längre tid. Bli inte avskräckt pga matten och ge det en chans om du kommer in på civ. Jag läste till högskoleingenjör i datateknik och visst det är en lägre ingångslön. Men är man duktig är man väldigt snart ifatt och förbi så stirra dig inte blind där heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Oavsett om du läser hög. eller civ. så är studietiden ett heltidsjobb. Du kommer inte spendera mer timmar per dygn i skolan bara för det är civ, bara under en längre tid.

Är det verkligen så?, ja menar.. Visst är båda gjorda för att vara heltidsjobb. men borde de inte vara lite lättare på högskole så man inte måste ägna lika mycket tid på att plugga efter skoltid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Kan direkt säga att det där är felaktigt, det där gäller bara för ett fåtal, själv har jag nog aldrig, utöver vissa tenta-p, lagt ner 8 tim/dag på skolan.

(Går sista året på liu - civ.ing elektronikdesign, har med andra ord i sort sett läst samma mattekurser)

Vissa utbildningar är rätt mesiga också
Jag menar att om man inte pluggar minst 8h så är det ju något som är för lätt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Haha kom till Malmö Högskola och plugga till Högskoleingenjör. Det är lika bra att du skaffar ett jobb åt sidan också, för man pluggar aldrig.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Haha kom till Malmö Högskola och plugga till Högskoleingenjör. Det är lika bra att du skaffar ett jobb åt sidan också, för man pluggar aldrig.

vad går du för linje/ inriktning?

Permalänk
Medlem

pluggade till civilingenjör datateknik i lund hösten 2005. Läst 200p programmering på gymnasiet samt upp till matte e med i snitt VG i betyg. Hade väldiga problem med både matte och programmering, detta kan dock bero på att jag var alldeles för ung för att börja plugga då, la ner alldeles för lite tid på pluggandet vilket troligtvis berodde på omogenhet/brist på motivation. Vill dock höja ett varningens finger för programmeringen. Börja under inga omständigheter plugga datateknik utan att ha programmerat innan! Om du inte pallar läsa nåt på komvux eller nån fristående programmeringskurs så kör åtminstone lite hemma själv så du kommer in i det hela, jag skulle vilja påstå att det är ett krav, det är inte så lätt som man tror. Bör finnas lite gratis-guider på nätet.

Permalänk
Medlem

Vad var det för väldigt svår programmering ni läste då?

Jag läste C och Assembler i höstas på Chalmers. Var ju inga som hellst problem att klara av, trots att jag aldrig programmerat innan..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
pluggade till civilingenjör datateknik i lund hösten 2005. Läst 200p programmering på gymnasiet samt upp till matte e med i snitt VG i betyg. Hade väldiga problem med både matte och programmering, detta kan dock bero på att jag var alldeles för ung för att börja plugga då, la ner alldeles för lite tid på pluggandet vilket troligtvis berodde på omogenhet/brist på motivation. Vill dock höja ett varningens finger för programmeringen. Börja under inga omständigheter plugga datateknik utan att ha programmerat innan! Om du inte pallar läsa nåt på komvux eller nån fristående programmeringskurs så kör åtminstone lite hemma själv så du kommer in i det hela, jag skulle vilja påstå att det är ett krav, det är inte så lätt som man tror. Bör finnas lite gratis-guider på nätet.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Vad var det för väldigt svår programmering ni läste då?

Jag läste C och Assembler i höstas på Chalmers. Var ju inga som hellst problem att klara av, trots att jag aldrig programmerat innan..

Det var java vi läste. Efter en vecka så gjorde vi saker som vi inte kommit in på under de 1,5 år som jag läste programmering. De som inte läst java innan var helt knäckta mer eller mindre. Jag som läst en del innan hade inte heller det alltför kul.