IFPI smider planer med IPRED

Permalänk
Medlem

Fakta: Ipred-lagen

Utgår från ett EU-direktiv från 2004, som egentligen skulle varit genomfört 29 april 2006.

Lagen ger från den 1 april upphovsrättsägare rätt att bland annat:

samla uppgifter om aktivitet på ip-adresser, utan särskilt tillstånd från Datainspektionen.

i domstol begära identitetsuppgifter om innehavare av ip-adresser, för att kräva skadestånd.

därefter samla bevis under 1 månad utan att den misstänkte informeras.

under den månaden i domstol begära intrångsundersökning, där kronofogden kommer hem och kopierar innehållet i en enskilds dator.

Lagens tillämpning ska löpande granskas av regeringen.

Källa: Näringsutskottets betänkande 2008/09:NU11. (TT)

...........................................................................................................................

Till saken hör för att ni skall förstå detta resonemang, att jag arbetar som dj sedan 17 år tillbaka

Så detta gäller mest för musikbranschen.

Vad det gäller ipred så kommer förmodligen dem stora aktörerna (Toktankare och uppladdare) att åka dit
dem jag har pratat med kommer inte att sluta fildela, ej heller kommer dem att försöka skydda sig via vpn tunnlar mm, vilket för mig ter sig lite korkat.

Så bli inte förvånade om det blir skriverier i tidningar, bloggar, bullitins mm om kända profiler som åkt dit.

Vad det gäller Ifpi, så har jag inte pratat med dem på ett bra tag, men jag antar att deras inställning sen sist kvarstår, du skall betala för musik du lyssnar på, oavsett om det är streamad eller nedladdad sådan, därför väljer jag webhotell i utlandet för det ändamålet.

Där har man fortfarande en sund inställning till diskjockeys och inser värdet av vårt arbete, både för restaurangbranschen samt nöjesindustrin.

Ett mixtape med bra musik ger inte bara grym promo för artisterna utan även för dj'n och dem ställen han eller hon lirar på, detta förstår man tydligen inte i sverige.

Därför antar jag att scenen ser ut som den gör, tyvärr

Det som kommer hända är att kreti och pleti som tycker att allting skall vara gratis får sig en näsbränna när dem sitter på nätet och toktankar, andra personer med brett kontaktnät och sunt förnuft har en smärre chans att åka dit.

kanske får vi tillbaka den tid då gästerna faktiskt gick till krogen för att lyssna på deejays som spelade musik och versioner som dem själva inte kunde få tag på, det är vad jag hoppas på iaf.

Det kanske gör att gagen för diskjockeys även stiger vilket inte vore det sämsta.

Nu kan vem som helst med lite kunskap, samt en HEL DEL slit skapa sig en helt brutal dj samling

Tiden då best off plattor räckte på krogen är förbi, nu är bootlegs och whitelabels i ropet igen, och det känns tufft för många nu när dem inte längre kan få tag på det.

IPRED är bra på flera sätt, men det skall inte straffa dem som sköter sig, vilket det kommer att göra, för rätt som det är så kommer någon oskyldig att dömas.

Då är det bättre att slopa IPRED och FRA, inget bolag skall ha mer befogenheter än vår polis, det hade varit bättre att ge polisen mer resurser istället för att insifta någon form av privatpolis för övervakning och personligt intrång.

Det är bättre att fria än fälla, eller för att använda ett uttalande av "david guetta" Tjusningen med internet och fildelning är att folk utvecklas och kan sprida sin passion sen att folk tankar mina plattor gör mig inte så mkt, jag säljer otroligt bra ändå.

Ovanligt klokt uttalande av en mkt sund människa

Du kan alltså inte mer än äta dig mätt, för pengarna går i första hand in i bolagen och dirrarnas djupa fickor.

Internet innebar en revolution och den kan man inte stoppa, Dold.se, Ipredator mm är tecken på att användarna är flera steg före systemet och så kommer det alltid att vara.

Det tog en australiensisk 16 åring en halvtimme att smita förbi ett filter som myndigheterna lagt 10 tals miljoner kronor på för att begränsa och filtrera internet.

Ett lås måste ha en nyckel, nyckeln går alltid att knäcka eller kopiera.

/7an

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att en del av intäkterna som Ipredator kommer att dra in, skulle gå till "bättre behövande artister"

Det är inget som wargen och de tre små grisarna skall stoppa i fickan, det vore fel, för utan oss "torskar" och Hajar så vore the piratebay inte ett SKIIT

Stöd dem som förtjänar det och sänk dem som gapar efter mkt

det finns ett flertal torrentsidor som faktisk delar med sig av sina intäkter till barnsjukhus, ålderdomhem, hemlösa, fattiga artister mm.

det borde fan i mig the piratebay oxå göra

Låt oss bli robin hood istället bara för att leka tandlösa giriga pirater som inte kan göra någon skillnad iaf

Visa resten av befolkningen vad enighet betyder och skapa engagemang

Lyft sverige istället för att sänka henne, både vad det gäller arbete, utbildning och omsorg.

Skit i politikerna för dem gör det bokstavligen med oss, vi är drönare i en myrstack, har du tur så åker du upp ett par pinnhål om du jobbar bra och kan slicka röööv.

Sätt dig emot systemet och du åker i fängelse utan att passera gå, i minsta fall tar vi allt du äger och har ifrån dig, sen att du är bitter är väl inte vårat fel.

Stolthet, lojalitet och generositet

Visa nu för fan att ni menar allvar!

/7an

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

7an Måste säga att jag håller med om det du skrivit helt o tycker ipred och fra är gymt onödiga lagar:P

Permalänk

http://www.idg.se/2.1085/1.221453/fyra-tjanster-som-utmanar-i...

Citat:

Enligt de nya reglerna kan man inte _åläggas att lämna ut information som man inte har. Och reglerna innebär inte heller något krav på att leverantörerna måste spara uppgifter om vem som haft en viss ip-adress, konstaterar Stefan Johansson på justitie_departementet.

Innebär detta att även internetleverantörerna inte behöver logga uppgifter om vem som använt ett specifikt IP-adress vid specifik tidpunkt ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Varför inte skriva ihop ett öppet brev till Warner Bros och tacka för att dom faktiskt har en vettig inställning till detta, undertecknat massa folk på sweclockers? Kanske lägga till i det saker som skrivits tidigare här ang hur vi i "datagenerationen" faktiskt vill ha tillgång till materialet i framtiden. Sedan går vi alla och köper en varsin valfri Warner Bros film för att visa att det faktiskt lönar sig att visa respekt för sina kunder och inte bara försöka pressa ut så mycket pengar som möjligt. Istället för att jaga någon som laddar ner något då och då som andra bolag verkar tro...
Annars finns det kanske en risk att det snart börjar låta som att vi pirater bara klagar och hittar på svepskäl att ladda ner

Litet tillägg:
Självklart ska den som gjort något man gillar ha någon form av belöning för detta, men framförallt inom skivbranschen går alldeles för mycket till mellanleden och skivbolagen. Och att köpa en skiva som man kan spela i stereon hemma känns måttligt 90-tal och 28k modem..

Permalänk
Avstängd

Jag är för liten för att rösta nästa val. =/

Men jag hoppas att ni som har åldern inne då, verkligen tar era feta rövar ner till vallokalerna och röstar på piratpartiet ´!

Mvh Kim

Permalänk
Hedersmedlem

Till alla som gör inlägg tänk på att inte göra personangrepp i era inlägg då jag tar bort hela inlägget om jag får rapport på ett sådant och det är lite synd då det i övrigt kan stå något riktigt tänkvärt i inlägget.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Jag är för liten för att rösta nästa val. =/

Men jag hoppas att ni som har åldern inne då, verkligen tar era feta rövar ner till vallokalerna och röstar på piratpartiet ´!

Mvh Kim

Bättre att rösta på vänstern som står för alla de samma sakerna och faktiskt har mandat att göra något.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

eller... varför inte starta en torrentsite med främsta syfte att driva ett barnhem någonstans. Lite mer banners och intäkterna går till att driva ett barnhem i indien. När pontén sedan börjar driva på att sänka siten så kommer han och bolagen få lite svårare med medierna då de även tvingar ut barn på gatorna i indien.

Ja... kanske inte helt seriös idé egentligen (; . Men det hade varit roligt att se reaktionen från piratbyrån. Vilka listiga nya lagar hjälper mot detta mån tro?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
En jobbarkompis kör via något som heter Relax, det ska göra att hans IP-adress ej kan spåras, men jag vet inte om det funkar.

Man kan väl egentligen inte dölja sin IP-adress? Det enda man kan göra är att dirigera om trafiken så det blir MYCKET svårare att spåra den däremot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananzkal
http://www.youtube.com/watch?v=UtqeNAXoxXg
Kanske något i den här stilen?

Som tidigare generationer så har människan fått kämpa för sin frihet. Varför inte göra det nu? Låt inte någon diktator komma och bestämma alla laggar hur som helst. Snart är väll våran yttrandefrihet borta med!

Nu va ju det inte från dom på riktigt, bara en kille med t-shirt!
Kom fram ganska tydligt efteråt...

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem

Det som är riktigt upprörande är ju hur privata företag plötsligt har fått rätten att förfölja och kränka individer i deras hem, hur kan det vara acceptabelt att dessa organisationer på eget bevåg ska få gå in och helt godtyckligt välja ut personer som de vill utreda och undersöka?

SKIT i om spel och skivor är dyra eller billiga, är eran blaskiga popmusik verkligen viktigare än integritet och privatliv? Det äckligaste av allt är att vi som konsumenter har makten att köra dessa företag och deras stasimetoder i botten, men den tragiska sanningen är ju att folk inte bryr sig om den här sortens principer längre, för gemene man ÄR det för viktigt med Madonnas nya singel och Brad Pitts nya film, man kan inte offra det ens när det leder till att rättssäkerheten luckras upp och våra rättigheter dras undan framför fötterna på oss.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Bättre att rösta på vänstern som står för alla de samma sakerna och faktiskt har mandat att göra något.

Kanske inte så bra att rösta på vänster om man inte tror på deras destruktiva politik ? Bara för att man är emot att företag får större befogenheter än polis betyder det inte att man är "vänsterorienterad".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som sker är något som vi kan göra någonting åt, NUUUU, inte nästa år eller när det passar oss, det måste hända nu, för annars får politikerna alldeles för långt försprång.

Men jag antar att det är skygglappar på samt galluppstötningar på kafferasten om hur jävligt hela ens existens har blivit, och att det är förbannad skam att ingen gör något, eller så går vi hem och piskar på kärringen och ungarna, för dem kan ju inte göra något mot en stor stark karl, och det måste absolut vara deras fel, att mitt liv ter sig orättvist eller det att jag har förlorat min ungdom och kämparglöd.

VAKNA!,

Demostrera, blogga, wappa, twittra, bojkotta och ta ned dessa HERRAR på jorden och få dem att inse att deras värde inte överstiger någon annans

Nu har ni chansen att sätta ned foten och tala om att nu är det fan i mig färdiglekt.

hade vi befunnit oss i frankrike så hade detta inte hänt utan motstånd

Våra politiker och deras anhang SKRATTAR hela vägen till banken med tanken på att å gud vad vi lurar dessa satar, dem kan gott kräla i stoftet, nu när jag avskaffar arvskatten för min egen del, eller tjackar en 12 millars villa på djursholm för att jag INTE vill bo i getton, eller åker på div resor och låter skattebetalarna stå för notan.

Dessa personer är FOLKVALDA, och om vi har satt dem där, så kan vi oxå få dem avsatta.

NY START FÖR SVERIGE!, och detta gäller alla, svenskar som invandrare, ungdomar som pensionärer, alla sitter vi i samma båt.

Och vi sjunker sakta men säkert och det smärtar mig djupt!

/7an

Visa signatur

Mac!

Permalänk

ahhh det var nice med lite populism såhär på kvällskvisten.

Permalänk

haha att ni kunde gå på denna!

¿uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ sʎnb noʎ op ʎɥʍ

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Vet inte om detta är en artikel som ger mer än de writeups som förekommit i pressen, men...

Företag som får sina produkter avtittade och avlyssnade gratis i stället för att betala 179:- för en plastskiva har naturligtvis rätt att be piraten ifråga att vara snäll och betala.

Fint, kör på det är inga problem. Problemet är att lagring av personinformation och avlyssning av internet, precis som sker av mobilnätet idag, leder till ett kontrollsamhälle.

Tyvärr går illegal kopiering inte att stoppa, lika lite som det gick att stoppa när kassettbandspelarna kom. Vad ska de göra? Det enda som händer är att något fåtal kan få sina liv förstörda när mediaföretagen (som vi ju vet går omkull ett i veckan, /sarkasm) kommer med oh så resonabla krav på 25000 kr för 100 filmer.

Resten kommer att klara sig och piratkopieringen är här för att stanna. Så vare sig lagen eller mediaföretagen har åstadkommit ett jota. Så det enda denna uddlösa och dessutom poänglösa lag kan åstadkomma är att man har slagit en kil in i det före detta fria internet. Då kan lagen utvidgas till mer övervakning, och den välmenande och allvetande staten har äntligen fått kontroll över sina mindre vetande, olydiga medborgare. Plötsligt har den poänglösa lagens poäng upptäckts. För det kan väl inte vara så att politikerna inte vet om att lagen ger dessa möjligheter!?

Oj, jag får visst skriva /sarkasm igen.

Aja, kanske skulle skaffa VPN då. Gäsp. Inte för jag har dåligt samvete. Jag köper de produkter jag tycker om, problemet är att mediaföretagen blivit chockade över hur upplysta och kräsna alla blivit.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2740293

Citat:

– Det sänder en väldigt stark signal att lagstiftningen fungerar, säger Henrik Pontén till tidningen Metro.

Kommer han tycka att signalen är lika stark att lagen INTE fungerar när väl trafiken om några månader kommit upp i samma nivåer som innan IPRED ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2740293

Kommer han tycka att signalen är lika stark att lagen INTE fungerar när väl trafiken om några månader kommit upp i samma nivåer som innan IPRED ?

Om nu internettrafiken gick ner med 30% idag så hoppas jag att vi kommer se en motsvarande ökning i intäkter för upphovsrättsinnehavarna, en nedladdning har ju varit ett garanterat köp med deras kalkyler. Blir intressant att se...

Permalänk
Medlem

Tänkvärd kommentar jag läst på IDG.

Citat:

Livnär du dig på kultur? Trist, för mina pengar får du aldrig mer efter den här lagen. Ring Pontén och tacka så hemskt mycket för det författare/musiker/filmskapare. Ni kan kriminalisera nedladdning, men ni kan aldrig göra det olagligt att sluta spendera. Lycka till.

Men om nu IPRED fungerar bra, så ska väl Mediabranchen få ett rejält uppsving i intänkter right? Något säger mig att dom inte kommer få det dom väntar sig. Jag själv blir bara äcklad när jag ser låtsaspoliser som Pontén slår sig för bröstet och hävdar att dom ska upprätthålla lagen. För som sagt, vi kan leva utan deras produkter, dom har lite svårare att överleva utan våra pengar.

Permalänk
Medlem

Jupp nu kommer folk att köpa musik och film utav bara faan

framförallt med den höga arbetslöshet, höjda skatter och prisutveckling vi har idag.

Men det struntar säkert folk i, dem kommer vara så beskedliga och dessutom tycka att 200 kr för en cd skiva för ren DYNGA är resonabelt.

Det jag tycker är det bästa är att IFPI, ATP, flåt APB tycker att vi skall sluta med fildelning när inte ens bolagen har alternativa lösningar för att köpa musik eller film, BRA JOBBAT!

Seriöst vem Faan köper musik från t ex Beatport för 20-30 kr låten när kvaliten suger, både då det gäller själva produkten och kvaliten.

Det sämsta som kunde hända var när den digitala marknaden tog över och våra små, mellan och stora skivbutiker gick på knäna för att så småningom försvinna.

Jag tänker tillbaka till när våra butiker fortfarande fanns kvar, sure det kostade men jag fick grym service, jag kunde beställa precis vad jag ville, och framförallt jag fick helt SUVERÄN kvalitet på musiken, ljudmässigt sätt.

Idag är låtarna så hårt komprimerad att det låter SKIT, men det tänker inte många på, framförallt ungdomar, man har gjort undersökningar som påvisar att ungdomar uppskattar sämre kvalitet för att det tar mindre plats än Wav (Audio), för det får inte plats lika mkt musik i en IPOD, t ex

Dessutom prenumererar jag på sk deejaypromo, och för dem som är pålästa så är PROMO = Promotion = Reklam, alltså bör den rimligen vara billigare och även i många fall GRATIS!

men icke, här är det vi som får pynta, 300 kr för en dubbelplatta, med musik som egentligen ingen vill ha, dessutom är det något pundhuvud som försöker blåsa oss genom att lägga samma låtar på dem olika samlingarna, alltså tar man dubbel / trippelt betalt för olika promotions men man är smart att lägga dem under olika datum, så ingen skall märka detta.

Det som dessutom retar GALLFEBER på mig är att man medvetet drar ut på att skicka skivorna i tid från england, alltså får jag aprilsläppet i bästa fall 15-20 april, vilket normalt sett borde skickats i mars redan för att det skall göra någon skillnad.

Går jag däremot ut och kollar nätet så kan jag ladda både april och maj redan nu, det gör mig förbannad, då jag försöker sköta mig, tack för den du.

Det är en mkt tråkig utveckling må jag säga, men det kommer inte att stoppa fildelningen ONE BIT, nu är folk rädda, men vänta bara när one swarm, tor project, ipredator får vind i seglen då har APB inte en SUCK!

Framförallt om man har ett bra kontaktnät, då kan man få tag på precis vad man vill, då går man via FTP protokoll som är krypterat flera ggr om, och det kan dem roa sig med att försöka knäcka.

Nej för att få stopp på fildelning så får dem klippa nätet rätt av, och det kommer aldrig att hända, för vad gör Felia, Telenordica, bredbandsbolllaget mm då folk helt plötsligt säger, nejdu jag har inget behov av 100mbit uppkoppling, jag klarar mig fint på 512 kbit för att surfa och beställa biljetter.

Varpå många websiter kan lägga ned då man satsat förmögenheter på att fixa till sina siter då det gäller grafik, video, och musik för att få bästa möjliga kvalitet.

Men jag antar att det är som en drog och många av er kan inte klara er utan det, och det vet dessa ISPER, alltså ligger priserna som dem gör.

Nästan 400kr i mån för en uppskattad hastighet som ingen kan leva upp till, 24 mbit i mitt fall, men kommer i bästa fall upp i 8-10mbit, detta är BULLSHIT.

Det bästa som kan ske är att folk visar sitt missnöje att nu får det räcka med all skit ni försöker kränga, vi vill inte ha ert topplistetjafs som mutade radiostationer lirar 1000 000 ggr i veckan.

folk har bättre smak än så, framförallt har folk blivit mer medvetna om kultur, musik och film, så tror inte för ett ögonblick att dem är dumma i huvudet, om så vore fallet så hade vi inte haft 1,5 miljoner fildelare i detta landet.

Jag läste en artikel där speltillverkaren Atari vill förbjuda handeln med begagnade tv spel, vi skall alltså tvingas köpa nytt hela tiden, men skiten som vi har tröttnat på eller vill kränga skall vi inte få göra.

vad blir nästa pryl, radiotjänst som ringer runt och hotar folk för dem inte lyssnar eller ser på tv tillräckligt, eller skickar kravbrev för ni inte köper melodifestivalen 2009

It's good for you, you need this, you can't liiiiive without it, buy, buy, buuuuy

vad stat och regering inte förstår, är att dem skjuter sig själva i foten, folk kommer strunta i att köpa musik, film, gå på konserter mm, så bolagen samt stat kommer att missa många sköna skattemiljarder, och var kommer dem att försöka ta dem istället, jo det DUMMA, svenska folket, för vi höjer bensin och dieselskatten, fixar till att ett pack cigg går på 60 bagis, en dosa snus, ja varför inte 50 jämt, sen höjer vi tv licensen så att inga studenter eller pensionärer har råd.

har vi glömt något, ja va fan vi kör på biltullar, det drabbar ju ingen fattig, jag har ju en porsche som kostar 2,7 mille, sen tjänar jag ju runt en mille om året så jag har råd, shiit jag har ju 4 bilar och 2 mc, so who gives a shit

Sen att en normal barnfamilj med genomsnittinkomst inte har råd att köra ungarna till dagis skiter väl jag i, har man pippat fram 4 ungar får man stå sitt kast, not my problem, för kan man inte krama ur dem lite barnbidragspengar oxå i form av höjda avgifter, det måste gå.

jag är ju politiker, så jag klarar ju mig bra på 75 lök i mån, fan jag kan ju sova igenom det mesta, men måste framstå som intresserad och beläst om någon intervjuar mig, får ju inte trampa i klaveret för mkt för det är ju inte bra, vill ju inte behöva gå tillbaka till mitt gamla tvåskift på volvo, fan 25 lök i mån, vem klarar sig på sådan pisslön, det lägger jag på resor på en månad, fast jag betalar inget, det gör svennarna, hahahah

Varför arbeta eller betala för något när man har andra som kan göra det för dig!

Politik har aldrig varit bättre, fast jag undrar om inte två metallare kan göra samma jobb som det idag krävs 4 politiker för.

Sova, äta, siita samt tänka ut bästa sättet för att ställa till största möjliga skada med minsta möjliga insats, det kan väl vem som helst, eller?

/7an

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Om nu internettrafiken gick ner med 30% idag så hoppas jag att vi kommer se en motsvarande ökning i intäkter för upphovsrättsinnehavarna, en nedladdning har ju varit ett garanterat köp med deras kalkyler. Blir intressant att se...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Tänkvärd kommentar jag läst på IDG.

Men om nu IPRED fungerar bra, så ska väl Mediabranchen få ett rejält uppsving i intänkter right? Något säger mig att dom inte kommer få det dom väntar sig. Jag själv blir bara äcklad när jag ser låtsaspoliser som Pontén slår sig för bröstet och hävdar att dom ska upprätthålla lagen. För som sagt, vi kan leva utan deras produkter, dom har lite svårare att överleva utan våra pengar.

Eftersom hela bandbredden inte utgörs av fildenling borde det betyda att fildelningen (rent trafikmässigt) gick ner mer än 30% idag. Enligt Pontén & Co borde alltså en fördubbling av intäkterna vara rimlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorligt vart det hær sammhællet ær på væg. Jag hoppas att alla røstar på piratpartiet innan det ær før sent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7an
Text
/7an [/B]

Det är inlägg som det där som borde målas upp på väggar, klistras fast i alla busskurer... många människor idag orkar inte tänka, dom låter tv, tidningar eller politiker tänka åt dem

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Får la bara säga.

Genom att rösta på Piratpartiet den 7 juni 2009 röstar du för din rätt till ett privatliv och för en mer balanserad upphovsrätt.

www.piratpartiet.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 7an
Fakta: Ipred-lagen

Utgår från ett EU-direktiv från 2004, som egentligen skulle varit genomfört 29 april 2006.

Lagen ger från den 1 april upphovsrättsägare rätt att bland annat:

samla uppgifter om aktivitet på ip-adresser, utan särskilt tillstånd från Datainspektionen.

i domstol begära identitetsuppgifter om innehavare av ip-adresser, för att kräva skadestånd.

därefter samla bevis under 1 månad utan att den misstänkte informeras.

under den månaden i domstol begära intrångsundersökning, där kronofogden kommer hem och kopierar innehållet i en enskilds dator.

Lagens tillämpning ska löpande granskas av regeringen.

Källa: Näringsutskottets betänkande 2008/09:NU11. (TT)

...........................................................................................................................

Till saken hör för att ni skall förstå detta resonemang, att jag arbetar som dj sedan 17 år tillbaka

Så detta gäller mest för musikbranschen.

Vad det gäller ipred så kommer förmodligen dem stora aktörerna (Toktankare och uppladdare) att åka dit
dem jag har pratat med kommer inte att sluta fildela, ej heller kommer dem att försöka skydda sig via vpn tunnlar mm, vilket för mig ter sig lite korkat.

Så bli inte förvånade om det blir skriverier i tidningar, bloggar, bullitins mm om kända profiler som åkt dit.

Vad det gäller Ifpi, så har jag inte pratat med dem på ett bra tag, men jag antar att deras inställning sen sist kvarstår, du skall betala för musik du lyssnar på, oavsett om det är streamad eller nedladdad sådan, därför väljer jag webhotell i utlandet för det ändamålet.

Där har man fortfarande en sund inställning till diskjockeys och inser värdet av vårt arbete, både för restaurangbranschen samt nöjesindustrin.

Ett mixtape med bra musik ger inte bara grym promo för artisterna utan även för dj'n och dem ställen han eller hon lirar på, detta förstår man tydligen inte i sverige.

Därför antar jag att scenen ser ut som den gör, tyvärr

Det som kommer hända är att kreti och pleti som tycker att allting skall vara gratis får sig en näsbränna när dem sitter på nätet och toktankar, andra personer med brett kontaktnät och sunt förnuft har en smärre chans att åka dit.

kanske får vi tillbaka den tid då gästerna faktiskt gick till krogen för att lyssna på deejays som spelade musik och versioner som dem själva inte kunde få tag på, det är vad jag hoppas på iaf.

Det kanske gör att gagen för diskjockeys även stiger vilket inte vore det sämsta.

Nu kan vem som helst med lite kunskap, samt en HEL DEL slit skapa sig en helt brutal dj samling

Tiden då best off plattor räckte på krogen är förbi, nu är bootlegs och whitelabels i ropet igen, och det känns tufft för många nu när dem inte längre kan få tag på det.

IPRED är bra på flera sätt, men det skall inte straffa dem som sköter sig, vilket det kommer att göra, för rätt som det är så kommer någon oskyldig att dömas.

Då är det bättre att slopa IPRED och FRA, inget bolag skall ha mer befogenheter än vår polis, det hade varit bättre att ge polisen mer resurser istället för att insifta någon form av privatpolis för övervakning och personligt intrång.

Det är bättre att fria än fälla, eller för att använda ett uttalande av "david guetta" Tjusningen med internet och fildelning är att folk utvecklas och kan sprida sin passion sen att folk tankar mina plattor gör mig inte så mkt, jag säljer otroligt bra ändå.

Ovanligt klokt uttalande av en mkt sund människa

Du kan alltså inte mer än äta dig mätt, för pengarna går i första hand in i bolagen och dirrarnas djupa fickor.

Internet innebar en revolution och den kan man inte stoppa, Dold.se, Ipredator mm är tecken på att användarna är flera steg före systemet och så kommer det alltid att vara.

Det tog en australiensisk 16 åring en halvtimme att smita förbi ett filter som myndigheterna lagt 10 tals miljoner kronor på för att begränsa och filtrera internet.

Ett lås måste ha en nyckel, nyckeln går alltid att knäcka eller kopiera.

/7an

Oj 17 år, gammal vinylare eller ?

Står själv hemma o lirar på cdj1000mk3/djm800 rigg. Har en del mixtapes ute också. Men du är medveten om att sprida mixtapes inte är lagligt heller väl? Även om du köpt låtarna.

Lite rörigt inlägg för övrigt, du verkar yra rätt mycket runt vad du egentligen tycker? Men du som DJ borde ju vara väl medveten om hur det ser ut i musikbranschen med överpriser och maffiafasoner från skivbolag? Särskilt om du varit med så länge i gamet? Då jag antar och hoppas att du inte spelar piratad musik ute. (med undantag för lite bootlegs osv)
Hur tror du förresten att IPRED skulle få upp DJ lönerna förresten?

Man ska givetvis betala för sig, piratkopiering har jag själv inget emot. Jag drar hem piratkopior friskt. Dock köper jag det jag använder.
Trist att man sponsrar deras jävla maffiafasoner bara, denna lagen är ett resultat av det.
Vågar knappt tänka på hur många tiotusentals kronor som går till att hålla musiksammlingen uppdaterad.

Edit: Oj läste ditt andra inlägg nu, missade det först. Du verkar ju vara aningen förvirrad
För övrigt så kostar väl snarare en låt på beatport runt 5-15kr och går att få hem i alldeles utmärkt kvalite (t.ex wav)
Hur du missat det som DJ är för mig märkligt att förstå. Sen att vissa produktioner är sämmre än andra där beror på att artisten inte mastrat ordentligt i många fall.
Fast visst Beatport är lite dyrt och att de tror att Dollar och Euro är samma sak är rätt beklagligt. Men går ju att förlyssna på låtarna rätt okej där ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Vänsterpartiet skulle inte i egen kraft kunna ta bort lagen. Kom ihåg att det här är Bodströms idé från början. Ja och vi alla vet att vänsterpartiet inte har så mycket att säga till om när sossarna vid makten. Om piratpartiet får mandat i nästa val, få en vågmästarroll. Då pratar vi makt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag vill!

Inom Musik:
- Kunna köpa alla artisters låtar - oavsett hur kända eller okända de är via en, maximalt två portaler.
- Betalmöjligheterna ska vara stora med många betalningsalternativ
- Priset får maximalt vara 7kr/låt
- Ljudfilen kan vara komprimerad, men får inte innehålla något kopieringsskydd som hindrar mitt använde för privatbruk på något sätt.

Inom Film:
- Kunna streama hem bio-filmer i HD-kvalitet (720p) under 24 timmar efter jag betalt.
- Bio-filmen bör inte kosta mer 200kr
- Få en eventuell rabatt när jag i ett senare skede bestämmer mig för att köpa samma film på blu-ray som jag beställt via deras tjänst.
- Jag vill kunna streama hem äldre filmer likt SF Anytime - men vill se ett större utbud och bättre kvalitet.

Inom TV:
- Fler typer av digitala-abonnemang - Erbjud de som inte tittar mycket att endast betala för det som de verkligen ser på.
- Se amerikanska serier inom 24h - TV/webb eller Textat/Otextat spelar inte mig någon roll.
- Ge mig som kund möjlighet att få mitt digital-tv-kort pairat till vilken apparat jag vill. Jag ska inte som kund bli påtvingad utrustning jag inte behöver likt Comhems humax-box för HDTV (ett brott mot konsumentlagen i sig).

Sen är jag som kund ganska nöjd och betalar med glädje för dessa tjänster. Jag är inte snål, bara kräsen och bekväm!!!

Edit: Glömde säga att om de bara är villiga att bemöta konsumenterna på ett vänligt och bra sätt, och inte vara så styrande i hur kulturen ska spridas så har jag inget emot detta.

Bästa inlägget på mycket länge, jag håller med dig!
Tänk en spotify tjänst där man kan streama HD-film, musik och gärna tv-serier. Jag skulle i alla fall inte ha några problem med att betala en en tusenlapp i månaden för det. Torrents och allt vad det heter handlar i alla fall inte i mitt fall om att det prompt ska va gratis utan snarare att allt finns på samma ställe. Hade någon erbjudit det lagligt hade jag nog stått först i kön och knappat in kreditkortsnummret med ett leende på läpparna.

Permalänk

Oavsett kopierande eller ej så tycker jag det är mycket skrämmande att kapitalet kan köpa sig en egen lagstiftning. Detta är första gången sedan en herre med solkors på ärmen förskte sig på något liknande.

Resursmässigt och kostnadsmässigt så känns det som om att man kommer lägga mer pengar på att hjälpa mediabranschen att tjäna pengar - än att skydda samhället från mord, misshandel och våldtäkt. Men det är klart, klassiskt polisarbete drar inte in feta pengar.

Skrämmande!

// Lazze

Permalänk
Medlem

Snart behöver man inte ringa nån spådomslinje när man undrar vart man har nycklarna eller vad som kommer att hända i framtiden, tack vare FRA och IPRED kommer hela ditt liv bevakas och planläggas i minsta detalj så du aldrig mer behöver tycka något själv eller nått annat jobbigt
De kommer till och med att rösta åt dig för att du ska slippa besväret, och storebror vet ju ändå alltid bäst
PS. Skivan du tappade bort finns på cdon, köp den där istället för att letaefter den...