Fakta: Ipred-lagen
Utgår från ett EU-direktiv från 2004, som egentligen skulle varit genomfört 29 april 2006.
Lagen ger från den 1 april upphovsrättsägare rätt att bland annat:
samla uppgifter om aktivitet på ip-adresser, utan särskilt tillstånd från Datainspektionen.
i domstol begära identitetsuppgifter om innehavare av ip-adresser, för att kräva skadestånd.
därefter samla bevis under 1 månad utan att den misstänkte informeras.
under den månaden i domstol begära intrångsundersökning, där kronofogden kommer hem och kopierar innehållet i en enskilds dator.
Lagens tillämpning ska löpande granskas av regeringen.
Källa: Näringsutskottets betänkande 2008/09:NU11. (TT)
...........................................................................................................................
Till saken hör för att ni skall förstå detta resonemang, att jag arbetar som dj sedan 17 år tillbaka
Så detta gäller mest för musikbranschen.
Vad det gäller ipred så kommer förmodligen dem stora aktörerna (Toktankare och uppladdare) att åka dit
dem jag har pratat med kommer inte att sluta fildela, ej heller kommer dem att försöka skydda sig via vpn tunnlar mm, vilket för mig ter sig lite korkat.
Så bli inte förvånade om det blir skriverier i tidningar, bloggar, bullitins mm om kända profiler som åkt dit.
Vad det gäller Ifpi, så har jag inte pratat med dem på ett bra tag, men jag antar att deras inställning sen sist kvarstår, du skall betala för musik du lyssnar på, oavsett om det är streamad eller nedladdad sådan, därför väljer jag webhotell i utlandet för det ändamålet.
Där har man fortfarande en sund inställning till diskjockeys och inser värdet av vårt arbete, både för restaurangbranschen samt nöjesindustrin.
Ett mixtape med bra musik ger inte bara grym promo för artisterna utan även för dj'n och dem ställen han eller hon lirar på, detta förstår man tydligen inte i sverige.
Därför antar jag att scenen ser ut som den gör, tyvärr
Det som kommer hända är att kreti och pleti som tycker att allting skall vara gratis får sig en näsbränna när dem sitter på nätet och toktankar, andra personer med brett kontaktnät och sunt förnuft har en smärre chans att åka dit.
kanske får vi tillbaka den tid då gästerna faktiskt gick till krogen för att lyssna på deejays som spelade musik och versioner som dem själva inte kunde få tag på, det är vad jag hoppas på iaf.
Det kanske gör att gagen för diskjockeys även stiger vilket inte vore det sämsta.
Nu kan vem som helst med lite kunskap, samt en HEL DEL slit skapa sig en helt brutal dj samling
Tiden då best off plattor räckte på krogen är förbi, nu är bootlegs och whitelabels i ropet igen, och det känns tufft för många nu när dem inte längre kan få tag på det.
IPRED är bra på flera sätt, men det skall inte straffa dem som sköter sig, vilket det kommer att göra, för rätt som det är så kommer någon oskyldig att dömas.
Då är det bättre att slopa IPRED och FRA, inget bolag skall ha mer befogenheter än vår polis, det hade varit bättre att ge polisen mer resurser istället för att insifta någon form av privatpolis för övervakning och personligt intrång.
Det är bättre att fria än fälla, eller för att använda ett uttalande av "david guetta" Tjusningen med internet och fildelning är att folk utvecklas och kan sprida sin passion sen att folk tankar mina plattor gör mig inte så mkt, jag säljer otroligt bra ändå.
Ovanligt klokt uttalande av en mkt sund människa
Du kan alltså inte mer än äta dig mätt, för pengarna går i första hand in i bolagen och dirrarnas djupa fickor.
Internet innebar en revolution och den kan man inte stoppa, Dold.se, Ipredator mm är tecken på att användarna är flera steg före systemet och så kommer det alltid att vara.
Det tog en australiensisk 16 åring en halvtimme att smita förbi ett filter som myndigheterna lagt 10 tals miljoner kronor på för att begränsa och filtrera internet.
Ett lås måste ha en nyckel, nyckeln går alltid att knäcka eller kopiera.
/7an
Mac!