Plasma-TV som blivit defekt, vad har jag för garanti?

Permalänk
Medlem

Plasma-TV som blivit defekt, vad har jag för garanti?

Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig.

Jag köpte en Panasonic TH-42PV60 inne på Experts butik den 29 december 2006.

Nu till problemet, igårkväll upptäckte jag en ljusblå pixelrand som går hela vägen uppifrån ner på skärmen.

Enligt Experts garantivillkor har jag bara ett års produktgaranti men det finns däremot "3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen". Är det nåt jag kan åberopa eller?

Hjälp skulle uppskattas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig.

Jag köpte en Panasonic TH-42PV60 inne på Experts butik den 29 december 2006.

Nu till problemet, igårkväll upptäckte jag en ljusblå pixelrand som går hela vägen uppifrån ner på skärmen.

Enligt Experts garantivillkor har jag bara ett års produktgaranti men det finns däremot "3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen". Är det nåt jag kan åberopa eller?

Hjälp skulle uppskattas

-----------------------------------------------------
Reklamationen innebär ju att det måste vara ett fabrikationsfel, dvs en defekt som funnits där från start, och du har väl inte haft randen där eller andra pixelfel från början som du påtalat?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nej, men man kan ju tänka i banorna att det finns ett fabrikationsfel från början som i sin tur har lett till att pixelraden blivit defekt, eller?

Har ju hemförsäkring men det lär väl inte täcka detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Nej, men man kan ju tänka i banorna att det finns ett fabrikationsfel från början som i sin tur har lett till att pixelraden blivit defekt, eller?

Har ju hemförsäkring men det lär väl inte täcka detta?

-----------------------------------------
Pudelns kärna i problemet är att vid en reklamation av produkten efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig som kund, att bevisa för panasonic att felet fanns från fabrik.. jag ser inte hur du ska kunna påvisa det tyvärr:(
Reklamationsrätten är en tandlös grej egentligen, du som konsument i dagsläget har mycket litet skydd gentemot sådant här, panasonic kommer säkerligen hävda att teven varit felfri fram till dags dato och sen avfärda eventuella krav, som säljare så vet jag hur lätt det är att slingra sig ur problemet.

Nja, den lär inte täcka förslitning vilket jag vill påstå att det här förmodligen är, inget ovanligt att apparaterna pajar precis eftersom kvaliten på elektronik idag är jädrigt skiftande tyvärr:/

Jag kan ju säkerligen tipsa dig hur du ska gå tillväga men tja..uppmana till brott är ngt man inte får göra som du som bekant vet;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Aja, verkar som att jag får stå ut med pixelranden :(. Får hålla ett öga på kommande kampanjerbjudanden framöver.

Tack för att du tog dig tid!

Permalänk
Medlem

Varför inte testa kontakta Panasonic först?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Varför inte testa kontakta Panasonic först?

Min tanke också...

Och googla och se om andra också råkat ut för samma sak med samma modell, är du ensam om det så minskas dina chanser att reklamera rätt rejält...

Permalänk
Medlem

Nu måste jag bara kontakta Panasonic! Det verkar vara ett förekommande fel, hittade denna länk direkt när jag sökte på felet:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=184671&pid...

Det matchar exakt mitt problem.

Permalänk

Sök vidare, det finns nog mer skrivet om detta.
Titta på denna tråd...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=184851

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Nämen sådärj a, nu hade iaf jag "Mått lite bättre" om jag hade haft det problemet då det verkar vara ett känt problem som uppkommer hos en hel del människor (dvs sannolikheten för att misskötsel ska ha orsakat felet minskar).

Permalänk

Jättevanligt fel på deras plasmor, jag fick min PV70 utbytt mot en PX80. Min var dock inte svensksåld (netonnet) så gråimporten gjorde att non gav mig en ny.

Polarn hade en ifrån expert, där fick det bråkas & tjafsas för att få rätt.
Hans blev konstigt nog reparerad, vilket var dyrare än att ge en ny enligt verkstaden.