Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Kanske en förlängningskabel skulle kunna fungera?

Tjenare.

(Jag såg inte denna citering under "Citat"-sektionen... konstigt)

Japp, eller så blir det endast en modul på 2GB. Det blir däremot en ganska onödig utgift på ca 400kr då. En förlängningskabel ställer till det då jag ska bygga ett litet chassi till moderkortet. Finns inte så många ställen att dra PicoPSU då.

Just nu kör jag med en förlängningskabel i alla fall.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis byggt en liten dator kring just dg45fc och har stött på ett fenomen som jag har varit förskonad ifrån i mina tidigare byggen. Moderkortet ger ifrån sig högfrekventa läten... det låter ungefär som om det (mobot) sände morse-kod fast på rätt höga frekvenser. Ljudet kommer inte från högtalaren utan snarare från "mitten" av kortet och är fullt hörbart på flera meters håll. Extremt irriterande och helt oanvändbart för vare sig kontorsdator eller htpc.
Hur är Era kort - tysta eller lika högljudda som mitt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludo
Hej!
Har precis byggt en liten dator kring just dg45fc och har stött på ett fenomen som jag har varit förskonad ifrån i mina tidigare byggen. Moderkortet ger ifrån sig högfrekventa läten... det låter ungefär som om det (mobot) sände morse-kod fast på rätt höga frekvenser. Ljudet kommer inte från högtalaren utan snarare från "mitten" av kortet och är fullt hörbart på flera meters håll. Extremt irriterande och helt oanvändbart för vare sig kontorsdator eller htpc.
Hur är Era kort - tysta eller lika högljudda som mitt?

Jag trodde jag hörde detta förut också, men det visade sig vara min tv som lät. Mitt moderkort låter absolut ingenting.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hos mej är det tyvärr själva kortet som är boven, tyvärr.
De övriga delarna i bygget är rätt tysta... bl.a. noctua fläktar som körs på lågvarv, seagate momentus 7200.3, tyst nätagg...
Ljudet kommer definitivt från moderkortet.
Det verkar som om jag får returnera moderkortet ... kanske har man fått ett måndagsex...

Permalänk
Medlem

Hade ett moderkort som gjorde så, fast bara när det inte var nån belastning på CPUn. Slutade med att jag fick stänga av nån sparfunktion som aktiverades när CPUn idlade.
Ingen expert, men tror att det snackades om att det var några spolar eller komponenter på kortet som var av lite sämre kvalite som fick dom att avge detta pipande.
Inte mycket till hjälp kanske, men om det finns i nåt läge som dator inte avger pipandet så kanske det kan vara nåt liknande problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raptorjr
Hade ett moderkort som gjorde så, fast bara när det inte var nån belastning på CPUn. Slutade med att jag fick stänga av nån sparfunktion som aktiverades när CPUn idlade.
Ingen expert, men tror att det snackades om att det var några spolar eller komponenter på kortet som var av lite sämre kvalite som fick dom att avge detta pipande.
Inte mycket till hjälp kanske, men om det finns i nåt läge som dator inte avger pipandet så kanske det kan vara nåt liknande problem.

jag har samma problem med min Macbook. Då Apple vägrade göra något åt saken var det någon som snickrade ihop ett program som belastade processorn lite grann hela tiden. Kanske inte den bästa lösningen men om kortet är tillverkat så har man nog inget val om man ändå får tillbaka ett nytt med samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit iväg ett mail ang de oregelbundna tjuten till Intel. Få se om man får nåt svar.
I mitt fall tjuter kortet först i Vista. I bios är det helt tyst.
Ska testa med ett annat agg oxå för att utesluta att det nåt jordnings- eller resonasproblem.
EDIT: Inget svar från Intel; stängt av energisparfunktionen och även uppdaterat bios... kortet tjuter fortfarande.
Verkar som om fler har drabbats av samma problem:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1066716

Permalänk

chassival

Tips på små smidiga chassin till just detta kort?
Känns inte som någon vits att skaffa ett chassi som är lika stor som en vanlig dvdspelare

Permalänk

Satt och funderade lite, går det att skicka med ljudet ut med HDMI kontakten på moderkortet? Eller är det bara bildsignaler?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snusmumrikens
Satt och funderade lite, går det att skicka med ljudet ut med HDMI kontakten på moderkortet? Eller är det bara bildsignaler?

Vitsen med HDMI är att man ska kunna skicka både bild och ljud i samma kabel!
Men då krävs det ju att du har en förstärkare med hdmi som du skickar ljudsignalerna till.

citerat från wikipedia

Citat:

High-Definition Multimedia Interface, förkortat HDMI, är en digitalkontakt för överföring av både ljud och bild. Ljud kan vara tex Dolby 5.1 eller PCM-kodat. Videosignalen, också digital, överförs på liknande sätt som i DVI. Kablar av HDMI typ finns i två versioner en med 19 pinnar som kallas Type-A och en med 29 pinnar som kallas Type-B. Den senare är tänkt för bilder med en upplösning större än 1080p.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att det finns moderna PCI grafikkort och det finns bla Jetway kortet med en PCI-E 4X som stödjer vanliga grafikkort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Vitsen med HDMI är att man ska kunna skicka både bild och ljud i samma kabel!
Men då krävs det ju att du har en förstärkare med hdmi som du skickar ljudsignalerna till.

Jo visst vet jag att vittsen är att man ska kunna skicka ljud med dem också, men har läst om olika saker som kommer med HDMI uttag fast bara för bild då det inte finns någon möjlighet att få ut ljudet genom dem, utan att de istället räknar med att man typ har ett maffit Hemmabiosystem eller så.

Permalänk
Citat:

Jo visst vet jag att vittsen är att man ska kunna skicka ljud med dem också, men har läst om olika saker som kommer med HDMI uttag fast bara för bild då det inte finns någon möjlighet att få ut ljudet genom dem, utan att de istället räknar med att man typ har ett maffit Hemmabiosystem eller så.

jag förstår inte... vill man bara ha bild kan man ju köra DVI t.ex och köra ljudet separat via optiskt eller coax..

hemma hos mig kör jag endast bild i min hdmi-kabel och ljudet via spdif (coax)
eftersom min förstärkare saknar hdmi

Permalänk
Citat:

jag förstår inte... vill man bara ha bild kan man ju köra DVI t.ex och köra ljudet separat via optiskt eller coax..

hemma hos mig kör jag endast bild i min hdmi-kabel och ljudet via spdif (coax)
eftersom min förstärkare saknar hdmi

Jo men hemma på min tv där jag använder mig av de högtalare som finns inbyggda så kan jag inte välja att använda en separata ljudkabel för ljudet om jag använder mig av HDMI ingångarna som t.ex. när jag spelar HD film från datorn måste jag springa ner med högtalarna för att få något ljud till då ja ginte får ljud genom min HDMi utgång.

Permalänk
Citat:

Jo men hemma på min tv där jag använder mig av de högtalare som finns inbyggda så kan jag inte välja att använda en separata ljudkabel för ljudet om jag använder mig av HDMI ingångarna som t.ex. när jag spelar HD film från datorn måste jag springa ner med högtalarna för att få något ljud till då ja ginte får ljud genom min HDMi utgång.

hmm.. jadu. i våran stuga har vi en tv med hdmi som är kopplad till digitalboxen med hdmi och vi får ljud i tvns inbyggda högtalare. vill man ha något externt ljud får man antingen koppla till en typ surroundförstärkare med hdmi eller helt enkelt en hdmiswitch med digitala ljud in-/utgångar. eller så får man koppla in sig på RCAkontakterna i tvn och köra ljud från dom.

på min bärbara dator har jag en hdmikontakt som jag kopplat till projektorn men har kopplat ljudet från hörlursutgången eftersom jag inget annat har.

jag förstår fortfarande inte vad du försöker göra förstår inte varför de inte ska fungera heller.

jag har olika apparater med hdmi som har både extern ljudkälla och även inbyggt ljud i apparaten och jag får ljud vilken apparat jag än använder.

Permalänk
Citat:

hmm.. jadu. i våran stuga har vi en tv med hdmi som är kopplad till digitalboxen med hdmi och vi får ljud i tvns inbyggda högtalare. vill man ha något externt ljud får man antingen koppla till en typ surroundförstärkare med hdmi eller helt enkelt en hdmiswitch med digitala ljud in-/utgångar. eller så får man koppla in sig på RCAkontakterna i tvn och köra ljud från dom.

på min bärbara dator har jag en hdmikontakt som jag kopplat till projektorn men har kopplat ljudet från hörlursutgången eftersom jag inget annat har.

jag förstår fortfarande inte vad du försöker göra förstår inte varför de inte ska fungera heller.

jag har olika apparater med hdmi som har både extern ljudkälla och även inbyggt ljud i apparaten och jag får ljud vilken apparat jag än använder.

Men som din bärbara där du kopplar bild ur HDMi och ljud ur hörlursutgången. Om man skulle säga att du skulle koppla in den med bara HDMi till t.ex. en tv med inbyggda högtalare så vill (iallafall) min tv ha ljudet därifrån, om det inte kommer något ljud med HDMI kabeln utan bara genom högtalar utgången så finns det inget sätt att använda mig av de högtalare som redan finns, utan måste bära ner ett par från rummet som jag kopplar mot högtalar utgången. Gud vad virrit det här är

Permalänk
Medlem
Citat:

Men som din bärbara där du kopplar bild ur HDMi och ljud ur hörlursutgången. Om man skulle säga att du skulle koppla in den med bara HDMi till t.ex. en tv med inbyggda högtalare så vill (iallafall) min tv ha ljudet därifrån, om det inte kommer något ljud med HDMI kabeln utan bara genom högtalar utgången så finns det inget sätt att använda mig av de högtalare som redan finns, utan måste bära ner ett par från rummet som jag kopplar mot högtalar utgången. Gud vad virrit det här är

Ja, det ska gå att skicka ljudet genom HDMI. Du hittar en drivrutin för det hos Intel.

Permalänk
Medlem

Re: chassival

Citat:

Tips på små smidiga chassin till just detta kort?
Känns inte som någon vits att skaffa ett chassi som är lika stor som en vanlig dvdspelare

Dustin har ett http://www.dustinhome.se/pd_5010229459.aspx

Permalänk

windows vista har ju i sin ljudmixer inställningar för hur man kan skicka ljudet.. antingen via hdmi, spdif eller typ via hörlursutgång eller liknande.

Permalänk
Medlem

Fresten, jag kidnappar denna tråden lite då den intresserar mig storligen och har kollat in här lite då och då.

Jag har försökt forska rätt på ett mini-itx mobo med alla dessa features och som inte har atomen monterad på utan kan köras med valfri c2d prolle.

Det som hindrar mig från att köpa något är att jag inte hittat nåt kort med firewire inbyggt på moderkortet:(
Varför jag vill ha det beror på att jag vill kunna köra min firedtv-box utan extra kort:/

Någon som har tips om vad för kort jag kan hitta som har det?:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Ja, det ska gå att skicka ljudet genom HDMI. Du hittar en drivrutin för det hos Intel.

Tack just det jag ville veta!