Permalänk
Medlem

Bajsar Vatten (Sjuk)

Tjo!

Helt sjukt. Vart ute och käkat kebab idag och spelat basket. Sen kom jag hem och var trött och somnade. Vaknade upp av att jag mådde hur dåligt som helst. Typ känslan som att jag ska spy hela tiden.

Sen vart jag på toan och bajsade lösbajs. Sen när jag vart klar så blev jag nödig igen efter typ 15 min. Nu bajsar jag nästan vatten. Eller ja, det är vatten. Ser fan ut som om jag pissar ur röven. Helt jävla stört.

Kan det varit dålig kebab eller vad tror ni? Fyfan, kommer få tillbringa natten på toa känner jag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Måste varit kebaben tyvär. Normala ätvanor under dagen och inget konstigt på sista tiden?.

Min mage pajjade halvt efter en fylla och reparerade sig efter 4 dar, så ditt kanske håller i sig tyvär.

Permalänk

Antagligen dålig kebab.
Hade varit ute och druckit ett par öl (ja, ett par), tog mig en kebab på hemvägen och vaknade upp morgonen därefter och spydde ett par gånger.

Men på den rektala sidan så hände något jävligt mig i morse, en riktig kanonskit, kom tamigfan hela vägen upp till sitsen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Måste varit kebaben tyvär. Normala ätvanor under dagen och inget konstigt på sista tiden?.

Min mage pajjade halvt efter en fylla och reparerade sig efter 4 dar, så ditt kanske håller i sig tyvär.

Nej allt har varit normalt fram till att jag vaknade förut. Nu har jag fan suttit på toan hur länge som helst. Känns inte som om spyan är långt borta.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Ät fil med linfrö

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
kom tamigfan hela vägen upp till sitsen!

Okej nu blev jag jävligt illemående.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Nu spydde jag som en gris också. Känns definitivt som matförgiftning. Men har inga mer spykänslor. Dock ont i magen. Men kanske kommer igen?

Brukar man spy ofta när man är matförgiftad?

Permalänk
Avstängd

Den här tråden behöver fler bilder

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Skulle ditt tillstånd kunna liknas vid Tubgirl, kanske? I konsistens, alltså...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Nu spydde jag som en gris också. Känns definitivt som matförgiftning. Men har inga mer spykänslor. Dock ont i magen. Men kanske kommer igen?

Brukar man spy ofta när man är matförgiftad?

Matförgiftning kan se ut på många sätt. Senast jag blev matförgiftad (efter att ha ätit en hamburgare från en riktigt äcklig grillkiosk i Krakow) kunde jag inte lyfta huvudet ur knäet på ungefär 12 timmar, spydde varje gång jag försökte få i mig något (något som höll i sig i över ett dygn) och var knappt vid medvetande i flera timmar... men bakåt funkade det fint. Din mage verkar inte vara nära lika dålig, så om det är matförgiftning är den nog rätt så lindrig. Men, jag är ingen läkare...

Som någon sa tidigare är nog linfrön att rekommendera.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får se om div läkare/doktorer vi har här på forumet kan hjälpa till lite:).

apspektakel:
haha, fan va skit, kan ju bara upplevas själv om man ska tro på det.

Hoppas det inte håller i sig alltför länge!.

Permalänk
Medlem

Säkert matförgiftning. När jag blev matförgiftad höll det i sig i 1-2 dygn sen försvann det lika plötsligt som det kom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Får se om div läkare/doktorer vi har här på forumet kan hjälpa till lite:).

apspektakel:
haha, fan va skit, kan ju bara upplevas själv om man ska tro på det.

Jag tror nog att han menade att det sprutade åt alla håll snarare än att den fylldes.
Toaletter utan stopp kan inte fyllas över en viss nivå (ungefär den nivån det är på innan du sätter dig), allt över detta rinner bara ner i avloppet.

//Toadoktorn.

Permalänk
Medlem

Ah, känslan av att skita batterisyra med metallspån i. Inget man ser fram emot.
Har fått det när jag käkat på BK tre gånger i rad nu, undviker det stället numera.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Kommer jag verkligen ha diarré och spy i 48h? Fyfan, har inte sovit en blund. Och jag är fruktansvärt törstig. Men jag spyr ju upp allt vatten.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill minnas att man ska dricka små mängder vatten i taget, vänta en stund och dricka igen.

Permalänk
Medlem

Ta inte ut allt i förväg... det behöver ju inte hålla i sig i två dygn heller När jag blev matförgiftad behövde jag få i mig kolhydrater (jag är diabetiker). Eftersom jag inte fick i mig något fast eller något med kolsyra blev det apelsinjuice. Det funkade rätt bra faktiskt...

Jag tänkte faktiskt posta en bild från när jag sitter i bussen och spyr med 20 timmars bussresa och 3 timmars flyg framför mig, men jag kom fram till att det bara skulle vara äckligt

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Coca cola ska vara bra när magen inte vill behålla det som bjuds. ÄT för fan inte knäckebröd. Ifall du spyr så får du ont i halsen när det kommer upp!

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Avstängd

JA! CoCa Cola är rena balsam mot magen!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Tips:

- Ät inget surt (äpple, appelsinjuice, etc).

- Ät banan (innehåller bra mineraler som kroppen behöver om man som du sitter på toa mycket).

-Ät fil med linfrö (som någon sa innan) + rågfras eller havrefras för att få i dig fibrer (hjälper att "täppa" till samt får igång mage/tarm igen).

- Köp grötris. Häll upp 1 liter vatten i en gryta och 1,5-2 dl grötris, koka i 20-30 min - sila bort ris (om du vill) och drick vattnet .. bra för diare (används innan till spädbarn för att det är mycket skonsamt mot magen).

- Köp Actimel på ICA eller liknande och drick 1 om dagen samt fortsätt en vecka efter tillfrisknande för att tillföra bra bakterier till mage/tarm.

- Cola utan kolsyra som ovan nämnde.

- Viktigt att få i dig vätska + salt (blanda 1 l vatten 5-6 tsk strösocker och ½ tsk salt för "egen" vätskeersättning)

- Krya på dig.

Permalänk
Medlem

Nu slutade jag ha ont i magen bara sådär. Och jag har inte haft några spykänslor kvar, och har även druckit en del vatten. Samt köpt apotekets vätskeersättning.

Men dock är nog fortf. diarrén kvar. Hoppas bara det är slut på spyandet.

Permalänk
Medlem

Måste varit en ganska dålig kebab.
Jag minns när jag var ute på landet i Thailand och råkade käka en halvkokt räka. Efter ett tag vred sig magen och man spydde upp hela middagen, men sen mådde man prima igen

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Krya på dig!

Det finns youghurt, typ Dofilus och liknande, med snälla bakterier i som är bra för att få ordning på magen igen, prova den. Det hjälpte mig när jag käkade penicillin och magen inte var särskilt stabil.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Kan lika gärna vara vinterkräksjuka. Stanna hemma från jobb/skola/vänner ett par dagar efter att du blir symptomfri. Drick mycket vatten. Ta inte alltför mycket av sådant som gör dig hård i magen, då riskerar du bara att få "en propp" när det lösa är ute. Drick vatten, försök äta. Kräkningar är obehagliga, men är faktiskt väldigt skönt och kan lindra allmänsymptomen i några timmar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

häll i dig blåbärsoppa det hjälper mot rännskita iaf.

Permalänk
Medlem

Aktivt kol (Carbo medicinalis) bör man äta vid misstänkt förgiftnig. Den adsorberar gifterna. Spy, för det hjälper kroppen att bli av med de skadliga ämnena du fått i dig.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Eftersom du har diarrér och kräkts, måste du se till att få i dig vätska. Detta i form av te eller bara vanligt vatten. Normalt skall man få i sig ca 2 l per dygn, vid mgsjuka måste man få i sig ännu mera. Drick små mängder ofta! Detta för att återställa vätskebalansen.
Undvik socker, pga att det kan ge mer diarrér.
Undvik att äta grov föda då du börjar få tillbaka matlusten. Ät ist vit bröd och filmjölk.
Om du kräkts och haft diarrér konstant i ett dygn bör du ringa sjukvårdsrådgivningen alternativt ta kontakt med sjukvården på annat vis.
Har du blod i avföringen eller diarrér i mer än en vecka är det också då läge att ta kontakt med sjukvården.
Hög feber och frossa, buksmärtor alt tar viktig medicin för ngn kronisk sjukdom måste du ta kontakt med sjukvården för en bedömning.

Caliciviruset (vinterkräkisen), är inte den vanligaste orsaken till magsjuka, utan det är bakterien campylobacter. Dock har dom båda samma symtom.
Eftersom du ätit kebab så är det mest troligt att du fått campylobacter som är vanligt i fårkött. Att du fått det beror säkert på att köttet värms i för låg tempertur. Feber och magsmärta är vanligt men i sig inte farligt, däremot om du får frossa kan det behövas antibiotika för att bakterien skall dö. Frossa uppstår när bakterien når blodet, då är risken stor att man drabbas av en så kallad sepsis (blodförgiftning). I annat fall så går magsjukan över efter ett par dagar.

Calici är virus och campylobacter är bakterie.
Bakterier kan behandlas med antibiotika och virus är självläkande (ej behandlingsbart med antibiotika). Det vanligaste man behandlar calici är med elektrolytlösning, så kallat Ringer-acetat. Det innehåller olika "salter" så som natriumklorid, kaliumklorid, kalciumklorid, magnesiumkloridhexahydrat, natriumacetat , saltsyra för pH-justering.

Chanserna är goda att du skall tillfriskna succesivt inom dom närmsta dagarna, med tanke på att du är ung och frisk för övrigt. Hoppas det inte blev för mycket onördig information.

Kort sagt, drick mycket. Tillsätt lite (ytterst lite ej COLA) socker och lite salt i vattnet så skall du snart vara ifrom igen.

Kom att tänka på en grej.
En väldigt viktig grej. Tvätta av toaletten med tvål och vatten, samt ytsprit och helst gärna också med virkon.
Virus dör inte av sprit, men däremot av tvål och vatten, samt virkon. Bakterier dör av sprit men man får sällan bort allt med bara sprit så tvätta händerna innan spritning med tvål och vatten.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Musikälskare

Att käka kebab är lite som rysk roulette har jag märkt ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är kanske inte alla som vet det, men Calici härjar fortfarande på sjukhusen. Det är livsfarligt när det kommer in på en avdelning med många sjuka människor. Så tänk er för en till två ggr när om ni nu inte skulle uppge att ni kräkts eller har diarrér i samband med sjukhusvård. Det är oftast det som är orsaken till att det bryter ut epidemi på avdelningarna. All sjukvårdspersonals skräck, magsjukor!!!

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."