Hastigheten på en router? hur läser jag av

Permalänk
Medlem

Hastigheten på en router? hur läser jag av

Jag är ute efter en router som ska klara min internet uppkoppling på 100/100.

De jag undrar över är hur jag ska utläsa specifikationen på en router.

har tre alternativ jag tittar på:
Switch/antal portar: 100/100 switch/4
Switch/antal portar: 10/100 switch/4
Switch/antal portar: Inbyggd gigabit

För mig känns de ju som att de är just den de står 100/100 på som är den rätta för mig om jag vill få ut min hastighet?
Men när jag var upp på elgiganten här i stan sa dom att jag lika gärna kunde ta en det står 10/100 på "för de betyder att den klarar både 10 och 100 hastigheter" stämmer detta?
Vill ju gärna ha en router som klarar av att leverera..
Och även vad innebär "inbyggd gigabit"?

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng trådar om detta: Och det vettigast alternativet för en normal peng är DIR-655.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det är vad porten klarar för hastigheter, gigabit är 1000Mbit.

Vad routern klarar för throughput är det intressanta, och dlink dir 655 är en som mer eller mindre klarar 100/100.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabit är nästa steg i hastighet, alltså det samma som 1000 Mbit. Märk att hastighetsbeteckningar på nätverksprodukter ofta är teoretiska maxvärden.
Om du har internetupkoppling på 100/100 så är det viktigt att hastigheten mellan WAN(internet) och LAN(din dator/nätverk) är så hög som möjligt. Finns många routers med 100Mbit switch men max 50Mbit WAN till LAN. De flesta här lär rekommendera D-link DIR-655 eller 855 som har en WAN/LAN Throughput på ca 235Mbit/s så även jag. Har själv en 655 som funkar ypperligt med min 100Mbit lina.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pixi
Jag är ute efter en router som ska klara min internet uppkoppling på 100/100.

De jag undrar över är hur jag ska utläsa specifikationen på en router.

har tre alternativ jag tittar på:
Switch/antal portar: 100/100 switch/4
Switch/antal portar: 10/100 switch/4
Switch/antal portar: Inbyggd gigabit

För mig känns de ju som att de är just den de står 100/100 på som är den rätta för mig om jag vill få ut min hastighet?
Men när jag var upp på elgiganten här i stan sa dom att jag lika gärna kunde ta en det står 10/100 på "för de betyder att den klarar både 10 och 100 hastigheter" stämmer detta?
Vill ju gärna ha en router som klarar av att leverera..
Och även vad innebär "inbyggd gigabit"?

Lite enklare om du ger oss den korrekta informationen om produkterna, typ tillverkare och produktnamn. Det där ser taget ut från någon webbutik som ska lista specifikationerna.

10/100 betyder att den klarar både 10 och 100 megabit per sekund.

Inbyggd gigabit kan jag inget mer än att chansa på, men jag är ganska säker på att det betyder;
WAN är 100mbit (Där du pluggar in "internet").
X antal portar som ger 1000mbit/gigabit som är till för dina datorer i hemmet.

Som maniak skrev så är det throughput som är intressant inte tillverkarnas specifikationer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Lite enklare om du ger oss den korrekta informationen om produkterna, typ tillverkare och produktnamn. Det där ser taget ut från någon webbutik som ska lista specifikationerna.

10/100 betyder att den klarar både 10 och 100 megabit per sekund.

Inbyggd gigabit kan jag inget mer än att chansa på, men jag är ganska säker på att det betyder;
WAN är 100mbit (Där du pluggar in "internet").
X antal portar som ger 1000mbit/gigabit som är till för dina datorer i hemmet.

Som maniak skrev så är det throughput som är intressant inte tillverkarnas specifikationer.

Jag skickar med några länkar till några jag kollat på.
De viktigaste för mig är att de är en som klarar 100/100 (eller så nära som möjligt) när den är inpluggad rakt till datorn. sen kommer jag även köra trådlöst till en laptop, men den hastigheten är inte så noga vad jag kommer upp i. (men ska ju vara acceptabel) OCH att de är en G router, ingen N. Vill helst inte lägga massor med pengar på den heller.

så om 10/100 menar att den både klarar 10 och hundra hastighet, varför står de då 100/100 på vissa?:S är inget snille så de kan va nåt i era förklaringar jag redan missat:P

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/58317?opendocum...

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42881?opendocum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pixi
Jag skickar med några länkar till några jag kollat på.
De viktigaste för mig är att de är en som klarar 100/100 (eller så nära som möjligt) när den är inpluggad rakt till datorn. sen kommer jag även köra trådlöst till en laptop, men den hastigheten är inte så noga vad jag kommer upp i. (men ska ju vara acceptabel) OCH att de är en G router, ingen N. Vill helst inte lägga massor med pengar på den heller.

så om 10/100 menar att den både klarar 10 och hundra hastighet, varför står de då 100/100 på vissa?:S är inget snille så de kan va nåt i era förklaringar jag redan missat:P

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/58317?opendocum...

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42881?opendocum...

Nån som skrivit fel antagligen, men ingen av dessa klarar en 100/100 lina i vilket fall. Vill du ha nåt som klarar din lina får du punga ut med den tusenlappen 655an kostar, klarar du dig med att inte utnyttja allt kan du köpa en billigare.

N är bakåtkompitabel med G, och framtidssäker.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Nån som skrivit fel antagligen, men ingen av dessa klarar en 100/100 lina i vilket fall. Vill du ha nåt som klarar din lina får du punga ut med den tusenlappen 655an kostar, klarar du dig med att inte utnyttja allt kan du köpa en billigare.

N är bakåtkompitabel med G, och framtidssäker.

Okej. ja då får man göra de då. men 655an är de en N router?
För jag har varit kontakt med Lg support och frågat om min laptop, och dom säger att jag MÅSTE ha en G router. Har även flera på mitt jobb med samma dator som testat N router. men de funkar inte

Permalänk
Medlem

Dir-655'an stödjer N ja men den stödjer även B och G. Jag har aldrig hört talas om någon router som bara stödjer N. Det låter även otroligt att din laptop skulle kräva en G router. Det trådlösa nätverkskortet i min laptop är "bara" G men den fungerar utmärkt att koppla upp mot min dir-855 (som är b/g/n). Kan du skriva vad du har för laptop?

Om du vill att routern ska klara din 100/100 lina så är det Dir-655 som gäller (eller bättre/dyrare).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Dir-655'an stödjer N ja men den stödjer även B och G. Jag har aldrig hört talas om någon router som bara stödjer N. Det låter även otroligt att din laptop skulle kräva en G router. Det trådlösa nätverkskortet i min laptop är "bara" G men den fungerar utmärkt att koppla upp mot min dir-855 (som är b/g/n). Kan du skriva vad du har för laptop?

Om du vill att routern ska klara din 100/100 lina så är det Dir-655 som gäller (eller bättre/dyrare).

Ja jag vet inte faktist, kan ju vara så att dom på lg bara snackar skit:P eller att de är den routern vi på jobbet testat inte är kompatibel. (vi på jobbet har alla samma dator och testat med samma router)
Jag har en lg r405