Permalänk
Medlem

Vilken tv skall man välja nu då?

Hej alla forumsurfare!

Jag har ett rpoblem eller rättare sagt ett ganska lyxigt "i-lands problem". Har skickat tillbaka 2 tv-apparater och undrar om jag någonsin kommer bli nöjd. Den första var en Panasonic TH-PX80 som förvisso hade en väldigt bra bild men vars flimrande vi ljusa scener gjorde att jag fick ont i huvudet, fenomenet har tagits upp i denna tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=228062. Någon förklarade att det hade och göra med dutycycles där. LCD TV har 100% duty cycle (fördel: inget flimmer: nackdel: mycket rörelseoskärpa). Plasma TV har 25% duty cycle (fördel: lite röresleoskärpa: nackdel, flimmer som uppfattas hos känsliga personer...mig t.ex.). Problemet kanskei och för sig löser sig nu i med Panasonics "600Hz Subfileddrive".

Nästa tv jag köpte var ven Samsung LE-40A656 som iofs inte flimrade vid ljusa partier men som istället led av hemsk clouding vid mörka scener samt inte var någon vidare när det gällde att titta på gamla filmer samt videoband, vilket jag och mina sambo gör mycket då vi har ett omfattande filmbibliotek. A656'ans "100HZ Motion Plus" teknik störde oss också eftersom det fick filmer att se ut som dokumentärer men stängde man av det så hackade bilden för mycket istället. Att spela på den var heller ingen höjdare pga. inputlagen som gjorde fps-spel till en ren plåga. Vi bestämde oss för att helt sonika skicka tillbaka den också och undrar nu helt enkelt om det finns en hdtv idag som:

Inte flimrar
Inte lider av "clouding" eller "bleeding"
Klarar av lågupplöst material som, gamla tv-serier, vhs-band med inspelat material
Fungerar bra som spelskärm

Måste man kanske kompromissa när det gäller hdtv-apparater? För ingen av dom jag har sett har iallafall flutit lika bra, haft samma svärta eller klarat av vhs-band som min 10 år gamla 29" Sony Trintron 100HZ.

Mvh
Isak&Elina

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Testat dom nya Led tv apparaterna???

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

"Plasma TV har 25% duty cycle" är problemet lika tydligt hos alla plasma-tv? Jag upplever bilden som väldigt lugn och fin på min.

Skaffade en Pioneer 5090H i slutet av februari och jag blir fortfarande lika glad varje gång jag slår på den. Otroligt bra svärta och den hanterar lågupplöst material väldigt bra. Inputlag är inget jag har märkt av och har spelat mest Wipout HD och testat lite fps på PS3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
"Plasma TV har 25% duty cycle" är problemet lika tydligt hos alla plasma-tv? Jag upplever bilden som väldigt lugn och fin på min.

Skaffade en Pioneer 5090H i slutet av februari och jag blir fortfarande lika glad varje gång jag slår på den. Otroligt bra svärta och den hanterar lågupplöst material väldigt bra. Inputlag är inget jag har märkt av och har spelat mest Wipout HD och testat lite fps på PS3.

har samma tv, OMG! säger jag varje gång jag drar igång en 1080p rulle
ruskig tv, krävs lite kalibrering innan man bli nöjd, men nu är den en dröm som gåtti uppfyllelse!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

inspirerad av fiskreklamen har jag spanat in samsung-ledarna.
ser riktigt bra ut. var ute och klämde på media markt igår för att titta på dem.

stod och rattade rätt länge för att få för mig korrekta färger och svärta. damn va bra det blev jämfört med de överdrivna psykedeligafärgerna som de har på elektronikkedjorna

så jag hade lagt ett öga på led:arna.

Permalänk

Kan bara hålla med de andra i tråden. Pioneer 5090H är en läskigt bra TV. Har inte sett en bättre TV faktiskt, därmed inkluderat Samsungs LED modeller.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Tycker min SONY 40U4000 är ganska bra, men svårt att hitta en LCD TV som är helt befriad från clouding, dock inget som är störande på min.
Spelande fungerar bra på alla SONY jag sett, inga eftersläpningar
Analoga TV kanaler via antenn ser fördjävligt ut med kraftiga eftersläpningar, men det använder man ju inte så spelar ingen roll.

VHS kan jag inte uttala mig om då jag inte har nått sånt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.ledtv.se/ fanns rätt matnyttig information utan att det blir förmycket sälj.

Sony har ju alltid gjort okej tvapparater men tycker inte de är speciellt snygga. Det bara är något.