Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

spdif ut, inget ljud

Fixade en 1rca -> 2rca kabel för att koppla ljudet genom min spdif utgång på min dator, men jag får inte ut ett enda pip ur högtalarna.

allt ser helt ok ut om man kollar inställningar etc inga problem där..
det enda som jag kan tänka mig är att datorn vägrar att skicka ljudet genom den analoga spdif utgången (har en analog och en digital)

har ett Asus P6T Deluxe v1 moderkort å kör med det integrerade ljudkortet
kör även med win 7

någon som har några tips på lösningar?

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Claw
Fixade en 1rca -> 2rca kabel för att koppla ljudet genom min spdif utgång på min dator, men jag får inte ut ett enda pip ur högtalarna.

allt ser helt ok ut om man kollar inställningar etc inga problem där..
det enda som jag kan tänka mig är att datorn vägrar att skicka ljudet genom den analoga spdif utgången (har en analog och en digital)

har ett Asus P6T Deluxe v1 moderkort å kör med det integrerade ljudkortet
kör även med win 7

någon som har några tips på lösningar?

Vad har du för högtalare?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på ingång på högtalare/förstärkare så ska du använda antingen kabel med EN RCA kontakt i varje ände eller optisk kabel. Så som du beskriver det misstänker jag att du kopplat från digital ut på moderkortet till en vanlig analog stereoingång på högtalarna och det går inte. Dessutom, analog S/PDIF finns inte då S/PDIF är ett helt digitalt gränssnitt. Du menar nog elektrisk S/PDIF, i allmänhet en orange RCA kontakt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

jag har ett par 604 MKII

jag kopplar datorn till min förstärkare

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Hedersmedlem

Då så, vad är det för förstärkare? Har den någon digital ingång?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Beroende på ingång på högtalare/förstärkare så ska du använda antingen kabel med EN RCA kontakt i varje ände eller optisk kabel. Så som du beskriver det misstänker jag att du kopplat från digital ut på moderkortet till en vanlig analog stereoingång på högtalarna och det går inte. Dessutom, analog S/PDIF finns inte då S/PDIF är ett helt digitalt gränssnitt. Du menar nog elektrisk S/PDIF, i allmänhet en orange RCA kontakt.

jo jag kopplade från den elektriska/orange rca kontakten till min förstärkare. så jag e helt enkelt tvingad att ha spdif ingång på min förstärkare för att få nått ljud ur datorn?

edit: har ingen digital/elektrisk spdif på min förstärkare, trodde det skulle fungera med en vanlig ingång. så det är de som är problemet helt enkelt?

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Claw
jo jag kopplade från den elektriska/orange rca kontakten till min förstärkare. så jag e helt enkelt tvingad att ha spdif ingång på min förstärkare för att få nått ljud ur datorn?

Ja, givetvis måste förstärkaren ha en digital ingång för att du ska kunna få ljud ur högtalarna om du matar förstärkaren med en digital signal. Ha förstärkaren ingen digital ingång får du koppla via analog ut från moderkortet mha 3,5mm-->RCA-kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

drygt, blir till å leta efter en smidig växlare så jag kan byta mellan hörlurar å stereo lätt då

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro