Permalänk
Medlem

Distansavtalslagen

Satt och funderade över detta med fildelning osv osv och som jag ser det så är ett av huvudproblemen med både film och musik att man alltsomoftast köper grisen i säcken. Därför drar jag mig för att köpa en CDskiva t.ex som för mig är okänd och samma sak gäller även film, jag köper inte en blurayfilm för 200 spänn osedd, så rik är jag helt enkelt inte.

Varför appliceras inte distansavtalslagen på t.ex en CDskiva? Köper man i dagsläget en bioförstärkare för 15.000:- och öppnar kartongen så har man fortfarande rätt att skicka tillbaka den. Varför gäller inte detta film och musik? Det är ju trots allt en fysisk vara och inte en tjänst man köper.

Känns som att hela mediabranchen är ett enda stort undantag i just denna aspekt av någon märklig orsak.

Om jag köper 10 CDskivor från CDon.com för dryga 1500:- eller mer och tycker att 4 av skivorna är rena skiten, så vill jag ju kunna skicka tillbaka skiten eftersom att jag inte är nöjd med produkten.. Varför går inte detta?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry. Finns faktiskt ett undantag för detta i lagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lätt att göra en kopior av digitala media, så om man fick skicka tillbaks CD-skivor på det sätt du beskriver så skulle försäljningen minska väldigt mycket.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det är väldigt lätt att göra en kopior av digitala media, så om man fick skicka tillbaks CD-skivor på det sätt du beskriver så skulle försäljningen minska väldigt mycket.

Nja, jag skulle faktiskt köpa mera om jag visste jag gjorde ett tryggt köp precis som med allt annat jag inhandlar via nätet. Jag köper i princip aldrig en olyssnad skiva utan jag lyssnar först på den i MP3 eller flacformat och köper den därefter om jag tycker den är bra.

Vi får inte fildela, vi får inte kopiera, vi får i princip inget som helst sätt att kvalitetskontrollera en produkt utan branchen förutsätter att jag som konsument ska köpa grisen i säcken utan att ha rätt att vare sig reklamera eller återsända varan, jag finner det obegripligt och ur ett konsumenträttsligt perspektiv är det faktiskt rätt vidrigt egentligen.

Vitsen med att köpa en sak är att äga ett original, jag har absolut ingenting emot att betala för mig sålänge jag bara vet vad i hela friden jag betalar för. En del grupper har fattat galoppen och erbjuder fri nerladdning av musiken och det har också visat sig att saker och ting tack vare detta har sålt bra, eller ska man kanske säga trots detta sålt bra? Nine inch nails är ett strålande exempel här. Bra musik säljer bättre om man distribuerar rätt, dålig musik kan jag iofs tänka mig säljer sämre eftersom att man inte köper skit om man vet med sig att det faktiskt är skit.. Alla andra brancher lever på riktiga konkurrensvillkor, varför inte t.ex musik eller film för den delen? Skit säljer inte, bra säljer.. Jag anser detta bör gälla för allt vi konsumerar.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

Som förslag kan man nämna Spotify om man vill lyssna på musik innan man köper den. Visst jag är helt på det klara att alla bolag och artister finns där men det är en början iaf. Jag har hittat mycket intressant på Spotify som har bidragit till en del köp.
Man önskar att fler bolag och artister kommer in i Spotify.
Det finns säkerligen andra tjänster som fungerar som

Film kan vara lite värre. Men oftast så har filmer egna hemsidor där man kan kolla på trailers för filmen. Det är ändå att köpa grisen i säcken eftersom bolagen såklart lägger det bästa i trailern så att filmen ibland verkar bättre än vad den är.
Annars är man väl mer beroende av recensenter även om man inte alltid delar smak. Sen har har man sina vänner, där är väl "risken" större att dom har samma smak för filmer som man själv har. Eller att man åtminstone vet vem i kretsen som har samma smak.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det är väldigt lätt att göra en kopior av digitala media, så om man fick skicka tillbaks CD-skivor på det sätt du beskriver så skulle försäljningen minska väldigt mycket.

Så samhället ska lagstifta fram lönsamhet åt en branch som inte lyckas ta sig fram själv?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.