Hur står sig AMD 955 Black Ed. mot en intel Core i7 920 ?

Permalänk

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

I vad? photoshop? spel????????

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Förmodligen kommer du bli nöjd med båda, men för arbete rekommenderar jag i7

Permalänk
Antielefant

I nästan samtliga normala användningsområden märker du ingen skillnad, men kör du extremt tunga applikationer som videoredigering, kompressing etc är i7 snabbare.

Dock börjar det dyka upp fler och fler såna program som använder gpgpu, och då märks det ingen skillnad där heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_

står gör nog inte amdn utan den ligger nog ner i förhållande till I7an

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

hej
AMD X4 955 är ännu i alla fall billigare än Core i7 920, tror jag.
Verkar som om X4 945:an börjar trilla in i butikerna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=425388,422706
Komplett säger att dom har 50 st 945 på lager för 2.495:-

Dom första X4 955 gick för runt 3.000 kr.
Nu är tillgång/efterfrågan kvoten något bättre.
Alina har just nu ett super pris på X4 955 http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HDZ955FBGIB...
.....2.525 kr inkl.moms.
Finns bara 9 st i Webblagret i Uppsala.
Dom försvinner nog ganska raskt!!!!!

Komplett.se får nog ligga på sina X4 945 ett tag.
Varför köpa den till samma pris som en 955 ?

Vad Core i7 920 kostar idag, vet jag inte.
Bryr mej inte så värst. Eftersom den inte alls är aktuell för mej.

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Ska du klocka är ju Intel det självklara valet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ska du klocka är ju Intel det självklara valet.

För PII är ju kända för att vara enormt kassa överklockare??

Alla förespråkar de dom själva har (i core i7 fallen) eller vad de tänkt köpa själva..
Zcenicxs inlägg är det mest neutrala och också mest korrekta, i 99% av alla vardagliga applikationer så kommer du inte märka någon skillnad så välj vad som ger ett det bästa totalpriset (prolle, minnen, mb) så kommer du bli nöjd med det, båda överklockar väldigt bra!

Ett hett tips på sweclockers är att aldrig lyssna på någon om har det de rekomenderar i sin egen signatur, det gör med extremt subjektiva i sin bedömning, detsamma gäller alla som har Intel/ADM/nVidia logos som avatar eller i quotes i sign..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Du kommer nästan aldrig att märka någon skillnad, jag kommer t.ex. inte att märka någon skillnad på min P4 och en Phenom 2 när jag väl skaffar en, för att jag redigerar inte filmer och jag spelar inte de senaste spelen.

Så ställ dig frågan, "vad ska jag ha den till?"

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Finns en site som heter sweclockers som har en del bra tester............;-)

http://www.sweclockers.com/artikel/6171-amd_phenom_ii_x4_955_...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
För PII är ju kända för att vara enormt kassa överklockare??

Alla förespråkar de dom själva har (i core i7 fallen) eller vad de tänkt köpa själva..
Zcenicxs inlägg är det mest neutrala och också mest korrekta, i 99% av alla vardagliga applikationer så kommer du inte märka någon skillnad så välj vad som ger ett det bästa totalpriset (prolle, minnen, mb) så kommer du bli nöjd med det, båda överklockar väldigt bra!

Ett hett tips på sweclockers är att aldrig lyssna på någon om har det de rekomenderar i sin egen signatur, det gör med extremt subjektiva i sin bedömning, detsamma gäller alla som har Intel/ADM/nVidia logos som avatar eller i quotes i sign..

Och då man tar emot tips och "information" från andra användare tycker jag man ska kolla när dom blev medlem... Är dom reggade 2009 så tar jag själv det dom säger med en stor skopa salt eller rent struntprat.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Du kommer nästan aldrig att märka någon skillnad, jag kommer t.ex. inte att märka någon skillnad på min P4 och en Phenom 2 när jag väl skaffar en, för att jag redigerar inte filmer och jag spelar inte de senaste spelen.

Så ställ dig frågan, "vad ska jag ha den till?"

Nja, en P4 och en Phenom II märker du nog en del skillnad på i de flesta fall än om du inte spelar de "senaste" spelen. Du kan nog ta ett spel från 2006 om du vill och ändå märker du stor skillnad, fast ännu större skillnad i ett sånt fall gör grafikkortet. Förstår dock hur du menar, många som köper nya fina strömslukande monsterdatorer och sedan bara surfar och spelar tower defence-spel på nån flash-sida.

Finns egentligen ingen anledning att köpa i7 för en "vanlig" användare, som sagt i komprimering och typ videoredigering är den väl bättre, och om du ska nöta SuperPI, men jag tippar att någon som sitter och gör såna grejor redan är insatt i vad som är bäst. Spel skiljer det så ohyggligt lite i att det existerar inte ens typ, så länge man håller upplösningarna uppe en bit.