Har boot tiden minskat med ssd?

Permalänk

Har boot tiden minskat med ssd?

menar mellan mekaniska hårdiskar och ssd!
har era boot tider minskat? har nån mätt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Jag har ingen SSD ännu men kolla på den här grafen:

Från AnandTech's artikel om SSD här, Artikeln börjar här, många sidor lång.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Den upplevda tiden en SSD minskar boottiden är nog mer än vad det egentligen är. Dock är det fortfarande en jäkla skillnad! Men diverse inställningar i Windows kan förmodligen göra större skillnad.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Vista är alltid långsamt vid uppstart, har för mig XP laddar riktigt snabbt på SSD och Win 98 ännu snabbare

Permalänk
Medlem

man är i windows xp efter typ en sekund vah???

Vista: skit OP, buggar, slö, ej användarvänlig, mer vänlig för spyware, trojan mm....pga microsofts hemliga olagliga verksamheter...

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk

Vad jag skulle vilja veta är hur boottiderna är I windows 7,

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av porja25

Vista: skit OP, buggar, slö, ej användarvänlig, mer vänlig för spyware, trojan mm....pga microsofts hemliga olagliga verksamheter...

vad för piller knaprar du????

Har folk glömt eller va ni för unga då XP släpptes? XP va ju så buggigt och instabilt etc vid release. Klart som fan att xp bör va stabbilt nu efter hundratals patchar.

Finns även en klassisk filmsnutt då Bill Gates ska presentera w95 och stackarn får blåskärm vid presskonferensen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lisianthus
Vad jag skulle vilja veta är hur boottiderna är I windows 7,

Kör själv win 7 på min intel x25-m 80 gb nu, boottiden ligger lågt, skulle uppskatta det till fåtalet sekunder.. Loggan hinner komma fram precis, sen är jag inne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Kör själv win 7 på min intel x25-m 80 gb nu, boottiden ligger lågt, skulle uppskatta det till fåtalet sekunder.. Loggan hinner komma fram precis, sen är jag inne.

sweet!!!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Mycket beror på hur mycket man installerat.

Vid nyinstallerad XP (inte massor med drivrutiner etc) blinkar loggan till (hinner knappt se) innan man är på desktopen.
Efter att ha installerat en massa saker...hinner laddningsbaren med ett svep innan den är klar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

som sagt beror det på hur mycket drivrutiner etc so måste laddas.
Som tur är initieras mycket hårdvara parallellt nuförtiden

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hmm alla SSD trådar den senaste tiden har handlat om hur snabbt man Vista är eller hur snabbt Vista laddas, vart är alla Linux trådar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Vem kör linux?? De flest som kör linux har väl dessutom mycket äldre hårdvara då de inte spelar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det är så sjukt äckligt med dessa Vista-whiners.

För mig funkar det prima, allt är snabbt och perfekt!

Ursäkta OT, men jag blir så sur över sånt där svammel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379

Menar du att du knappt hinner få upp "Starting Windows"-loggan?
I så fall undrar jag om du har fixat något med disken innan du installerade win 7 eller efteråt. För mig ser jag den loggan i rätt många sekunder innan jag kommer in. Tyckte dessutom att den tiden blev längre sen jag satt in en usb-hdd.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm alla SSD trådar den senaste tiden har handlat om hur snabbt man Vista är eller hur snabbt Vista laddas, vart är alla Linux trådar?

De läggs nog i Linux-delen av forumet Men även där är det tomt med dessa. Kolla in www.phoronix.com om du vill läsa lite mer hårdvarutester osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Vem kör linux?? De flest som kör linux har väl dessutom mycket äldre hårdvara då de inte spelar.

Enligt omröstningen för nån dag sen, så svarade runt 45% av folket att dom använde Linux på något sätt Och jo, många av oss spelar. Även nya spel. (Själv håller jag mig till Homm3 och WC3 )

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Det är så sjukt äckligt med dessa Vista-whiners.

För mig funkar det prima, allt är snabbt och perfekt!

Ursäkta OT, men jag blir så sur över sånt där svammel.

+1

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Madshrimps har en artikel här med en video där de visar skillnaden i boottid på en dator med en vanlig hårddisk och en OCZ Vertex, och de startar även några program när datorn bootat klart. Datorerna är placerade bredvid varandra i videon, så man kan se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Madshrimps har en artikel här med en video där de visar skillnaden i boottid på en dator med en vanlig hårddisk och en OCZ Vertex, och de startar även några program när datorn bootat klart. Datorerna är placerade bredvid varandra i videon, så man kan se skillnaden.

Just ja, den artikeknhade jag glömt! Den är väldigt illustrativ!

"SSDs are the upgrade to consider in 2009, the performance boost is unbelievable."

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Satte en SSD Vertex 60gb i min Eeeepc 1000h. Bootar snabbt - MEN man ser oxo att windows gör en massa andra saker än laddar från disk(då hdd lampan kanske lyser konstant i 2 sek - sen jobbar maskinen, sen blinkar den lite). Känns som att det tar tid att dra igång typ nätverksstacken/virusskydd etc innan att är klart.

PowerOn tills Win XP börjar laddas 8 sekunder

PowerOn -> Win XP Logga in, 33 sekunder

// Lazze

Permalänk
Sötast
Citat:

ROFL

HAHAHAHAHA. Den var fan verkligen årets! Tack för ett gott skratt!

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011

........

Finns även en klassisk filmsnutt då Bill Gates ska presentera w95 och stackarn får blåskärm vid presskonferensen.

Haha den film snutten vill jag se ,Och bill gate är ingen stackare.. Bara en rik knös som känar pengar på oss windows användare

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
Haha den film snutten vill jag se ,Och bill gate är ingen stackare.. Bara en rik knös som känar pengar på oss windows användare

Inte längre, han jobbar med barn o sånnt nu om jag minns rätt

I fattiga länder dessutom!

För att hålla mig till tråden lite: Tror inte man ska förvänta sig att man kommer så långt förbi velociraptorhårddiskens bootuptid, men ändå, program startar mycket snabbare och SSDn tål mer stryk

Vad för operativ du tänkt köra på en SSD är nog mer upp till dig själv, men jag rekommenderar att testa Win7 först, då det nu är gratis!

Permalänk
Citat:

Hah, jo den är underbar. Är det inte 98 han presenterar dock?

Låter som du är Linux och Macfan

Citat:

Hah det kan man fråga sig... Inte är det halstabletter iaf!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Satte en SSD Vertex 60gb i min Eeeepc 1000h. Bootar snabbt - MEN man ser oxo att windows gör en massa andra saker än laddar från disk(då hdd lampan kanske lyser konstant i 2 sek - sen jobbar maskinen, sen blinkar den lite). Känns som att det tar tid att dra igång typ nätverksstacken/virusskydd etc innan att är klart.

PowerOn tills Win XP börjar laddas 8 sekunder

PowerOn -> Win XP Logga in, 33 sekunder

// Lazze

Låter lite skumt att det tar så lång tid för loggan att försvinna med den SSDn

Permalänk
Medlem
Citat:

PROTIP: testa vista innan du talar ut.

Permalänk
Medlem

Mitt vista tar långt tid på sig att boota. Men när man väl är inne flyter det på bättre än xp gjorde innan.
Windows 7 borde ju flyta på bättre på ssd, då det har optimerats döe den tekniken.
En fräsch installation flyter på mycket bättre än en gammal.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja veta lite om hur värt det är att skaffa SSD, sitter nu på en VelociRaptor 300GB, det kan väl inte vara så sjukt mycket snabbare?
Priset på SSD är mest skrämmande VelociRaptorn kostade 3 000, men ska jag skaffa SSD med lika mycket lagring blir det väl bortåt 10 000?

Förrförra veckan var jag på Banverket i Borlänge och där hade de rejäla servrar med SAS-diskar på 15 000rpm, hur mäter sig såna mot SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Hah, jo den är underbar. Är det inte 98 han presenterar dock?

Jo han ska visa hur lätt det är att installera USB-tillbehör och när han stoppar i sladden till scannern så börjar den leta och sen kommer blåskärmen

Ang starttider så startar min dator upp helt från knapptryckning till att disken slutar jobba på ca 30-35 sekunder. Jag blir imponerad själv och då är det en vanlig 7200rpm hårddisk och ingen värstingdator i övrigt. Windows xp ligger det i den och inte msdos

Permalänk
Inaktiv