Datorn startar inte, nätagget, moderkortet eller graffekortet?

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, nätagget, moderkortet eller graffekortet?

Jag lirade lite häromdan och tänkte faktiskt att fläktarna verkligen gick på högvarv när hela burken dog.

Absolut inget hände när jag satte på den. Dioden på baksidan lyste dock.

Öppnad burken och kollade, såg att fläkten rörde sig en millimeter när jag försökte sätta igång den.

Tog bort strömtillförseln till mitt 7800GTX och då startade datorn.

Vad innebär det tror ni? Är graffekortet kört? Är det PCI-e bussen? Är det nätagget?

Tacksam för förslag innan jag kastar ut åbäket och köper nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att man gärna vill ha komponenterna listade (märke/modell/ålder) är pga sannolikhet.

Är det ett uselt budgetagg som dessutom är några år = troligaste orsaken. Tyvärr kan dylika agg döda andra delar, så felen kan bli fler än ett. Därför ska man inte köpa för dåliga nätaggregat.

Grafikkortet kan orsaka det du nämner och bör undersökas som nästa punkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lessen, det var en Hem-PC jag köpte ut så har inte kunnat hitta vad det var för nätagg (HP-standard).

Här är datorn:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00476969...

Även köpt 2 gig extra minne till den.

Nästa fråga, om jag köper nytt, är egentligen vad som är går och är värt att plocka ut?

Hårddiskar på 2 x 250 + 160 extern? De är iaf S-ATA.
Minnen, 3 gig, DDR2 PC4200?
DVD-brännaren torde funka.
Likaså Wireless Lan.

Tänker då inte köpa någon ny märkesdator då jag tycker prestandan man får för pengarna verkar dålig och att de för böveln är begränsade (moderkortet till den där dator var begränsat till vissa processorer, bah).

Permalänk
Antielefant

Hårddiskarna är värda att spara, om inte annat kan man ju skapa en Raid0 Stripe med dina 250 GB-diskar.

Minnet är bara att kasta om du köper nytt, eftersom nya datorer använder PC8500 eller bättre.

Brännaren funkar säkert, och det gör nog det trådlösa kortet också, och är skärmen värd att spara (LCD) kan den funka igen den med, likaså tangentbord, mus, högtalare och eventuellt även chassit.

Det du måste byta i så fall är alltså nätagg, moderkort, minne, grafikkort och processor.

Det mest prisvärda i prestandasegmentet i dagsläget:

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, har tittat på alla delarna förutom moderkortet. Funderar dock på detta:

Du har 5st produkter i kundvagnen.
Totalt: 5 592 kr. (varav frakt 99 kr.)
Antec Sonata III 500 Silent ATX 500W 1 145 kr
Gigabyte GA-MA790X-UD4LKst´1 112 kr
XFX Radeon HD4770 512MB PCIest 1 046 kr
AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3st.1 472 kr
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5st.717 kr

Lite sämre prestanda, men inte helt tokigt?