Permalänk
Medlem

Såhär ser min bil ut nu, så nu sitter jag i samma sits igen Är dock 99% säker på att det blir en Audi igen, kändes ganska skönt att ha en såpass säker bil när en olycka väl är framme, blev påkörd i 90 km/h. Blir nog en lite nyare A4 denna gången dock, A6 var lite onödigt stor för mig

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Ouch fifan, tår i ögat
Var någonstans krockade du? Gissar på 153:an!

Permalänk
Medlem

Jag lider med dig!
Såhär såg min bil ut efter att ha blivit påkörd på e4:an för 1½vecka sen! Även detta hände i 90 knyck....

Edit: Hoppas det inte blev några personskador!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ja usch, inte kul... Höll på att bli mos av min bil i förrgår när någon jubelidiot bestämde sig för att byta fil på E4:an utan att kolla i backspegeln...

Permalänk

Ushh aldrig roligt med olyckor.

Men jag föredrar nog att sitta i en större bil än en liten familjebuss på 2m även om den sägs ha bättre skydd.. tänk er bara hur snabbt energin tas upp i en liten bil och hur den kommer att hoppa runt. Sköna ryck för nacken bla.

Sen det ni käftade om att Volvo o japsar är dåliga bilar är en sak man måste väga varje bil mot varandra.

Volvos 7 och 9 serie som många glider runt i även jag själv för stunden får nog mycket 'skit' för att vara osäkra bilar men jämför man statistiken så klarar sig en 20år gammal bil utan några som helst problem i krock. Det som är synd är att air bag och sidokrokckuddar inte var standad i de bilarna då skulle de legat klart mycket högre upp på statistiken över säkra bilar.

Sen var det väl något bilmärkte som uppfann krock kudde för benet. liksom dum konstruktion från början om man tvingas uppfinna nya sätt att överleve bara för att de övriga skydden brister. Oftast är det motorn och hjul som tränger in i cupen som ändå bryter benen på en och jag tror man fullständigt skiter i om man bryter ett ben eller två än om man dör eller rent ut av får livstid i rullstol eller i en sjukhussäng med respirator.

Sen så sätter jag mig hellre i en Volvo än noname nissan eller liknande. Tänk bara på att Volvo insåg hur viktigt tre punktbältet var och inte patentierade det och att övriga bilmärken få använda tre punktbältet. Volvo har bla mycket nytt på fronten som bla sensorer som känner av om man blir trött eller ligger förnärma bilen framför. Det skulle jag gärna redan vilja se i dagens bilar och det kommer att komma så fort systemet är testat fullt ut!
Sen så är inte alls Bilar i ett bilmärke säkert det säger jag inte men det är min syn på saken.

Det måste ändå vara ett plus att ha stor bil och ABS Dels så kommer bilen ta upp större kraft innan den fortplantar sig in allt för långt i karossen = mjukare krock. Även om det går minst lika bra att bromsa lika effektivt med eller utan ABS så föredrar jag ABS som i regel är standad idag på alla bilar. Tänk dig själv även om du vet att du ska pumpbromsa även om du inte har abs så kommer du att trycka järnet och tänka Stanna för helvete! och bilen kommer bara fortsätta kana frammåt.

Jag har själv upplevt döden i vitögat och jag kan säga dig att det inte är kul när en Stor kronhjort med horn hoppar ut framför bilen och den bokstavligen hoppar och glider över huven. De få sekunder man tänkte var STANNA! Helvete! Nu går det åt skogen! Och man ser massa blodiga scener i ultrarapid innan kroppen ens hinner reagera med att flytta foten till bromsen. Då var jag jäkligt glad över att jag Hade ABS och körde med tomt släp 'endast' i 75-80km än vanliga 90 på den vägen. Det vill jag inte ens tänka på hur det hade kunnat gå.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Enda bilarna som har elektrisk AC-kompressor är väl hybridbilar typ toyota prius som ju måste kunna fungera som vanligt när motorn inte går. Sen finns det ju vanliga bilar med autostopfunktion också. Hur dom fungerar vet jag inte.

AC:n i normala dödliga bilar drivs utan undantag direkt av motorn via rem. Motorn skulle likförbannat tvingas producera kraften även om du gjorde AC:n eldriven, men då skulle kraften gå via en MYCKET biffigare generator istället.

Givetvis drar AC lite bränsle, men det gör även stereon, sätesvärmen, bakrutevärmen, de stora fina hjulen med mera. Jag betalar mer än gärna en liten slant för att få ha 22 grader i kupén när det är svinvarmt ute. Dessutom slipper man imma när det regnar.

Angående krocksäkerhet så krockar jag hellre i en ny liten småbil än en "rejäl gammal 740" eller nåt sånt, men jag sitter givetvis ännu hellre i en splitterny V70 när det smäller. Skit samma fast bilen ser ut som en konservburk efter en smäll så länge passagerarcellen är okej.

Permalänk

Nu kanske du redan har köpt bil (Har inte orkat läsa tråden) Men Saab 9-3/9-5 kanske?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

buick wildcat 66 Köper du en sådan så är du en redig pojk :).
Dock kanske du ville ha något mer ekonomiskt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Ouch fifan, tår i ögat
Var någonstans krockade du? Gissar på 153:an!

Nej 154:an, http://hn.se/nyheter/1.462034

SunQ: Oh ser inte roligt ut :/ Nej.. fick ligga 4 timmar på sjukhuset fastspänd med nackkrage i väntan på rönstgen bara och hade ont i nacken några dagar men inga bestående skador.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+

Permalänk
Medlem

Shit, då fick du lite mer "skada" än mig. Men han körde ju in i dig i full fart när du stod still För min del så rörde sig båda bilarna men hon körde in i min sida.

Förstår inte själv hur hon lyckades men på något sätt lyckades hon...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Shit, då fick du lite mer "skada" än mig. Men han körde ju in i dig i full fart när du stod still För min del så rörde sig båda bilarna men hon körde in i min sida.

Förstår inte själv hur hon lyckades men på något sätt lyckades hon...

Hur gick det till då?

Mja jag var den första olyckan, men stod också still iofs, hon såg inte att vi stannat, det var också en hon såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Hur gick det till då?

Mja jag var den första olyckan, men stod också still iofs, hon såg inte att vi stannat, det var också en hon såklart

haha, klart det också var en hon!

Jag vet som sagt inte hur det gick till. Men förmodar att det gick till såhär:

Då jag är den främre bilen och bromsar in lite lätt pga köbildningar framför. Hon märker inte detta och vejjar därför ut åt höger, får sladd och kör rakt in i min sida...

Men jag vet faktiskt inte. Detta är bara min gissning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du på fel sida av vägen? Eller är de bara en 4 filig väg?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Kör du på fel sida av vägen? Eller är de bara en 4 filig väg?

Han skrev ju E4 och där är det ju alltid mer än en 1 fil (åtminstone vad jag vet?!).
Lite konstigt att du ligger och kör i vänster fil anyway om du har en bil bakom som vill om och tvingas köra om på högersidan..

Permalänk
Medlem

Kollade bara lite hastigt på bilden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Han skrev ju E4 och där är det ju alltid mer än en 1 fil (åtminstone vad jag vet?!).
Lite konstigt att du ligger och kör i vänster fil anyway om du har en bil bakom som vill om och tvingas köra om på högersidan..

Jag låg och körde i bra hastighet, ingen som ville om..
Men som jag skrev så började jag bromsa in pga kö-bildning framför oss (stopp i båda filerna längre fram).

Sen missade hon detta och olyckan inträffade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

E4an är inte alltid mer än 1 fil i varje riktning.. finns iaf här uppe med 1fil i vardera riktning, på vissa sträckor.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Låt oss säga att jag köper denna bil, och betalar kontant.
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_460GL_21465130.htm?ca...

Vad skulle då den årliga kostnaden för bilen då bli ungefär, om man inte räknar med bränslekostnader?
Är inte så kunnig, så jag har ingen aning om vilka kostnader som tillkommer.

Permalänk
Medlem

nya bilar är även säkrare för med en gammal bil sitter du med motorn i knät i en ny bil sticker den smidigt under bilen vid en krock.
dessutom så kör man över 100km/h så blir det bara skrot kvar av bilen och innehållet om man kolliderar med ett fast objekt.

Pelmazo: svårt att säga men troligen runt 2000kr. hur gammal är du? över 25 blir det billigare med försäkringen har jag för mig.
jag ska själv ringa upp mitt försökringsbolag och säga att jag fyllt 25 så jag får billigare. kör bara trafik försäkring på min saab 900 turbo och det kostar 533kr i månaden vilket är lite saftigt tycker jag.

EDIT: tråkigt med era bilar grabbar men tur att ni inte kom till skada iallafall!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

2000kr lär inte fästa som årskostnad. Skatten lär hamna runt 1500kr och sen ska du ha trafikförsäkring på det som förmodligen inte blir billigare än ~2500, och kan bli betydligt mer om du är under 25.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
nya bilar är även säkrare för med en gammal bil sitter du med motorn i knät i en ny bil sticker den smidigt under bilen vid en krock.
dessutom så kör man över 100km/h så blir det bara skrot kvar av bilen och innehållet om man kolliderar med ett fast objekt.

Pelmazo: svårt att säga men troligen runt 2000kr. hur gammal är du? över 25 blir det billigare med försäkringen har jag för mig.
jag ska själv ringa upp mitt försökringsbolag och säga att jag fyllt 25 så jag får billigare. kör bara trafik försäkring på min saab 900 turbo och det kostar 533kr i månaden vilket är lite saftigt tycker jag.

EDIT: tråkigt med era bilar grabbar men tur att ni inte kom till skada iallafall!

Att nya bilar är säkrare är väl underförstått.

Men 2000:-, som sagt försäkring mindre än 200/månad?

533 i månaden med bara trafik, det var inte nådigt. Betalar 625 för helförsäkring med hyrbil och lite annat inkluderat för min A4a. Visst, ingen värstingmotor men ändå helt godkänd.

Tur att man inte har någon bild på bilen när den varit in i räcket, utan får hålla tillgodo med den här.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

ajdå, jag som tänkte lite fel där!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16