Flygledarutbildning på Sturup

Permalänk
Medlem

Flygledarutbildning på Sturup

Hej alla!

Nu är synundersökningen gjord och jag ska skicka in min ansökan.

Citerat från http://www.bliflygledare.nu/sa-blir-du-flygledare/ :

Vad händer när vi fått din ansökan?
Du får ett skriftligt svar efter granskning. Samtliga sökande som uppfyller LFV:s behörighetskrav kallas till lämplighets-/anlagstest på en av teststationerna på Arlanda eller Sturup. De som anses lämpliga efter första testfasen kommer att kallas till ytterligare tester på flygledarutbildningen Entry Point North på Sturup.

Är det någon här som pluggar/har pluggat där nere eller någon som kanske bara har gjort "lämplighets-/anlagstestet"? Eller är det någon här som till och med är färdigutbildad flygledare?
Berätta gärna så mycket du vet om dina erfarenheter.

Jag antar att en stor del handlar om multitasking, kan man öva upp sådant relativt enkelt, om ja, hur gör man?

Tack på förhand.
Simon

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

när dom frågar om du har något emot att en kvinna är en chef så säg att du inte har något emot det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Satan vad jag hade varit kass på det jobbet. Verkligen sämst på att planera. Har en kollega brevid mig som har flygcert o grejer, dessvärre sitter han upptagen (loser) just nu

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som pluggar till flygledare på Sturup. Multitasktestet är ett rejält stresstest. En av tjejerna där började gråta. Utbildningen i sig är något av det tuffaste, studiemässigt, som finns tydligen. Många av hans klasskamrater jämför tiden på psykologutbildningen och teknisk fysik som sommarlov.

I övrigt bör du ha en rejäl backupplan, även om du kommer in. Det är nämligen flera års väntetid på att få börja studera.

Permalänk

Re: Flygledarutbildning på Sturup

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement

Jag antar att en stor del handlar om multitasking, kan man öva upp sådant relativt enkelt, om ja, hur gör man?

Simon

Finns ett program som heter Brain workshop som förbättrar din multitasking prestanda. Kan vara värt att titta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
när dom frågar om du har något emot att en kvinna är en chef så säg att du inte har något emot det

Har du varit på intervjun alltså?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Jag har en kompis som pluggar till flygledare på Sturup. Multitasktestet är ett rejält stresstest. En av tjejerna där började gråta. Utbildningen i sig är något av det tuffaste, studiemässigt, som finns tydligen. Många av hans klasskamrater jämför tiden på psykologutbildningen och teknisk fysik som sommarlov.

I övrigt bör du ha en rejäl backupplan, även om du kommer in. Det är nämligen flera års väntetid på att få börja studera.

Jag pluggar för tillfället till Civiling. Datorteknik i Linköping och hade tänkt att fortsätta med det tills jag påbörjar en ny utbildning, alt. helt enkelt fortsätta med det om jag inte bir antagen.

Visa signatur

simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Blev klar på skolan för ett par månader sen jag. Precis som Jaite säger så är nog kötiden ganska lång nu. Massor med folk nere på skolan nu. Men även om du gör testerna nu och sedan kommer in på utbildningen brukar det vara ganska flexibelt när man kan börja, dvs man blir erbjuden en tid och om man då inte är klar med tidigare påbörjad utbildning kan man byta till nästa klass och börja senare.

Tycker själv inte utbildningen var vidare tuff, eller beror på lite hur man ser det. Första veckorna var det massor att teori att mata in och det blev mycket jobb hemma. Det lugna dock ner sig för att sedan gå över till nästan enbart simulatorövningar. När man har det är det inget man kan ta hem och plugga på direkt. Men det gäller ju att man hänger med i övningarna, det kan gå fort fram med trafikökningen man ska kunna ta hand om. Hela tiden sitter en flygledare som instruktör bakom och bedömmer hur det går, efter varje pass har en debriefing för att gå igenom vad man behöver öva mer på etc. Det kan ju kännas lite tungt ibland kanske, att alltid ha någon som sitter bekom och tittar. Om man hakar efter och inte klarar av trafiken kan man få sluta på skolan, man får dock reda på i god tid om man ligger på gränsen. Var 1 av 20 som fick sluta i min klass.

Jag pluggade till Civ.Ing innan och tycker det var mycket mer hemmajobb när man gick på den utbildningen än på EPN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaphoX
Blev klar på skolan för ett par månader sen jag. Precis som Jaite säger så är nog kötiden ganska lång nu. Massor med folk nere på skolan nu. Men även om du gör testerna nu och sedan kommer in på utbildningen brukar det vara ganska flexibelt när man kan börja, dvs man blir erbjuden en tid och om man då inte är klar med tidigare påbörjad utbildning kan man byta till nästa klass och börja senare.

Tycker själv inte utbildningen var vidare tuff, eller beror på lite hur man ser det. Första veckorna var det massor att teori att mata in och det blev mycket jobb hemma. Det lugna dock ner sig för att sedan gå över till nästan enbart simulatorövningar. När man har det är det inget man kan ta hem och plugga på direkt. Men det gäller ju att man hänger med i övningarna, det kan gå fort fram med trafikökningen man ska kunna ta hand om. Hela tiden sitter en flygledare som instruktör bakom och bedömmer hur det går, efter varje pass har en debriefing för att gå igenom vad man behöver öva mer på etc. Det kan ju kännas lite tungt ibland kanske, att alltid ha någon som sitter bekom och tittar. Om man hakar efter och inte klarar av trafiken kan man få sluta på skolan, man får dock reda på i god tid om man ligger på gränsen. Var 1 av 20 som fick sluta i min klass.

Jag pluggade till Civ.Ing innan och tycker det var mycket mer hemmajobb när man gick på den utbildningen än på EPN.

Grattis!

Jo, har förstått att det är lång väntan, både mellan de olika testen och att sedan börja på själva skolan.
Har även kikat på att göra testerna nere i Nederländerna, Norge eller Danmark.

Hur tycker du yrket är, stimulerande, roligt, bra arbetsförhållande, negativa sidor mm?

Visa signatur

simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken, men vad får er att gå från Civ.Ing till flygledare?

Permalänk
Medlem

Har klarat testerna och intervjun och står just nu i kö för att starta utbildningen. Fått reda på att det tidigast blir 2011 jag för börja på EPN, dock finns det en liten chans att jag kan få börja på en ny utbildningsväg redan hösten 2010. Det innebär att man först läser tre terminer på Linköpings Universitet och sedan den vanliga utbildningen på EPN.

Så är ni halvsugna på detta är det bara att skicka in ansökan omedelbart, väntetiden för att ens komma till fas 1 är tydligen ganska lång just nu och sedan om man skulle komma igenom alla tester ytterligare ÅR innan det är aktuellt. Så ingen tid att förlora om ni är intresserade!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes

Jag kan tänka mig följande saker:
* Betald utbildning, du tar inte med dig jobb hem, stimulerande arbete.

När jag tar min examen funderar jag också att söka till till skolan.
Mest för skojs skull o se om man är av de rätta virket.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag känner nog att jag behöver lite mer praktik i min utbildning.
Men även så tror jag att det är ett stimulerande jobb, bra betalt med bra förhållanden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusv
Har klarat testerna och intervjun och står just nu i kö för att starta utbildningen. Fått reda på att det tidigast blir 2011 jag för börja på EPN, dock finns det en liten chans att jag kan få börja på en ny utbildningsväg redan hösten 2010. Det innebär att man först läser tre terminer på Linköpings Universitet och sedan den vanliga utbildningen på EPN.

Så är ni halvsugna på detta är det bara att skicka in ansökan omedelbart, väntetiden för att ens komma till fas 1 är tydligen ganska lång just nu och sedan om man skulle komma igenom alla tester ytterligare ÅR innan det är aktuellt. Så ingen tid att förlora om ni är intresserade!

Såg med att de skulle starta ett sammarbete med LiU, ska ringa runt och höra lite om det, verkar vara riktigt lovande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Jag kan tänka mig följande saker:
* Betald utbildning, du tar inte med dig jobb hem, stimulerande arbete.

När jag tar min examen funderar jag också att söka till till skolan.
Mest för skojs skull o se om man är av de rätta virket.

Betald utbildning är det ju inte på EPN, men nere i Nederländerna kan man få den helt betald.

Visa signatur

simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Söker du in via Danmark får du betald utbildning på EPN, men då måste du kunna danska också och får sedan jobba i Danmark med

Permalänk
Medlem

Danskarna ska ju tyvärr få kraftigt försämrade lönevillkor eventuellt av helt med lönen under utbildningsdelen så vet inte hur länge till du kan sikta på det

Permalänk
Medlem

Hade en polare som försökte komma in förra året... Han åkte ut på stresstestet..

Permalänk
Medlem

Tror mellan 60-80% av de sökande åker ut på de 2 datorbaserade testerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är väl inte alla civilare som tjänar uppåt 50kkr/mån.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Är väl inte alla civilare som tjänar uppåt 50kkr/mån.

Gör alla flygledare det?

Tycker flygledare verkar vara ett ganska kasst yrke, verkar som många blir utbrända tidigt, sen kassa arbetstider. Känns som att bli flygledare för pengarnas skulle istället för civilingenjör känns lite konstigt. Du har ju goda möjligheter att tjäna mer pengar än flygledare som civilingenjör.

Permalänk
Medlem

Nej alla gör det givetvis inte, flera tjänar mer och andra mindre.

Nej? Kolla bara lönestatestik.se, civilarna (hur man nu kan bunta ihop ett sånt brett yrke/titel) är inte i närheten av snittlönerna för en flygledare.

Visst, som flygledare behöver du jobba skift, och det kan ju vara segt. Tror det kan vara ett kul yrke, men visst kan det vara hiskeligt stressigt och stor skärpa krävs.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej alla gör det givetvis inte, flera tjänar mer och andra mindre.

Nej? Kolla bara lönestatestik.se, civilarna (hur man nu kan bunta ihop ett sånt brett yrke/titel) är inte i närheten av snittlönerna för en flygledare.

Visst, som flygledare behöver du jobba skift, och det kan ju vara segt. Tror det kan vara ett kul yrke, men visst kan det vara hiskeligt stressigt och stor skärpa krävs.

Det är klart att snittlönarna kan vara bättre, men om du verkligen vill tjäna pengar så väljer man ju inte flygledare. Ska du vara i toppen och tjäna pengar behöver du ju satsa på VD eller någon typ av högre chef. Där tror jag det sitter fler civilingenjörer än flygledare...

Lönestatistik.se känns ju inte som en jättepålitlig källa heller tyvärr.

Permalänk
Medlem

Då jag känner en f.d flygledare som är gammal i gejmet, som lyckats rätt bra med sin karriär, vet jag att dom tjänar riktigt bra, och framförallt riktigt bra i snitt.

"Vara i toppen och tjäna pengar som VD"... vad har det med en ingenjörsutbildning att göra? Som om det skulle vara krav eller på nåt sätt representativt för en VD-post. Eller som att majoriteten av civilingenjörer får en högt uppsatt tjänst som VD. Och procentuellt hur många får det?

Nädu, uppvisa några siffror du på att en knegar-civilare i snitt tjänar bra mkt bättre än en flygledare, dvs över ~60kkr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då jag känner en f.d flygledare som är gammal i gejmet, som lyckats rätt bra med sin karriär, vet jag att dom tjänar riktigt bra, och framförallt riktigt bra i snitt.

"Vara i toppen och tjäna pengar som VD"... vad har det med en ingenjörsutbildning att göra? Som om det skulle vara krav eller på nåt sätt representativt för en VD-post. Eller som att majoriteten av civilingenjörer får en högt uppsatt tjänst som VD. Och procentuellt hur många får det?

Nädu, uppvisa några siffror du på att en knegar-civilare i snitt tjänar bra mkt bättre än en flygledare, dvs över ~60kkr.

Varför? Ja en vanlig "knegar-civilare" tjänar inte i snitt bra mkt bättre än ~60kkr. Men vill du tjäna riktigt bra pengar finns det bättre möjligheter som civilingenjör än flygledare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Varför? Jag en vanlig "knegar-civilare" tjänar inte i snitt bra mkt bättre än ~60kkr. Men vill du tjäna riktigt bra pengar finns det bättre möjligheter som civilingenjör än flygledare.

Och hur många, procentuellt, tror du tjänar bättre som civilare!?

"Du har ju goda möjligheter att tjäna mer pengar än flygledare som civilingenjör."

Du har bättre möjligheter att tjäna mer pengar som golfspelare också, hur många är det som gör det?

Betänk att slutlönen är ~65kkr i Sthlm (och inte mkt mindre för de som jobbar på mindre orter) + OB från skiftpassen, 6veckors semme, 36h vecka osv. Dvs runt 80papp i månaden om du jobbat i 20år på Arlanda.

Sen att man kanske inte tycker det verkar kul (eller kasst som du uttrycker det), är väl en sak. Det är få förunnat att bli flygledare, och passar väl inte alla. Surt o pynta utbildningen själv och sen inte klara av den =/ Förr i tiden fick man betald utbildning i Sverige. Man ska göra det man tycker är intressant helt enkelt, men en anledning att bli flygledare, utöver att man tycker det är kul och intressant är som sagt lönen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

80 papp i månaden efter 20 år i yrket, lägg till svensk skatt på det och det är inte direkt mighty. Läs till civilare, bruka allvar och bli duktig, flytta utomlands och du har motsvarande nettolön som ingångslön.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite

Tekniskt fysik är faktiskt ett enda långt sommarlov. Speciellt i jämförelse med att sitta och räkna flygplan.

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
80 papp i månaden efter 20 år i yrket, lägg till svensk skatt på det och det är inte direkt mighty. Läs till civilare, bruka allvar och bli duktig, flytta utomlands och du har motsvarande nettolön som ingångslön.

Är inte 80papp i månaden "mighty"? Hur många procent av svenska befolkningen tjänar så mkt tror du?

Va väl ett jävligt larvigt argument "bruka allvar och bli duktig och flytta utomlands".. Och släng upp lite siffror på det, 50papp i ingångslön. Dessutom så tjänar du bra mkt mer utomlands även som flygledare.

De civilare som jag känner har långt ifrån någon värstinglön.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Tekniskt fysik är faktiskt ett enda långt sommarlov. Speciellt i jämförelse med att sitta och räkna flygplan.

Jag fnissade till lite där :).

Permalänk
Medlem

Jag jobbade ett tag på flygledarskolan på Sturup som simulatortekniker.

En del blir avskilda i tester under utbildningen, och de får aldrig mer fortsätta. I Sverige tar man CSN lån som vilken högskola som hellst.

Permalänk
Medlem

maDa då missar du ju allt det roliga nu när de bytt simulator server, de har endast en och man måste ringa en person för att få övningarna laddade...
jäkligt smidigt alltså sen om servern får bluescreen så får alla starta om övningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är inte 80papp i månaden "mighty"? Hur många procent av svenska befolkningen tjänar så mkt tror du?

Va väl ett jävligt larvigt argument "bruka allvar och bli duktig och flytta utomlands".. Och släng upp lite siffror på det, 50papp i ingångslön. Dessutom så tjänar du bra mkt mer utomlands även som flygledare.

De civilare som jag känner har långt ifrån någon värstinglön.

Man får se mitt inlägg i sitt sammanhang, nämligen som en kommentar till Jaites inlägg. Sen bran, de civilingenjörer med 20 år i yrket som jag känner, de har generellt bra betalt (är själv civilingenjör, därav påhoppet i all vänskaplighet på teknisk fysik). Och nej, det är givetvis inte statistiskt, för alla gällande, korrekt information, att relatera till sina egen umgängeskrets ger sällan det.

Till ämnet, flygledare är säkert ett kul yrke. Det är självklart en krävande utbildning och bör så vara. Men det är INTE lika krävande ur ett teoretiskt perspektiv som att läsa på teknisk högskola, det är jag beredd att ta gift på. Vidare har jag en personlig uppfattning att det i längden skulle kunna bli enformigt. Men det är en gissning, jag har ingen erfarenhet alls från detta.

Happy flying.

Visa signatur

Ett liv, ett lag