Permalänk
Medlem

Fel på CPU kylaren?

Tjena, installerade igår en ny CPU kylare, https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zerot...
En Nirvana 120 från Zeroterm.

I min tidigare intel processor kylare hade jag ungefär 45-50 grader vilket var helt okej, min eftersom jag har hört mycket gott om mitt E8400 kort tänkte jag att det är dags att överklocka.

Sitter på Windows 7 operativsystem, och jag har hört att det kräver lite mer.

Utan överklockning Intel kylare;
*45-50 grader

Utan överklockning Zeroterm Nirvana 120 kylare;
*35-50 grader

Överklockad (om stabilt inte testat) Zeroterm Nirvana Kylare 3,2 - 3,6 Ghz;
*45-60 grader

Med tanke på att denna kylare kosta 500 spänn tror jag mig få bättre resultat... har jag applicerat Kylpastan fel? Jag la en riskorn stor bit i mitten och spredde ut den så gott jag kunde på processorn.

har även hört talats om att kylpastan tar 3-40 dagar att brännas in. Men stämmer verkligen dessa resultat? Dem ligger oerhört nära mina intel kylare grader, och då kan jag ju lika bra kör den och inte tappa 500 spänn.

Jag använder MX-2 Kylpasta som är ungefär 1 år gammal.
Har hört om en metod där man klickar ditt en riskorns bit av Kylpasta och sedan med hjälp av tex en plastbit trycker ner kylpastan istället för att med ett inplastat finger applicera runt kylpastan.

Är det Kylpastan det är fel på?
Är det Kylaren det är fel på?
Eller ska man inte få bättre resultat?

Tackar i förhand för alla trevliga svar!

Permalänk
Medlem

rumstemp + 20 grader, låter rimligt imo.
Det är trots allt lite svårt att komma under rumstemp med luftkylning

Sitter med samma kylare själv, tomgångs temp nu på sommaren är ca. 42 grader.
Load temp är ca. 65 (orthos)
(E8500@4Ghz)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vad mäter du tempen med? Hur ter sig intel-kylarn vid överklockningen?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en normal temp vad jag kan se.
Vill inte vara den som är den men ärligt talat så är det inte så svårt att skriva
"Zeroterm Nirvana review" på google...
Första träffen går till en test där den sitter på en E6600 o den ligger på runt dina temps ungefär. Både standard frekvens och överklockad.

Forumet är till för att fråga saker givetvis men hade gått snabbare för din egen del ?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Problemet är väl mer att en kille jag känner har nästan exakt samma datorpaket som mig, och han trycker upp sin E8400 på 4.12Ghz. Han ligger på samma temperaturer som mig.

Just nu sitter jag stabilt på 3.6Ghz, med 40-50 grader unload och 60 grader i load.

Permalänk
Medlem

Luftflöde i chassi, mer klockvänligt exemplar,bättre moderkort etc spelar roll.

Min quad ligger på ca 25grader idle och 35 vid spelande @3ghz med en zalman 9900

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer