Bluescreens problem (Dumpning av fysiskt minne)

Permalänk
Medlem

Bluescreens problem (Dumpning av fysiskt minne)

Hej, jag har som sakt Bluescreen problem. Det började med att jag fick bluescreens lite då och då så tillslut blev jag less och formaterade. Jag trodde problemet var löst men tydligen inte, jag får nu bluescreens där det står:

A problem has been detected
Beginning dump of physical memory
Physical memory dump complete.

Jag har rätt nya ram minnen i min dator, men jag fick bluescreens även med min gamla minnen.

Minnerna jag har nu är Corsair Dominator 1066 mhz ( 4 gig 2 moduler)

Gamla minnerna var ett par Corsair 800 mhz minnen, vet ej namnet. Rosa och svarta iaf.

Moderkortet jag har är ett Gigabyte P35-DS4 och Grafikkortet är ett Geforce 8800gt 512 mb om det är till någon nytta.

Jag får oftast bluescreen då datorn varit igång länge, t.ex har den stått igång över natten kan det vara bluescreen på morgonen.

Tacksam för svar!

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version har du? F13 är den senaste ( ej beta). Om du inte har den så gör en update. Sedan så vill många av Gigabytes moderkort sätta lite låg volt på minnena i default. Så troligtvis så är volten på dina minnen lite låg. Sätt dom på 2.1v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Vilken BIOS version har du? F13 är den senaste ( ej beta). Om du inte har den så gör en update. Sedan så vill många av Gigabytes moderkort sätta lite låg volt på minnena i default. Så troligtvis så är volten på dina minnen lite låg. Sätt dom på 2.1v.

Version F6 är det senaste jag hittar på Gigabytes hemsida.

Måste man använda sig av diskett för att uppdatera bios? Har för nuvarande ingen diskett station i min dator. :S

Jag har hört talas precis om det du sa men jag lyckas inte hitta i min version av bios vars man ställer upp volten på minnena. Men ska ladda hem ny version av bios och testa ditt tips. Tack!

Visa signatur

MSI KRAIT GAMING Z170A| Intel I7 6700K@4.0ghz | EVGA 650 GOLD | Corsair 16GB (8x2KIT) 3000MHz | SSD 120GB Vertex3 | SSD 120GB Corsair Force GT |ASUS 1070GTX STRIX | Noctua nh-d15 |

Corsair K70 Cherry MX RED|Zowie EC1|AstroA40+Mixamp|Steelseries Qck+|Benq 2430T144Hz

Permalänk

varför inte testa och köra memtest?

ha bara i en av minnena i taget för att se om du har något fel på dina minnen ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tempest
Version F6 är det senaste jag hittar på Gigabytes hemsida.

Måste man använda sig av diskett för att uppdatera bios? Har för nuvarande ingen diskett station i min dator. :S

Jag har hört talas precis om det du sa men jag lyckas inte hitta i min version av bios vars man ställer upp volten på minnena. Men ska ladda hem ny version av bios och testa ditt tips. Tack!

Du lägger filen på ett USB minne och använder Q-Flash. Kolla länken hur du ska göra. http://www.gigabyte.eu/FileList/NewTech/old_motherboard_newte...

EDIT: F6? Är det inte detta kort du har? http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du lägger filen på ett USB minne och använder Q-Flash. Kolla länken hur du ska göra. http://www.gigabyte.eu/FileList/NewTech/old_motherboard_newte...

EDIT: F6? Är det inte detta kort du har? http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

Tror jag hade framme rev 1.1 eller något :S fanns några olika att välja på.

När jag startade Qflash och valde "update bios from driver" eller nått i den stilen så fanns endast :A Floppy och :B Floppy att välja på och jag hade i usb minnet. (filsystem fat32)

:S

Haru något tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tempest
Tror jag hade framme rev 1.1 eller något :S fanns några olika att välja på.

När jag startade Qflash och valde "update bios from driver" eller nått i den stilen så fanns endast :A Floppy och :B Floppy att välja på och jag hade i usb minnet. (filsystem fat32)

:S

Haru något tips.

Du packade upp filen innan du la den på USB minnet? För då ska det bara vara att bläddra fram till filen. Men innan du uppdaterar BIOS så kan tipset vara att bara testa öka volten på minnena. Om du inte hittar MIT. Så kan du i BIOS huvudmeny trycka CTRL+f1, så kommer du in i menyn för klockning etz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du packade upp filen innan du la den på USB minnet? För då ska det bara vara att bläddra fram till filen. Men innan du uppdaterar BIOS så kan tipset vara att bara testa öka volten på minnena. Om du inte hittar MIT. Så kan du i BIOS huvudmeny trycka CTRL+f1, så kommer du in i menyn för klockning etz.

Yesbox. Har endel andra filer på minnet men det borde väl inte spela någon roll, kan testa rensa bort allt annat och prova. Tror dock knappast den kommer hitta något ändå, verkar som att den bara hittar floppyn och min floppy vägrar hitta vad som finns på disketterna, har testat 20 olika och den säger fortfarande att det inte är någon diskett istoppad.

Hittar MIT i bios och man kan ställa volten på allt förutom minnerna, det enda jag hittar om minnerna är overvoltage controll.

Jävla skumt är det.

CTRL+F1 gjorde endast så att skärmen blinkade till i en millisekund och menyn var fortfarande samma, det hade dock ändrats lite när man gick in i MIT efter att ha tryck CTRL+F1 men inget relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är overvoltage control du ska använda. Sedan kanske du måste aktivera USB stöd i BIOS, kolla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är overvoltage control du ska använda. Sedan kanske du måste aktivera USB stöd i BIOS, kolla det.

Overvoltage var på 0.30 eller 0.35 volt orginal, har pillat lite så vet ej exaxt.

0.30-0.45 var med rosa text, allt efter 0.45 var rött och blinkade. maxet låg på 1.5 volt. jag testade ställa den på 0.45 volt så ska jag se om det blir någon skillnad.

Det jag hittade om usb var i "enable" läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den övervolten borde räcka. Vilken volt på minnena visar BIOS? Tror det är under system health. Sedan om du inte får Q-Flash att funka så kan du från Gigabytes hemsida hämta @BIOS och installera från Windows. Glöm dock inte att stänga av ev antivirus program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den övervolten borde räcka. Vilken volt på minnena visar BIOS? Tror det är under system health. Sedan om du inte får Q-Flash att funka så kan du från Gigabytes hemsida hämta @BIOS och installera från Windows. Glöm dock inte att stänga av ev antivirus program.

Okej, njaa jag verkar ha en väldigt skum bios version. Det som står under PC Health är:

DDR18V
+3.3V
+12V

Testade ändra från 0.45 övervolt till 0.35 och inga siffror ändrade sig.

Om datorn verkar vara stabil i 0.45 övervolt så skiter jag i att uppdatera bios, om inte får jag testa intstallera det genom windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu på morgonen när jag vaknade hade jag ändå fått bluescreen med övervolten inställd på 0.45 :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då får du nog kolla minnena med memtest som tempest sa.

Permalänk

Problemet brukar ligga i mjukvaran.
Installera om windows. Funkade för min kompis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ischiasosv
Problemet brukar ligga i mjukvaran.
Installera om windows. Funkade för min kompis.

Har ju just formaterat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då får du nog kolla minnena med memtest som tempest sa.

Jag har nu kört memtest på en av modulerna åt gången tills den stod på 250% Coverage.
Inga fel hittades!
Vad i hela friden är det som är felet ?

Visa signatur

Permalänk

hejsan lånar tråden lite, jag har med samma problem.. får dumpning av fysikt minne när jag tex spelar el. kör firefox med många fönster sammtidigt.. köpte ett par "Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2x1GB" och ett "Gigabyte GA-EP45-DS3LR" efter att moderkortet krashat.. hade innan ett par 2x1GB minnen så har nu 4x1GB och dom körs i 1.800v läste att man skulle höja till 2.100v av "Camel-en" tror ni det kan vara det som är felet ?

Visa signatur

*-* Gigabyte GA-EP45-DS3LR *-* Intel Core 2 Duo E6600 *-* 4096mb PC2-6400 *-* Nvidia MSI 260GTX 896mb *-* 1.8TB *-*
Ägd av:Streetlab

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Streetlab
hejsan lånar tråden lite, jag har med samma problem.. får dumpning av fysikt minne när jag tex spelar el. kör firefox med många fönster sammtidigt.. köpte ett par "Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2x1GB" och ett "Gigabyte GA-EP45-DS3LR" efter att moderkortet krashat.. hade innan ett par 2x1GB minnen så har nu 4x1GB och dom körs i 1.800v läste att man skulle höja till 2.100v av "Camel-en" tror ni det kan vara det som är felet ?

Borde inte vara det . Dom 6400 minnena ska klara sig på 1.8-1.9v. Dock kan vissa moderkort strula med 4minnen. Prova förs memtest, så att det inte är fel på något minne. Sedan kan du se om det inte finns någon BIOS uppgradering. Kan vara så att det behövs innan det funkar med 4 minnen.

Permalänk
Vila i frid

De flesta p965 och p35 verkar ha problem med 4 minnesstickor. Jag fick köra mina 4x2GB i ca 770 MHz mot default 800 MHz för att inte få hängningar. man kan provocera fram felet mha av Memtest86+ om man enbart väljer deltest #5 (block move), dvs man trycker C för konfig och väljer meny 1, alternativ 3 och väljer deltest 5 och Enter samt fortsätter testen med 0.