Kan inte gå på toa, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Kan inte gå på toa, hur gör jag?

Hejsan
Tror jag åkt på vattenförgiftning (vad sjukvårdsupplysningen sa) och det började med att jag fick feber och när man drack så bublade det i magen och man fick kramper sen blev man skitnödig och sket ut vattnet. Kunde inte pissa på 2 dagar för allt vatten kom ut bakvägen och man gick på toa 2-4 ggr/timman så jag tänkte att jag skulle ta en koltablett för att bli "hårdare" i magen och inte behöva gå på toa lika ofta..

Koltabletten hjälpte men orsakade ett annat problem, förstoppning.
Det har snart gått 4 dagar sedan jag sket sist vilket inte kan vara bra?

Laxermedlet vi har hemma fungerar inte så någon som har något annat bra tips?
I övrigt så är febern borta men jag är lite bublig i magen än samt att jag fick ont i ena skinkan för 2-3 dagar sedan och benet domnar bort lite ibland fast det har avtagit en del så det känns inte lika illa i benet längre...

//Jonte

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

4 dagar ligger ändå inom det "normala". Pröva äta mycket fibrer i form av mängder med frukt & grönsaker (särskilt katrinplommon eller katrinplommonjuice)

Om inte det funkar borde väl en ask med "Extra Drops" sätta fart på saker å ting. De har en laxerande effekt iallafall.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

är du skitnödig då?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Korsordsguru

Det där löser nog sig ska du se.. haha. När jag blev förstoppad i Thailand förra året åt så käkade jag för fullt i väldigt många dagar utan att det kom ut något, men sen kräktes jag lite för att senare få ett fungerande tarmsystem. Det är nog inget att oroa sig för, såvida du inte är förstoppad i flera veckor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom du förmodligen fått svaret av ovanstående kan jag bara säga detta:
Du har turen på din sida min vän, du behöver aldrig mer använda en toalett!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag känner mig lite nödig och när jag "klämmer" så känns det som när man är normal i magen när man gör number 2 men det kommer liksom inte =/

Atar att det inte är något som ni säger, litar på er

Tack för svaren

Visa signatur

Hej

Permalänk
Avstängd

Som Soulnut skrev, ät mycket fibrer. Har du vägarna förbi ett apotek så finns det många bra produkter med höga halter kostfibrer.
Fungerar inte det får du prova ett laxermedel (inte Extra Dropps ), även det hittar du på apoteket.
Bor du hyffsat centralt är det ju inga problem att ta sig dit.

Frågor i stil med dessa hade personalen kunnat hjälpa dig med dessutom.

Permalänk

Drick lite sån där olja man oljar skärbrädor med...
Finns på apoteket, det är laxerande

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Musikälskare

Hade PRECIS samma "sjukdom" för nån dagar sen

Mådde så in i helvete RÄV i ca 24 timmar, bajsade vatten / spydde / svimmade / feber / magen var ut och in

Men sen gick det över lika snabbt som de kom!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid kan det gå innan det blir farligt att inte skita?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Hur lång tid kan det gå innan det blir farligt att inte skita?

Ett antal veckor skulle jag tippa på sen kan det nog vara smart att kontakta sjukhuset.

Drick mycket vatten. Musli+filmjölk och linfrön är bra för magen också.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Re: Kan inte gå på toa, hur gör jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonno
Hejsan
Tror jag åkt på vattenförgiftning (vad sjukvårdsupplysningen sa) och det började med att jag fick feber och när man drack så bublade det i magen och man fick kramper sen blev man skitnödig och sket ut vattnet. Kunde inte pissa på 2 dagar för allt vatten kom ut bakvägen och man gick på toa 2-4 ggr/timman så jag tänkte att jag skulle ta en koltablett för att bli "hårdare" i magen och inte behöva gå på toa lika ofta..

Koltabletten hjälpte men orsakade ett annat problem, förstoppning.
Det har snart gått 4 dagar sedan jag sket sist vilket inte kan vara bra?

Laxermedlet vi har hemma fungerar inte så någon som har något annat bra tips?
I övrigt så är febern borta men jag är lite bublig i magen än samt att jag fick ont i ena skinkan för 2-3 dagar sedan och benet domnar bort lite ibland fast det har avtagit en del så det känns inte lika illa i benet längre...

//Jonte

Ett antal veckor som en del pratar om låter mkt länge för mig, men jag är inte läkare (och med all säkerhet ingen annan i tråden heller för den delen...).
Kontakta lämplig läkarmottagning imorgon och prata med dom, inget konstigare än så. Får du inte tag på dom på telefon så åk ner och prata med dom.

Jag betalar mkt mer skatt per dag än vad din fråga kostar samhället så se det som att jag bjuder på detta

Permalänk

Jag har lätt för att få förstoppning men jag far till närmaste butik och köper inlagda plommon och äter upp dom och sedan gör jag lite ansträngande arbete. Vet inte om det där arbete hjälper men när jag opererade ut blindtarmen så sa läkaren att jag skulle motionera för att få fart på tarmarna...

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

som sagt 4 dagar är väll inte speciellt länge? vet inte hur det är med annat folk men jag skiter nog runt 2 gånger i veckan.
om du nu akut vill ha ur dig skiten, så borde lavemang funka.

Permalänk
Medlem

Katrinplommon, katrinplommon... kom ihåg att inte överdosera (om du använder juice ska du bara ta mängden/dag som står på förpackningen t ex) för då blir magen allmänt random istället för att bara bli lösare.

Sen, gå mycket! Inget sätter fart på tarmarna som långa promenader. Precis som Traktor_APA säger så är motion väldigt viktigt för att tarmarna ska beté sig på normalt sätt. Sist jag hade legat inne markerade doktorerna bestämt hur mycket viktigare det var att jag fokuserade på att gå mycket istället för att trycka i mig laxerande föda.

Permalänk
Hjälpsam

Re: Kan inte gå på toa, hur gör jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonno
Hejsan
Tror jag åkt på vattenförgiftning (vad sjukvårdsupplysningen sa) och det började med att jag fick feber och när man drack så bublade det i magen och man fick kramper sen blev man skitnödig och sket ut vattnet. Kunde inte pissa på 2 dagar för allt vatten kom ut bakvägen och man gick på toa 2-4 ggr/timman så jag tänkte att jag skulle ta en koltablett för att bli "hårdare" i magen och inte behöva gå på toa lika ofta..

Koltabletten hjälpte men orsakade ett annat problem, förstoppning.
Det har snart gått 4 dagar sedan jag sket sist vilket inte kan vara bra?

Laxermedlet vi har hemma fungerar inte så någon som har något annat bra tips?
I övrigt så är febern borta men jag är lite bublig i magen än samt att jag fick ont i ena skinkan för 2-3 dagar sedan och benet domnar bort lite ibland fast det har avtagit en del så det känns inte lika illa i benet längre...

//Jonte

Ett tips nästa gång är att ha en aning salt i vattnet (inte för mycket).
Jag brukar ha ungefär en halv tesked per liter vatten.
Min mage klarar inte av helt osaltat vatten när jag är magsjuk.

Mitt råd är att ringa sjukvårdupplysningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

jag köpte laberoxal eller nått i den stilen på apoteket efter ca 2 veckor av förstoppning och det sätter igång hela tarm systemet. blev sittande på toa i ca en hel lördag. sen var jag helt tömd så då behövde jag heller inte gå på toa på ungefär en vecka!
gjorde dock ganska ont och var lite plågsamt!

bara ta fram ett par kalle anka pocketar och sätta sig till rätta om du funderar på något laxerande medel som sätter spurt på hela mag systemet!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

tjejer går aldrig heller och skiter?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Antal veckor utan att skita? Give me a break. Det kan ju i princip innebära allt från 1 (vilket kan vara normalt) upp till fyra fem sex (inte normalt).

Det jag tänker är: för att man ska kunna ha avföring måste man från första början ha ätit något som får processas i tarmen och som inte är vätska. Har du ätit fast föda pojk? Om du enbart levt på vätska senaste tiden är det inte konstigt att du inte har (fast) avföring.

Det ratatosk skriver är smart, dvs vätskeersättning där man förutom salt även har socker i vattnet (finns mängder med how to på nätet och är man lat kan man köpa det på apoteket). Har man kraftiga och ihållande diarrér så ska man ite bara ersätta vätska, utan även elektrolyter för att inte rubba vätskebalansen alltför mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
tjejer går aldrig heller och skiter?

Nix, tjejer gör inga såna äckliga saker. De blir lite konstiga en gång i månaden och utsöndrar ett litet luktsuddigummi under mystiska omständigheter. Men that's it.

Permalänk

Jag tog också aktivt kol en gång då jag hade samma symtom.
Sket inte på fyra dagar, sen sket jag svart

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem