Permalänk

Ny gaming dator 12-14K

Hej! Det börjar bli dags för mig att införskaffa en ny dator då den jag har nu inte längre pallar de nya spelen. Problemet är att jag inte är så insatt på datorer så jag vet inte riktigt vad som är bra eller dåligt. Det skulle vara grymt schysst om det finns någon här som skulle kunna hjälpa mig att hitta en fin burk.

Jag söker en dator som kan klara av alla dagens spel. Datorns ljudnivå spelar nog inte så stor roll, bara den inte låter som ett jetplan. Jag behöver hela köret; burk, skärm, operativsystem o.s.v.. Angående ljudet så har jag inte riktigt bestämt mig än. Jag funderar på om det kanske skulle vara fint med något billigt surround system eller kanske köpa ett par hörlurar av en dyrare modell. Surround systemet skulle vara rätt nice när man drar igång något "skräck" spel. Men ljudet är inte det som bör prioriteras.

Jag har inget akut behov av den nya datorn så om det är rekommenderat att vänta på att någon ny produkt skall komma kan jag tänka mig att göra det.

Jag har varken erfarnhet av datorbyggning eller clockning så dessa saker kommer jag nog inte att ge mig in på, om det inte är så att någon av dem är jätteenkelt att göra och inte allt för tidskrävande.

Permalänk
Medlem

Eftersom du kan tänka dig att vänta på nyare delar så vore det väl bra om du kunde vänta till i höst, då det kommer ut en hel serie nya processorer från intel (lynnfield) och dessutom grafikkort med stöd för DX11.

Du kan ju kolla runt på sidan bland nyheter och artiklar där det står ganska mycket om dessa nya delar.

Jag vet inte om du kan vänta ända till i höst men det är då de nya delarna kommer och om du kan vänta så rekommenderas det varmt från min sida.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

tittar också efter nått liknande, men egentligen hur mycket bättre kommer dom nya grejerna prestera? alt hur mycket på ett ungefär kommer nuvarande delar sänkas i pris?

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk

AMD har ju sänkt sina priser på 4800 serien ganska så kraftigt de senaste veckorna, och jag tror även att det blir en kraftigare sänkning då Dx11 korten kommer, just hur kraftig vet jag inte.
Enligt en AMD-chef(vet inte riktigt vem, men läste det i nån Swec artikel) så är Dx11 något riktigt stort inom grafikkortsvärlden. Jag själv är inte så jätteinsatt i Dx11 ämnet, jag nöjer mig med 10.1 för det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Eftersom du kan tänka dig att vänta på nyare delar så vore det väl bra om du kunde vänta till i höst, då det kommer ut en hel serie nya processorer från intel (lynnfield) och dessutom grafikkort med stöd för DX11.

Du kan ju kolla runt på sidan bland nyheter och artiklar där det står ganska mycket om dessa nya delar.

Jag vet inte om du kan vänta ända till i höst men det är då de nya delarna kommer och om du kan vänta så rekommenderas det varmt från min sida.

Fyra månader kan jag nog stå ut men frågan är ju om DX11 kommer att vara värt att vänta på? Jag blev lite fundersam då jag läste denna kommentar i en annan tråd:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simmee
Vänta inte på D11. D11 Korten kommer vara svin dyra när dem kommer och det kommer säkert ta över ett halvår innan man får dem för ''normala priser'' Och då D11 kommer nästan vara totalt menningslöst i början då knappt några spel alls kommer stödja det dem första åren.

Därför tycker jag att det är bättre att köpa dator en nice dator nu då det är väldigt schyssta priser atm på dator komponenter.

Kommer ett DX11 kort inte att ge bättre prestanda i de nuvarande spelen? Iof har jag även läst att DX11 är lätt att skriva i och att det kommer att komma patcher till alla "gammla" spel. Om Dx11 inte ger någon förbättring så kan det ju ändå vara värt att vänta tills att priserna sänks, såsom karlsuffix nämnde, och den nya processor serien kommer?

Permalänk
Antielefant

Mja, jag skulle personligen gissa på att exempelvis GTX 380 presterar lika bra ensamt som två GTX 260 i SLI gör, eftersom det alltid varit ungefär den skillnaden mellan generationerna.

Prismässigt skulle det heller inte förvåna mig om det blir same as usual, med toppkortet runt 5500:- och nästan-toppkortet runt 3500-4000:-.

Både AMD och NVidia har kört den prisnivån på nya kort rätt länge, och man får komma ihåg att dagens priser på "normalmodellerna" är ett extremt undantag från regeln, mest pga global ekonomisk depression och att båda lagen har så många modeller på marknaden. Tidigare har det ju bara varit en 4-5 kort på vardera sida, idag finns det vad? 7-8 kort hos NVidia och och 12-15 kort hos AMD?

Eller, ja, så är det även idag om man tittar uppåt. GTX 295 ligger på 5300:- och GTX 285 på 3600:-, medan vid release var det GTX 280 på 5300:- och GTX 260 på 3400:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kommer den ny processor serien att vara en lika stor händelse som DX11 och de nya grafikkorten? Kan man kanske köpa en dator nu och uppgradera grafikkortet senare? Eller kommer man måsta ha en ny typ av moderkort också?

Permalänk
Antielefant

Det kommer ingen ny processorserie, Intel byter bara sockel. Processorerna som kommer på den är några ombyggda Core2Quad och ett par nedgraderade versioner av i7 920.

AMD's plattform ligger kvar 18 månader till, så du kan lika gärna köpa en AMD istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Ta Zcenicx's paket.

DX11 är inget att vänta på, för då får du vänta flera år, eftersom speltillverkarna anpassar spelen efter vad den stora massan har för grafikkort. Tex alla spel under 2008 och 2009 har varit 99% DX9 kod, fastän de har i vissa fall marknadsförts som "DX10 spel".

Den dagen spelen har 99% DX11 kod så är DX13 redan G.

Ingen mening att vänta.

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte Zcenicx's paket.

Eller rättare sagt... Köp absolut inte Windows Vista.

Det är mer eller mindre oändligt mycket smartare att antingen vänta på att Windows 7 ska släppas och skaffar en dator då (med lite tur så kan i5 + moderkorten släppas rätt så billigt eller trycka ner priset på Phenom 2 ytterliggare) alternativt att köra Windows 7 RC just nu och sedan skaffa sig Windows 7 när det är ute.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Okej, det känns lite surt att man vet att om några månader kommer det nya grejor, fast då när de har kommit så dröjer det bara ytterligare några månader tills ännu nyare prylar kommer. Men så är det väl när man köper datorer.

18 månader lät lite men så är det väl med de flesta burkarna? Kan man uppgradera den senare?

Hur bra klarar det packet som Zcenicx föreslog dagens spel? Medium? High?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk ska skrota idéen med att "uppgradera" sin processor, för ärligt talat, hur många har någonsin gjort det?

Med paketet kan du göra dem vanliga uppdateringarna, t.ex. att skaffa sig en extra hårddisk, mer RAM eller ett bättre grafikkort. Då paketet redan innehåller två grafikkort så kan du inte göra den lätta uppdateringen med att köpa ett extra kort utan blir mer eller mindre tvungen att byta ut båda (d.v.s. sälja/slänga dem då). Men å andra sidan lär du inte heller behöva byta ut dem förrän det är dags att byta ut allt annat.

Paketet bör kunna spela alla dagens spel på i princip högsta inställningar.

ps. Undantaget för processor-uppdatering är dem som gick från dual core till quad core men det är en helt annan historia än dem som skaffar sig en quad core direkt.

Visa signatur

Permalänk

Har aldrig provat vista men vad är det som är så dåligt med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13asement
Har aldrig provat vista men vad är det som är så dåligt med det?

Inget särskilt. Jag gillar Vista.

Men varför skulle man skaffa sig Vista när Windows 7 är runt hörnet (och kommer att säljas för ett lite lägre pris)?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Inget dåligt.

Vista med SP1 eller kommande SP2 är helt dugligt.

Windows 7 kommer ha barnsjukdomar och problem i början, som alla operativsystem.
Så första året i alla fall så kommer Vista SP1 / SP2 vara stabilare.

Men..
Om du är jättesugen på Windows 7 och vill köpa det. Så strunta i köpa vista nu och köp Windows 7 senare.

Permalänk
Medlem

Jag har själv stått i valet och kvalet om jag skulle köpa en ny dator. Jag har bestämt mig för att vänta på Core i5. Detta pga av att processorn tillsammans med moderkortet och minnen totalt sett kommer vara väsentligt billigare än om du köper Core i7-plattformen. Alternativet är förstås att strunta i detta och köpa Core i7 idag (vilket är overkill för mina behov) eller en mer prisvärd fyrkärning AMD plattform. Jag skulle inte köpa tvåkärninga processorer idag, särskilt om du ska spela spel som innehåller mycket AI och sandbox (som Arma 2).
För egen del väntar jag på nästa generations grafikkort. Jag tror de kommer vara mer kraftfulla än vad någon här tidigare skrev (GTX380 skulle motsvara GTX260 i SLi). Nvidia satsar på en helt ny grunddesign som verkar mycket intressant. Att det är DX11 är bara en bonus. Det stora steget var mellan DX9 och DX10. Steget mellan DX10 och DX11 är inte så stort.
Om du absolut nödvändigtvis behöver ett grafikkort nu, skulle jag köpa ett Ati Radeon 4850 eller 4870, och sedan uppgradera när nästa generation kommer.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Inget särskilt. Jag gillar Vista.

Men varför skulle man skaffa sig Vista när Windows 7 är runt hörnet (och kommer att säljas för ett lite lägre pris)?

Rättelse, Win7 blir nästan 50% dyrare. Win7 Home Premium för drygt 2000:- jämfört med Vista för 1300.

Läs nyheterna på SweC's förstasida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Rättelse, Win7 blir nästan 50% dyrare. Win7 Home Premium för drygt 2000:- jämfört med Vista för 1300.

Läs nyheterna på SweC's förstasida.

Du jämför äpplen med päron.

Priserna i nyheten är för retail versionen, inte för OEM versionen. Den du valde är just OEM versionen. Retail versionen av Vista Premium Home går hos Inet på helt sjuka 3 194 kr.

Om man dessutom sitter på en gammal Windows 2000 eller XP licens så finns det ännu bättre (tidsbegränsade) erbjudanden (dock lite osäker på om dem går att beställa till Sverige från utlandet).

Visa signatur

Permalänk

Har lite små frågor:

Är core i5 den nya sockeln? Gör den så att processorn presterar bättre?

Är GTX260 dagens bästa kort och GTX380 det kommande bästa?

Kommer de grafikkort som är i Zcenicx's paket att få smisk av de nya korten i samma prisklass?

Kommer Zcenicx's paket att klara av att spela t.ex. diablo 3 på high?

Kommer win 7 att ge bättre prestanda än vista, fastän "barnsjukdommarna"?

En del av frågorna kan nog vara helt omöjliga att svara på men gissningar fungerar lika bra.

Permalänk
Medlem

Q: Är core i5 den nya sockeln? Gör den så att processorn presterar bättre?
A: Socket 1156 är den nya sockeln. Core i5 (och vissa nya Core i7-or) kommer snart att släppas till den sockeln. Processorn är en nerskalad variant av dagens socket 1366 (a.k.a. Core i7) och är tänkt att placeras in i dagens Core 2 segment. Med andra ord så är Core i5 en uppgradering av Core 2 men en nergradering/light-variant av dagens Core i7.

Q: Är GTX260 dagens bästa kort och GTX380 det kommande bästa?
A: Nej, GTX260 är inte dagens bästa kort. Det skulle i så fall vara GTX275 alternativt GTX295 på nVidia sidan. Men GTX260 är nästan lika bra samtidigt som den har ett mycket högre "prestanda per pris" värde.

Q: Kommer de grafikkort som är i Zcenicx's paket att få smisk av de nya korten i samma prisklass?
A: För lite info har släppts ännu om dem nyare korten. Men i vanliga fall så kan man räkna med en 50% ökning av prestanda för varje generationsskifte. Stöd för DirectX 11 gör det hela också lite speciellt då DirectX11 kommer att ha stöd för GPGPU för både ATi och nVidia korten (d.v.s. finns en större chans att utvecklare nappar på det än att dem nappar på CUDA/Stream)

Q: Kommer Zcenicx's paket att klara av att spela t.ex. diablo 3 på high?
A: Mycket troligt då Blizzard sällan släpper alltför krävande spel.

Q: Kommer win 7 att ge bättre prestanda än vista, fastän "barnsjukdommarna"?
A: Ja, enligt dem allra flestas åsikt efter att ha använt Windows 7 RC. Barnsjukdomarna bör också inte vara alltför många med tanke på att det redan finns massor av folk som använder just Windows 7 RC-n. Dessutom är Windows 7 mycket kompatibelt med Vista (men inte helt; bland annat fungerar inte Compuware DevPartner Studio 9.0 alls och VMware vSphere 4.0 clienten inte riktigt utan ett "hack"; dock så är dem två programmen ganska speciella) .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För en speldator hade jag väntat på i5 men inte väntat på de nya generationerna grafikkort. För att förenkla lite. Så vänta några månader och se vilken av de nya prollarna som hamnar rätt i pris/prestanda för din smak. Sen köper du 2 stycken 260, 275 eller 4890. Det kommer stå sig bra för allt utom de mest krävande spelen på hög upplösning ett bra tag.

I höst kommer ju windows 7 att släppas officiellt också. Har inte provat det själv (tycker också vista funkar ok) men de flesta som provat verkar vara nöjda (finns redan nu att prova gratis).

Edit: Observera att windows 7 RC inte funkar med punkbuster och kommer inte att göra det förrän det släpps officiellt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Släpps i5 före grafikkorten?

Om jag köper en dator i höst kommer den att stå sig längre än 18 månader då?

Vad menade Zcenicx med att platformen kommer att ligga kvar i 18 månader? Att det sedan kommer att lagga eller att inte längre kan maxa spelen?

Permalänk
Antielefant

Q: Släpps i5 före grafikkorten?
A: Ja, i5 kommer antagligen i September, medan DX11-grafikkorten kommer i Slutet av Oktober/Början av November.

Q: Om jag köper en dator i höst kommer den att stå sig längre än 18 månader då?
A: Beror på hur kraftig den är.

Q: Vad menade Zcenicx med att platformen kommer att ligga kvar i 18 månader? Att det sedan kommer att lagga eller att inte längre kan maxa spelen?
A: Att plattformen (i AMD's fall AM2+/AM3) lever vidare oförändrade i 18 månader. Det betyder att det släpps nya processorer till de moderkorten i 18 månader till.

Vad gäller hur länge du kan maxa spel och dylikt har bara att göra med hur kraftig datorn du bygger är.
En dator för 10-15k räcker till maxade spel i ca 1 år, och höga inställningar ett år efter det.
Efter ca 2 år måste man börja dra ner och efter tre kan det lagga pga att datorn inte längre stöder nya funktioner etc.
5k till ger ytterligare ca 6 månader, allt över det är bortkastat.

Visa signatur

Permalänk

Om jag skulle lägga till 5K kommer de nya produkterna som släpps att göra mindre "skillnad"?

Permalänk
Antielefant

För ~14k är det bästa köp man kan göra precis det jag länkade ovan.

För <19k blir det lite skillnad, jo, och en hel del i de delar som lever längst (chassi, nätagg, skärm).

Visa signatur

Permalänk

Okej. Man kanske skulle slå till ändå. Visst kommer det där packetet ihopbyggt? Hur är det med ljud nivån på det där packetet? Har den två ingångar för hörlurar så att man kan sitta två st med hörlurar?

Permalänk

Har aldrig haft DJ hörlurar, hur fungerar dem då man har glasögon?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13asement
Okej. Man kanske skulle slå till ändå. Visst kommer det där packetet ihopbyggt? Hur är det med ljud nivån på det där packetet? Har den två ingångar för hörlurar så att man kan sitta två st med hörlurar?

Har aldrig haft DJ hörlurar, hur fungerar dem då man har glasögon?

Nej, ingetdera kommer monterat, om du inte köper den här artikeln;
https://www.inet.se/datorkomponenter/montering/montering-dato...

Däremot rekommenderar jag att man bygger själv, det är inte alls svårt och sparar 800:-, sen är det mindre risk att Posten's normala varsamma hantering skakar sönder nåt i orginalförpackning än monterat.

http://www.youtube.com/watch?v=w04mRknguE8

Visa signatur