Datorn stängs av när jag sätter på film

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av när jag sätter på film

Körde Windows 7 ett tag men pga av massa småproblem formaterade jag och körde in XP igen. Allt funkade bra fram tills jag skulle köra igång en film, då dör datorn direkt, utan några varningar.

Har testat med 3 olika program(VLC, WMPC och Zoomplayer). Har testat med äldre och med senaste grafikkortsdrivrutinerna. Har formaterat ytterligare en gång och bara lagt in grafikkortsdrivrutinerna ifall det var nåt annat som störde men samma sak. Testat med både Xvid och MKV. Youtube och liknande går bra.

Tempen ligger på 39/44 och grafikkortsfläkten går som den ska.

Nån som har några felsökningsideer innan jag blir tvungen att testa med annan hårdvara?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Re: Datorn stängs av när jag sätter på film

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Körde Windows 7 ett tag men pga av massa småproblem formaterade jag och körde in XP igen. Allt funkade bra fram tills jag skulle köra igång en film, då dör datorn direkt, utan några varningar.

Har testat med 3 olika program(VLC, WMPC och Zoomplayer). Har testat med äldre och fr senaste grafikkortsdrivrutinerna. Har formaterat ytterligare en gång och bara lagt in grafikkortsdrivrutinerna ifall det var nåt annat som störde men samma sak. Testat med både Xvid och MKV. Youtube och liknande går bra.

Tempen ligger på 39/44 och grafikkortsfläkten går som den ska.

Nån som har några felsökningsideer innan jag blir tvungen att testa med annan hårdvara?

Har jag förstått det hela rätt?

Så fort du sätter på en film, spelar ingen roll vilket format, i vilken mediaplayer som helst, så tvärdör datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan

Så fort du sätter på en film, spelar ingen roll vilket format, i vilken mediaplayer som helst, så tvärdör datorn?

inte riktigt, han har bara testat med:
format: mkv, xvid
mediaplayer: VLC, WMPC och Zoomplayer

om jag tolka det korekt...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Datorn stängs av när jag sätter på film

Citat:

Ja exakt, bara tvärdör. Har ju såklart inte testat alla format och alla mediaspelare men de jag skrev upp. Tvivlar på att det hjälper att testa ytterligare ett program.

Det tar ungefär 1-2 sekunder efter jag satt på det som datorn dör, alltså nästan direkt.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+

Permalänk

Testa att installera nåt codec-pack eller nåt?
Har du SP3? Installerat alla uppdateringar?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Testa att installera nåt codec-pack eller nåt?
Har du SP3? Installerat alla uppdateringar?

Har testat med både SP2 och SP3. Först med CCCP och sen utan. Alla uppdateringar är installerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det måste vara något mjukvarurelaterat..
Har du testat med en annan XP-skiva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det måste vara något mjukvarurelaterat..
Har du testat med en annan XP-skiva?

Ja, har testat med två olika XP-skivor. Enda hårdvarurelaterade jag kan tänka mig är grafikkortet men allt annat funkar ju, har dock inte testat spela men har inga spel här just nu.

Kan det vara värt att formatera en gång till? Känns lite långsökt iom att jag testat med två olika grafikkortsdrivrutiner direkt efter formateringen, så kan ju inte vara nån annan mjukvara som spökar.. har inte ens några ljuddrivrutiner inne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, har testat med två olika XP-skivor. Enda hårdvarurelaterade jag kan tänka mig är grafikkortet men allt annat funkar ju, har dock inte testat spela men har inga spel här just nu.

Kan det vara värt att formatera en gång till? Känns lite långsökt iom att jag testat med två olika grafikkortsdrivrutiner direkt efter formateringen, så kan ju inte vara nån annan mjukvara som spökar.. har inte ens några ljuddrivrutiner inne.

Asså, det är ju frågan om det är mjukvaru eller hårdvarurelaterat.
Lutar ju åt mjukvara, men man ska nog inte blunda helt för något hårdvarufel heller, och det är ju skitkonstigt fel.

Prova med en annan XP-skiva, eller varför inte W7 igen?
Tanka ner W7, om du inte har det kvar, bränn det med den långsammaste hastigheten i IMGburn, och formatera om den igen.
Är det samma problem, då måste det nästan vara något hårdvarurelaterat.

Normala temps på CPU/GPU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Asså, det är ju frågan om det är mjukvaru eller hårdvarurelaterat.
Lutar ju åt mjukvara, men man ska nog inte blunda helt för något hårdvarufel heller, och det är ju skitkonstigt fel.

Prova med en annan XP-skiva, eller varför inte W7 igen?
Tanka ner W7, om du inte har det kvar, bränn det med den långsammaste hastigheten i IMGburn, och formatera om den igen.
Är det samma problem, då måste det nästan vara något hårdvarurelaterat.

Normala temps på CPU/GPU?

Ja får göra det isåfall när jag uteslutigt allt annat. En polare tipsade dock om att kolla loggboken och den visar 21 varningar under de 3 sekunderna filmen gick innan datorn startade om. I alla står det "Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd." så verkar ju vara nåt galet med en av diskarna. Håller på att köra Seagates diagnostic tool nu iaf.

Ja tempen är normal, 39/44.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja får göra det isåfall när jag uteslutigt allt annat. En polare tipsade dock om att kolla loggboken och den visar 21 varningar under de 3 sekunderna filmen gick innan datorn startade om. I alla står det "Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd." så verkar ju vara nåt galet med en av diskarna. Håller på att köra Seagates diagnostic tool nu iaf.

Ja tempen är normal, 39/44.

Om inte Seagates funkar, prova en ordentlig runda med HD tune.

Hur många diskar har du?
Vilka partioner?

Permalänk
Medlem

Loggen tyder ju som sagt på att det är problem med en HDD, men jag kom ändå och tänka på att ngt liknande hände mig en gång i tiden. Har ett 5.1 system ikopplat i datorn, +2 stereohögtalare för att få ngn slags bas. Jag har ett Asus P5W DH Deluxe mobo, och kör med det inbyggda ljudkortet, och i kontrollpanelen för kortet som kallas för "Realtek HD Audio Manager" så har jag ikryssat Dolby Pro Logic II, och det fungerar utmärkt. MEN, när jag skulle använda hörlurar första gången så märkte jag att jag måste dra ur den gröna audiokabeln på baksidan av chassit för att få ngt ljud alls i hörlurarna när de var inkopplade till den gröna utgången på framsidan, så långt allting väl. Men eftersom det fanns en inställning som heter "Dolby Headphone" så tänkte jag att den där ska väl vara enabled, så jag kryssade i den, och det var då som datorn startade om så fort jag försökte titta på en film, spela eller överhuvudtaget göra nånting som hade med ljud att göra.

Så om inte HDD testen ger nåt, gå igenom alla ljudinställningar. Ända som jag kommer på för tillfället, har lite svårt att tro att den skulle stängas av pga att du försöker spela upp en film. Har du testat nåt spel då, undrar om det inte kan vara nätagget som spökar.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Citat:

Om inte Seagates funkar, prova en ordentlig runda med HD tune.

Hur många diskar har du?
Vilka partioner?

Har 3 diskar. Systemdisken är uppdelad i två partioner, C: och E:, den andra är bara lagringsdisk, D: och sen har jag en extern som är G:

Detta känns ju lite pinsamt om det skulle vara felet men trodde inte det hade med saken att göra. Men när jag skulle installera XP så tog jag bort C: partionen för att formatera. Då blev den gamla E: C: istället och XP hamnade på E:. Så nu körs systemet på E:. Kan det bli nåt fel där kanske? Trodde inte det för jag har kört systemet på andra än C: förut.

KNI-861: Ja ljuddrivrutinerna kan ju alltid vara ett problem men vet inte hur jag kan utesluta dom mer än jag gjort nu, har inga ljuddrivrutiner installerade alls. men om du har några idèer?

Testade att köra spel nu, blir likadant, den bara dör. Blev dock inga felloggar när jag körde spel men betyder nog inget.

Går bra att installera saker, kolla Youtube, spela webspel och liknande så måste ju vara något som just lite mer avancerade spel och mediaspelare använder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag var du, så skulle jag ta backuper på allt, och sen formatera alla diskar, göra om och göra rätt.

Men jag tror att det är något med partionerna som har blivit knasigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag var du, så skulle jag ta backuper på allt, och sen formatera alla diskar, göra om och göra rätt.

Men jag tror att det är något med partionerna som har blivit knasigt.

Får nog faktiskt hålla med här.
Missade tydligen att du inte hade några drivrutiner installerade så då vet jag inte hur det skulle kunna vara det som bråkar.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Annat som börjat krångla med datorn med så köpte en ny istället

Men får väl försöka fixa det här när den kommit, tack för hjälpen hittils!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Annat som börjat krångla med datorn med så köpte en ny istället

Men får väl försöka fixa det här när den kommit, tack för hjälpen hittils!

Haha, du kan ju inte gå och köpa en ny bara för att den gamla knasar lite!
Om du tröttnar på den gamla.. ge den till mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha, du kan ju inte gå och köpa en ny bara för att den gamla knasar lite!
Om du tröttnar på den gamla.. ge den till mig!

Mja men behöver ändå ny till Diablo 3 och SC2, och sen har grafikkortsfläkten pajat, ljudkortet glappar osv.. behövde ändå en ny. Får se vad jag gör med den gamla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja men behöver ändå ny till Diablo 3 och SC2, och sen har grafikkortsfläkten pajat, ljudkortet glappar osv.. behövde ändå en ny. Får se vad jag gör med den gamla

Jag tycker du kan ge den till mig