Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Robot

ElectricMan's CNC fräs!

Original bygg-tråden/loggen finns på Svenska elektronikforumet. Gör en här också i fall ni är intresserade! Blir mest att klippa/klistra just nu..

__________________________________________

Bakgrund:

Det började med att jag inte hade något projekt att göra på slöjden (detta var på höstterminen i 9'an, börjar gymnasiet till hösten). Det löstes med att sm2wmv på Svenska Elektronikforumet kom på att jag skulle bygga en CNC fräs i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=28350

Sedan visade Meduza en ritning på en CNC fräs, den visade jag senare för slöjdläraren, och han tyckte att det verkade roligt att bygga en!
När jag sen kom hem så började jag konvertera måtten till centimeter, då upptäcker jag att den var jäkligt stor!

Så jag började rita en egen, det kan ni läsa i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=28552

__________________________________________

Just nu är fräsen klar och jag har testat den för första gången i går!

I dag testade jag att gravera/fräsa ut lite döskallar och gravera lite text. (fattar inte varför jag har blivit så fixerad vid just döskallar nu...) Men jag måste finjustera den lite mer plus att jag måste köpa mig lite bättre frässtål, så fungerar den perfekt!

___

Tillägg: 20090729 23:31
Mer bilder osv. finns på elektronikforumet.com.

___

Tillägg 2: 20090730 09:16
La till två graveringar/fräsningar.

Besök albumet: ElectricMan's CNC fräs! av electric_man

Permalänk
Medlem

Fin juce pressar maskin eller vad det var för nåt haha

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Nice.
Ska bygga denna när jag går på 3:an och hoppas på MVG i slöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Det fick jag kan jag säga!

Permalänk
Medlem

men vafaaan ingen verktygsväxlare??? j...la amatör....
skämt åsido, respekt från min sida, vilket styrsystem använder du?
sen tycker jag att just gravering är ett HANTVERK men det är en annan femma 10p lätt

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Hehe, kör med Mach3 nu. Tycker att det fungerar utmärkt!
Verktygsväxlare kanske kommer i v. 2.0!

Permalänk
Medlem

Hoppas du kör den med siemens 840D

Permalänk
Medlem

Skitcoolt bygge! 10poäng rakt igenom. Hoppas på att få se något skojj du använder den till!

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

"Fräsigt" bygge

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Imponerande!

Permalänk
Medlem

Nice men detta har inget med datorer att göra så.. 1p

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ser ju absuft tufft ut men vad skall du ha den till? Fräsa egna vattenblock? Graveringar?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Tackar så mycket!

Orici: Nej, inte direkt. Men man kan ju fräsa fläktgaller, gravera, kontrollpaneler osv. osv.

anemic: Ska väl ha den till lite allt möjligt. Har inte bestämt nåt specifikt jag ska ha den till, men hittar man nåt ballt man vill fräsa ut så kan man göra det, man kan ju även göra riktigt snygga kontrollpaneler tex. Sen kan man ju alltid göra lite namnskyltar och kanske tjäna nån krona på!

Permalänk

Jag tycker det är ett riktigt nice initiativ.

Faktiskt nåt man kan använda.

Lite frågor:

Vad använder du för att styra fräsen? vilket program
hur är det hela kopplat? till en pc? isf vilken port?

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Nice..!!

......SÅ kan man lägga en order om en ny front i alu?

Permalänk

är de en så kallad lillasyster? eller är jag fel ute?

Permalänk
Medlem

Verkligen coolt, hur gammal är du?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk

Hellgore666: Från datorn är det kopplat till paralellporten, sedan till motordrivningen och sist till motorerna. På datorn använder jag Mach 3 för att styra motorerna.

canonized: Hehe, kanske inte ännu, men om ett tag kanske

Bonden_88: Nämen en Lulebo? Nej, det är ingen lillasyster, denna har jag designat själv.

v1ctory: Jag började bygga på höstterminen i 9'an, nu har det tagit nästan ett år att bygga den, så jag borde vara 16 år

Permalänk

electric_man oja student vid LTU så, men vist var lillasyster fräsarna liknande eller minns jag fel?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Döskallen ser glad ut... Snyggt jobbat iaf

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk

snyggt jobbat, synd att det inte har så mycket med datorer att göra. 9p, om du fräser mig ett grymt fläkygaller får du 10

Permalänk

Man kan göra det till vad man vill!
Perfekt att ha om man ska modda datorn och behöver nån ball detalj!

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt!
Hur mycket pengar kostar det ( material, arbetstimmar osv )
Vill gärna prova på något sånt att bygga själv och använda att ha hemma.
Skissade du den själv och byggde den och genomförde iden eller köpte du den som ett packet och monterade?
Skulle själv vilja bygga något sådant!

Permalänk
Medlem

Han byggde själv...
Info finns här: www.elektronikforumet.com sen under projekt

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Sötast
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Fräsig

Haha, lustigt.

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk

access:

Japp, jag har gjort allt själv, lite ideer har folk bidragit med, men det är nog allt!
Så jag ritade den och byggde den själv, inget färdigt här inte! (eller jo, motorstyrningen köpte jag, men den hade jag kunnat göra själv vid detta laget också.)

Vet inte riktigt vad det har kostat allt som allt, fick MDF skivan och lite småsaker från skolan, men kanske 5kkr allt som allt.

Arbetstimmar är MÅÅÅÅÅÅNGA! Dock har jag inte byggt allt för ofta. På skolan hade vi bara lektion 2ggr / vecka, och nu har jag haft uppehåll i flera månader. ^^

Och ja, mer info finns på: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=28723
Och i beskrivningen för albumet.

Permalänk
Proffsmobbare

Tror jag såg din planering för länge, länge sedan, då bygget var i väldigt tidigt stadie.

Grattis till ett fint bygge, inget annat än en 10a för att du bestämde dig för att bygga något eget och inte gav upp!

Ser bra ut, skitkul att den funkar också!

Way to hang in there.

Permalänk
Medlem

Det var som fan minns sagt verkligen galet.