Permalänk
Melding Plague

Nexus Edge

När man hör namnet Nexus är det ofta processorkylare och fläktar av olika slag man kommer att tänka på. Följ med när SweClockers tar reda på vad företagets nya chassi Edge har att erbjuda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lär ju vara drömmen för ett filserverbygge med extremt många diskar!

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Medlem

Först, stort beröm till Swec som lyckas får in en hel del kul lådor väldigt tidigt för test
Även en trevlig recension, som påvisar en hel del av problemen med lådan, men som kanske inte går in i den detalj den förtjänar, och jag börjar nog tycka att Swec:s installerade hårdvara är alldeles för mesig för att ge dessa jättelådor en utmaning.

Lådan verkar däremot vara ett abnormt stort, riktigt ogenomtänkt härke
Får återkomma med mer detaljerat gnäll när jag har tid...

Priset var ju inte så fasligt åtminstone, med tanke på storleken, samt bifoga Nexusfläktar och allting.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En av de mer intressantare lådorna på länge. Annars brukar de vara grymt fula eller svindyra! Denna är ju både hyffsat billig och snygg

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Man får väldigt mycket låda för pengarna.
Tyckte den var rätt ok faktiskt, framförallt så har den rättvända HDD-platser och plats för många 3till4-insatser,samt skapligt rymlig att arbeta i. Rätt så snygg och ett klart överkomligt pris för en så stor låda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Det här chassit såg grymt bra ut , påminner om nzxt whisper

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Vill först säga att jag gillade mest att bilderna var tagna utomhus. fick med lite natur :). Verkar vara en rymlig låda också ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni gör en recension ute i det fina vädret

Permalänk
Medlem

Rymligt chassi men tyvärr lite för många missar för min del.

Handtaget på sidan förstör otroligt mycket av den fina designen utvändigt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Riktig snygg design och uppbyggnad, kanske inte den mest simpla.

Det enda jobbiga är nog distansen mellan psu och moderkortet. Kanske blir jobbigt att få atx 12v på plats för processorn utan förlängning om man vill få det att se snyggt ut.

Permalänk
Avstängd

Varför denna utdaterade hårdvara?

Ni kunde ju prova med ett nytt system som ett i7 system som dom flesta har börjat köpa sej...

Tempen säger ju inget i chassit med såna budget grejjer lr hur?

Tänk dom som läser denna recension och köper sej detta chassi o drar i värre saker och får ohyggliga temps...

Permalänk
Medlem

Skitsnygg, det är så ett chassi ska se ut!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra recension!
Chassit såg väldigt B-igt ut

Permalänk
Medlem

Vilket monster-chassie!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

även om de finns några designmissar ( olöstagbara filter, whhaaaa? )
så ser det ändå väldigt intressant ut

Permalänk
Medlem

Som nämnts tycker jag att handtaget i plast drar ner helhetsintrycket oerhört mycket, så sjukt fult med den.

Permalänk

Läste att det var 3 stycken 140mm med i lådan men har aldrig sett 140mm nexus fläktar :S

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Påminner lite om Chieftecs gamla chassin. Fötterna och de där romberna i plåten... Någon som vet vad det blev av Chieftec? Finns dom kvar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Påminner lite om Chieftecs gamla chassin. Fötterna och de där romberna i plåten... Någon som vet vad det blev av Chieftec? Finns dom kvar?

Första jag tänkte på också!
Chieftec finns kvar, kolla på vilken datorsida som helst så ser du nog

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Läste att det var 3 stycken 140mm med i lådan men har aldrig sett 140mm nexus fläktar :S

Det är troligtvis inga äkta Nexus-fläktar då heller, så som det varit med deras tidigare chassin.

Överlag en vacker produkt men på tok för mycket för mina krav, iaf. storleksmässigt.

Personligen vill jag se mer av små och kraftigt ljuddämpade chassin, mer än bara lite skum här och där.

Permalänk
Medlem

Bra recension nu i sommartider, som sagt med ovanstående synopunkter men överlag bra!

Hade varit intressant och se hur chassit står sig om man tar bort alla 5.25 tums plåtar. Lät ju bli kraftigt bättre luftflöde i övre delen men hur påverkas ljudvolymen?

Dock blev jag lite besviken över chassit, hade förväntat mig mer av nexus. Den borde varit klart tystast tex. Mer nytänk men ändå behålla de bra delarna av det gamla (var fan är hårddiskdämpningen tex?) det är vad jag vill ha!

Permalänk
Musikälskare

Ja ett trevligt server-bygge kan man lätt göra i de chassit

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Bort med plasthandtaget på sidan och måla insidan svart så hade det varit riktigt trevligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Varför kan ni inte ha typ Antec 1200 som referens när ni visar upp temperatur siffrorna?
Antec 1200 är ju marknadens svalaste chassi(?)

CPU 59 grader, jaha? Jämfört med vad?? Några konstiga skitchassin som Cooler master sileo 500?
Svårt att få nån uppfattning om hur svalt chassit egentligen är.

Tycker chassit är extremt snyggt, skulle köpa den på direkten om det skulle visa sig att den är typ lika sval som Antec 1200, men då jag inte vet hur den står sig mot 1200 när det kommer till kylförmåga så avstår jag från köp..

Permalänk

Vadå inte äkta nexus fläktar ?

Är hårddisk burarna fastnitade eller sitter dom fast med skruvar ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tyckte faktiskt det var riktigt snyggt. Inte svårt att fixa till i den också..:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund

Är hårddisk burarna fastnitade eller sitter dom fast med skruvar ? [/B]

det skulle varit intressant att veta!

Permalänk
Proffsmobbare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Vadå inte äkta nexus fläktar ?

Är hårddisk burarna fastnitade eller sitter dom fast med skruvar ?

Lian Li använder ADDA-fläktar med LiLi-klistermärken på i sina chassin.

Fractal Design använder Papst 120mm i sina nätaggregat.

Antec använder ADDA 80mm i sina nätaggregat.

Coolermaster använder även dem ADDA 80mm om jag minns rätt.

Mycket på denna marknaden blir "rebranded" för att passa kundernas smak när det kommer till märken.
Ofta därför vissa produkter hos en viss tillverkare rasar betydligt oftare än andra.

INGET konstigt med att Nexus skulle kunna ha rebrandade fläktar i lådan, kanske hela chassit är rebrandat.
Tagan/Aplus Black Pearl är te.x. ett LianLi v2000 som inte höll kvalitén för att bli märkt LiLi, därefter något modifierat, likväl RocketFish.

Permalänk

Trevligt med lite grönt och blå himmel i bakgrunden. Har inga kommentarer på chassit dock

Permalänk
Medlem

Ganska snyggt faktiskt.

Men att det har goda möjligheter till vattenkylning kan jag inte hålla med om, inte så länge man med vattenkylning menar just riktig vattenkylning i alla fall.
OK, visst är det hyfsat stort osv men designen i sig tillåter en ju inte att montera trippel radiatorer utan att behöva modda chassit en hel del och singel radiatorer vill man ju gärna inte ha hela chassit fullt av pga ormbot till slanghärva.
Kanske i fronten, men då får man offra både 5,25 platserna och leva med att radiatorn dumpar värmen in i chassit.

Nej, idag krävs att chassin för 1500 och uppåt kan bjuda på det där lilla extra, detta chassi såg mest ut att bjuda på saker vi sett om och om igen tidigare.
Bra dock att de använder 140 fläktar, kan tänka mig att detta chassi kan fungera bra för de som kör luftkylning.

Tråkigt att dom inte planerade lite mer för alternativ placering av PSU samt för montering av 240 och 360 radiatorer utan att behöva göra ingrepp i chassit.