En blivande mac ägares funderingar
Jag har nyligen bestämt mig för att skaffa en Mac Book Pro 13" och tänker snart lägga en order från appstore snart (får student-rabatt). Dock vill jag ha svar på några frågor innan jag beställer (är nybörjare på mac, men har lång erfarenhet av windows samt kört linux i ett par år):
1. Den modell som jag tänkte skaffa har 2 gb ram-minne, jag undrar om det räcker eller om jag likar bra ska köra med 4 gb istället?
Främst ska den användas för att kunna arbeta med skolarbete, surfa på nätet, maila, programmera i PHP, arbeta med MySQL och även ibland med Gimp (eller Photoshop). Jag har rätt så många fönster öppna samtidigt när jag arbetar med projekt. Sedan ska
Windows XP / 7 installeras med boot camp pga. min kurs kräver C#- och ASP.Net-programmering. (Förresten, har virtualisering kraft nog att jobba med C#-programmering (och ASP.NET)?
2. Vad för verktyg används för att kolla hur mycket resurser datorn använder (CPU, ram, m.m.)? Var hittar man den?
3. Hur funkar det med terminalen och kontakta andra datorer med ssh (linux-burkar)? Hur mycket annorlunda är det mot vanlig linux-terminal? Samma skillnad som till Unix?
4. Datorn som jag tänker beställa har enbart 160 gb hårddisk, men det räcker för mig eftersom min 1000H har också samma storlek på HDn och har inte ends fyllt till hälften. Mycket tackvare att jag kan kontakta min lagringsserver hemma. Det jag har löst det på är inte via någon SFTP-klient utan fungerar som en del av filsystemet. Klickar jag på en mapp som heter "Min Server" kommer jag in i mappen precis som det skulle vara om jag öppnade en mapp på lokala hårddisken, men i själva verket är den på lagringsservens filsystem.
Finns det något motsvarande för Mac?
5. Mitt backup-system som jag har nu på linux fungerar så sätt att varje vecka skapar den en full backup på hela systemet, sedan varje kväll tar den backup på allt nytt sedan den senaste fulla backupen. Finns det något motsvarande backup-program? Eller bättre system (förutom timemachine)?
6. Vad för webbservar med PHP-stöd finns det för mac?
7. En bra editor för PHP-programmerare? (Använder Zend Studio i linux och windows)