En blivande mac ägares funderingar

Permalänk
Medlem

En blivande mac ägares funderingar

Jag har nyligen bestämt mig för att skaffa en Mac Book Pro 13" och tänker snart lägga en order från appstore snart (får student-rabatt). Dock vill jag ha svar på några frågor innan jag beställer (är nybörjare på mac, men har lång erfarenhet av windows samt kört linux i ett par år):

1. Den modell som jag tänkte skaffa har 2 gb ram-minne, jag undrar om det räcker eller om jag likar bra ska köra med 4 gb istället?
Främst ska den användas för att kunna arbeta med skolarbete, surfa på nätet, maila, programmera i PHP, arbeta med MySQL och även ibland med Gimp (eller Photoshop). Jag har rätt så många fönster öppna samtidigt när jag arbetar med projekt. Sedan ska
Windows XP / 7 installeras med boot camp pga. min kurs kräver C#- och ASP.Net-programmering. (Förresten, har virtualisering kraft nog att jobba med C#-programmering (och ASP.NET)?

2. Vad för verktyg används för att kolla hur mycket resurser datorn använder (CPU, ram, m.m.)? Var hittar man den?

3. Hur funkar det med terminalen och kontakta andra datorer med ssh (linux-burkar)? Hur mycket annorlunda är det mot vanlig linux-terminal? Samma skillnad som till Unix?

4. Datorn som jag tänker beställa har enbart 160 gb hårddisk, men det räcker för mig eftersom min 1000H har också samma storlek på HDn och har inte ends fyllt till hälften. Mycket tackvare att jag kan kontakta min lagringsserver hemma. Det jag har löst det på är inte via någon SFTP-klient utan fungerar som en del av filsystemet. Klickar jag på en mapp som heter "Min Server" kommer jag in i mappen precis som det skulle vara om jag öppnade en mapp på lokala hårddisken, men i själva verket är den på lagringsservens filsystem.
Finns det något motsvarande för Mac?

5. Mitt backup-system som jag har nu på linux fungerar så sätt att varje vecka skapar den en full backup på hela systemet, sedan varje kväll tar den backup på allt nytt sedan den senaste fulla backupen. Finns det något motsvarande backup-program? Eller bättre system (förutom timemachine)?

6. Vad för webbservar med PHP-stöd finns det för mac?

7. En bra editor för PHP-programmerare? (Använder Zend Studio i linux och windows)

Permalänk
Medlem

1. Jag skulle kört på 4GB direkt, vill du spara ett par hundra så kan du köpa minne löst och uppgradera själv. Virtualisering borde gå snabbt nog så länge du inte behöver använda dig utav 3d-acceleration vilket är det område det är långsamt på. Bestämmer du dig för att prova på att virtualisera så rekommenderar jag ännu mer att köra på 4GB minne för att kunna undvara lite åt den virtuella maskinen.

2. Programmet heter "Activity Monitor" på engelskt OS X, förmodligen något liknande på svenskt.. Den finns i "Utility/Verktyg"-mappen under Program-mappen. Annars finns ju t.ex. top/ps och diverse andra UNIX-verktyg i terminalen.

3. Jag har inte märkt någon direkt skillnad mot valfri linux-maskin, man kör Bash som standard och SSH och sådant fungerar fint.

4. Förstod inte riktigt om du körde denna lösnig via SFTP/SSHFS eller inte men det finns i alla fall tredjepartsstöd för t.ex. SSHFS. Se t.ex. denna länk.

5. Det finns mycket möjligtheter. Vad kör du för applikation idag i Linux? Den kanske finns att installera genom t.ex. MacPorts eller Fink. Annars finns det mängder utav backuplösningar - både grafiska och i skriptform. Själv kör jag Rsnapshot på min server som går in och hämtar min data över ssh/rsync - inget program förutom aktiverat SSH behövs då på min MBP.

6. Apache 2.2.x och PHP 5.x finns förinstallerat i Leopard - minns inte exakt vilken version som är med i senaste uppdateringarna. Det finns diverse guider på nätet om hur du aktiverar och konfigurerar dem. Annars finns ju lösningar som t.ex. MAMP-projektet.

7. Det finns en hel drös med smidiga text/programmeringsprogram. Vet inte hur avancerat Zend Studio är men tips är t.ex. Coda, TextMate, Smultron. Men så vitt jag kan se se stöds Mac OS X utav Zend.

I övrigt så tror jag du kommer bli toppennöjd med en liten fin Macbook Pro. Fråga gärna mer om du har fler funderingar!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

1. Misstänkte det...
4. Nu vet jag inte iDisk fungerar, men vad jag har sett så får man en ikon på skrivbordet om man kör med den tjänsten. Klickar man på den (då förmodar jag) att man kommer till de filer som man har laddat upp på iDisk. Men det öppnas inte något FTP-program utan öppnas i ett nytt fönster där filer och mappar kommer fram som man kan öppna osv. Precis som om jag skulle koppla in en extern hårddisk och ville komma åt filer på den, fast skillnaden är att istället för överförningen sker via USB så kopplas man upp mot min server via internet med hjälp av SSH (eller SFTP om man så vill). Var det en bättre förklaring?

5. Använder Dar, men som är i grund och botten ett uppackningsprogram. Sedan kör jag crontab för att utföra uppgifterna och för att överföra filerna via SSH med hjälp av rsync. Denna lösning fungerar hur bra som helst för mig, men saknar GUI vilket jag skulle föredra för snabba ändringar osv.

6. Låter bra, vill helst köra PHP 5.3 för att testa nya leksaker. Det är inget problem på en mac?

7. Det har du rätt i faktiskt. Då slipper jag bekymra mig för det.

Kom på en fråga:

"Finder", är det namnet på fönsterhantarearen? Typ motsvarighet till natilus i Gonme linux? På något sätt så tänker jag hela tiden att Finder är sökfunktionen i Mac. :/

Permalänk
Medlem

6. PHP är inga problem på en Mac.

Finder är inte sökfunktionen, Spotlight däremot.

Som sagt, Macen har mycket program så du kommer bli väldigt nöjd.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minwebb

4. Nu vet jag inte iDisk fungerar, men vad jag har sett så får man en ikon på skrivbordet om man kör med den tjänsten. Klickar man på den (då förmodar jag) att man kommer till de filer som man har laddat upp på iDisk. Men det öppnas inte något FTP-program utan öppnas i ett nytt fönster där filer och mappar kommer fram som man kan öppna osv. Precis som om jag skulle koppla in en extern hårddisk och ville komma åt filer på den, fast skillnaden är att istället för överförningen sker via USB så kopplas man upp mot min server via internet med hjälp av SSH (eller SFTP om man så vill). Var det en bättre förklaring?

Det finns stöd för ett flertal olika shareprotokoll, själv använder jag mig av SMB och då ser det ut såhär i findern;

Citat:

5. Använder Dar, men som är i grund och botten ett uppackningsprogram. Sedan kör jag crontab för att utföra uppgifterna och för att överföra filerna via SSH med hjälp av rsync. Denna lösning fungerar hur bra som helst för mig, men saknar GUI vilket jag skulle föredra för snabba ändringar osv.

Det finns en hel del tredjepartslösningar. Se http://lifehacker.com/248943/geek-to-live--complete-free-mac-... för ett par av dem.

Citat:

6. Låter bra, vill helst köra PHP 5.3 för att testa nya leksaker. Det är inget problem på en mac?

Ska inte vara några problem.

Citat:

Kom på en fråga:

"Finder", är det namnet på fönsterhantarearen? Typ motsvarighet till natilus i Gonme linux? På något sätt så tänker jag hela tiden att Finder är sökfunktionen i Mac. :/

Finder är fönsterhanteraren, sökfunktionen går under namnet Spotlight.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

1331891: Ang. programmen ser jag främst fram emot iPhoto eftersom att jag har länge sökt efter ett program som man organisera mina bilder. iMovie är också något som är värt att pröva på, även om jag inte filmar så mycket så kan det vara kul att prova det.

Bluray: 4. Det är precis så jag vill ha det, fast jag gör det mot en linux-server via SSH. Detta gör jag bland annat för att kunna komma åt serven även om jag inte är på mitt lokala nätverk så som exempelvis skolan.

5. Förträffligt!

Som sagt, Finder får jag någon anledning till att det är sökfunktionen även om jag vet att det inte är det. Men för

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Misstänkte det...

7. Det har du rätt i faktiskt. Då slipper jag bekymra mig för det.

Kom på en fråga:

4. iDisk använder en variant utav WebDAV. Har du en WebDAV-server så kan du enkelt ansluta på liknande vis till din egen (genom "anslut till server"-knappen i Findern). För att köra liknande lösning fast över SSH så kan du titta på den länken jag länkade till förut, SSHFS borde göra det du vill. Man monterar en SSH/SFTP-utdelning i valfri katalog i sitt filsystem.

5. Ok, det ska nog fungera bra med liknande lösning i OS X. Dar finns att installera genom t.ex. Fink (ett verktyg för att installera diverse OSS-program i Mac OS X). Crontab finns och fungerar likadant, likaså rsyn och ssh som sagt. Även om du kanske inte kan göra 100% likadant så borde du kunna lösa det då du verkar ha lite koll på vad du gör.

6. Det ska nog inte vara något problem. Ska du bara köra en test-miljö så borde MAMP fungera bra, se länk i förgående post.

"8." Finder är Mac OS X filhanterare, kan precis som du säger jämföras med t.ex. Nautilus eller Windows Explorer. Mac OS X fönsterhanterare

GUI:t heter "Aqua" och kan väl löst jämföras med t.ex. GNOME eller KDE.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket allihop! Nu har jag fått alla mina frågor besvarade (för tillfälligt). Nu är det bara att vänta när mitt paket kommer på posten eller vad för fraktbolag som applestore använder sig av.

Tack ännu en gång!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så jättemycket allihop! Nu har jag fått alla mina frågor besvarade (för tillfälligt). Nu är det bara att vänta när mitt paket kommer på posten eller vad för fraktbolag som applestore använder sig av.

Tack ännu en gång!

Fick min via UPS, men har hört att folk fått via DHL också.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

apropå rabatten/rabatterna man kan få till mac datorer. Om jag inte missuppfattat det så kan man få rea på två olika sett dels genom "Campus" alltså via höskolan/universitet eller eller CSN-kortet. Kan man kombinera dessa två om inte vilken av dom är att föredra?

Permalänk
Medlem

Fecri: CSN så får man 10% på hårdvara och 50% på mjukvaran. Dock så vet jag inte riktigt just om Campus, för att jag har för mig att det samma erbjudande gäller även då. Men bäst är att du kontakta din skola och fråga om de har något samarbete om elever får rabatterade datorer från Apple. Men tror nog att det är samma erbjudande.

Att kombinera rabatterna är nog inte möjligt, men kontakta Apple själva om du vill ha svar på det.