Permalänk
Medlem

Ordet Princip

Hej!

Har en diskussion med en arbetskamrat om ordet princip.

Han påstår att ordet härstammar från skotten i Sarajevo och Gavrilo Princip som då sköt. Men jag tycker det låter märkligt ? Kan detta verkligen stämma.

Någon som vet ? (om det finns möjlighet länka gärna något källa som bekräftar)

Tack på förhand

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Okej... så om det härstammar från honom, vad skulle det i så fall betyda?

Permalänk
Medlem

Hoppas han inte jobbar med någonting viktigt.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Svensk etymologisk ordbok från 1922 hävdar att det kommer från latinets "principium"
http://runeberg.org/svetym/0685.html

Permalänk
Medlem

Han har ändra sig lite nu.. det "vanliga" ordet princip ska tydligen betyde "nästan".. tex. "det är i princip samma sak"

Däremot ska ordet princip när man använder det i sammanhang som.. "Det är mina principer" eller "det är en principsak" komma ifrån killen princip.

Låter lite vettigare nu i mina öron, vad tror ni ?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Från SAOB, uppslagsordet princip:

Citat:

3) grund (se GRUND sbst.¹, ¹II 3, 5), grund_ide, grundtanke; grundsanning; huvudlinjo i ett visst system; bärande ide; sats, lag l. formel som uterger en grundide l. grundsanning l. ett fundamentalt sakförhållande, grundsats; i sht förr ofta i uttr. ideell princip; ofta svårC att skilja från 4; jfr äv. 1. RIDDERMARCK Alm. 1698, s. 33. De första tiders Mästare ha begynt alt ting efter en enfaldig practigue, utan mathematiska, mechaniska och physicaliska principier. POLHEM Bet. 1: 38 (1721); jfr f. En moral, som är grundad på Christendomens högsta principer. AGARDN ThSkr. 2: 16(1842, 1856). Archimedes' princip. FOCK 1Fys. 107 (1853).

Notera årtalen i texten.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/195/49843...

Edit:

Hrm. "ofta svår att skilja från 4". Det håller jag med om.

Citat:

4) grundsats l. allmän regel 8om utgör rättesnöret fö.r det praktiska handlandet l. för_farandet i ett visst fall l. avseende, flormativ regel, levnadsregel, niaXim; jfr 3. Ha principer. Handla efter l. följa en viss princi. Det var en princip hos honom att aldrig be om pänning- hjälp. Han hade gjort till princip att (osv.). Det stred mot hans principer att handla på kredit. En man alldeles utan princifer. Fasta, goda, sunda, förnuftiga principer. Sunda Prin_cipier lagde, så uti Öfwerhetz Personers, som Meniga Almogens Hjertan och Sinnen, är then bästa Securitet för Lag Och Stadgar. BLocK progn. Dedik. 10 (17os); jfr 3. Clerus antog vissa prin_ciper til . . ("riksdagspänningarnos"? utgörande för framtiden. WALLQUIST EcclSaml. 1–4: 260 (1789). De christne Philosopher hafva mästadels antagit denna satsen til den första moraliska Princip: Befordra din lycksalighet. WULF Käppen 1: 136 (1799). Jag har mina principer (sade baronen). Och när baronen hade sina principer, var det omöjligt att rubba honom en tum. GEIJERSTAM Sckl- Männ. 93 (1899).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Han har ändra sig lite nu.. det "vanliga" ordet princip ska tydligen betyde "nästan".. tex. "det är i princip samma sak"

Däremot ska ordet princip när man använder det i sammanhang som.. "Det är mina principer" eller "det är en principsak" komma ifrån killen princip.

Låter lite vettigare nu i mina öron, vad tror ni ?

Nej.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Någon som har hård fakta när det gäller det sista påstående ? Alltid lätt att säga att det är si och så

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Det där fick jag höra i skolan, vad träligt att ha gått och trott något så fel så länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Någon som har hård fakta när det gäller det sista påstående ? Alltid lätt att säga att det är si och så

Om du läser djonns nr 4 där så ser du att inte heller där har din kollega kött på benen

Permalänk
Medlem

Aha nu såg jag Super då har jag rätt. Mycket skönt!

Tack för hjälpen sweclocker:D

Få ge ett extra tack till djon me!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.