Permalänk
Medlem

Bygga själv eller låta inet?

Jag är lite osäker på om jag vågar bygga själv, jag har hört att det kan vara sjukt mycket saker som kan krångla. Plus att om man låter dem bygga får man 1 års extra garanti och för 800 kr så är nästan bara det värt det,

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Om du vet vad du gör och alla delar är kompatibla med varandra så borde det inte vara något problem.
Är du osäker och t.o.m. tycker enbart 1 års extra garanti är värt pengarna det kostar att låta dom bygga så kör på det.

Permalänk
Medlem

Om du känner dig osäker på att montera själv, och du tycker att det är värt 800kr att få den monterad +den extra garantin så kör på det.
Är man försiktig och tar det lugnt när man sätter ihop allt brukar det inte krångla.
Läser man fler trådar om att montera själv, finner man att oftast när det krånglar är att personen glömt sätta i alla kablar eller inte trycker i grafikkortet ordentligt.

Permalänk
Medlem

Inet byggde ihop min dator som jag köpte nyss, funkar perfekt! 1 års extra garanti är inte helt fel heller

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Intel Core I7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | Corsair 16GB DDR4 2400Mhz VENGEANCE LP Röd | WD Blue 500GB SSD | Gigabyte Z270XP-SLI | EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle321
Hur lång tid tog det?

Jag beställde mycket delar som inte fanns i lager, men när allt jag beställt fanns i lager, så tog det inte mer än 24 timmar innan de byggt ihop och skickat iväg datorn. Gick väldigt snabbt

Visa signatur

Phanteks Evolv ATX Tempered Glass | Intel Core I7 7700K | Cryorig H5 Ultimate | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | Corsair 16GB DDR4 2400Mhz VENGEANCE LP Röd | WD Blue 500GB SSD | Gigabyte Z270XP-SLI | EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ok det låter bra :P, även om jag var lite sugen på att bygga själv.

Permalänk
Medlem

Jag har både beställt färdigbyggt och monterat själv och jag tycker helt klart att egen montering är trevligare. Det enda sättet att komma över osäkerheten är ju att försöka. Skulle det krångla så finns det massor av duktigt folk här som gärna hjälper till.
Om du bygger själv så kan du dessutom din nya burk utan och innan den dag du ska uppgradera.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

sant, är skit sugen på bygga själv men 1 års garanti är riktigt nice

Men om man låter dem bygga får man alla kartonger och skit hem?, eller slänger dem det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle321
sant, är skit sugen på bygga själv men 1 års garanti är riktigt nice

Men om man låter dem bygga får man alla kartonger och skit hem?, eller slänger dem det?

Det slängs, men prova att bygga själv! Det är inte alls svårt, var bara lugnt och tänk igenom allt första gången så du inte missar nåt. Du kan ju göra nån sorts checklista om du är jätteosäker

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=21&skrivelse=2...

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Jag kan ju säga så här att jag köpte delar hos dem och frågade hur mycket de ville ha för att bygga ihop den och det var 800kr för att montera allt ihop men dock sa de att det var väldigt många beställningar så de föreslog att jag skulle bygga själv. Hade aldrig byggt en dator förut men det var roligt och man lärde sig väldigt mycket på att bygga själv, väldigt bra att kunna om någon framtida dator krånglar med någon kabel eller om du ska lägga till något. men fråga dem hur långt kö det är på beställningar om det inte är allt för lång kö så kan du ju lämna in den och får mer garanti.

använd antistatarmband för min kompis moder kort paja för att den fick en stöt från honom och det var en i7 moderkort dyrt som bara den ^^

Visa signatur

Hamnar man i bråk, slå först slå hårdast =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifer_swnne
Jag kan ju säga så här att jag köpte delar hos dem och frågade hur mycket de ville ha för att bygga ihop den och det var 800kr för att montera allt ihop men dock sa de att det var väldigt många beställningar så de föreslog att jag skulle bygga själv. Hade aldrig byggt en dator förut men det var roligt och man lärde sig väldigt mycket på att bygga själv, väldigt bra att kunna om någon framtida dator krånglar med någon kabel eller om du ska lägga till något. men fråga dem hur långt kö det är på beställningar om det inte är allt för lång kö så kan du ju lämna in den och får mer garanti.

använd antistatarmband för min kompis moder kort paja för att den fick en stöt från honom och det var en i7 moderkort dyrt som bara den ^^

ok, men om jag låter dem göra det så är det bara för garantin nu,

btw funkar det om man har någon slags metall tråd som antistatarmband?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle321
ok, men om jag låter dem göra det så är det bara för garantin nu,

btw funkar det om man har någon slags metall tråd som antistatarmband?

Ett riktigt antistatarmband kostar bara ca 50 kr så jag tycker att det är lika bra att köpa ett nytt. Angående garantin så är den stora skillnaden att om du bygger själv så har du bara komponentgaranti. Då måste du själv ta reda på vilken del som det är fel på om datorn krånglar. Om du låter Inet montera så får du garanti på hela datorn istället.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag valde att Inet ska sätta ihop min. Beställde den i signaturen idag. Borde nog komma om 2-3 veckor.

Det jag uppskattade var att dom skickade ett mail typ 3 timmar efter det att jag beställt och sa att allt såg bra ut och dom inte hade något att invända på.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nice, 2-3 veckor är ganska lång väntetid dock

Permalänk

det kan nog va bra att låta dom göra det. då vet man iaf att all hårdvara funkar när man får det eftersom dom testar oxå.

byggde ihop min själv, hade "lite" otur med prylarna jag köpte,,det visade sig att både minnena, moderkortet och nätagget var trasigt.

och det visade sig inte så tydligt direkt heller så det var en del extra arbete med att utesluta vad felet var:/

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

Kalle321: Visst, men vissa säger att dom har fått sin levererad så fort delarna finns på lager. Men det står att det tar 7-10 arbetsdagar.

Tro mig det tar längre tid att bygga ihop den själv och man glömmer någon del. Eller om något är trasigt.

800 kr är ganska billigt ändå eller vad tycker ni? Liksom en specialkartong vid leveransen installerar alla drivrutiner och alla säger att kabeldragningen är riktigt bra. Sen ett års extra garanti är också riktigt bra!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Personligen anser jag att deras "extra" garanti inte är värd 800,- då flerparten av delarna i en modern PC ger mer än 12 månaders garanti ändå - och eftersom Inet endast utökar till 24 månader så ...

Plockade precis ihop ett komplett (mao allt man behöver) datorpaket hos Inet där den kortaste garantitiden per komponent var 3 år (högsta var 7 år). Värt att notera är ju att garantitiden på 2 år gäller datorn i sin helhet, vilket kan betyda att Inet kan be dig skicka in hela maskinen om f.ex. en fläkt skulle säcka ihop eller helt enkelt neka service under garanti om du själv har bytt komponenter i den.

Då återstår ju hur dyr din tid är. Själv tar det inte många minuter att sätta ihop en maskin så igen är det en no-brainer, jag bygger själv. Som nybörjare kommer det ta längre tid, har du ett jobb med bra timlön (och dårligt med fritid eller absolut inget intresse i att bygga själv) blir det så klart billigare/bättre att anlita Inet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hur är det, om man ber dom plocka ihop datorn åt en tvingas man att köpa ett OS då också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truman
Hur är det, om man ber dom plocka ihop datorn åt en tvingas man att köpa ett OS då också?

Jagundrade också detta så slängde iväg ett mail och dom sa att man inte behöver det. Dom installerar ett och testar datorn och sen formaterar dom om den innan dom skickar iväg den.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag måste köpa ett OS hur som helst, det handlar nu igentligen bara om garantin

Permalänk
Medlem

Det är en utmaning!
Jag hade ingen praktisk erfarenhet om datorbyggande över huvudtaget men jag klarade det:D

så fort du blir tveksam så äre bara att googla annars fråga sweclockers om hjälp:P

Permalänk

Bygg själv!
Det finns vissa problem med deras (och andras) Monteringstjänst. Det är att om någon ligger grej pajar, så som ett litet minne. Så måste du skicka in hela skiten.. surt va? Har du ändrat massa saker i burken själv gäller inte garantin, så det är ju ganska meningslöst egentligen.

Det är EJ svårt att bygga själv, jag minns första gången. Jag var bra nervös men sansade mig och började tänka ut en strategi "först chassit, det har jag. Sen ska processorn på moderkortet, sen ska kylaren på. Sen minnena. Sen in i chassit, ta i grafikkortet.." osv.
Så börja inte rycka i allt och släng in allt helvilt, även om jag tror att du inte skulle göra det

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

GustavRonne: Oj, så du menar om man sätter dit en ny CPU kylare så går garatin åt skogen? Börjar ångra att jag lät Inet bygga ihop min.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag har både byggt själv och låtit Inet göra det samt även tidigare köpt färdig monterade datorer från Komplett till brorsan.

Montera själv

+Man lär sig en hel del.
+Det blir precis som man vill ha det med hårddiskar, fläktar, kabeldragning etc
+Det är billigast

-Blir lite pill en kväll, speciellt om man inte är van
-Risken att man pajar något finns ju där

Inet

+Garantin
+Man slipper greja om man nu inte tycker det är kul eller har dåligt med tid (undertecknad har två barn och jobbar 50-60 timmar i veckan så det kan)
+Det blir förhållandevis bra, helt ok kabeldragning, de kollar så att allt funkar. I mitt fall lämnade jag en hel rad önskemål om montering så som jag ville ha det och det fixade dom utan problem. T.ex. så skulle jag flytta över en lagringsdisk från min gamla dator och bad dom spara utrymme samt dra kablar för denna. Det gjorde dom och dessutom relativt snyggt.

-Kan ta lite tid (vet inte hur länge jag fick vänta på montering och hur mycket som var leverantörer)
-Blir 800 spänn dyrare
-Man får oftast greja lite själv ändå för att få det precis som man vill

Andra får gärna fylla på.

Jag skulle nog råda dig att montera själv om du har en kväll eller två att fixa lite. Det är lärorikt och det blir bra/bättre. En fördel är om du har en annan dator tillgänglig under tiden så kan man googla lite om man stöter på problem. Det man behöver veta står i manualerna. De vanligaste felen är inte så blodiga, oftast att man glömt en sladd eller kopplat den fel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninotramp
GustavRonne: Oj, så du menar om man sätter dit en ny CPU kylare så går garatin åt skogen? Börjar ångra att jag lät Inet bygga ihop min.

Ja helheltsgarantin ja.. men du har ju fortfarande garantier från tillverkarna av de andra sakerna, och det är alltid mer än ett år.

Bygg själv, det är kul!

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Så om jag köper ett grafikkort nu och låter dem bygga sen köper till ett och sätter in det själv försvinner garantin då O_o

Permalänk

Första gången man bygger är roligast (tycker jag)
Var drygt 5år sen jag byggde min första helt från grunden, hade blivit tidigare men jag hade inte tillräckligt med pengar innan dess^^

Men är man osäker så får man ju ta och fundera efter lite : D

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Det bästa argumentet för att bygga själv är ju att det är roligt.

Visa signatur

MSI B85M-P33 mATX, Intel Core i5 4440 3.1 GHz, 8GB CL9 1600MHz , ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle321
Så om jag köper ett grafikkort nu och låter dem bygga sen köper till ett och sätter in det själv försvinner garantin då O_o

Du har fortfarande garanti från själva tillverkarna av produkterna.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64