Permalänk
Medlem

Ubuntu installera program

Tänkte installera ett program men det fungerar ej riktigt. Programmet har jag på skrivbordet, och den heter phonexs.

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu installera program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Tänkte installera ett program men det fungerar ej riktigt. Programmet har jag på skrivbordet, och den heter phonexs.

Vad är det för slags fil? Vad står det i dokumenationen för programmet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu får du allt utveckla! Vilken filtyp etc?

Är den en .sh högerklickar du, går till Permissions och kryssa i Executable/svensk dito

En .deb installerar du med term;

Först går du till mappen filen ligger i, till exempel mappen /tmp -> cd /tmp
Sedan installerar du med dpkg -> sudo dpkg -i filnamn.deb

Add; Justja, när du laddar ner en fil brukar det finnas en readme som berättar precis hur du ska göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Nu får du allt utveckla! Vilken filtyp etc?

Är den en .sh högerklickar du, går till Permissions och kryssa i Executable/svensk dito

En .deb installerar du med term;

Först går du till mappen filen ligger i, till exempel mappen /tmp -> cd /tmp
Sedan installerar du med dpkg -> sudo dpkg -i filnamn.deb

Add; Justja, när du laddar ner en fil brukar det finnas en readme som berättar precis hur du ska göra

hmm, deb filer har jag alltid installerat genom att bara dubbelklickat på dom och sen körs en deb installerare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
hmm, deb filer har jag alltid installerat genom att bara dubbelklickat på dom och sen körs en deb installerare.

Det funkar också, men jag vet att många som börjar med linux gillar att lära sig termkommandon

Permalänk
Medlem

Ursäkta för den luddiga formuleringen.

Ska alltså installera ett program som heter Phonexs 4.1 , det är ett program man använder för att flasha/uppdatera mobiltelefoners programvara.

Sitter nu på windows. Och när jag kollar på filen jag ska installera så står det bara phonexs, det borde vara filetypen exe tror jag. Får ändra den så det blir en exe.

Jag kör även ubuntu genom cd skiva, har ej installerat på hårddisken.

Så en annan fråga har ubuntu 32bit version. Ska programmen vara x86?

Denna tråd kan vara till användning. Har följt vad som står men får det ej att fungera.
http://forums.se-nse.net/index.php?showtopic=37696

Permalänk

Re: Ubuntu installera program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Tänkte installera ett program men det fungerar ej riktigt. Programmet har jag på skrivbordet, och den heter phonexs.

Antar att filen du har fått ner är 7zip eftersom det är vad som står på deras website. Packa först upp den och se vad det är för något efter det.

Du kan behöva kompilera det innan du kan installera..
Förmodligen finns det installationsinstruktioner på deras site.

Permalänk
Medlem

I Ubuntu står det såhär om den uppackade filen (application/octet-stream)

Filen är ursprungligen filetypen zip, när man packar upp den står det ingen filtyp. Men det ska nog vara exe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
I Ubuntu står det såhär om den uppackade filen (application/octet-stream)

Filen är ursprungligen filetypen zip, när man packar upp den står det ingen filtyp. Men det ska nog vara exe.

.exe är windows programfiler och det ska du inte köra. Om den inte har någon filändelse så är det nog bara att köra filen rakt av genom att skriva ./filensnamn

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

okej, men att packa upp zip filen i Windows går bra eller? Eller måste jag göra det i ubuntu för att allt ska gå bra?

Tror även att jag måste installera Ubuntu för att det ska fungera eller vad säger ni? Som sagt jag kör genom cd skiva just nu.

Permalänk
Medlem

Du kan packa upp den i windows eller linux, det spelar ingen roll och det bör även gå bra att köra från live-cd, men varför? Om du redan har windows på samma dator, så varför kör du inte programmet där? Om du hade installerat Ubuntu som ett permanent OS så hade det väl funnits anledning att köra programmet där.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Om filen är en .exe är det en windowsfil, som du får köra via wine isåfall.

Dubbelklicka på .exen så borde den starta med wine automatiskt

Permalänk
Medlem

programmet går endast att köra på linux/ubuntu. Och filen är ej någon exe. Utan det är application/octet-stream.

men som sagt tror ej det går att köra programmet om man ej har installerat ubuntu.

Permalänk
Medlem

Är det en fil utan filändelse bara?

Testa (antaget att du har det på svenska):
cd Skrivbord
sudo chmod +x ./filnamn
./filnamn

Visa signatur