Permalänk

Funderar på en ny mus =)

Tjena allihopa.

Är trött på min scroll på min nuvarande mus och kanske tänker byta ut musen. Fast då måste det finnas en bra mus som kan ersätta min hyfsad fina Creative mus ^^

Jag har kollat på flertal olika möss och vill veta va ni har för erfarenheter av mössen.

Logitech G9
Roccat Kone V2
Steelseries Ikari (Laser)
Razer deathadder

Har ni tips på andra fina möss?

Gillar designen på Roccat Kone, så fin, men hur funkar den till spel? kommer att använda scrollknappen till push to talk saker som vent och mumble så den måste funka bra, sen vill jag gärna att scrollen flyter på bra när man rullar.

Tacksam för alla förslag och kommentarer

Permalänk
Medlem

Hej din gamla noob !

Jag köpte mig en Ikari laser efter att sensorn på min optiska Ikari pajat.
Den är fetnajs. Avläsningen perfekt (på min qpad musmatta) och den klart skönaste musen på marknaden, tycker jag.

Sen så gör du helt fel i att snacka med scrollknappen. Den används ju till för att ladda om med. Det vet ju alla

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Haft min deathadder i flera år nu. Hade tidigare alltid ms 3.0 och deathaddern är verkligen en värdig uppföljare.

Den passar min hand verkligen fint som 3.0an gjorde.

Och sen är de tech spec de bästa också..
http://esreality.hexus.net/?a=longpost&id=1300293&page=5

Permalänk
Hedersmedlem

Hej på er gamla 08:or!

Jag har testat både G9 och Ikari och har själv en Deathadder. Jag är nog nån slags problemmagnet när det kommer till möss. Min Ikari Opticals mushjul har börjat "dubbelklicka" när jag bara klickar en gång, och mushjulet på min Deathadder har blivit ganska kasst också.

Jag gillar Razers möss, men jag tycker ändå att du ska undvika dem om du kommer använda mushjulet mycket, eftersom just hjulen på Razer-möss ofta är ganska ojämna i kvalitet.

Jag gillade verkligen min Ikari, tills mushjulet sket sig. Men det var nog bara otur, jag tycker du ska köra på en Ikari, det känns att det är bättre kvalitet än Razer.

Permalänk

Hade logitech g9 innan min deathadder. Var tvungen att köpa ny iom att högerknappen på g9'an vart utsliten och slutade fungera. Det tycker jag inte en mus för det priset ska göra efter bara 1 år, när jag har hört andra som haft sina MX518 osv i flera år. Death addern är det bästa jag nånsin spelat med. Otroligt lättklickad och precis. Skön och snygg är den också.

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem

logitech mx518 säger jag bara!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Ingen som haft Roccat Kone?

Den är ju så fiiin, men vet inte hur kvaliteten på den och hur bra den ligger i handen.

Hört massor av positiva saker om Kone, V2.an har ju dessutom fixat scrollhjulet som var dålig i den första versionen.

just nu har jag filtrerat bort några och nu står Roccat Kone, Steelseries Ikari laser och Deathaddern kvar.

Permalänk

Deathadder + qpad ct är en jävligt fin kombo.

Permalänk
Medlem

IKARI LASER for president...

Den första musen som handen ligger bra på.

behöver inte "greppa" den ens. bara att lägga handen på den och låta den vila.

helt underbart...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Mx518 eller G9. Otrolig sköna möss och det är bland dom bästa köp jag nånsin gjort. Man måste verkligen tänka på vilken form som passar en själv eftersom t.ex. jag inte står ut med razer möss.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat femtioelva rescensioner och omdömen innan jag köpte min mus och matta.
Rent tekniskt (avläsningsegenskaper osv) så är Deathaddern den absolut bästa bland de optiska mössen. Många TF2 pros kör med just den (de flesta verkar det som).

Kör de inte med denna kör de ofta med den optiska Mx518, vilket också är en mus av mycket hög teknisk kvalitet.

En del kör också med intellimouse 3.0, men den håller lägre teknisk kvalitet än de två förstnämnda.

Många fps-spelare verkar vara rädda för lasermöss, vilket jag anser rätt obefogat i dagsläget.
För inte så länge sedan fanns det dock anledning att rata dem. Framförallt led de ofta av sk negativ musacceleration, speciellt om man körde med låg sens och gjorde stora rörelser.
Dock måste man fortfarande vara försiktig med vilken lasermus man köper. En hel del av dem lämpar sig inte alls för fps.

Ikari laser och G9 är två val som torde vara rätt säkra. Dock är lasermöss lite kinkigare med underlag. Qpad CT passar iallfall utmärkt till Ikarin.

Den där Roccat cone har rätt skön passform. Har klämt lite på den.
Dock har den en del brister som gör att folk brukar avråda från att köpa den. Kommer inte ihåg på rak arm vilka dessa var.

Sen har ju mössen lite olika storlek. Har du något större händer är Ikari helt klart att föredra framför DA. Har du små händer är nog den sistnämna rätt skön.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Simpelt!

Har du mycket pengar till övers: Razer Mamba
Har du inte lika mycket till övers: Razer Deathadder

Har använt det flesta s.k. "Gamermöss". Men ingen som slår dem två.

Annars handlar det självklart mycket om personlig smak.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Bättre sensor hära. (laser)

Logi
____G9X (snart)
____G500 (på komplett.se)
steels..
____Xai...(snart) Samma sensor hårdvara men bättre design tycker jag, inge freespinnhjul dock.

(På alla dessa kan man dessutom stänga av "Angle snapping" om man vill).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hej din gamla noob !

Jag köpte mig en Ikari laser efter att sensorn på min optiska Ikari pajat.
Den är fetnajs. Avläsningen perfekt (på min qpad musmatta) och den klart skönaste musen på marknaden, tycker jag.

Sen så gör du helt fel i att snacka med scrollknappen. Den används ju till för att ladda om med. Det vet ju alla

Skulle kanske hålla med, men jag hade en Ikari Lazer. Den gick sönder efter ungefär... Jag vet inte, men min höll rätt länge, med tanken på att det är flera andra som har haft Ikari Lazer och gått sönder bara efter några veckor!
Jag tyckte att den var sjukt härlig och var den bästa musen jag har haft till den började gå sönder. Skulle nog inte rekommendera den eftersom den går sönder allt för fort! Slöseri med pengar, ENLIGT mig.

Permalänk
Medlem

Dock har Ikarimössen två års fabriksgaranti.
Bara att byta ut när/om den går sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roccat Kone är bara att glömma, usel mus om du frågar mig. Dyr utan att ha någon speciell prestanda - det du betalar för är en inbyggd multi-color julgransbelysning.

SS Ikari använder jag själv nu (den optiska varianten). Älskar den och rekommenderar den således. Ser ingen anledning till varför du skulle köpa laser-varianten som är dyrare och är mer känslig när det gäller vilken musmatta man ska använda till.

Razer DeathAdder är också en gammal favorit. Otroligt skön och exakt avläsning. Valet står helt klart (enligt mig) mellan denna och optiska Ikarin.

Tänk på att Ikari inte behöver några drivrutiner vilket jag ser som en STOR fördel. Andra möss som Roccat, Razer osv måste ha programvara för att fungera optimal. Programvaran drar systemresurser och det är helt enkelt mer so kan krångla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ikari optical är också en mycket bra mus, men efter att ha kört båda en längre tid måste jag säga att jag helt klart föredrar laservarianten.

En fördel med den optiska är, som aMpari säger, att den är mindre kinkig med underlag och billigare.

Laservarianten har dock ett par fördelar över den optiska.
Sensorn är på 3200 DPI medan den optiska har 1600. Dessutom kan man ställa in sin DPI i steg om ett, vilket är rätt behändigt när man vill finna sin egen optimala inställning.

Den har också en sk, freemove funktion där man helt kan ta bort musinterpolation. Nästan alla andra möss har denna interpolation automatiskt påkopplad, vilket gör att musen delvis försöker "mjuka ut" rörelserna. Det gör det lättare att dra ett helt rakt streck, men tar samtidigt bort kontroll från användaren.
På Ikari laser kan man ställa in hur mycket interpolation man vill ha.

Det känns lättare att göra snabba exakta rörelser på lasern, enligt mig.

Dock är, som sagt, optiska Ikari ett bra alternativ, speciellt om man föredrar optiska möss.

Visa signatur

Permalänk

men om jag ska välja MX518 eller Deathadder, vilken är då mest prisvärd och mest komfort? gillar inte för stora möss då min hand är rätt liten.

Deathaddern kostar 100kr mer.

Permalänk

mx518 FTW!!! bättre kvalite o kännsla finns ej

Visa signatur

AMD 6000+/CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME /GIGABYTE GA-M57SLI-S4 /Nvidia 8800GTS OC2 640Mb/ Syncmaster 931Bf/ corsair VX450W/ ANTEC three hundred/MX-518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
men om jag ska välja MX518 eller Deathadder, vilken är då mest prisvärd och mest komfort? gillar inte för stora möss då min hand är rätt liten.

Deathaddern kostar 100kr mer.

Det är väldigt individuellt vad som känns bäst. Har du små händer så är nog Deathaddern att föredra. Mx518 känns rätt "fet".
Båda dessa är prisvärda. Enligt tester verkar dock Deathadderns avläsningsegenskaper vara bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock har Ikarimössen två års fabriksgaranti.
Bara att byta ut när/om den går sönder.

Har den? Shit... Damn, visste inte jag, så jag köpte en ny mus. >.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dezmond
Har den? Shit... Damn, visste inte jag, så jag köpte en ny mus. >.<

Min pajade efter lite mer än ett år. Gick till Webhallen där jag köpte den och fick genast tillgodogöra mig pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MX518 kör jag med, helt underbar i FPS-spel.

Personligen tycker jag Razer-mössen är otroligt fula, och inte sköna heller för den delen. Speciellt DA, förstår verkligen inte tjusningen med den. Men, smaken är som baken. Köp den du tycker är skönast och bäst. Åk till någon butik som säljer möss och känn på lite olika, då hittar du den för just dig

Permalänk

"Haft min deathadder i flera år nu. Hade tidigare alltid ms 3.0 och deathaddern är verkligen en värdig uppföljare.

Den passar min hand verkligen fint som 3.0an gjorde."

Samma för min del. Kan verkligen rekommendera Deathadder.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väldigt individuellt vad som känns bäst. Har du små händer så är nog Deathaddern att föredra. Mx518 känns rätt "fet".
Båda dessa är prisvärda. Enligt tester verkar dock Deathadderns avläsningsegenskaper vara bäst.

Jag tycker o att MX518 e fet.. de kunde minska den lite på nåt sätt..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem
Citat:

Min pajade efter lite mer än ett år. Gick till Webhallen där jag köpte den och fick genast tillgodogöra mig pengarna.

Haha, gött.

Permalänk

hur är scrollen på deathaddern? samt MX518?

Vill verkligen inte ha en seg scroll, hur känns dem att trycka ner?

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat MX518, Ms 3.0 och Deathaddern. Jag väljer Deathaddern helt klart, jag har aldrig haft några problem med skrollen eller något annat. Scrollen rullar på fint och lätt att trycka ner. Så den skulle vara ett självklart val för mig. Men som sagt åk till närmaste datorbutik och känn på mössen innan.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

MX518 (Har två st)

Finns en tråd "vilken musmodel"........ Där du kan få dig en uppfattning, tråden går tillbaka så långt som 04 fram till dagens datum.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ogillar verkligen MX518. Till skillnad från de flesta andra möss har lillfingret inget att vila på och man får ont i handen efter ett tag.