Permalänk
Medlem

4GB minne, endast 2GB används?

Hej

Har ett problem jag aldrig stött på tidigare.

Datorn består av:

Windows 7 64bit
GA-P55M-UD4
Corsair 750W
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
i5 750
2st GTX 260 i SLI
Intel X25M G2

Minnena sitter i port 1 & 3 = dual channel setup.
Sätter man någon av stickorna i 2 eller 4 så startar inte datorn som den ska, fläktarna går då på 100% som alltid vid något fel.
Båda stickorna är fullt fungerande, båda är testade.

SLI fungerar heller inte som den ska, fick det att funka 1 gång, körde vantage och allt var frid och fröjd tills jag bootade om. Då började grafikkort nr:2 gå på 100% fläktfart samt SLI försvann helt i windows.

Detta är alltså inget 32/64 bit relaterat fel utan detta fenomen startar redan i bios då datorn endast läser upp 2GB ram vid uppstart även fast man kan gå in och se att 4GB skall finnas.

Svårt att förklara detta, undrar ni hur jag menar så säg gärna till. Vill verkligen lösa detta.

Tack allihopa förhand!

http://img87.imageshack.us/img87/9960/90506316.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som fel på minnet. Har du testat det med memtest86+?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

provat alla stickor separat så du ser om de funktionerar korrekt?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Har testat båda stickorna löst, båda fungerar bra =/

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har en likadan setup .. cpu/minne/moderkort .. jag köra 4st 2GB och jag har 8gb tillgängligt.

har du testat och cleara cmos? sedan load default setttings ?

kör resource monitor i windows och kolla memory fliken .. där står det om du har hårdvaru reserverat minne.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 860 | 8GB | XFX GTS250 1GB | 2x Hitachi 1TB | Arctic Cooling Fusion 550R | Scythe Katana 3 | Win7 x64 Pro
Laptop: HP6730b | P8600 | 4GB | 250GB | Win7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhanMan
Konstigt, jag har en likadan setup .. cpu/minne/moderkort .. jag köra 4st 2GB och jag har 8gb tillgängligt.

har du testat och cleara cmos? sedan load default setttings ?

kör resource monitor i windows och kolla memory fliken .. där står det om du har hårdvaru reserverat minne.

Har clearat cmos flera gånger & kört default settings.

Ska testa resource monitor när jag kommer hem. Tack för tipset!

Skriver här direkt efter.

/ Growth

Permalänk
Medlem

Kollade precis resource monitor, totalt 2GB minne endast, inget reserverat.

Har också nyss testat med 2 st 2GB stickor från helt annat märke. Fortfarande samma fel.

Modekortet måste väl vara trasigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som moderkortet har problem där, så lämna in på garanti.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag testade med alla 4 2GB stickor i samtidigt. Då räknas totalt 4GB upp istället för 8Gb..

Sjukaste jag varit med om när det gäller datorer.

Permalänk
Testpilot

Eftersom det står att 4GB är installerat är det inte fel på minnena utan troligtvis fel på någon inställning.

Kolla först så att du har memory remapping aktiverat i BIOS.

Funkar inte det kan du starta msconfig (skriv i kör), gå till systemstart och klicka på avancerade inställningar, kolla så att kryssrutan för högsta mängd minne inte är ikryssad.

Gjorde om din bild till en länk då den är så stor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Eftersom det står att 4GB är installerat är det inte fel på minnena utan troligtvis fel på någon inställning.

Kolla först så att du har memory remapping aktiverat i BIOS.

Funkar inte det kan du starta msconfig (skriv i kör), gå till systemstart och klicka på avancerade inställningar, kolla så att kryssrutan för högsta mängd minne inte är ikryssad.

Gjorde om din bild till en länk då den är så stor.

Har faktiskt aldrig sett memory remapping i bios.. ska försöka hitta den på en gång.

Rutan vid msconfig är inte ikryssad. Om man testar att kryssa i den utan att verkställa så står det 4096. 4GB för lite :/

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta Memory Remapping i bios. Letat överallt. Kanske bara finns på asus modekort?

Permalänk
Vila i frid

Memory Remap verkar bara finnas på gamla i965, p35, p45 etc.

Permalänk
Medlem

Problemet kan vara cpu lika gärna som moderkortet om inte troligare eftersom minnes kontrollern sitter i den där sitter också pcie kontrollern i detta fallet som även den verkar strula.

Hur mycket minne visas vid boot / i bios ?
Uppdatera gärna till senaste bios om inte detta är gjort.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Problemet kan vara cpu lika gärna som moderkortet om inte troligare eftersom minnes kontrollern sitter i den där sitter också pcie kontrollern i detta fallet som även den verkar strula.

Hur mycket minne visas vid boot / i bios ?
Uppdatera gärna till senaste bios om inte detta är gjort.

Har uppdaterat bios till senaste, och även kört default settings direkt efteråt.

Vid boot visas endast 2GB minne med 4GB installerat. Vid 8GB installerat visas 4GB minne.

Hur menar du med PCI-E kontrollern?

/ Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Growth
Har uppdaterat bios till senaste, och även kört default settings direkt efteråt.

Vid boot visas endast 2GB minne med 4GB installerat. Vid 8GB installerat visas 4GB minne.

Hur menar du med PCI-E kontrollern?

/ Tack

Testa att montera om processorn.

Jag tänkte att eftersom det strulade med sli med redan från boot kan det ha med cpun att göra eftersom pcie kontrollern sitter där . Men som jag sa pröva att montera om cpun hjälpt i många fall för sockel 1366 när folkt saknat minne

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Ska göra det genast.

Egentligen vad kan jag ha gjort fel vid montering? den borde väl inte ens fungera vid felmontering?

Tack för dina svar!

Permalänk

Har samma problem, hittar bara 2/4 GB på P7P55D Deluxe!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem

Välkommen till helvetet Darkst@r :C

Har precis monterat om processorn, ny kylpasta bra temperaturer. ingen skillnad.

Permalänk
Citat:

Välkommen till helvetet Darkst@r :C

Har precis monterat om processorn, ny kylpasta bra temperaturer. ingen skillnad.

I BIOS på mitt mobo så kan man pilla med memory remapping och där är det "enabled" som default och jag har 64-bitars OS så de problemen kan vi utesluta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat med minne från annan tillverkare?

Permalänk
Citat:

Har du testat med minne från annan tillverkare?

'

Mina gamla är DDR2 och sitter nu i min systers dator. Med min gamla mobo+RAM+CPU så hade jag 4GB D:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, ddr2 funkar ju inte så bra.

Försök få tag i någon polare kanske som har ddr3 minnen? värt ett försök..

Permalänk
Citat:

Ok, ddr2 funkar ju inte så bra.

Försök få tag i någon polare kanske som har ddr3 minnen? värt ett försök..

Men om inga polare har lika stort HW-intresse som jag? ;P Ingen har DDR3...

Jag tror inte det spelar någon roll vilka minnen man kör med, det är något annat som ballar ur D:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe ok

Ja undrar verkligen vad felet är.. vart förvånad när du skrev att du har samma fel med helt annat modekort..

Permalänk
Medlem

vad har ni för batch ? Har ni samma tror jag mer än innan att det är något lurt med cpun. Kolla om det är någon med liknande problem på xtremesystems

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
vad har ni för batch ? Har ni samma tror jag mer än innan att det är något lurt med cpun.

Nja, det är ju minnena som strular och Windows och BIOS visar samma sak. ^^;

Jag flashar BIOS till senaste versionen imorgon, då funkar det skulle jag tippa på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Nja, det är ju minnena som strular och Windows och BIOS visar samma sak. ^^;

Jag flashar BIOS till senaste versionen imorgon, då funkar det skulle jag tippa på.

minnena strular inte, cpun eller moderkortet gör det men pekar mest mot cpun när båda har samma fel med olika moderkort, och ja bios och windows visar samma sak är väl inget konstigt ? Därför mer uppenbart att minnes kontrollern är knäpp

Visa signatur

Permalänk

Hej.
Kan tillägga till tråden att jag haft precis samma problem med min s1366 setup i sign.

Testade byta Bios, alla stickor för sig, testade typ allt.

Sen skickade jag in allt till Inet.

De hittade inget fel, allt fungerade där.

Fick hem det igen och monterade ihop sakerna och allt fungerade ,skit skumt.

Iofs bytte jag nätagg i samma veva, mne tror själv att det var själva Om-monteringen som löste det.

Inget mer strul efter jag plockade ihop den igen ialf.

mvh Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

Där ser man..

Är själv på väg att skicka det till inet på måndag. Men vill ju inte åka på en straff avgift i onödan :/

Kan säga att jag har monterat om datorn från början 2 gånger nu, samt har datorn "lös" på en plastplatå istället för i chassit.

Har också fått mitt nätagg bytt, mitt första gav väldigt dåliga värden.

Men inte har det löst sig för mig