Permalänk
Medlem

Liten hemmastudio.

God natt gott folk!

Jag har på senaste tiden spelat in mycket musik och jag tycker det är förbaskat roligt. Nu är det så att jag tänkte få ut mer kvalitet ur det hela och uppgraderar mig till en kondensator mikrofon. (Istället för en vanlig USB-mikrofon.)

Jag har ett ASUS p5w dh dlx och kör med det integrerade ljudkortet, samt bra processor och för mycket RAM.

Men vad behöver jag för att kunna få in ljudet från kondensatormikrofonen till datorn?

Räcker en sådan här: http://www.thomann.de/se/miditech_audiolink_usb.htm

Tack på förskottsbetalning, over and out.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk

Ja, det bör fungera. Dock vet jag inte hurdan kvalitet den håller, men nog bör det funka.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket. Lär ju vara bättre än kvaliteten hos än usb-mick för 200:-.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Föreslår detta:
http://www.thomann.de/se/esi_esu_22.htm

EDIT> Motivering; säkrare kort, ESI gör bra grejer. Miditech verkar lite B, iaf om deras webbplats är representativ för företaget.

Permalänk
Medlem

får man fråga vad det är förnågot du ska spela in? gitarr? sång?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Föreslår detta:
http://www.thomann.de/se/esi_esu_22.htm

EDIT> Motivering; säkrare kort, ESI gör bra grejer. Miditech verkar lite B, iaf om deras webbplats är representativ för företaget.

Väldigt smidigt om jag ska spela in gitarr och bas också!

Men är det säkert att det fungerar så enkelt som så att mikrofonen går via XLR in i modulen, och från modulen till dator via USB så är det no problemos?

E_maN: Lite av varje, spelar elgitarr, bas, trummor och sjunger. Behöver absolut inte vara studiokvalitet, utan bara bättre än min nuvarande mikrofon.

EDIT: Har också hört att det finns något vid namn USB Mic Mate som ska fungera som en pre-amp och ska tydligen fungera som ett interface, kan något sådant fungera? Verkar vara ett billigt alternativ.

T.ex en sådan här: http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

Väldigt billig vilket jag tycker är väldigt bra då jag har väldigt ont om pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Väldigt smidigt om jag ska spela in gitarr och bas också!

Men är det säkert att det fungerar så enkelt som så att mikrofonen går via XLR in i modulen, och från modulen till dator via USB så är det no problemos?

Japp, helt säkert! Det är ett ljudkort, om än ett ganska enkelt, så du använder så att säga ESU 22an istället för ditt ljudkort som du har på moderkortet. Det har både hörlursutgång och 2 st line för högtalare. Tänk på att inte använda hörlursutgången för vanliga högtalare, då kommer det troligen dista.

Om dina högtalare har en 3,5 mm stereo ("minitele") så behöver du konvertera lite, eftersom utgången från ESU 22an är 2 stycken 6,35 mm ("tele"). Tyvärr är en sån kabel rätt ovanlig... du kan konvertera i flera steg om du inte hittar någon. Hittade detta lite snabbt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
EDIT: Har också hört att det finns något vid namn USB Mic Mate som ska fungera som en pre-amp och ska tydligen fungera som ett interface, kan något sådant fungera? Verkar vara ett billigt alternativ.

T.ex en sådan här: http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

Väldigt billig vilket jag tycker är väldigt bra då jag har väldigt ont om pengar.

Just den du länkar till lider av dålig ljudkvalitet. Om du köper en kondmick är det inget vidare att begränsa ljudkvaliteten i kopplingen... bättre då att kolla på någon billig mixer, Behringer Xenyx 502 eller nåt.

Permalänk

ESI-kortet har INTE fantom-matning såvitt jag kan se och kommer inte fungera med en kondensatormikrofon.

Däremot är konceptet rätt, i budgetklassen får man mest för pengarna i usb-kort. Separata preamps eller mixerbord är inte att föredra, då det kostar mer helt enkelt. Dessutom är det helt fel att köpa en behringermixer bara för preamparnas skull. De är inge vidare i sig, och i och med att signalen måste gå hela vägen genom mixern får man sjukt mycket onödigt brus på köpet.

Permalänk
Medlem

vet ju annas att det är många som är nöjda med sina line6 toneport, tror dem heter pod studio nu. kan ju kolla lite på dem, dock är det säkert lite över din prisklass om du kollar på sådär billiga saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
vet ju annas att det är många som är nöjda med sina line6 toneport, tror dem heter pod studio nu. kan ju kolla lite på dem, dock är det säkert lite över din prisklass om du kollar på sådär billiga saker.

Jag är rädd för att smärtgränsen ligger längre ner än priset på dom. :/

Jag vill alltså bara att det fungerar att få ljud genom den till datorn på enklaste billigaste sett, sedan om det handlar om 500kr = piss, 700kr = godkänt så kör jag hellre på det andra alternativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stämmer, missade det helt. I princip alla liknande produkter med XLR har fantommatning, så jag räknade kallt med det.

Jag läste en recension där köparen var missnöjd med brus och dålig ljudkvalitet på T.BONE MICPLUG och istället hade köpt en Xenyx 802 och då blivit nöjd. Är dock tyvärr ont om recensioner, så man måste nästan lyssna själv. Kan även vara så att vissa kondmickar passar sämre ihop med den än andra.

Hur som helst, det är istället denna som är aspiranten: http://www.thomann.de/se/esi_duafire.htm
Ett tips till TS är att kolla på begagnade ljudkort. Jag köpte själv en PreSonus FireBox för 2k begagnad, kostade ca 3,5k ny då. Tänk dock på att ett begagnat ESI DuaFire verkar kosta mer än ett nytt gör på Thomann... så du får snacka med säljarna lite, visa dem att det inte kostar mer än ca 1150 kr nytt. Tänk också på att det kräver FireWire, men det finns sådana instickskort att köpa ganska billigt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=319263

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, dock går det över gränsen för mina tillgångar just nu.

Om bara den där T.BONE Micplug gav ljud utan brus hade den varit kanon, har dock inte hittat nån recension.

EDIT: Är för övrigt den här mikrofonen jag har fått tag på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick en snilleblixt. Kom på att jag har en följande också: WMS 40 PRO VOCAL SET FLEXX och mottagaren har en XLR (balanced) och en 6.3mm (unbalanced) out som går att koppla till div. förstärkare osv.

Jag tänker mig, kan denna kopplas till datorn med en sån här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt vad du menar, men att koppla ifrån en förstärkare rakt till en preamp är ingen bra idé. blir tråkig signal, hälften av en förstärkare ligger ju i att det är högtalaren som färgar ljudet.

Rätta mig om jag missförstod hur du tänkt att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mikrofon -> trådlöst till mottagaren som medföljer, mottagare till dator via den kabeln.

Kan man hitta mikrofonen i datorn med hjälp av den kabeln då? Hade varit det absolut billigaste alternativet eftersom jag sitter på två mikrofoner utan att kunna använda dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det känns ändå lite sådär alltså, bästa hade nog varit med ett riktigt ljudkort med en preamp i.

har ingen aning hur en analog->digital sladd fungerar för det andra heller för den delen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är ju dock 30 dagars "jag är inte nöjd ta tillbaka den"-garanti

Visa signatur