Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3 skärmar till 58xx för oss utan displayport skärm?

Permalänk
Medlem

3 skärmar till 58xx för oss utan displayport skärm?

Tänkte att det var dags att skapa en tråd om detta gissel:

Eftersom 3 skärmar på ett 58xx kräver displayport finns det två alternativ om du har 2st kort; Köpa nya och relativt dyra skärmar med displayport eller köpa någon typ av converter till den dvi skärm man har eller tänkt köpa.

Med tanke på att det finns rätt få displayport skärmar i 24" 1920 x 1200 så lutar jag åt att köpa en converter.

I den här tråden diskuteras detta en del:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Här finns lite köpråd men priset på $100 + Shipping avskräcker. Måste finnas billigare alternativ?
http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=16...

Är intresserad av om någon annan forskat i detta samt om någon hittat en billig converter i sverige alternativt importerat en.

Permalänk
Medlem

har inget 58xx kort men kan man inte köra 3st skärmar via 2st dvi + hdmi?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsa
har inget 58xx kort men kan man inte köra 3st skärmar via 2st dvi + hdmi?

hdmi porten delas med en av dvi portarna tyvärr.

Permalänk
Avstängd

en aktiv adapter är idag enda alternativet rent prismässigt.
de skärmar som har DP och ska man dessutom ha 2 eller 3, så drar priset iväg.

Jag skulle vilja ha 3st dell U2410 men 15k är liksom helt åt skogen.
3st mer prismässiga kan man hamna under 4k för 3 skärmar (TN panel dock/suck) men som sagt med adapter blir det som en enda Dell u2410 kostar.

tredje alternativet är att ha en lite bättre skärm i mitten där man tittar mest, och 2 lite sämre runt om, men adapter är fortfarande nödvändigt om man inte nu skulle köra med en Dell410 men risken är att de billiga skärmarna drar ned färg/svärta för mycket.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har en EIZO S2410W just nu som jag är riktigt nöjd med.

Jag kan tänka mig 2st TN paneler som "perferi" skärmar då det mest kommer flimmra förbi loggar och liknande på dem. Lutar åt Samsung SyncMaster 2443BW eller Eizo FlexScan S2402WSE. Totalt 7000 resp 9000 inklusive converter. Kostar

Permalänk
Medlem

Här är en tråd som hävdar att tech specs för 5870 säger att det räcker med en passive adapter. Han hävdar även att en $7 adapter funkar för honom. lol Ska bli intressant att följa

http://www.overclock.net/ati/586202-eyefinity-dp-dvi-adapters...

Permalänk

Det borde väl fungera med 3 st passiva adapters??? :S

Apropå adapters, så slängde jag ut en annons på det imorse. Timing

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd

eyefinity kräver aktiv adapter.
dvs 3 skärmar.
där en skärm måste vara displayport och om den inte är det, så behöver man en aktiv adapter.
ca pris 1000kr

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

rats! Ja han körde antagligen bara 2 skärmar med den där adaptern.