Behöver lite tips för vad som är den perfekta tekniken för marklyft!
Jag trodde tekniken satte hos mig men jag är inte lika säker längre.
I tisdags körde jag marklyft, värmde först upp på 50 (10 reps) för att sen gå vidare till 70x6 och 80x6, inga problem där, men eftersom jag kände att jag kunde sätta pb på 100 kg, och dessutom har kört 95x4 förut, så lastade jag på 100 kg och körde, de första 2 gick väl helt okej men 2 sista kändes väldigt tunga, som att buktryket inte riktigt "pallade" trycket (ha ha).
Jag fick iaf lite ont på höger sida i korsryggen och sänkte till 80kg, men körde ändå bara 2 reps eftersom jag inte ville riskera nåt, sänkte til 50 och körde bara teknikträning. Hade gänska så ont i ryggen (höger sida) resten av dagen, men ibland kändes det lite som att det var i höften det gjorde ont, smärtan från ryggen strålade lixom lite ner i rumpan/övre låret vid vissa tillfällen, kan det vara något med höften? Har nämligen haft ont på just höger sida flera ggr tidigare. Idag hursomhelst så har jag iaf nästan inte känt någonting alls i ryggen/höften.
Nu till teknikproblemen!
Hur tusan ska man hålla ryggen, jag hade förut hört (tror jag) att man skulle hålla ryggen rak, dvs svanka ryggen så man inte har böjd rygg/kutrygg, men svank/rak är tydligen olika saker, vilket jag iofs kan förstå. Har googlat lite och läst Axon's (Martin Löwgren ni vet) marklyftsguide där han bland annat lägger upp en exempelvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=qQwaqXNvjPM&feature=player_emb...
Som jag förstått det så är "rak" inte lika med "svanka" när man snackar om hur man ska hålla ryggen, och jag tycker att personen i klippet "svankar", eller? Han har även stången långt ifrån kropen trots att han ovanför skrivit
Citat:
-Se till att stången nästan nuddar smalbenen
-Dra stången så nära kroppen som möjligt, gärna så att den nästan har kontakt med smalben och lår under hela utförandet
En annan sida som kommer upp när man googlar "marklyft teknik" är en forumstråd på nån hälsosida, där en (som det verkar) kunnig instruktör menar att ryggen ska vara HELT rak, typ sprikrak (såhär: | ) och länkar till några skolexempel i marklyftsteknik.
http://www.youtube.com/watch?v=7IjiCIRn5Pw
Där ryggen faktiskt är väldigt rak.
Tråden är förövrigt här och den (enligt egen utsago) kunniga instruktören heter "Raah".
Vad är rätt, vad är fel? Jag vet att det sällan finns några rätt/fel men det måste ju ändå finnas en marklyftsteknik som är "väl accepterad" bland styrkelyftare/instruktörer/napprapater osv osv?
Nu till mitt EGENTLIGA problem (det blev lite mkt text, jag vet).
När jag har fått upp vikten, står rak och ska sänka ner vikten, inte jättesakta men inte släppa den helt, så upplever jag att mina knän är ivägen. Jag måste antingen
1: Böja ryggen så mycket (INNAN jag börjar böja knäna) att stången kommer förbi knäna och jag börjar böja knäna för att slutföra det excentriska momentet.
eller
2: Böja knän och rygg samtidigt varpå jag tappar lite vikt på hälarna eftersom stången kommer längre ut från kroppen (knäna sticker ut) och jag då lutar hela kroppen lite frammåt, för att på så sätt komma förbi knäna, inte så jag ska ramla precis, bara lite. Jag upplever också att jag måste spänna tårna för säkerhets skull. Man ska ju alltid ha det mesta av vikten på hälarna under marklyft, inte sant?
Vad göra? Låta stången "rulla" på mina lår och på så sätt förbi knäna för att motverkar att jag tappar vikten från hälarna?
Alla tips är välkomna!